Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhyys: ahdistaa käydä ruokakaupassa

Vierailija
09.02.2026 |

Ruokakaupassa on nykyään tosi ahdistavaa käydä kun joka kerta on hinnat TAAS noussut. Tuntuu että rahat loppuu koko ajan vaikka ostaa vain perusruokia. Enää ei edes tee mieli syödä. Pelkään että saan jonkun syömishäiriön kun pitää koko ajan miettiä ruoan hintaa kaupassa :( 

Kommentit (369)

Vierailija
321/369 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri laitoin 10 000€ taas sijoituksiin kun tuli pyöreä luku täyteen. Meillä on tilanne ettei tarvitsisi käytännössä koskaan kaupassa miettiä mitä ruoka maksaa. Mutta tottakai tulee vilkaistua ja en koe mitenkään hankalaksi tehdä ruokaa edullisesti. 

Meillä syödään aivan normaalia ruokaa, 5 lasta ja vanhemmat. Kiertävä ruokalista, mutta paljon siinä on hyvin edullisia ruokia. Viime viikkoina on syöty mm. makaronilaatikko soijarouheesta, itse tehdyt pinaattiletut, kasvissosekeittoja erilaisia, kaalilaatikko, kaalikeitto, siskonmakkarakeitto, uunijuurekset ja kalapuikot, kasviscurrya, hernekeittoa, itse tehtyjä sämpylöitä. Ylipäätään leivotaan paljon itse. Aamupalaksi eri puuroja ja itse tehtyjä sämpylöitä, kauden hedelmiä. Paljon hyödynnetään marjojakin, koko perhe osallistuu syksyllä poimimiseen. Ei osteta oikeastaan juuri koskaan eineksiä, ainoastaan kalapuikot ja ääriharvoin nakit on ostoslistalla. Ruokajuomana vesi. Harvakseltaan lihaa. Ei turhakkeita kuten leikkeleitä, limppareita, energiajuomia, sipsejä... Näillä systeemeillä ei ruokalasku ole suuri ja rahaa jää reippaalla tahdilla säästöön.

Vierailija
322/369 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri laitoin 10 000€ taas sijoituksiin kun tuli pyöreä luku täyteen. Meillä on tilanne ettei tarvitsisi käytännössä koskaan kaupassa miettiä mitä ruoka maksaa. Mutta tottakai tulee vilkaistua ja en koe mitenkään hankalaksi tehdä ruokaa edullisesti. 

Meillä syödään aivan normaalia ruokaa, 5 lasta ja vanhemmat. Kiertävä ruokalista, mutta paljon siinä on hyvin edullisia ruokia. Viime viikkoina on syöty mm. makaronilaatikko soijarouheesta, itse tehdyt pinaattiletut, kasvissosekeittoja erilaisia, kaalilaatikko, kaalikeitto, siskonmakkarakeitto, uunijuurekset ja kalapuikot, kasviscurrya, hernekeittoa, itse tehtyjä sämpylöitä. Ylipäätään leivotaan paljon itse. Aamupalaksi eri puuroja ja itse tehtyjä sämpylöitä, kauden hedelmiä. Paljon hyödynnetään marjojakin, koko perhe osallistuu syksyllä poimimiseen. Ei osteta oikeastaan juuri koskaan eineksiä, ainoastaan kalapuikot ja ääriharvoin nakit on ostoslistalla. Ruokajuomana vesi. Harvakselt

Näinhän se juuri menee, ei perusruoka ole edelleenkään kallista, vaikka kallistunut onkin. Jään odottamaan miten tähänkin pelmahtaa kohta selitys miten hyvä se teillä on kun lapset syövät tuollaisia ruokia, pääsette metsään, janojuomaksi kelpaa vesi, voitte syödä herneitä ja mies ei vaadi lihaa :D 

Koska se tuntuu monia pienituloisia nyt yhdistävän, että ei voida mitenkään luopua lihasta, sienestys tai marjastus on aivan mahdoton ajatus, se ja tämä ruoka ei käy, lapset nirsoilevat ja ei ole jostain syystä mahdollista juuri mikään muukaan mitä ehdotetaan. Pakastinta ei voi hankkia, itse ei voi leipoa. Kaikki on vaikeaa ja lisää pitäisi muiden kipata rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
323/369 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jankutetaan taas noita seitsemättäkymmenettäkuudetta kertaa kuukauden sisään samoja asioita omissa poteroissaan. Osapuolet ovat sekä oikeassa että väärässä kaikkiin suuntiin.

Kaikki köyhät eivät ole samanlaisia. Joillekin se on tilapäinen hetki, kun rahat ovat vähissä. Toisessa ääripäässä ovat he, joiden köyhyys on verenperimää jo 1700-luvulta vähintään. Oikeasti, köyhyys periytyy. Joskus. Ei aina.

Ja sit on tosta välistä.

Pitkäaikaissairaudet lisäävät pienituloisuuden riskiä. Pitkäaikaistyöttömyys lisää pitkäaikaissairauksien riskiä. Matalapalkka-alalla työskentely lisää pitkäaikaistyöttömyyden riskiä. Matala koulutustaso lisää todennäköisyyttä sijoittua työelämässä matalapalkka-alalle. Vanhempien matala koulutustaso lisää todennäköisyyttä sille, että lapset eivät kouluttaudu pitkälle (muutama vuosikymmen tässä välissä oli täysin poikkeuksellista, täysin tyhjästä oli mahdollisuus ponnistaa korkeakoulutetuksi ja hyvätuloiseksi, nyt niitä loppujakin väyliä tukitaan urakalla hallituksen toimesta). Mielenterveysongelmat lisäävät riskiä pudota pienituloiseksi. Pienituloisuus lisää riskiä mielenterveysongelmiin.

Lyhytaikainen köyhyys tai itse valittu pienituloisuus ei ole merkittävä riskitekijä mielenterveysongelmille. Sellaisessa tilanteessa voi hyvinkin kasvattaa (naapurin) parvekkeella perunoita ja kylpyammeessa pannuahvenia, tilata Chilestä halvat pavut netin kautta ja kilpailuttaa koiran kynsienleikkaus. Kun rahat ovat loppu viikosta toiseen, vuodesta toiseen ja ainoa valo tunnelin päässä on naapurin juopon tupakannatsan viimeiset hehkut, niin ei siinä välttämättä pysty miettimään pitkäjänteisesti eikä järkevästi. Silloin tunnelinäkö estää kaupassa näkemästä mahdollisuuksia, ja vastaan tulee vain uhkia.

Pienelläkin rahamäärällä PYSTYY hankkimaan monipuolista ja terveellistä ruokaa riittävästi. Se vain edellyttää sitä, että oikeasti on rahkeita siihen kaikkeen, mitä se vaatii: tarjousten metsästämistä, pitkäjänteistä suunnittelua, parvekeviljelyä (tai naapurin takapihalla kasvimaanpitoa), säilömistä, keräämistä... Ja ihan kaikilla ei kertakaikkiaan rahkeet riitä, ei vaikka kuinka naapurilla riittäisi.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
324/369 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään aivan normaalia ruokaa, 5 lasta ja vanhemmat. Kiertävä ruokalista, mutta paljon siinä on hyvin edullisia ruokia. Viime viikkoina on syöty mm. makaronilaatikko soijarouheesta, itse tehdyt pinaattiletut, kasvissosekeittoja erilaisia, kaalilaatikko, kaalikeitto, siskonmakkarakeitto, uunijuurekset ja kalapuikot, kasviscurrya, hernekeittoa, itse tehtyjä sämpylöitä. Ylipäätään leivotaan paljon itse. Aamupalaksi eri puuroja ja itse tehtyjä sämpylöitä, kauden hedelmiä. Paljon hyödynnetään marjojakin, koko perhe osallistuu syksyllä poimimiseen. Ei osteta oikeastaan juuri koskaan eineksiä, ainoastaan kalapuikot ja ääriharvoin nakit on ostoslistalla. Ruokajuomana vesi. Harvakselt

Kyllä, tuo on stä normielämää. Näin meilläkin, mutta kuluttajia on vain kaksi. Ei mene paljon rukiin pätäkkää ja sit voi käyttää muuhun. Jatketaan samaan malliin. No, soijarouhetta käytän hyvin vähän ,enkä koskaan siskonmakkarakeittoa.

Vierailija
325/369 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Täällä jankutetaan taas noita seitsemättäkymmenettäkuudetta kertaa kuukauden sisään samoja asioita omissa poteroissaan. Osapuolet ovat sekä oikeassa että väärässä kaikkiin suuntiin.

Kaikki köyhät eivät ole samanlaisia. Joillekin se on tilapäinen hetki, kun rahat ovat vähissä. Toisessa ääripäässä ovat he, joiden köyhyys on verenperimää jo 1700-luvulta vähintään. Oikeasti, köyhyys periytyy. Joskus. Ei aina.

Ja sit on tosta välistä.

Pitkäaikaissairaudet lisäävät pienituloisuuden riskiä. Pitkäaikaistyöttömyys lisää pitkäaikaissairauksien riskiä. Matalapalkka-alalla työskentely lisää pitkäaikaistyöttömyyden riskiä. Matala koulutustaso lisää todennäköisyyttä sijoittua työelämässä matalapalkka-alalle. Vanhempien matala koulutustaso lisää todennäköisyyttä sille, että lapset eivät kouluttaudu pitkälle (muutama vuosikymmen tässä välissä oli täysin poikkeuksellista, täysin tyhjästä oli mahdollisuus

Sitten ei riitä. Se saamattomuus ei ole muiden vika. Vastuu on aikuisella itsellään. Loputon määrä tekosyitä ja selityksiä, lopputulos aina sama. Muiden pitäisi antaa yhä vain enemmän a enemmän palkastaan, jotta näiden ahdistujien ei tarvitse mennä epämukavuusalueelle ja lopettaa passivoitumistan. Valtio antaa katon, koulutuksen ja ruokarahaa. Jos et itse tee mitään, sitten elät niukkuudessa ja tyydyt siihen.

Vierailija
326/369 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kans ymmärrä mitä muiden pitää tehdä kun mikään monista neuvoista ei vaan käy? Lyödä käteistä kouraan? Tälläkin palstalla on kymmenittäin ketjuja säästämisestä, muustakin kuin ruuasta. Ei tarvi vinkua kun joku vinkki ei läy itselle, ohittaa sen ja katsoo olisko seuraavasta itselle apua. Jos yhtään mikään ei vaan käy niin on jo ehkä jonkun muunlaisen avun tarpeessa.

Vierailija
327/369 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkana, punajuuri, satokauden tuotteet, peruna, pasta, kanamunat, edullinen kala tai kana.

Hyvää punajuurta saat kun lohkot sen veneiksi, laitat kulhool, johon kaadat viinietikkaista vettä pohjalle ja vähän suolaa. Uuniin folio päällä. Terveellistä ja hyvää. Toki pörssisähkö voi nostaa hintaa.

Vierailija
328/369 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Siirry suurimmaksi osaksi viikon päivistä kasvisruokailuun. Siinä säästää paljon, kunhan tekee ruoat itse. Tee siis ruokaa itse monen päivän satseja linsseistä, pavuista ja herneistä sekä edullisista kasviksista. Syö aina päivän toiseksi lämpimäksi ateriaksi puuroa pakastemarjoilla ja pähkinöillä. Lisäksi kohtuullisia määriä maitotuotteita ja kananmunia tuomaan lisää proteiinia.

Hae kasvisruokailuun innostusta esim. katselemalla videoita kasvisruokailun ja kuitupitoisen ruokavalion terveyshyödyistä. Englanninkielinen YouTube-kanava Viva Longevity! on hyvä, se tarjoaa tieteellisiin tutkimuksiin perustuvaa tietoa.

Ajan mittaan sinusta alkaakin tuntua kivalta käydä ruokaostoksilla, kun tiedostat miten paljon säästät ja että lisäksi terveytesi kohentuu.

Älytön neuvo. marjat pakastealtaasta ja pähkinät tulee kalliimmaksi, kuin liha! 

Vierailija
329/369 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kans ymmärrä mitä muiden pitää tehdä kun mikään monista neuvoista ei vaan käy? Lyödä käteistä kouraan? Tälläkin palstalla on kymmenittäin ketjuja säästämisestä, muustakin kuin ruuasta. Ei tarvi vinkua kun joku vinkki ei läy itselle, ohittaa sen ja katsoo olisko seuraavasta itselle apua. Jos yhtään mikään ei vaan käy niin on jo ehkä jonkun muunlaisen avun tarpeessa.

Onko täällä joku pyytänyt jotain joltain toiselta palstalaiselta? Onko joku pyytänyt varta vasten neuvoja?

On kiistaton fakta, että ruoka on viime vuosina kallistunut huomattavasti ja on selvää, että se aiheuttaa ongelmia enemmän köyhille kuin muille. Eikö tätä asiaa saisi ilmaista? Eikö saisi kertoa, mitä tunteita tämä asia herättää ja näin ollen kenties hieman helpottaa edes hetkeksi omaa pahaa oloaan?

Ja eikö saisi vain kertoa ja hakea ehkä vertaistukeakin  -  ilman, että joidenkin ei-köyhien pitää tulla neuvomaan, pätemään ja paheksumaan? 

Kukaan ei ole köyhä huvikseen, kaikilla on siihen syynsä.

Vierailija
330/369 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sairaus ei ainakaan parane huonolla ravinnolla. Mulla ei kertakaikkiaan ole varaa niihin terveysruokiin. Saa jäädä chia-siemenet ja sydänmerkit kauppaan. Halvinta tulee ostettua. Ja nyt aiotaan ne halpismerkitkin lopettaa. Tällä hallituksella on päämääränä tappaa kaikki köyhät. Se on huomattu moneen kertaan.

Vierailija
331/369 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sairaus ei ainakaan parane huonolla ravinnolla. Mulla ei kertakaikkiaan ole varaa niihin terveysruokiin. Saa jäädä chia-siemenet ja sydänmerkit kauppaan. Halvinta tulee ostettua. Ja nyt aiotaan ne halpismerkitkin lopettaa. Tällä hallituksella on päämääränä tappaa kaikki köyhät. Se on huomattu moneen kertaan.

Porkkana, punajuuri, kaali ja sipuli ovat terveellisiä. Viime vuosisadan alun porukka eli pitkään, koska söi näitä terveellisiä ruokia,

Vierailija
332/369 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porkkana, punajuuri, kaali ja sipuli ovat terveellisiä. Viime vuosisadan alun porukka eli pitkään, koska söi näitä terveellisiä ruokia,

Noissa onkin runsaasti proteiinia ja hyviä rasvahappoja. Kerrassaan loistava idea syödä vain noita. Oisko muita yhtä hyviä ideioita?

Vierailija
333/369 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain eilen ruokaa ruokajakelusta. Arvioin rahallisen hyödyn olleen n 60€. Sain täytekakun, kolme pakkausta ruispaloja, litran jugurttia, litran smoothieta, reilun kilon kanan koipia, kaksi pakettia (400g) kanan jauhelihaa, majoneesia, kolme einesruokaa, yhden hetki-salaattiaterian, kissan nameja, riisifrutteja 2 kpl ja pehmenneen kahvipaketin ( kulta katriinaa).

En meinaa mennä kauppaan ainakaan viikkoon.

Vierailija
334/369 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei köyhät käy kaupassa.

Vierailija
335/369 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu juu, kaikki maksaa. Köyhä ei koskaan voi kasvattaa herneenversoja ikkunalaudalla taikka salaattia ruukussa. Ei missään nimessä kerätä marjoja, sieniä tai kalastaa. Kaikki on aina mahdotonta. Ei ole autoa, pyörää, julkisia tai jalkoja. Eikä pakastinta eikä ämpäriä ja aivan mahdoton status niitä ostaa. Ja tottakai pilkille tarvitaan pilkkihaalari, se tyssää siihen. Mistä köyhä saa matoja? Ei kela maksa. Ei voi onkia.

Vaan sitten on turha ruikuttaa myöskään köyhyyttä. Elämä on valintoja. Voit muuttaa maalle ja elää edullisemmin. Voit muuttaa pikkupaikkakunnalle. Hankkia käytetyn pakastimen. Oma valinta on asua kaukana metsistä, rannasta (jotain kylläkin lähes kaikkialla on muutaman kilometrin säteellä, myös Helsingissä), ilman pakastinta, kaupungin keskustassa jne. Voi olla, että kaupungissa on töitä helpommin. Mutta jos on pitkäaikaistyötön, kannattaa ehkä miettiä olisiko järkevämpi alkaa jo miettiä mitä voi elinkustannuksil

Tässä taas oikein järjen ilotulitusta. Ihan pitäisi maalle muuttaa ettei varmasti työllisty ja alkaa omavaraistalouteen. Ennemmin perustan Onlyfans-tilin ja alan myydä seksiä kuin muutan maalle pilkkimään. Itse asiassa kuolen mieluummin nälkään kaupungissa kuin muutan johonkin pajukkoon/risukkoon luontaistalouteen.

Lopettakaa jo se neuvominen kun ei neuvoja ole pyydetty. Harvinaisen raskas ihmistyyppi tuo jonka pitää aina päästä neuvomaan ja pätemään. Keskustelun aiheena on kohonnut ruuan hinta kaupoissa, ei teidän elämäntapasuositukset.

Vierailija
336/369 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus haluisin ostaa jotain perinteisiä karkkeja, esim lontoonrakeita tai amerikanpastilleja. Ne on pitkästi yli viisi euroa lähikaupassa ja viiden euron pintaan Prismassakin. Eli en osta. Harmi kun vaan tekisi mieli justiin niitä. Edes joskus. 

Vierailija
337/369 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimanissa maksaa juuri nyt 10e 5pkt Atrian 300g kanaa. Nyt hakemaan ja pakastimeen!

Vierailija
338/369 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus haluisin ostaa jotain perinteisiä karkkeja, esim lontoonrakeita tai amerikanpastilleja. Ne on pitkästi yli viisi euroa lähikaupassa ja viiden euron pintaan Prismassakin. Eli en osta. Harmi kun vaan tekisi mieli justiin niitä. Edes joskus. 

Amerikan pastilleja on yleisemmin siellä karkkihyllyissä, siis nissä jossa voi ottaa oma määrä karkkia. Monissa kaupoissa on monesti alennuksessa nuo vapaasti otettavat karkit. Sieltä saisi puoleen hintaan tuossa niitä amerikanpastilleja ainakin.

Vierailija
339/369 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiiiiii. Ymmärrän sua. Lapsena olisin tykännyt vaahtokarkeista, mutta sain niitä tosi, tosi harvoin. Nyt ostan aina, kun haluan tv-mix-pussin, jossa niitä on. Kyllä lempikarkkeja pitää saada syödä, miksi ihmeessä edes söisi karkkeja, joista ei tykkää.

Vierailija
340/369 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyykö tässä kohta alkaa hamstraamaan halvempia merkkejä varastoon ennen kuin ne kallistuu? Muistan kun koronan aikana ihmiset nauroi wc paperi hamstraajille kunnes todellisuus iski pian ja wc papereiden hinta raketoi!

Mulla on vielä korona-aikaista jäämistöä. 😅 maksoi silloin 0,18e/rulla. Nykyään halvin lähikaupan tarjouksessa 0,35e/rulla.