Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä on jääneet kuukautiset pois?

Vierailija
09.02.2026 |

Kerralla vai silloin tällöin ilmestyen ja missä iässä? Muutenkin kokemuksia aiheesta.

Mietityttää, koska omani ilmestyivät viimeksi marraskuun alussa, sitä edelsi pidempi aika ihan säännöllisyyttä, mutta toki n.1v aikana myös heittelyä. Ja marraskuussa alkoi aivan yht'äkkiä kunnon kuumat aallot, monia kertoja vuorokaudessa.

Täytin viimevuoden lopulla 50v, hormoniehkäisyä tms ei käytössä.

Kommentit (139)

Vierailija
21/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, jospa varaisit ajan gyneltä!

Miksi ???? Kertokaa nyt joku minkä ihmeen takia noin 50 vuotias nainen tarvitsee lääkärin kertomaan että on vaihdevuodet ? Ihan oikeasti ei siihen lääkäriä tarvitse, toki jos on alle 45- vuotias on syytä käydä lääkärillä mutta ei muuten 

Vierailija
22/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikalailla kuin seinään loppuivat, kun olin 45-vuotias. Ihan pientä tiputtelua oli pari kertaa puolen vuoden sisään loppumisesta. Siinäpä se. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuin tuttavan kautta saamaan Intiasta sellasta Anti-Mens lääkettä. Tabletteina. Karmeat sivuvaikutukset, hiustenlähtöä ja muuta, mutta moonikset loppui kyllä aikaslailla kuin seinään. Nyt 51 v ja syönyt niitä kohta kaksi vuotta. Haittavaikutuksetkin vähentyneet. 

Vierailija
24/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista kuumiksista sen verran, että niitä esiintyi about 2kk ajan useita kertoja päiväaikaan+yöllä heräilin asiaan 1-3x, kesti n.15-30s/kerta. Nyt ne on minusta laantuneet, esiintyy toki edelleen, mutta ei tuossa määrin. Vaatteita tai petivaatteira  en ole joutunut vaihtamaan "kohtauksen" jäljiltä, mutta toki hiki tuli/tulee ja kasvot punaisina hehkun.

Niveloireita oli koko viimevuoden, pahanakin, mutta ne on loppuneet, onneksi!

Äidiltäni en voi asiasta kysellä, että mutrn hällä, koska hän kuoli jo 15v sitten vasta 40+v iässä.

Ap

No sun äiti on saanut sut tosi nuorena jos olisi nyt max 64 v (49+15) ja sinä olet 50 v. 

+ 40 v iässä. voi olla 45, tai enemmänkin.  +40 ja 40 ei ole sama asia

No tuo, jolle vastasit, teki laskelmansa 49 ikävuodella. Eli jos olisi ollut 49 kuollessaan, ja kuoli 15 vuotta sitten, olisi nyt 64 jos eläisi. Tarkoittaisi, että olisi saanut AP:n 14-vuotiaana. Saati, jos olisi ollut nuorempi kuollessaan.

Vierailija
25/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, jospa varaisit ajan gyneltä!

Miksi ???? Kertokaa nyt joku minkä ihmeen takia noin 50 vuotias nainen tarvitsee lääkärin kertomaan että on vaihdevuodet ? Ihan oikeasti ei siihen lääkäriä tarvitse, toki jos on alle 45- vuotias on syytä käydä lääkärillä mutta ei muuten 

Tätä minäkin mietin. Kuukautisten loppuminen viidenkympin tienoilla on tasan yhtä normaalia kuin hiusten harmaantuminen tai ihon rypistyminen. Ei siihen lääkäriä tarvita, jos oireet eivät haittaa normaalia elämää. 

Vierailija
26/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on osalle lääkeyhtiöiden mainonta purrut. Hirveä tarve mennä hakemaan hormonikorvausta maailman luonnollisimpaan asiaan eli vaihdevuosiin. 

Vierailija
27/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-vuotiaana loppui menkat eikä tullut mitään vaihdevuosioireita. Kierrossa oli epäsäännöllisyyttä vuosi tuota ennen. 

Vierailija
28/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpäs osaa vastata, kun käytin hormonikierukkaa, jonka kanssa ei tullut kuukautisia. 54-vuotiaana en enää tarvinnut ehkäisyä. 

Vierailija
29/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistettiin kohtu 2014.

Vierailija
30/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot äitisi kuolleen 40+ käsitån se 41-44.  40++ on joku 47.

Elinsiirtoa sinut7-vuotiaana.l?

Vierailija
31/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sai sinut? 

Automaattikirjoitus väärensi.

Vierailija
32/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole jäänyt. Mirenan kaverina on tuplaslindat ja silti vuodan kuin seula. Kolme vuotta jo. Muutkin oireet ovat pahat, hormonikorvauksella pysyn jotenkin työkykyisenä (50%). En välttämättä haluaisi kohdunpoistoa, mutta se ei ole poissuljettu. Olen nyt 46.

Vierailija
33/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40+ on mikä tahansa yli 40-vuotias. Toisin muotoiltuna se tarkottaa ihan vain yli 40-vuotiasta. Ei tarvita mitään tuplaplussia kertomaan, että 47-vuotiaskin on yli 40 vuotias eli 40+

Vierailija
34/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

42 v. 
Loppui kuin seinään. Sitä ennen olin vuotanut 30 vuotta aivan järkyttävän paljon. Sitten vaan jäi pois ja ei enää koskaan tullut. 
Siitä on nyt 18 vuotta. Mitään vaihdevuosioireita ei ole koskaan ollut

Vierailija
35/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 42-vuotias ja kuukautiset ovat muuttuneet viimeisen puolen vuoden aikana hyvin niukoiksi ja epäsäännöllisiksi. Toivottavasti loppuvat kokonaan mahdollisimman pian. 

Vierailija
36/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla loppuivat kuukautiset kuin seinään 47-vuotiaana. Hakeuduin gynekologin pakeille, koska minulla ei ollut lainkaan vaihdevuosioireita. Myös hän piti ajatusta niistä mahdottomana, koska luuli minua kymmenen vuotta nuoremmaksi. Joka tapauksessa verikoe näytti kuukautisteni loppumisen johtuvan vaihdevuosista. 

Vierailija
37/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla loppuivat kuukautiset kuin seinään 47-vuotiaana. Hakeuduin gynekologin pakeille, koska minulla ei ollut lainkaan vaihdevuosioireita. Myös hän piti ajatusta niistä mahdottomana, koska luuli minua kymmenen vuotta nuoremmaksi. Joka tapauksessa verikoe näytti kuukautisteni loppumisen johtuvan vaihdevuosista. 

Melkoisen ammattitaidoton gyne, jos ei potilaan hetusta osaa katsoa, minkä ikäinen henkilö on kyseessä. Tai jos pitää jotenkin mahdottomana, että vaihdevuodet voivat alkaa jopa alle 40-vuotiaana. 

Vierailija
38/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo logiikka hakeutua lääkäriin siksi, ettei ole mitään oireita. Vaihdevuodet tuossa iässä ovat kuitenkin ihan normaali asia eikä kaikilla niihin liity sen kummempia oireita. Tämän olisi saanut selville ihan vaikka googlaamalla. 

Vierailija
39/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuin tuttavan kautta saamaan Intiasta sellasta Anti-Mens lääkettä. Tabletteina. Karmeat sivuvaikutukset, hiustenlähtöä ja muuta, mutta moonikset loppui kyllä aikaslailla kuin seinään. Nyt 51 v ja syönyt niitä kohta kaksi vuotta. Haittavaikutuksetkin vähentyneet. 

Onko tämä se lääke, joka kemiallisesti surkastuttaa kohdun? Ei vissiin saa Suomesta?

Vierailija
40/139 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin on osalle lääkeyhtiöiden mainonta purrut. Hirveä tarve mennä hakemaan hormonikorvausta maailman luonnollisimpaan asiaan eli vaihdevuosiin. 

Toivottavasti sulle tulee tällaiset vaihdevuosioireet kuin mulle, ja että ne oireet kestää yli kymmenen vuotta helpottamatta mitenkään vuosien varrella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän