Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhyys: ahdistaa käydä ruokakaupassa

Vierailija
09.02.2026 |

Ruokakaupassa on nykyään tosi ahdistavaa käydä kun joka kerta on hinnat TAAS noussut. Tuntuu että rahat loppuu koko ajan vaikka ostaa vain perusruokia. Enää ei edes tee mieli syödä. Pelkään että saan jonkun syömishäiriön kun pitää koko ajan miettiä ruoan hintaa kaupassa :( 

Kommentit (369)

Vierailija
301/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan ajan, kun olin opiskelija ja sen jälkeen työtön, jolloin rahat olivat kroonisesti vähissä. Ei perunat, makaroonit ja riisi kovin kallista ollut. Eikä ollut halvimmat leivät ja juureksetkaan. Lihaa ja kalaa ostin lähinnä tarjouksesta ja pakastin.

Hyvin niillä hengissä pysyi.

Muistat? Eli siitä on jo aikaa ja ruoan hinta oli silloin halvempi kuin nyt. Mielenterveydelle. (ja muutenkin) tekee hyvää syödä silloin tällöin mm hedelmiä jotka nyt monilta jää ostamatta. Pysyyhän sitä hengissä aikansa proteiinipuuttoisella ruokavaliolla mutta pidemmän päälle se heikentää terveyttä.

Kroppa ja mieli ottaa kyllä tarvitsemansa kun saa edes pienen määrän sitä mitä kaipaa. Yksi hedelmä, esim omena, mandariini, banaani, ei montaa senttiä maksa, eikä yksi pieni irtotomaatti. Jos kerran v

Appelsiini maksoi 85senttia. Ja toisella kerralla otin pienemmän , se maksoi 65senttiä. Mielestäni se on kallista. 

Vierailija
302/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan ajan, kun olin opiskelija ja sen jälkeen työtön, jolloin rahat olivat kroonisesti vähissä. Ei perunat, makaroonit ja riisi kovin kallista ollut. Eikä ollut halvimmat leivät ja juureksetkaan. Lihaa ja kalaa ostin lähinnä tarjouksesta ja pakastin.

Silloin ehkä ei olleet kalliita, nyt on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Peukku tälle. Ja jos tahtoo päästä vielä halvemmalla tai kaipaa vaihtelua, ei muuta kuin itse tehtyä kasvishernekeittoa kehiin. "

No ainakin tällä hetkellä näillä pörssisähkön hinnoilla kannattaa miettiä kumpi tukee halvemmaksi: ostaa se edullisin hernekeittopurkki kaupasta vai keittää tunnin verran herneitä.

Herneitä ei tarvitse keittää tuntia, vaan keiton voi antaa hautua hitaasti esim. aromipesässä, haudutuspadassa tai laittamalla kuuma kattila sopivan kokoiseen kylmälaukkuun. Kypsymisaikaa voi myös lyhentää merkittävästi idättämällä herneitä pitkän liotuksen jälkeen. Lisäksi hernekeittoa kannattaa tehdä kerralla enemmän kuin yhden purkillisen verran. 

Turhaan käytät aikaa tähän. Kohta seuraa pitkä ryöppy selityksiä, miksi tämäkään

Älyttömiä neuvoja.  Ja tosiaan harvalla on armipesä tai kylmälaukku. Eikä se keitto haudu peitossa, vaikka joku niin väittääkin. 

Vierailija
304/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punalappuja en ole nähnyt aikoihin vaikkei nekään enää halpoja ole . Ahdistaa kans kaupassa käynti.

Mä oon huomannu kans et Prismoissa punalaput on hävinneet. Cittarissa sentään löytyy, vaikka hinnat on Prismaa korkeampia ja ilta-ale "vain" -50%. Mutta viimeksi löysin kokonaisen broilerin, jauhelihoja (kolme broilerin ja yksi naudan) ja paketin kanasuikaleita. 

Punalaputetut menee jo heti aamusta 30%,:lla, jos niitä on.  Kaupat osaa tilata tarkemmin, niin hävikkiä ei paljoa jää.

305/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä saa taas haukut niskaansa. Syyttäkää Maaseudun Tulevaisuutta:

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ruoka/9fec9757-2865-44cd-842e-5d023…

Ei tarvita kylmälaukkua eikä aromipesää, eikä olkiakaan.

Rakas aarteeni, Kotiruoka, keittokirja kotia ja koulua varten (painos 1908), kertoo, että ruuan kypsentäminen heinälaatikossa on vaivatonta ja aikaa ja puuta säästävää.

Tämä ehkä paremmin sopisi tuonne kotivaramummokeskusteluun, mutta antaa mennä kun on alamäki.

Mutta täytyy myöntää, että en ole itse koskaan valmistanut ruokaa juuri tuolla tavalla, jukurttia olen vastaavalla konstruktiolla haudutellut.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
306/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"  Tää on aina tätä. "ruuan kasvattaminen on tosi halpaa, köyhien pitäisi tehdä sitä! Mun vanhemmilla on 300 hehtaarin maatila, jossa käyn ilmaiseksi kasvattamassa ja sieltä saa ilmaisen vedenkin, ja siemenet. On se halpaa, miksi köyhät ei tee tätä??? Onko köyhät tyhmiä???" "

No jos mitään ei pysty niin sitten täytyy tyytyä valittamaan ja elää kaurapuurolla. Ei pysty kysymään multaa mistään? Ei ole varaa ottaa vettä hanasta, ei hakea vaikka järvestä? Chili ja paprika lisääntyy niistä samoista siemenistä vuosi toisensa jälkeen kun muistaa aina ottaa uudet siemenet talteen.

Itse teen raskasta vuorotyötä ja silti viljelen mitä pystyn vaikka aikaa ei aina olisi 

Ne veden/mullanhakureissut ei ole ilmaisia suurimmalle osalle. 

Vierailija
307/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten tässä närästää jauhelihan hinta, ihan kuin tosta oltais tekemässä jotain luksus tuotetta.

Jauehlihat on itellä vaihtunu nyt kanaan mut ei niitäkään kyllä jaksa loputtomiin syödä.

Samaa mieltä! Kaiken lisäksi pienemmistä kaupoista on kadonnut paistijauheliha kokonaan. Lähellä olevassa supermarketissa on lähinnä sikanautaa ja välillä myös pelkkääkin naudan jauhelihaa, mutta ei mitään "parempaa jauhelihaa" eli vähärasvaista tai paistia vaan ihan jotain retkua vaan.

Ennen ihan tavalliseen ruokaan on tosiaan tullut joku ihmeen luksusvivahde. Että ihan jauhelihaa, huuuuh huh, juhlaruokaa!

Viestisi kiteyttää hyvin köyhyyden ytimen eli järjen köyhyyden. Kun joku yksittäinen ruoka kallistuu, köyhä aloittaa hirveän ulinan siitä kuinka rahat ei enää riitä edes tavalliseen arkiruoka

No, en ole ulissut. Missä olen sanonut, ettei minulla riitä raha ruokaan? Ja jos niin olisikin, sen toteaminen ei ole ulisemista. Mikä ihmeen tapa ylipäätään on leimata keskustelupalstan viestejä ulinaksi? Oletko jotenkin vähämielinen? Ja miksi edes olet ketjussa, kun ruuan hinta ei selvästi ole sinulle ongelma? 

Vierailija
308/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eurolla saa puoli kiloa kuivattuja herneitä. Jokainen päättää tietysti itse mihin rahansa käyttää, mutta on turha valittaa ettei rahat meinaa riittää edes ruokaan jos tekee jatkuvasti paljon kalliimpia valintoja kuin olisi tarpeen. 

Valittaminen ei ole turhaa. Ei ihmisten tarvitse alistua loputtomaan hintojen nousuun ja vain sopeuttaa kulutustaan. Hernekeittopurkin ostaminen ei ole mikään "kalliimpi valinta" joten pidä sinä jo suusi kiinni. En ala mieliksesi ostamaan kuivaherneitä ja syömään hernekeittoa monta päivää peräkkäin. Ja arvaa mitä! Valitan silti niin paljon kuin huvittaa! Jos ei aihe kiinnosta, niin pois ketjusta.

Vierailija
309/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointtihan ei ollut, etteikö mulla riittäisi rahat paistijauhelihaan vaan se, että se on kadonnut tavallisten kauppojen hyllyiltä. Siis että sitä ei saa mihinkään hintaan. Mutta vähä-älyinen halusi taas lukea viestin että pääsisi pätemään neuvoillaan.

Vierailija
310/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SDP tulee korottamaan kaikkia veroja ja tuo uutuutena maakuntaveron. Arvatkaa siirtyykö kaikki veronkorotukset kaupan hintoihin.

Ja samalla köyhiltä leikataan, koska veronkorotukset pienentää verotuloja.

Veronkorotukset pienentää verotuloja?

311/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirry suurimmaksi osaksi viikon päivistä kasvisruokailuun. Siinä säästää paljon, kunhan tekee ruoat itse. Tee siis ruokaa itse monen päivän satseja linsseistä, pavuista ja herneistä sekä edullisista kasviksista. Syö aina päivän toiseksi lämpimäksi ateriaksi puuroa pakastemarjoilla ja pähkinöillä. Lisäksi kohtuullisia määriä maitotuotteita ja kananmunia tuomaan lisää proteiinia.

Hae kasvisruokailuun innostusta esim. katselemalla videoita kasvisruokailun ja kuitupitoisen ruokavalion terveyshyödyistä. Englanninkielinen YouTube-kanava Viva Longevity! on hyvä, se tarjoaa tieteellisiin tutkimuksiin perustuvaa tietoa.

Ajan mittaan sinusta alkaakin tuntua kivalta käydä ruokaostoksilla, kun tiedostat miten paljon säästät ja että lisäksi terveytesi kohentuu.

Vierailija
312/369 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"  Tää on aina tätä. "ruuan kasvattaminen on tosi halpaa, köyhien pitäisi tehdä sitä! Mun vanhemmilla on 300 hehtaarin maatila, jossa käyn ilmaiseksi kasvattamassa ja sieltä saa ilmaisen vedenkin, ja siemenet. On se halpaa, miksi köyhät ei tee tätä??? Onko köyhät tyhmiä???" "

No jos mitään ei pysty niin sitten täytyy tyytyä valittamaan ja elää kaurapuurolla. Ei pysty kysymään multaa mistään? Ei ole varaa ottaa vettä hanasta, ei hakea vaikka järvestä? Chili ja paprika lisääntyy niistä samoista siemenistä vuosi toisensa jälkeen kun muistaa aina ottaa uudet siemenet talteen.

Itse teen raskasta vuorotyötä ja silti viljelen mitä pystyn vaikka aikaa ei aina olisi 

No ei tietenkään. Sellaisen ihmisen ei varmasti kannata viljellä mitään lisuketta köyhään ruokaansa vaan keksiä jotain muuta ratkaisuksi. Ei ole montaakaan yleispätevää neuvoa jotka sopii kaikille. Ja osallehan ei "sovi" mikään.

Vierailija
313/369 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Peukku tälle. Ja jos tahtoo päästä vielä halvemmalla tai kaipaa vaihtelua, ei muuta kuin itse tehtyä kasvishernekeittoa kehiin. "

No ainakin tällä hetkellä näillä pörssisähkön hinnoilla kannattaa miettiä kumpi tukee halvemmaksi: ostaa se edullisin hernekeittopurkki kaupasta vai keittää tunnin verran herneitä.

Jos leikitään, että sähkö maksaa siirtoineen kaikkineen 50 snt/ kWh niin tuo tunnin keittäminen maksaa n. 80 snt. Saako sillä hernekeittopurkin kaupasta? Tai lähinnä sitä määrää mikä tulee esim 5 l kattilassa samaan hintaan. Ei taatusti saa. Ihmisillä on ilmeisesti luulo, että puuron keittokin maksaa 6€.

Vierailija
314/369 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu juu, kaikki maksaa. Köyhä ei koskaan voi kasvattaa herneenversoja ikkunalaudalla taikka salaattia ruukussa. Ei missään nimessä kerätä marjoja, sieniä tai kalastaa. Kaikki on aina mahdotonta. Ei ole autoa, pyörää, julkisia tai jalkoja. Eikä pakastinta eikä ämpäriä ja aivan mahdoton status niitä ostaa. Ja tottakai pilkille tarvitaan pilkkihaalari, se tyssää siihen. Mistä köyhä saa matoja? Ei kela maksa. Ei voi onkia.

Vaan sitten on turha ruikuttaa myöskään köyhyyttä. Elämä on valintoja. Voit muuttaa maalle ja elää edullisemmin. Voit muuttaa pikkupaikkakunnalle. Hankkia käytetyn pakastimen. Oma valinta on asua kaukana metsistä, rannasta (jotain kylläkin lähes kaikkialla on muutaman kilometrin säteellä, myös Helsingissä), ilman pakastinta, kaupungin keskustassa jne. Voi olla, että kaupungissa on töitä helpommin. Mutta jos on pitkäaikaistyötön, kannattaa ehkä miettiä olisiko järkevämpi alkaa jo miettiä mitä voi elinkustannuksille tehdä kuin itsepintaisesti asua kaupungissa.

Vierailija
315/369 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä selittelyn määrä on aivan uskomaton. Koettakaa nyt ottaa vähän itseänne niskasta kiinni ja kyetä edes alkeelliseen suunnitelmallisuuteen. Satsaa yhden kerran rahaa bussilippuun tai pyydät kyytiä kauppaan. Ruokakaupasta saa multaa, tilaavatkin tuotteita pyynnöstä. Ostat säkin. Ostat siemeniä. Vettä hanasta. Odotat satoa. Keräät siemenet talteen. Toistat. Mutta ei, ei pysty suomalainen köyhä näin vaativaan ja pitkäjänteiseen toimintaan. Joka väliin mutku, mutku, mutku. Kuolkaa sitten nälkään jos ette mihinkään kykene, aikuiset ihmiset ja aivan kädettömiä.

Vierailija
316/369 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sen sijaan pidän kauppakäynneistä. Metsästän terveelliset tarjoukset ja niistä tulee hyvä mieli. Se on kuin löytäisi hyvän sieni- tai marja-apajan. Teen lähes kaikki ruoat itse ja käytän luovuuttani, kun joskus onnistun ostamaan hävikkikassin tai -laatikon. Olen jopa oppinut syömään uusia vihanneksia, kun näissä edullisissa hävikkituotteissa oli vielä minulle tuntemattomia vihanneksia.

Näin kaikkiruokaisena minun on helppoa tehdä edullista ruokaa, mutta tiedän ruokarajoitteisten vaikeudet. Moni läheisistä kärsii allergioista ym. ikävistä ruokarajoitteista, jolloin kaikkea ei todellakaan voi syödä.

Vierailija
317/369 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu juu, kaikki maksaa. Köyhä ei koskaan voi kasvattaa herneenversoja ikkunalaudalla taikka salaattia ruukussa. Ei missään nimessä kerätä marjoja, sieniä tai kalastaa. Kaikki on aina mahdotonta. Ei ole autoa, pyörää, julkisia tai jalkoja. Eikä pakastinta eikä ämpäriä ja aivan mahdoton status niitä ostaa. Ja tottakai pilkille tarvitaan pilkkihaalari, se tyssää siihen. Mistä köyhä saa matoja? Ei kela maksa. Ei voi onkia.

Vaan sitten on turha ruikuttaa myöskään köyhyyttä. Elämä on valintoja. Voit muuttaa maalle ja elää edullisemmin. Voit muuttaa pikkupaikkakunnalle. Hankkia käytetyn pakastimen. Oma valinta on asua kaukana metsistä, rannasta (jotain kylläkin lähes kaikkialla on muutaman kilometrin säteellä, myös Helsingissä), ilman pakastinta, kaupungin keskustassa jne. Voi olla, että kaupungissa on töitä helpommin. Mutta jos on pitkäaikaistyötön, kannattaa ehkä miettiä olisiko järkevämpi alkaa jo miettiä mitä voi elinkustannuksil

Ja joidenkin mielestä kakki köyhät ovat täysin terveitä ja toimintakykyisiä, mitään rajoitteita ei ole. Kukaan ei koskaan väsy eikä uuvu. Kaikkien pitäisi osata kaikkea, tykätä kaikesta ja innostua kaikesta, jos on edullista. Kaikilla on tietysti kaikki mahdolliset tarvikkeet, koneet ja vempaimet. Kaikki voivat syödä luonnollisesti kaikkea, kaikki kaupat lähellä, mahdollisuus hyödyntää kaikki alet jne. 

Eli totaalisen epärealistiset kuvitelmat ja oletukset. Ja joillain ihmisillä erilaisia rajoitteita on ihan aidon oikeasti paljonI

Vierailija
318/369 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Nythän juuri ne perustuotteet ovat hinnaltaan kaksin- ellei kolminkertaistuneet.

T. Hyvätuloinen, mutta koska on lapsia niin kyllä tiukkaa tekee.

Vierailija
319/369 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä selittelyn määrä on aivan uskomaton. Koettakaa nyt ottaa vähän itseänne niskasta kiinni ja kyetä edes alkeelliseen suunnitelmallisuuteen. Satsaa yhden kerran rahaa bussilippuun tai pyydät kyytiä kauppaan. Ruokakaupasta saa multaa, tilaavatkin tuotteita pyynnöstä. Ostat säkin. Ostat siemeniä. Vettä hanasta. Odotat satoa. Keräät siemenet talteen. Toistat. Mutta ei, ei pysty suomalainen köyhä näin vaativaan ja pitkäjänteiseen toimintaan. Joka väliin mutku, mutku, mutku. Kuolkaa sitten nälkään jos ette mihinkään kykene, aikuiset ihmiset ja aivan kädettömiä."

No kuule, entä jos ei vain pätkääkään kiinnosta moinen puuha? Siis pätkääkään. 

Onneksi ei ole pakko.

Vierailija
320/369 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Siirry suurimmaksi osaksi viikon päivistä kasvisruokailuun. Siinä säästää paljon, kunhan tekee ruoat itse. Tee siis ruokaa itse monen päivän satseja linsseistä, pavuista ja herneistä sekä edullisista kasviksista. Syö aina päivän toiseksi lämpimäksi ateriaksi puuroa pakastemarjoilla ja pähkinöillä. Lisäksi kohtuullisia määriä maitotuotteita ja kananmunia tuomaan lisää proteiinia.

Hae kasvisruokailuun innostusta esim. katselemalla videoita kasvisruokailun ja kuitupitoisen ruokavalion terveyshyödyistä. Englanninkielinen YouTube-kanava Viva Longevity! on hyvä, se tarjoaa tieteellisiin tutkimuksiin perustuvaa tietoa.

Ajan mittaan sinusta alkaakin tuntua kivalta käydä ruokaostoksilla, kun tiedostat miten paljon säästät ja että lisäksi terveytesi kohentuu.

Kuvitteletko sinäkin, että kaikki ihmiset voivat syödä palkokasveja? Tai että kaikille ylipäätään sopii samankaltainen ruokavalio?