Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhyys: ahdistaa käydä ruokakaupassa

Vierailija
09.02.2026 |

Ruokakaupassa on nykyään tosi ahdistavaa käydä kun joka kerta on hinnat TAAS noussut. Tuntuu että rahat loppuu koko ajan vaikka ostaa vain perusruokia. Enää ei edes tee mieli syödä. Pelkään että saan jonkun syömishäiriön kun pitää koko ajan miettiä ruoan hintaa kaupassa :( 

Kommentit (369)

Vierailija
341/369 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Minimanissa maksaa juuri nyt 10e 5pkt Atrian 300g kanaa. Nyt hakemaan ja pakastimeen!

Ei ole Minimania lähinaillakaan .

Vierailija
342/369 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miten lapsiperheet voi pärjätä,  jos vanhempi tai vanhemmat on työttöminä. Itse asun onneksi yksin. Kuukausi kuukaudelta voi ostaa vähemmän ruokaa. Ikää on sen verran, että onneksi aineenvaihduntakin alkaa hidastua mutta jos olisi kasvava lapsi tai nuori...hirvittää ajatellakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/369 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee 4-henkisellä perheellä noin 800 kuussa ruokaan ja musta me syödään ihan hyvin. Esimerkiksi tänään oli siskonmakkarakeittoa ja pakastepatonkia uunista. Eilen söimme jauheliha-spagettikastiketta. Jauheliha on aina vähärasvaista ja sitä menee se 400-450 gramman paketti yhdellä aterialla. Leipää on aina, kinkkua ja juustoa. kurkkua, minitomaatteja jne. Maitoa menee, ostetaan mehuja ja jopa limpparia viikottain ainakin 2-pack. Jääkaapissa on lisäksi omenoita ja viinirypäleitä nytkin. Kahvia kuluu jne. Mies hakee kaksi 100 Euron satsia viikossa. 

Lapset 16 ja 19. Nuorempi urheileva poika ja syö paljon, todella paljon. 

Tottakai 800 on paljon, mutta toisaalta meitä on neljä aikuista syömässä ja yksi vielä todella isoruokainen ikänsä ja liikkumisensa puolesta. Hyvin pystyttäisiin tuosta nipistämään vielä runsaasti pois, jos olisi tarvis. Esimerkiksi enemmän kausihedelmiä, halvempia omenoita, mehut pois, limut pois, katsottaisiin tiukemmin hintoja jne. Siksi ihmettelenkin näitä, jotka elää vaikka yh:na kahden pienen lapsen kanssa ja sitten menee melkein yhtä paljon ruokaan. Eihän pienet lapset syö juuri mitään vs. teini-ikäiset. Jotain lihapullia pieni lapsi syö 2kpl kerralla, kun teinipoika vetää 15kpl. Kalapuikkoja teini ottaa 10+ kerralla, kun pienenä söi 2-3 ja sekin oli paljon. 

Vierailija
344/369 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa neuvoa eikä edes ihmetellä, se ahdistaa lisää jo muutenkin kauppa-ahdistunutta. Pitää saada olla ahdistunut uhri jatkossakin kun kerran haluaa.

Vierailija
345/369 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinne ruokakauppaan ole pakko mennä. Mene Hurstille kerjäämään ruokaa kuten muut tavikset vai luuletko olevasi jotain eliittiä.

En ole ap, mutta sinä siis oletat, että vain eliitti käy ruokakaupassa ja kaikki ihmiset asuvat Hurstin ruokajonon vieressä. Jos itse haluaisin sinne ruokajakeluun, minun pitäisi ensin kulkea jollakin asemalle, johon on noin 5 km matkaa, sen jälkeen kulkisin junalla Helsinkiin noin 280 km, etsisin sieltä sitten sen ruuanjakelupisteen. Sitten kotiin sama matka. Taitaisi tulla kalliiksi. Ei mulla ole rahaa mokomaan reissailuun. 

Kiitos vaan ohjeestasi!

Vierailija
346/369 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Minimanissa maksaa juuri nyt 10e 5pkt Atrian 300g kanaa. Nyt hakemaan ja pakastimeen!

Luulin ihan oikeasti, että Minimanit lopetettiin 90-luvulla. Sori ohis.

Vierailija
347/369 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee 4-henkisellä perheellä noin 800 kuussa ruokaan ja musta me syödään ihan hyvin. Esimerkiksi tänään oli siskonmakkarakeittoa ja pakastepatonkia uunista. Eilen söimme jauheliha-spagettikastiketta. Jauheliha on aina vähärasvaista ja sitä menee se 400-450 gramman paketti yhdellä aterialla. Leipää on aina, kinkkua ja juustoa. kurkkua, minitomaatteja jne. Maitoa menee, ostetaan mehuja ja jopa limpparia viikottain ainakin 2-pack. Jääkaapissa on lisäksi omenoita ja viinirypäleitä nytkin. Kahvia kuluu jne. Mies hakee kaksi 100 Euron satsia viikossa. 

Lapset 16 ja 19. Nuorempi urheileva poika ja syö paljon, todella paljon. 

Tottakai 800 on paljon, mutta toisaalta meitä on neljä aikuista syömässä ja yksi vielä todella isoruokainen ikänsä ja liikkumisensa puolesta. Hyvin pystyttäisiin tuosta nipistämään vielä runsaasti pois, jos olisi tarvis. Esimerkiksi enemmän kausihedelmiä, halvempia omenoita, me

Mulla ihan sama tilanne. Meillä asuu minä joka olen fyysistä työtä tekevä nainen, (otan töihin kotoa eväät) ja kolme teinipoikaa. Kuukauden kauppamenot on sen n. 800 e, ja siinä on todellakin herkkuja limukkaa ym mukana. Eli voisi helposti nipistää sen 200e pois. 

Vierailija
348/369 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tämä ruuan hinnan jatkuva nousu kyrpii ja kovasti. Olen luopunut proteiinivanukkaista melkein kokonaan ja valitsen energiajuomista aina halvimman vaihtoehdon. Silti Maalahden limppuun on varaa vain viikonloppuisin ja kirsikkatomaatitkin on täytynyt vaihtunut tavallisiin tomaatteihin. 

En syö proteiinivanukkaita tai juo energiajuomia ollenkaan. Luumutomaateista en kuitenkaan luovu koska kotimaisen tomaatin laatu on ala-arvoinen. Vime aikoina olen alkanut tilaamaan ruokaa Amazonista ja sieltä onkin löytynyt ihan hyviä vaihtoehtoja ruoaksi aika edullisesti. Kun tilaa tavaraa 100 eurolla niin lähetyskulut ovat ilmaiset ja hyvällä omalla tunnolla voi tilata kahvia, säilykkeitä ja muuta maistuvaa.

Mulla ei olisi ikinä laittaa sataa euroa Amazoniin. Muuten varmasti hieno ajatus.

Vierailija
349/369 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskeeko joku oikeasti kaupassa, että mihin rahat riittää? Eikö ruokailu ole pakollinen kulu, josta ei tingitä? Jättäkää lomamatkat ja heräteostokset tekemättä.

Kyllä laskee, ihan oikeasti. Lomamatkat? Heräteostokset? En ole ihan varma pitäisikö itkeä vai nauraa. Lomalla olen ollut viimeksi 2014 ja heräteostoksia en tee koskaan, sillä kappas; Ei. Ole. Varaa. Ja missä niitä edes tekisi kun en mene kauppaankaan kuin silloin kun on ihanihan pakko. Miksi? Koska siellä käyminen v tuttaa ja ahdistaa kun kaikki on niin järjettömän kallista. Ruoka on ainoa mistä voi enää tinkiä.

Vierailija
350/369 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhelihan hinta on ihan pilvissä!

Naudan jauhelihan. 

Kai siellä kaupassa muutakin ruokaa myyään kuin pelkkää jauhelihaa. 

Hinnat eivät ole nousseet yhtään mihinkään, en ole ainakaan itse huomannut kauppalaskulle tapahtuneen mitään erikoista

Kahvin hinta toki on pilvissä ja samoin tupakka, mutta en käytä niitä joten ei vaikutusta  

Vierailija
351/369 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan hinnat ovat tosiaan ihan kohtuuttomia. Asiaa pahentaa hallituksen ajama asetus, jonka mukaan kauppojen omat merkit kiellettäisiin (Pirkka, Coop, Lidlin omat merkit jne). Tämä olisi katastrofi ainakin meidän taloudelle.

Vierailija
352/369 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavia tämän ketjun vinkit. 

-Juustoa saa alle kympin kilo, ei ole kallista.

-Kahvipaketin saa alle kympillä, ei ole kallista.

-Suklaata saa neljä levyä kympillä.

Kun oma budjetti tässä kuussa ruokakauppaan oli 70€ niin kyllä vähän huvittaa. Olisihan se mukavaa edes joskus juoda aamukahvit. Siitä haaveillessa.

Vierailija
353/369 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan ole juustoa ostanut enää pitkiin aikoihin. Kahvikin jos loppuu niin seuraava ostetaan vasta kun seuraavan kerran tulee rahaa. Yksi paketti kuussa voi mennä, ei enempää, jos hinta on max 5 euroa. Suklaan hinta on noussut, sen olen karsinut eikä ollut edes jouluna mulla suklaata. Toki tuollainen neljä levyä kympillä -tarjous olisi kannattanut jouluksi ostaa, mutta enpä ole liikkunut kaupoissa, joissa olisin tuon tarjouksen nähnyt.

Tärkein johtotähti vähävaraisella on käydä Lidlissä. Mitä siellä ei ole, sitä ei tarvita. S- ja K-mafian kaupoissa en enää käy. Lidlistä saa kelpo murkinat halvemmalla, ja varsinkin kun katsoo tarjoukset ja suunnittelee kaiken etukäteen moneksi päiväksi.

Vierailija
354/369 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko käydä ruokakaupassa. Tilaa ruoka kotiin.

Tai muuta maalle, siellä saa lähes ilmaiseksi rappiotiloja ja ala itse kasvattaa perunaa ym perussapuskaa. Siihen hommaat vielä kanoja ja pari sikaa. Ja ah, elät yltäkylläisessä omavaraistaloudessa.

Vierailija
355/369 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit käydä ruokakaupassa kerran kuussa. Tai kaksi. Itse käyn harvoin, olen pienituloinen. Silloin tulee ostettua harkitusti juurekset, protskun lähteet, kestomaidot kahvit ja muut. Ja rahaa menee paljon vähemmän.

Kaikista eniten olen saanut tuhlattua asuessani kaupungin keskustassa. Siellä on joka puolella kauppoja ja mainoksia ja tuntuu, että ihmisen pitäisi elääkseen kuluttaa koko aika jotakin.

Vierailija
356/369 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri elää miehen kanssa.kertoi että heillä kahdella menee yhteensä 600€ kk ruokakauppaan. Kuitenkin työkaveri tuo lounaana kotoa ja se on ihan tavallista kotiruokaa. Pienikokoinen nainen ei edes syö kovin paljon. Meinasin pyörtyä. Minulla ja teini-ikäisellä tyttärellä menee yhteensä 250€/kk ruokaan. Väkisin tulee mieleen että miehen pitäminen tulee kalliiksi.

Vierailija
357/369 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa jokainen suomalainen laittaa vuodessa 20-25kg syömäkelpoista ruokaa roskiin. Ei ole ihme ,että teillä on noin mammuttimaiset ruokalaskut.

En laita varmaankaan vuodessa kiloa enempää ruokaa roskiin , minulla ei ole ollut vatsatautia tai muuta vatsavaivoja viiteenkymmeneen vuoteen. Meiilä menee ruokiin tms. Kuukaudessa 

N 260e ,kaksi aikuista.

Vierailija
358/369 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun oma budjetti tässä kuussa ruokakauppaan oli 70€ niin kyllä vähän huvittaa. Olisihan se mukavaa edes joskus juoda aamukahvit. Siitä haaveillessa.

Minä sain kerran ilmaiseksi kahvipaketin kaupasta. En juo kahvia ja vieraitakin käy harvoin kun asuvat satojen kilometrien päässä.  Joten yritin myydä sitä eurolla ja lopulta lahjoittaa ilmaiseksi mutta kukaan ei halunnut sitä. Oli luomukahvia vielä. Ilmeisesti kaikilla sitten kuitenkin on rahaa ostaa kaupasta kun jouduin heittämään roskiin. Päiväystäkin oli pitkään silloin kun sitä tarjosin.

Vierailija
359/369 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain kerran ilmaiseksi kahvipaketin kaupasta. En juo kahvia ja vieraitakin käy harvoin kun asuvat satojen kilometrien päässä.  Joten yritin myydä sitä eurolla ja lopulta lahjoittaa ilmaiseksi mutta kukaan ei halunnut sitä. Oli luomukahvia vielä. Ilmeisesti kaikilla sitten kuitenkin on rahaa ostaa kaupasta kun jouduin heittämään roskiin. Päiväystäkin oli pitkään silloin kun sitä tarjosin.

Ja kerran aiemmin tarjosin omenoita ja gluteenittomia jauhoja ja makaronia. Nekään eivät kelvanneet kellekään. Kilotolkulla biojätteeseen.

Vierailija
360/369 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jokainen suomalainen laittaa vuodessa 20-25kg syömäkelpoista ruokaa roskiin. Ei ole ihme ,että teillä on noin mammuttimaiset ruokalaskut.

En laita varmaankaan vuodessa kiloa enempää ruokaa roskiin , minulla ei ole ollut vatsatautia tai muuta vatsavaivoja viiteenkymmeneen vuoteen. Meiilä menee ruokiin tms. Kuukaudessa 

N 260e ,kaksi aikuista.

Ei jokainen suomalainen, vaan kesikimäärin