Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhyys: ahdistaa käydä ruokakaupassa

Vierailija
09.02.2026 |

Ruokakaupassa on nykyään tosi ahdistavaa käydä kun joka kerta on hinnat TAAS noussut. Tuntuu että rahat loppuu koko ajan vaikka ostaa vain perusruokia. Enää ei edes tee mieli syödä. Pelkään että saan jonkun syömishäiriön kun pitää koko ajan miettiä ruoan hintaa kaupassa :( 

Kommentit (369)

Vierailija
261/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi niin, että poltin alennusbagelin uuniin kun luin tätä ketjua :-( Tänään syödään sitten vaan ne täytteet jotka tohon varasin. Voi p a s k a! Paahtaa piti mutta nyt ei ihan nälkä lähde.

Vierailija
262/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi hyvänen aika, onhan tuo nyt ihan yleisesti tiedetty tosiasia, että ihmiset ovat yksilöitä tässäkin. Eri ihmisten ruoansulatuselimistö, suoliston bakteerikanta, aineenvaihdunta jne. ovat erilaisia, joten eri ihmisille sopii myös erilaiset ruokavaliot.

Lisäksi sitten erilaiset sairaudet, allergiat yms. Kaikki ruoka ei todellakaan sovi kaikille.

En ole se, kenelle vastasit."

Miksi väität sitä yleisesti tiedetyksi tosiasiaksi, että osa ihmisistä ei pysty elämään kasvisruualla vaan tarvitsee välttämättä eläinproteiinia? Miten se mitä kirjoitit liittyy asiaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Peukku tälle. Ja jos tahtoo päästä vielä halvemmalla tai kaipaa vaihtelua, ei muuta kuin itse tehtyä kasvishernekeittoa kehiin. "

No ainakin tällä hetkellä näillä pörssisähkön hinnoilla kannattaa miettiä kumpi tukee halvemmaksi: ostaa se edullisin hernekeittopurkki kaupasta vai keittää tunnin verran herneitä.

Herneitä ei tarvitse keittää tuntia, vaan keiton voi antaa hautua hitaasti esim. aromipesässä, haudutuspadassa tai laittamalla kuuma kattila sopivan kokoiseen kylmälaukkuun. Kypsymisaikaa voi myös lyhentää merkittävästi idättämällä herneitä pitkän liotuksen jälkeen. Lisäksi hernekeittoa kannattaa tehdä kerralla enemmän kuin yhden purkillisen verran. 

Vierailija
264/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyykö tässä kohta alkaa hamstraamaan halvempia merkkejä varastoon ennen kuin ne kallistuu? Muistan kun koronan aikana ihmiset nauroi wc paperi hamstraajille kunnes todellisuus iski pian ja wc papereiden hinta raketoi!

kannattaa. tämä hallitus on vetänyt maton etenkn teidän köyhien jalkojen alta, joten teillä ei tarvitse olla mitään velvollisuutta edes yrittää kuluttaa enemmän. Ja jos seuraava hallitus on kansalaisten äänestämänä ns. protestihallitus ja se alkaa tehdä muutoksia toiseen, niin voitte olla varmoja, että se työ kestää monta vuotta ja sittenkään ei ehkä kaikkia muutoksia voida tehdä

joten pistäkää vyö nyt tiukemmalle kuin koskaan ja hamstratkaa hyvin säilyviä halparuokia

Vierailija
265/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo kahdestaan tulee terveellisesti, välillä herkkujen ostaminen ja syöminen kalliiksi. Sääliksi käy perheellisiä. Kaikki ruokakulut plus kaikki muu kuten harrastuskulu päälle!

Vierailija
266/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjouksiahan sitä pitää seurata joka viikko sekä Prismasta, että Cittarista, lisäksi Lidl. Alkuviikon tarjoukset, ja loppuviikon tarjoukset Perjantaista alkaen. Onneksi asun alueella jossa nuo kaikki kolme ovat helposti saavutettavissa. Ruoat teen itse ja kerralla enempi, pakastan osan. Punalaputetuissakin on yleensä pari päivää ennen viimeistä käyttöpäivää. 

Oikealla hinnalla ostaen ei rahat riittäisi kovinkaan pitkälle. 

Mitä ostat tarjouksesta? Itse en löydä oikein mitään. Kanat ja lihat lilluvat marinaadissa. 

On niitä lihoja ja kanoja ilman marinaadejakin 

Jostain syystä ne tuppaavat olemaan kalliimpia kuin marinoidut.

Tietysti ovat, koska se marinadi lasketaan mukaan tuotteen painoon. Jos marinoidun kilohinta on vaikkapa 10e ja marinoimattoman 12e, niin siinä marinoimattomassa paketissa on enemmän kanaa tai mitä lihaa onkaan

Vierailija
267/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi niin, että poltin alennusbagelin uuniin kun luin tätä ketjua :-( Tänään syödään sitten vaan ne täytteet jotka tohon varasin. Voi p a s k a! Paahtaa piti mutta nyt ei ihan nälkä lähde.

Sehän on oikeeta köyhien ruokaa  =) 

Vierailija
268/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sillä ei ole mitään väliä milloin opiskelin, koska tämä keskustelu käsittelee ruuan hintaa eikä opintotuen varassa pärjäämistä. Kerroin vain omasta kokemuksestani kun sanoin, millaisella ruokavaliolla minä onnistuin välttämään opintolainan. Opintorahahan ei ole koskaan ollut kovin suuri, joten sen ja asumislisän varassa elävien on aina täytynyt pihistellä. 

Jos tahdot keskustella opiskelijoiden tuista, sitä varten voi aloittaa uuden keskustelun."

Miksi sitten edes pitää mainita välttyneensä lainanotolta? Ei ole olennaista keskustelun kannalta.

Jos itse ottaa puheeksi yksityiskohtia niin on mielestäni ihan kohteliasta vastata kysymyksiin. Nykyopiskelijat kun joutuvat kustantamaan yhä suuremman osan ihan niistä köyhäilyruuistaankin lainalla.

Tein heti ensimmäisessä viestissäni selväksi, että ajat on muuttunut siitä kun opiskelin. Kuvaamani ruokavalio on silti (tarjous)tonnikalaa lukuunottamatta edelleen suht halpa.

Vierailija
269/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se joskus tulee kalliiksi kun on ostanut hyvää ruokaa ja sitten unohtuu uuniin ja palaa tai suolaa tulee liikaa, palaa pohjaan, suola vaihtuu sokeriin ja mitä näitä inhimillisiä töppäyksiä nyt keittiössä joskus sattuu. Toivottavasti sulla oli jotain muuta kaapissa kuitenkin lisäksi, vaikka kananmunia.

Vierailija
270/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla jokaisen ihmisen perusoikeus, että kaupasta saa myös terveellistä ruokaa edulliseen hintaan. Jos vetää joka päivä makkaraa niin ei tulevaisuudessa voi varmaankaan kovin terve olla. Todella röyhkeää, että terveellinen ruoka on hirveän kallista ja epäterveellinen einesruoka halpaa. Olen joutunut tinkimään itsekin kaikesta kivasta, että riittää rahat terveelliseen monipuoliseen ruokaan. Terveydestä en suostu luopumaan, vaikka köyhä olenkin! 

Vierailija
271/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juustot on kans kalliita, joku sinihomejuustokin maksaa 20e/kg, enemmän kuin kana!

Kuinka paljon ja usein sä sinihomejuustoa syöt? Täällähän valitetaan ettei ole varaa syödä terveellisesti. No ei varmasti ole, jos se terveellinen ruokavalio sisältää sinihomejuustoa viikoittain.

Vierailija
272/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tietysti ovat, koska se marinadi lasketaan mukaan tuotteen painoon. Jos marinoidun kilohinta on vaikkapa 10e ja marinoimattoman 12e, niin siinä marinoimattomassa paketissa on enemmän kanaa tai mitä lihaa onkaan"

Tuo selittää osan, muttei todellakaan kaikkea. Vertaa esim. halvimpien valmiiksi marinoitujen broilerin koipi-reisien tai siipien kilohintaa maustamattomiin niin, että vähennät ylimääräisten litkujen osuuden kilohinnasta pois. Marinoidut tulee halvemmiksi, vaikka kaikki marinadit onnistuisi poistamaan ennen syömistä. 

Vierailija
273/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa että itsellä ei näy lompakossa hintojen nousu. Noin 50-100e/vk mennyt ruokaan rahaa viimeiset muutama vuosi. Riippuu täysin mitä on menussa milläkin viikolla. Jos joku tuote noussut hinnat niin sitten vaihdetaan halvempaan. Kannattaa katsoa kilohinnat... 

Sama mulla. Noin 70-100 viikossa ruokaan ja taloustavarat siihen päälle. Kahvin hinta vähäsen kirvelee. Eihän arkiruoka nyt ihmeitä maksa. 

Mikä tarve on tulla kettuilemaan tällaiseen ketjuun, jonka aihe ei mitä ilmeisimmin sinua lainkaan koske?

Ei hän kettuillut. Hän kertoi oman mielipiteensä. Kaikkia ei katsos ahdista kaikki kokoajan, ja vaikka on tiukkaakin, silti toiset eivät valita koko aikaa. 

Vierailija
274/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2026 ylellisyystuotteet: jauheliha, maitosuklaa (myös perus Fazer yms.) ja kahvi (myös Juhla Mokka yms.). En olisi uskonut, että näin heikosti tulee Suomella menemään. 

Sinä et selvästikään ymmärrä, miksi nämä tuotteet on kallistuneet:

Nauta/lypsykarja tiloja on lopettanut. Syynä on liian alhainen tuottajahinta. Kauppa ja muut välikädet kyllä ottaa katteensa

Kahvin ja kaakaon (käytetään suklaan valmistuksessa) hinnan nousun syynä on puolestaan ilmastonmuutos. Riippumatta muutoksen syistä, ilmasto on muuttunut ja kahvin ja kaakaon sekä myös esim appelsiinien viljely on käynyt  haastavammaksi. Niiden hinnat tulevat vielä nousemaan. On myös ennustettu että esimerkiksi kaakaopavun viljely loppuu kokonaan aikaa myöden. 

Vierailija
275/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Olen itse tehnyt niin, että priorisoin ruokaa yhä uudestaan. Seuraavaksi on edessä ulosotto ja liittymien sulkeutuminen. 

Noh, mutta silloin kun rahaa on, pyrin ostamaan asioita varastoon. Kuiva-aineita, käytän pakastinta jne. Sitten kun rahat ovat loppumassa, helpottaa, kun voi sen viimeisen vitosen käyttää sillä tavalla, että voi ostaa jotain sellaista, minkä voi yhdistää kaapeista jo löytyvään. Ei ole täydellinen systeemi eikä voikaan olla, kun rahaa on yksinkertaisesti liian vähän. Tämä on kuitenkin tuonut rauhaa. 

Eikö kaikki tee näin?

Vierailija
276/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolen kilon paketti kaurahiutaleita maksaa Sittarissa 0,49 € ja se riittää yksin täyttämään pienikokoisen toimistotyötä tekevän naisen energiatarpeen 2 päiväksi. Turha siis väittää, ettei satku kuussa riittäisi mihinkään. 

Jos ihminen toimisi tuolla tavalla biologisesti, että ne kaurahiutaleet olisivat riittävät, ei kukaan maailmalla muuta söisi, kuin niitä kaurahiutaleita.

Minä esimerkiksi syön aamulla ja illalla kaurapuuron. En syö paljoa leipää, keiton kanssa yleensä vain palasen. Siinä, että syö puuroa, säästää niiden leivän päällisten hinnan, jos niitä käyttää, ja onhan puuro edullisempaakin kuin leipä.

Vierailija
277/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön paljon enemmän leipää kuin puuroa. En laita mitään leivän päälle enkä enää erityisemmin kaipaakaan leivänpäällisiä, vaikka aluksi Oivariiniin, juustoon ja leikkeleeseen tottuneena niistä oli vaikea luopua. 

Kaurahiutaleet on halpoja, mutta leipää saa ainakin täällä päin leipäjonosta niin paljon kuin tahtoo ja jaksaa kantaa. 

Vierailija
278/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tämä ruuan hinnan jatkuva nousu kyrpii ja kovasti. Olen luopunut proteiinivanukkaista melkein kokonaan ja valitsen energiajuomista aina halvimman vaihtoehdon. Silti Maalahden limppuun on varaa vain viikonloppuisin ja kirsikkatomaatitkin on täytynyt vaihtunut tavallisiin tomaatteihin. 

En syö proteiinivanukkaita tai juo energiajuomia ollenkaan. Luumutomaateista en kuitenkaan luovu koska kotimaisen tomaatin laatu on ala-arvoinen. Vime aikoina olen alkanut tilaamaan ruokaa Amazonista ja sieltä onkin löytynyt ihan hyviä vaihtoehtoja ruoaksi aika edullisesti. Kun tilaa tavaraa 100 eurolla niin lähetyskulut ovat ilmaiset ja hyvällä omalla tunnolla voi tilata kahvia, säilykkeitä ja muuta maistuvaa.

Vierailija
279/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo varmaan hengissä pysyy mutta mites toi psykologinen aspekti, kun ruoan pitäisi olla nautinto ja ravita kroppaa. Mitä tolle ahdistukselle voi tehdä kun joutuu jättämään kaupan hyllylle jotain tuotteita tai miettiä joka kerta millä tämän korvaisi ja mistä saisi halvemmalla jotta kauppabudjetti pysyy? Ei ennen tarvinnut näin paljon asiaan kiinnittää huomiota. Nyt ruokatili hupenee koko ajan ja joutuu bongaamaan alelapuilla ja tarjouksista

Olenko jotenkin omituinen kun olen aina bongaillut alelappuja ja ostanut tarjouksista? Vaikka en ole köyhä. Oletan että on ihmisiä jotka ostavat ruokaa huolettomasti katsomatta hintaa ollenkaan. Jos on ollut tuollainen shoppailija niin ymmärrän että nykyään ahdistaa.

Vierailija
280/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kotihoidontuella ja toimeentulotuella eläessä tulee jo tehtyä välillä niin, että lapsella on lautasella tuoretta vihannesta, marjaa ja hedelmää, ja itse olen ilman. 

Olen kyllä taitava jatkamaan lihapullataikinaa kidneypapumössöllä ja kaurahiutaleilla, käyttämään linssejä ja tofua,  maustamaan kaurapuuron maistuvaksi kymmenellä tavalla. 

Mutta se harmittaa kaupassa, kun HALUAISIN jotain eikä raaski ostaa! Ja kroppa huutaisi salaattia ja marjoja, kun porkkana ja pakastevihannekset alkaa jo todella kyllästyttää...

Kohta on onneksi kesä, ja pääset poimimaan ensi talven marjat. 

Mullakin jo omat loppui, äidiltä sain vähän lisää,  kun on syöty normaalia enemmän marjoja, kun taapero on hulluna marjoihin. Mehuja on vielä jäljellä.  

Mutta pian on kesä, ja pääsee marjametsään.