Miten teillä on jääneet kuukautiset pois?
Kerralla vai silloin tällöin ilmestyen ja missä iässä? Muutenkin kokemuksia aiheesta.
Mietityttää, koska omani ilmestyivät viimeksi marraskuun alussa, sitä edelsi pidempi aika ihan säännöllisyyttä, mutta toki n.1v aikana myös heittelyä. Ja marraskuussa alkoi aivan yht'äkkiä kunnon kuumat aallot, monia kertoja vuorokaudessa.
Täytin viimevuoden lopulla 50v, hormoniehkäisyä tms ei käytössä.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai onko jokaisella naisella siis 400 munasolua molemmissa munasarjoissaan? Eli 800 kuukautiset? Jos ne kaikki hedelmöittäisi keinokohdussa, voisi joku varakas nainen saada siis 800 lasta?
Luojalle kiitos siitä, että tuollainen ei ole mahdollista. 800 kuukautiset tarkoittaisi sitä, että kuukautiset jatkuisivat noin 66 vuotta. Omalla kohdallani pääsisin niistä eroon vasta 81-vuotiaana. Sekin on onni, että kaikki munasolut eivät ole hedelmöittymiskelpoisia eikä munasolujen luovuttaminen ole Suomessa mahdollista kuin 20-35-vuotiaana. Toivon todella, että missään maassa alle 20-vuotiaan munasoluja ei keräillä talteen mistään syystä.
Kyllähän munasoluja ostetaan, ja nuoret naiset saavat rahaa munasoluista, toisin kuin miehet spermanluovutuksesta. Erittäin järkevää kerätä tervei
Sperman luovuttaminen on ihan pikkaisen eri tason toimenpiden kuin munasolupunkio. Niissä on yhtä paljon sama kuin lapsen siittämisessä ja lapsen synnyttämisessä. Munasolujen luovuttamisesta maksetaan muutamia kymppejä. Vain äärimmäisen sairas ihminen voi edes ajatella, että alle 20-vuotiaiden pitäisi tienata rahaa punktioilla.
Kuinka moni käyttää viuhkaa vaihdevuosikohtausten aikana? Mistä ostatte viuhkanne? Minulla on yksi Tokmannilta ostettu ja pari Temusta. Muovi ja paperi hajoaa helposti, mistä saisi puurimoista & nahasta tehdyn kauniin espanjalaistyylisen viuhkan?
Kyllähän munasoluja ostetaan, ja nuoret naiset saavat rahaa munasoluista, toisin kuin miehet spermanluovutuksesta. Erittäin järkevää kerätä terveiden, elinvoimaisten naisten munasoluja - ja maksaa heille hyvin - jotta varaudutaan kaikkiin mahdollisiin katastrofitilanteisiin ja sairauksiin.
Suomessa munasolun luovuttamisesta ei saa juurikaan rahaa. Suhteessa toimenpiteen tuskallisuuteen korvaus on naurettavan pieni ja siksi lahjoitussoluja on hyvin vähän saatavilla. Sperman ruikkiminen ei satu.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni käyttää viuhkaa vaihdevuosikohtausten aikana? Mistä ostatte viuhkanne? Minulla on yksi Tokmannilta ostettu ja pari Temusta. Muovi ja paperi hajoaa helposti, mistä saisi puurimoista & nahasta tehdyn kauniin espanjalaistyylisen viuhkan?
Ainakin Rustasta olen ostanut sellaisia paperisia.
Minusta naiset tulisi vapauttaa veronmaksusta vaihdevuosien ajaksi. Sen verran hirveitä oireita siitä saa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai onko jokaisella naisella siis 400 munasolua molemmissa munasarjoissaan? Eli 800 kuukautiset? Jos ne kaikki hedelmöittäisi keinokohdussa, voisi joku varakas nainen saada siis 800 lasta?
Luojalle kiitos siitä, että tuollainen ei ole mahdollista. 800 kuukautiset tarkoittaisi sitä, että kuukautiset jatkuisivat noin 66 vuotta. Omalla kohdallani pääsisin niistä eroon vasta 81-vuotiaana. Sekin on onni, että kaikki munasolut eivät ole hedelmöittymiskelpoisia eikä munasolujen luovuttaminen ole Suomessa mahdollista kuin 20-35-vuotiaana. Toivon todella, että missään maassa alle 20-vuotiaan munasoluja ei keräillä talteen mistään syystä.
Kyllähän munasoluja ostetaan, ja nuoret naiset saavat rahaa munasoluista, toisin kuin miehet spermanluovutuksesta. Erittäin järkevää kerätä tervei
Et voi tosissasi verrata spermanluovutusta ja munansolujen luovutusta toisiinsa. Ne on ihan eri mittaluokan asioita, joten korvaus munasoluista on hävyttömän pieni vaivaan nähden.
Olen hieman päälle 30 v, menkat tulee jos tulee, munuaisissa häikkää. Aiemmin tuli joka toinen kk.
Vierailija kirjoitti:
Olen hieman päälle 30 v, menkat tulee jos tulee, munuaisissa häikkää. Aiemmin tuli joka toinen kk.
No ikävä tuo munuaisvaiva, mutta tavallaan olen kateellinen niukoista kuukautisistasi. Minulla on 13 tai 14 kertaa vuodessa menkat, veri lentää kuin härän kurkusta ja irtoaa kauheita maksoittuneita veriklönttejä, siis ylirunsaat menkat, 26-28 päivän välein ja yli viikon kerrallaan. Niistä johtunee että Hb:ni on alle 120.
Jeesus millainen ketju aloituksestani on tullut🤔 Viimeisin kommentti itseltäni tuli tuossa ennen klo14 jonka jälk en olekaan tätä avannut, mutta nyt kun sen tein niin onhan taas settiä. Kiitosta vaan teille jotka asiaan vastasitte, kokemuksia on todellakin yhtä monia kuin meitä naisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ikävä tuo munuaisvaiva, mutta tavallaan olen kateellinen niukoista kuukautisistasi. Minulla on 13 tai 14 kertaa vuodessa menkat, veri lentää kuin härän kurkusta ja irtoaa kauheita maksoittuneita veriklönttejä, siis ylirunsaat menkat, 26-28 päivän välein ja yli viikon kerrallaan. Niistä johtunee että Hb:ni on alle 120.
Nykysuositusten mukaan naisen Hemoglobiinin ei tarvitse olla enää vähintään 124 ollakseen tervettä. Joku 117 on jo riittävä arvo. Vertaavat nykyään varmaan Etiopiaan...
Ohi aiheen, mutta _voiko_ naisella olla kammo verennäkemistä kohtaan? Siis niin että pyörtyy heti kun näkee verta? Eikö se liene vain miesten vaiva, koska naisilla on kuukautiset - hallitsematon verenvuoto on heille tuttua.
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheen, mutta _voiko_ naisella olla kammo verennäkemistä kohtaan? Siis niin että pyörtyy heti kun näkee verta? Eikö se liene vain miesten vaiva, koska naisilla on kuukautiset - hallitsematon verenvuoto on heille tuttua.
Kammo nyt liittyy siihen että sitä tulee jostain mistä ei kuuluisi. Kun se on odotettua menkat/nenäverenvuoto ei siitä pyörry. Mut jos nyt kädestä alkais pulputa vahvempaakin heikottais.
Vierailija kirjoitti:
Pitkälti yli viisikymppiseksi olivat vielä ihan säännölliset. Ei hormonaalista ehkäisyä. N. viisivitosena alkoivat heittelehtiä, välillä oli vain viikko väliä, välillä kuusi viikkoa ja muutama kierto oli ihan hirveää "syöksyvuotoa". Mulla on aina olut runsas vuoto, mutta silloin tuntui, että vuodan kuiviin.
Viime vuodet on väli ollut monta kuukautta ja vuoto niukkaa, mutta silti kohta 58 täyttäessäni epäilen, ettei ole vieläkään ihan loppu. Viime viikolla oli samanlaisia oireita kuin ovulaatiossa ja se on kyllä aina enteillyt nytkin kierron ollessa kuukausia, että jonkinlainen vuoto alkaa viikon-kahden sisään.
Lohdullista kuulla, että jollakulla muullakin jatkuu vielä lähemmäs kuusikymppisenä. Itse täytän kohta 59 ja oli vielä kuukautiset (onneksi aika niukat) reilu viikko sitten, eikä edellisistäkään ollut kuin vähän yli kuukausi. Syksyllä oli jo pitempi väli, mutta niin ne sitten taas tulivat kuitenkin. En oikein pysty muuten tuntemaan tai tietämään kiertoa, mutta paino nousee kuukautisiin asti ja sitten taas laskee.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus millainen ketju aloituksestani on tullut🤔 Viimeisin kommentti itseltäni tuli tuossa ennen klo14 jonka jälk en olekaan tätä avannut, mutta nyt kun sen tein niin onhan taas settiä. Kiitosta vaan teille jotka asiaan vastasitte, kokemuksia on todellakin yhtä monia kuin meitä naisia.
Ap
Minäkin ihmettelin tätä ketjua, mitä väliä minkä ikäisenä äiti on sinut synnyttänyt, ajattelin että ilmoitit ettet voi kysyä äidiltä koska on kuollut ennen vaihdevuosia, en ajatellut että siitä aletaan saivartelemaan. Onneksi sait sentään vastauksia niitä asiallisia.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihmettelen myös, kun tähän kohtaan nyt avasin sitten ekan sivun!
Voisitteko vastata vain kysymykseen, munasolukeskustelut jonnekin muualle!
Vierailija kirjoitti:
"Jonkinlainen kehityshäiriöhän sitä ihmisellä on jos vaihtarit jatkuvat yli 10 vuotta. Sama häiriö aiheutta näköjään lukutaidon puutetta. "
Vaihdevuosioireet todellakin voi jatkua yli 10 vuotta.
Ja itse aiheeseen: odottelen kuukautisten loppumista, ikää kohta 52. Syksyllä jäi yksi kierto välistä, ja ajattelinkin jo silloin että NYT (kuukautiset on aina olleet todella säännölliset). Mutta ei, seuraavassa kuussa jatkui taas ja kierto varsin säännöllinen edelleen - ehkä vähän pidentynyt.
10%lla oireita on vielä 20 vuoden päästä.
Olen onnekas. Ne vaan loppui yks kaks. Olivat ihan säännölliset loppuun asti ja sitten vaan, naps. Mitään vaihdevuosioireita ei tullut myöskään, ainakaan niin että olisin huomannut. Ei kuumia aaltoja tai hormonimyrskyjä.
Ok, valas.