Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä on jääneet kuukautiset pois?

Vierailija
09.02.2026 |

Kerralla vai silloin tällöin ilmestyen ja missä iässä? Muutenkin kokemuksia aiheesta.

Mietityttää, koska omani ilmestyivät viimeksi marraskuun alussa, sitä edelsi pidempi aika ihan säännöllisyyttä, mutta toki n.1v aikana myös heittelyä. Ja marraskuussa alkoi aivan yht'äkkiä kunnon kuumat aallot, monia kertoja vuorokaudessa.

Täytin viimevuoden lopulla 50v, hormoniehkäisyä tms ei käytössä.

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen mieluummin tollo kun syljen myrkkyä vauvapalstalla kuten nämä kaksi toisilleen pahaa toivovaa. Olisivat onnellisia että niille jotka kokevat tarvitsevansa apua, on sellaista saatavilla. Mutta ei, lyödä pitää, ja haukkua. Tämä on nykyajan keskustelukulttuuria.

Kukaan ei ole sanonut, etteikö tarvitsevien pitäisi saada apua. Puhuttiin siitä, että moni juoksee gynelle hakemaan korvaushoitoja, vaikka oireet eivät haittaisi normielämää. Osa jopa silloin, kun mitään oireita ei ole. Sinun kannatta hakeutua johonkin terapiaan purkamaan tuota uhriutumistarvettasi. Ehkä joku osaisi myös opettaa sinulle luetunymmärtämistä. 

Esitätkö jotakin todisteita väitteellesi, että moni juoksee erikoislääkärille ilman mitään oireita. Kiitos. Tämä on ihan ihmisinhoa, ei uhriutumista. Ehkä joku voisi opettaa sinulle niiden eron.

Vierailija
62/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitähän tässä juuri ihmeteltiin, on ollut enintään 14-vuotias. Jos olisi ollut 45 v niin olisi saanut ap:n 10-vuotiaana. Jos kuoli 49-vuotiaana olisi sentään ollut jo 14 v. 

//

Tuliko sinulle aidosti yllätyksenä, että 14-vuotias on jo sukukypsä? Meillä oli joskus kansanedustajanakin nainen, joka oli saanut esikoisensa 14-vuotiaana. Ei se tavatonta ole, vaikka toki harvinaista ja ei-toivottua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen mieluummin tollo kun syljen myrkkyä vauvapalstalla kuten nämä kaksi toisilleen pahaa toivovaa. Olisivat onnellisia että niille jotka kokevat tarvitsevansa apua, on sellaista saatavilla. Mutta ei, lyödä pitää, ja haukkua. Tämä on nykyajan keskustelukulttuuria.

Kukaan ei ole sanonut, etteikö tarvitsevien pitäisi saada apua. Puhuttiin siitä, että moni juoksee gynelle hakemaan korvaushoitoja, vaikka oireet eivät haittaisi normielämää. Osa jopa silloin, kun mitään oireita ei ole. Sinun kannatta hakeutua johonkin terapiaan purkamaan tuota uhriutumistarvettasi. Ehkä joku osaisi myös opettaa sinulle luetunymmärtämistä. 

Esitätkö jotakin todisteita väitteellesi, että moni juoksee erikoislääkärille ilman mitään oireita. Kiitos. Tämä on ihan ihmisinhoa, ei uhriutumista. Ehkä joku voisi opettaa sinulle niiden eron.

Emme ole oikeudenkäynnissä, joten kenenkään ei tarvitse mitään todisteita esittää. Lisäksi laki kieltää potilastietojen jakamisen vauvapalstalla. Kannattaa pysyä kaukana vauvapalstalta, jos ei osaa kommunikoida ihmisten kanssa. 

Vierailija
64/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa joskus poistua kotoa ja ihan jutella ihmisten kanssa. Saa selville näinkin yllättäviä asioita. 

Vierailija
65/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täytin 40, loppuivat hirveät kuukautiskivut ja järjettömän runsaat vuodot. Menkat tuli edelleen 13 kertaa vuodessa kuten 15-39-v., mutta vuotopäiviä oli enää vain 3-5 päivää kk:ssa ollessani 40-51v.

51-v. menkat tuli enää 2-6kk:n välein, ja iltaisin kehon lämmönsäätelyjärjestelmä lakkasi toimimasta: pää ja koko yläkroppa alkoi yhtäkkiä sohvalla istuessakin kiehua, kuumotti ja kasvot ja pää oli ihan hiessä. Näitä kuumuuskohtauksia tuli etenkin iltaisin ja öisin tunnin välein 51-56-v. Nukuin vain alle tunnin kerrallaan. Käytin muutaman vuoden Gabapentiniä jotta sain jotenkin nukutuksi. Hormonikorvaushoitoa lääkäri ei sallinut migreenin takia.    Menkat loppui 53-vuotiaana tultuaan pari vuotta enää harvoin. Edes Terolut ei saanut enää menkkoja alkamaan, Primolutista sain heti anafylaktisen shokin.  Nyt 56-v. kuumat aallot ovat enää harmittomia lämmönpuuskia, enkä käytä mitään lääkkeitä niihin.

Vierailija
66/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin Mirena myoomien aiheuttaman vuodon takia v 20, kun olin 52v. Sen jälkeen ei ole  ollut mitään, en tiedä onko menopaussia vai ei. Ei kuumia aaltoja tai muutakaan. Mistä asian voi tietää - ihan vaan iästäkö?

Vierailija
67/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle laitettiin Mirena myoomien aiheuttaman vuodon takia v 20, kun olin 52v. Sen jälkeen ei ole  ollut mitään, en tiedä onko menopaussia vai ei. Ei kuumia aaltoja tai muutakaan. Mistä asian voi tietää - ihan vaan iästäkö?

Varmuudella asian voi tietää verikokeilla. Mutta eipä sillä  tiedolla mitään tee, jos esimerkiksi ehkäisyn kannalta ei ole tarpeen saada tuota tietoa varmistettua. 

Vierailija
68/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitähän tässä juuri ihmeteltiin, on ollut enintään 14-vuotias. Jos olisi ollut 45 v niin olisi saanut ap:n 10-vuotiaana. Jos kuoli 49-vuotiaana olisi sentään ollut jo 14 v. 

//

Tuliko sinulle aidosti yllätyksenä, että 14-vuotias on jo sukukypsä? Meillä oli joskus kansanedustajanakin nainen, joka oli saanut esikoisensa 14-vuotiaana. Ei se tavatonta ole, vaikka toki harvinaista ja ei-toivottua. 

Toki, mutta jo tuo että kirjoittaa 40+ voisi tarkoittaa että olisi peräti nuorempi kuin 49 v. Kun yleensä sanottaisiin vähän alle 50, jos on jotain 48-49 v. Mutta Suomen nuorimmat tiedetyt on olleet 12 v.

Minä muuten en ollut sukukypsä 14-vuotiaana, ei mun tytärkään 😅

Vierailija
69/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

//

Toki, mutta jo tuo että kirjoittaa 40+ voisi tarkoittaa että olisi peräti nuorempi kuin 49 v. Kun yleensä sanottaisiin vähän alle 50, jos on jotain 48-49 v. Mutta Suomen nuorimmat tiedetyt on olleet 12 v.

Minä muuten en ollut sukukypsä 14-vuotiaana, ei mun tytärkään 😅

No sinä nyt et ole vielä edes aikuinen. Ihme jankkaamista täysin epäolennaisesta asiasta. Etkä edes ymmärrä numereoita. 

Vierailija
70/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli koko ikäni epämääräiset kuukautiset.

Sitten 35-36v loppuivat kokonaan.

Eikä ollut mitään aaltoja, ei kuumia ei kylmiä.

Sitten syystä x kävin lääkärissä ja hän selitti asian, mutta en mä sitä enää muista miksi

se oli niin. Joo ja se että en ollut tullut raskaaksi, liittyi tähän syyhyn jota en muista!

Vierailija
71/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anaalitapin hommasin eukolle kun valitteli niistä joka kuukausi. Loppu ku seinään

Vierailija
72/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kannattaa pysyä kaukana vauvapalstalta, jos ei osaa kommunikoida ihmisten kanssa"

No tästä mä olen aivan samaa mieltä! Mutta niin vain täällä toivotaan toisille vaikeita vaihdevuosia ja syöpää. Olette te kummallisia, ja äcäpussit hormonikorvauksen tarpeessa. Paremmat päivänjatkot kuitenkin.

Vierailija
73/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju. Täytän 48v ja marraskuussa oli poikkeuksellisesti kahdesti täydet menkat, joulukuussa kerran ja tammikuun missasin kokonaan. Ei sen kummempia oireita.

Vierailija
74/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kannattaa pysyä kaukana vauvapalstalta, jos ei osaa kommunikoida ihmisten kanssa"

No tästä mä olen aivan samaa mieltä! Mutta niin vain täällä toivotaan toisille vaikeita vaihdevuosia ja syöpää. Olette te kummallisia, ja äcäpussit hormonikorvauksen tarpeessa. Paremmat päivänjatkot kuitenkin.

Sekin on kommunikointia. Kuten on tuo sinun taaperotasoinen kiukuttelusikin. 

Vierailija
75/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla aika vieraantunut todellisuudesta. Sinä et voi sanoa, että jokaisella on varaa. Se kertoo jo sen, että et ihan oikeasti tajua millaista on olla ihan oikea köyhä.

Jokaisella on mahdollisuus laittaa 3€/kk sivuun. Toki gynekäyntiin kerran viiteen vuoteen ei tarvita niinkään paljoa. Minulla gynekäynti maksoi viimeksi 169€. Viiden vuoden aika olisi pitänyt laittaa sivuun 2,8€/kk, jotta tuon olisi voinut saanut säästöön. Ihan jokainen pystyy tuohon. 

t. olen tullut opiskeluaikoina toimeen 400€/kk tuloilla

Mitämitä? Jos olisin lääkärisi, määräisin sinulle rauhoittavia lääkkeitä. Sen verran äkkiväärää tuo käytös nyt on.  Luulin lukevani tässä vaihdevuosioireista, enkä kenenkään pystyynkuivuneen rahanaisen säästövinkkejä. 

Vierailija
76/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla aika vieraantunut todellisuudesta. Sinä et voi sanoa, että jokaisella on varaa. Se kertoo jo sen, että et ihan oikeasti tajua millaista on olla ihan oikea köyhä.

Jokaisella on mahdollisuus laittaa 3€/kk sivuun. Toki gynekäyntiin kerran viiteen vuoteen ei tarvita niinkään paljoa. Minulla gynekäynti maksoi viimeksi 169€. Viiden vuoden aika olisi pitänyt laittaa sivuun 2,8€/kk, jotta tuon olisi voinut saanut säästöön. Ihan jokainen pystyy tuohon. 

t. olen tullut opiskeluaikoina toimeen 400€/kk tuloilla

Mitämitä? Jos olisin lääkärisi, määräisin sinulle rauhoittavia lääkkeitä. Sen verran äkkiväärää tuo käytös nyt on.  Luulin lukevani tässä vaihdevuosioireista, enkä kenenkään pystyynkuivuneen rahanaisen säästövinkkejä. 

Siinä tapauksessa kannattaa opetella lukemaan myös se  viesti, johon vastattiin. Auttaa ymmärtämään, miksi raha  tuli puheeksi. Mitään säästövinkkejä tuossa ei ollut. Ihan vain todettiin, että 3€/kk ei ole kenellekään ylivoimainen summa, vaikka osa täällä niin väittää. 

Vierailija
77/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on Mirena? Joku sisäinen ehkäisylaite? 

Vierailija
78/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin sitä. 

Mirena on T:n muotoinen, kohtuun asetettava pitkävaikutteinen hormonikierukka, joka vapauttaa levonorgestreeli-keltarauhashormonia.

eri

Vierailija
79/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun täytin 40, loppuivat hirveät kuukautiskivut ja järjettömän runsaat vuodot. Menkat tuli edelleen 13 kertaa vuodessa kuten 15-39-v., mutta vuotopäiviä oli enää vain 3-5 päivää kk:ssa ollessani 40-51v.

51-v. menkat tuli enää 2-6kk:n välein, ja iltaisin kehon lämmönsäätelyjärjestelmä lakkasi toimimasta: pää ja koko yläkroppa alkoi yhtäkkiä sohvalla istuessakin kiehua, kuumotti ja kasvot ja pää oli ihan hiessä. Näitä kuumuuskohtauksia tuli etenkin iltaisin ja öisin tunnin välein 51-56-v. Nukuin vain alle tunnin kerrallaan. Käytin muutaman vuoden Gabapentiniä jotta sain jotenkin nukutuksi. Hormonikorvaushoitoa lääkäri ei sallinut migreenin takia.    Menkat loppui 53-vuotiaana tultuaan pari vuotta enää harvoin. Edes Terolut ei saanut enää menkkoja alkamaan, Primolutista sain heti anafylaktisen shokin.  Nyt 56-v. kuumat aallot ovat enää harmittomia lämmönpuuskia, enkä käytä mitään lääkkeitä niihin.

No minä olen nyt 58 v. ja helvetillisiä kuumia aaltoja on edelleen, puhumattakaan mielialan heittelystä. Eikä näy loppua näille. Tuntuu välillä että pahenee vaan. En voi nukkua ollenkaan ilman tuuletinta, se on käytössä ympäri vuoden. Tietokoneella istuessani on myös välillä pidettävä vieressä olevaa tuuletinta päällä. Se on sitten mukavaa kun kärsin ihan järkyttävän kuivista silmistä, niin tuuletin tietysti vain pahentaa asiaa. Välillä on tuskallisen kuuma ja sitten hetken päästä palelee niin että on laitettava villatakkia, villasukkia yms. Ja hetken päästä taas riisuttava ne. 

Vierailija
80/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierukka sinulle täysin tuntematon termi? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän