Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhyys: ahdistaa käydä ruokakaupassa

Vierailija
09.02.2026 |

Ruokakaupassa on nykyään tosi ahdistavaa käydä kun joka kerta on hinnat TAAS noussut. Tuntuu että rahat loppuu koko ajan vaikka ostaa vain perusruokia. Enää ei edes tee mieli syödä. Pelkään että saan jonkun syömishäiriön kun pitää koko ajan miettiä ruoan hintaa kaupassa :( 

Kommentit (369)

Vierailija
241/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskeeko joku oikeasti kaupassa, että mihin rahat riittää? Eikö ruokailu ole pakollinen kulu, josta ei tingitä? Jättäkää lomamatkat ja heräteostokset tekemättä.

Ei ole mitään lomamatkoja ja heräteostoksia. Unohdit vielä että vaihtakaa shampanja halpaan kuohariin. Ruoka on siis ainoa josta voi tai joutuu tinkimään. 

Vierailija
242/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan ajan, kun olin opiskelija ja sen jälkeen työtön, jolloin rahat olivat kroonisesti vähissä. Ei perunat, makaroonit ja riisi kovin kallista ollut. Eikä ollut halvimmat leivät ja juureksetkaan. Lihaa ja kalaa ostin lähinnä tarjouksesta ja pakastin.

Hyvin niillä hengissä pysyi.

No sorry mutta just katsoin, että makaronin hinta on kaksinkertaistunut ja leipä on ollut kallista pitkään. Soija on korvannut lihaa. Sei oli ennen halpaa, nykyään sekin on kallista. 

Niin, enkä edes ole köyhä köyhä.  Luen itseni pienituloiseksi. Mutta ruuan hinta on kaksinkertaistunut. Halvan ruuan.  Kalliit ei niinkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-Menu pitkäjyväinen riisi 0,85 €/kg

Ei ole kallista.

Vierailija
244/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pihi. Osaan tehdä ruokaa mistä vain. Olen tarkka kaikista hinnoista.  Hävikki on minulle kauhistus. Mielestäni ruoka, lähinnä peruselintarvikkeet, on kallistunut nyt jo liikaa. Turha tulla minulle selittämään mistä säästää, koska sen osaan varmasti paremmin kuin kukaan täällä. Ainakin ruuan suhteen. Ja ehkä hyvin toimeentulevat eivät huomaa ruuan kallistumista. Ja just katsoin, että oli "edullista"  poronkäristystä, mutta ei ole edullista makaronia. Jos syö poroa, ei se ruoka ole suhteessa kallistunut. Jos syö makaronia ja lanttua ja hedelmiä, niin on. 

Vierailija
245/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkkionki motonet, 9,99€.  Sillä saa ilmaista proteiinia vuosikaudet. Viitsimistä toki vaatii, eli sikäli poissulkee 98% köyhistä.

Vierailija
246/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pilkkionki motonet, 9,99€.  Sillä saa ilmaista proteiinia vuosikaudet. Viitsimistä toki vaatii, eli sikäli poissulkee 98% köyhistä.

Järvelle tai merelle on matkaa. Matkat maksaa jo 7 euroa, jos edes yleisillä kulkuvälineillä pääsee.  Autoa ei ole kaikilla. Pakastinta, parveketta, pihaa ei myöskään ole kaikilla köyhillä. Vähän on keinot vähissä onkia, viljellä, pakastaa. No jaa, ruokakauppa on vieressä. 

Vierailija
247/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pitäisi syödä terveysvaivojen takia ihan tietynlaista ruokaa, mutta siihen ei ole varaa. Ärsyttää nää "kaali, porkkana, soija"-neuvot, koska Suomessa on tuhansia kaltaisiani, joille nää ei vaan käy! 

(Sappi ei siedä kaalia, sipulia, lanttua, kananmunaa tai omenaa; olen allerginen palkokasveille puolet vuodesta siitepölykautena. Jne.)

Hyvä nosto. Mulla kanssa ongelmana erilaiset kasvikset, vehnä, punainen liha, maito ja valmisruuat. Vaikeaa käydä kaupassa, ja monesti ei ole sellaista, että jos joku tuote kallistuu tai loppuu, että voisi vain ottaa toisen samankaltaisen tuotteen. 
Vähän naurattaa taas ne ohjeet, että syö paljon marjoja, hedelmiä, kalaa. Joo, kesällä sain puoli kiloa mustikoita :D

Sama juttu. Suolistosairaana voin syödä ongelmitta lihaa ilman marinaadeja, sisäelimiä, kalaa ja mereneläviä, sokerittomia maitotuotteita, juustoja, sokerittomia juomia, maustamatonta tuorejuustoa, kananmunaa, soijaa, mustikoita, muutamia vihanneksia kuten kesäkurpitsa ja kurkku, ja muutamia hedelmiä kuten ananas ja kookos. Vähän pähkinöitä ja tummaa suklaata päälle.

Kaikki halvat ruoat ovat pannassa, koska muutoin syön itseni sairaalakuntoon. Hirveen kiva näillä hinnoilla ja vielä yksin kaikki maksaen... 

Vierailija
248/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vältin opintolainan sillä, että opiskeluajat elin pitkälti halvimmasta purkkitomaattimurskasta, kuivatuista linsseistä ja kuivatusta sipulista (semmoisesta isosta muovitörpöstä löytyvällä) tehdyllä pastakastikkeella + tummalla makaronilla. Jos sattui saamaan tonnikalaa halvalla, laitoin sitä välillä linssien sijaan. Nykyään tonnikala on tietysti kallista, mutta tummaa makaronia, kuivattuja linssejä, tomaattisäilykkeitä ja sipulia saa edelleen suht halvalla. 

Kerropa samalla opiskeluvuodet. Epäilen, että nykyään eläisit pelkällä 279,88 €/kk, ja maksaisit pelkästään sillä vuokran, laskut ja ruuat. 

Opintovuosilla ei ole väliä, mutta niitä oli yhteensä 5. Jaksoin siis opiskella yliopistossa tuollaisella ruokavaliolla 5 vuotta putkeen, vaikka näitä keskusteluita lukiessa joka toinen tuntuu

On tutkittua, että osa ihmisistä pystyy elämään kasviruualla, osa ei. Osa tarvitsee eläinproteiinia. Meillä on erilaisia elimistöjä. 

Ja itse muistan, että opiskeluaika oli köyhää, mutta helppoa ja mukavaa elämää. Kaverit oli köyhiä ja oli halpoja opiskelijoille tarjottuja tapahtumia yms. . Ja tiesi sen olevan väliaikaista. Ja osa on introverttejä, eikä tarvitse kuin oman seuran. Osa on extroverttejä, jotka kuihtuu ilman laumaa. 

Vierailija
249/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On tutkittua, että osa ihmisistä pystyy elämään kasviruualla, osa ei. Osa tarvitsee eläinproteiinia. Meillä on erilaisia elimistöjä."

Tuollaista tutkimusta ei ole koskaan tehty. Tai jos on, se on joku paleohullujen epätieteellinen "tutkimus" jota yksikään normaalijärkinen ihminen ei ota vakavasti. 

Jos väität että olen väärässä, voit varmaan antaa linkin tai kaikki tarvittavat tiedot joiden avulla kyseiseen tutkimukseen pääsee tutustumaan tarkemmin? 

Vierailija
250/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ei viitsi yhtä chili- tai yrttipurkkia hoitaa edes työttömänä kaikella sillä vapaa-ajalla, siiten viittasin sillä että raskaan vuorotyön lisäksikin se onnistuu. Sato ei välttämättä ole suurin mahdollinen hieman vääränlaisella mullalla, mutta eipähän silti tarvitse kaupasta ostaa yrttejä ja mausteita. Lähimmästä vesistöstä kantaa vaikka pullo kerrallaan muutamalle purkille vettä, lisäksi tietenkin kaikki talouden hukkavesi talteen esim kun lasketaan vettä että saadaan sopivaa. Mutta ainahan on niitä joille ei sovi, keksii häntä sitten jotain muuta jatkoa ruualle jos rahat ei riitä.

Mihin tarvitaan chiliä tai yrttejä? Koskaan ei ole ollut käyttöä kummallekaan.

Vierailija
251/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tämä ruuan hinnan jatkuva nousu kyrpii ja kovasti. Olen luopunut proteiinivanukkaista melkein kokonaan ja valitsen energiajuomista aina halvimman vaihtoehdon. Silti Maalahden limppuun on varaa vain viikonloppuisin ja kirsikkatomaatitkin on täytynyt vaihtunut tavallisiin tomaatteihin. 

Noin kaikki voi kyllä korvata jollain muilla tuotteilla 

Vierailija
252/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"On tutkittua, että osa ihmisistä pystyy elämään kasviruualla, osa ei. Osa tarvitsee eläinproteiinia. Meillä on erilaisia elimistöjä."

Tuollaista tutkimusta ei ole koskaan tehty. Tai jos on, se on joku paleohullujen epätieteellinen "tutkimus" jota yksikään normaalijärkinen ihminen ei ota vakavasti. 

Jos väität että olen väärässä, voit varmaan antaa linkin tai kaikki tarvittavat tiedot joiden avulla kyseiseen tutkimukseen pääsee tutustumaan tarkemmin? 

Voi hyvänen aika, onhan tuo nyt ihan yleisesti tiedetty tosiasia, että ihmiset ovat yksilöitä tässäkin. Eri ihmisten ruoansulatuselimistö, suoliston bakteerikanta, aineenvaihdunta jne. ovat erilaisia, joten eri ihmisille sopii myös erilaiset ruokavaliot.

Lisäksi sitten erilaiset sairaudet, allergiat yms. Kaikki ruoka ei todellakaan sovi kaikille.

En ole se, kenelle vastasit.

Vierailija
253/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Peukku tälle. Ja jos tahtoo päästä vielä halvemmalla tai kaipaa vaihtelua, ei muuta kuin itse tehtyä kasvishernekeittoa kehiin. "

No ainakin tällä hetkellä näillä pörssisähkön hinnoilla kannattaa miettiä kumpi tukee halvemmaksi: ostaa se edullisin hernekeittopurkki kaupasta vai keittää tunnin verran herneitä.

Vierailija
254/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin helppoa  ostaa nykyisin edullista ja ravintorikasta ruokaa, jos on lukutaitoinen. Kaikki kilohinnat ja ravintoarvot on vertailtavissa . Suurten markettien sivulla hinnat ja Finelin sivuilla ravintotiedot. Kerra kun sisäistät, niin muistat kauan.

Pysyy hoikkana jne.

Vierailija
255/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe voi saada elättitukia 3900€ KL 

Vierailija
256/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sillä ei ole mitään väliä milloin opiskelin, koska tämä keskustelu käsittelee ruuan hintaa eikä opintotuen varassa pärjäämistä. Kerroin vain omasta kokemuksestani kun sanoin, millaisella ruokavaliolla minä onnistuin välttämään opintolainan. Opintorahahan ei ole koskaan ollut kovin suuri, joten sen ja asumislisän varassa elävien on aina täytynyt pihistellä. 

Jos tahdot keskustella opiskelijoiden tuista, sitä varten voi aloittaa uuden keskustelun."

Miksi sitten edes pitää mainita välttyneensä lainanotolta? Ei ole olennaista keskustelun kannalta.

Jos itse ottaa puheeksi yksityiskohtia niin on mielestäni ihan kohteliasta vastata kysymyksiin. Nykyopiskelijat kun joutuvat kustantamaan yhä suuremman osan ihan niistä köyhäilyruuistaankin lainalla.

Vierailija
257/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä böndellä riittää hyvin tavaraa ruokajakelussa. Mikäli ei ole pakko asua kalliissa kaupungissa, niin suosittelen poismuuttoa. Aivan eri meno. 

Vierailija
258/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin kituutan kaupan tuotteilla, kuin menen riskeeraamaan henkeäni järven jäälle!

Vierailija
259/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo ruoan hinnannousu ollut melkoista.  Itse pidin aikoinaan tilastoa ruokatarvikkeiden hinnoista. Viime viikolla kattelin vihkosta viiden vuoden takaista hinnastoa ja kävin kokeeksi ostamassa aivan samanlaisen ruokakassin  samoilla aineksilla. 

Viisi vuotta sitten tuo ruokakassi maksoi 42 euroa 35 centtiä. Viime viikolla sama kassillinen maksoi 68 euroa 15 centtiä.

Vierailija
260/369 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järvelle tai merelle on matkaa. Matkat maksaa jo 7 euroa, jos edes yleisillä kulkuvälineillä pääsee.  Autoa ei ole kaikilla. Pakastinta, parveketta, pihaa ei myöskään ole kaikilla köyhillä. Vähän on keinot vähissä onkia, viljellä, pakastaa. No jaa, ruokakauppa on vieressä. 

Pilkkihaalaritkin tai edes jotkut tarkoituksenmukaiset varusteet olisi kivat. Jos on enää kulahtanut toppatakki jolla häthätää käy kaupassa, niin ei missään pilkillä tarkene istua.

Noi omavaraistalouden neuvot tulee aina ihmisiltä, joilla on ollut pitkä uraputki, omakotitalo, pihassa auto tai pari ja aikaa harrastaa ja ostella harrastuksiin tarvittavia kamppeita. Vähintään yksi arkkupakastin jonne hillotaan tarjouksista lihaa ja marjastetaan ja kalastetaan. Mukava eläkekin ehkä juoksee ja sen turvin voi arvostella muita kun itse on sen "ansainnut".

Nykyajan köyhä asuu kaupungissa putkiasunnossa, jossa ei ole pakastinta vaan pieni pakastelokero (jossa jäätelöä voi pari tuntia säilyttää, ei vuorokautta). Mitään arkkupakastimia ei 25 neliöön mahdu, jo jääkaapin hurinassa nukkuminen on koettelemus. Ei mitään mahdollisuuksia lähteä jonnekin tuulentuivertamalle jäälle istuskelemaan ja saamaan virtsaputkentulehdus, kun ei ole nykyisiinkään hiivatulehduksiin varaa ostaa lääkkeitä. Suurinta säästämistä on olla kotona ja tekemättä mitään, koska kaikki muu vie kallisarvoista energiaa ja on riski. Työkkäri vielä tulkitsee ammattikalastajaksi jos jossain päivän istuu pilkkimässä. Karenssipolitiikka nimenomaan pakottaa uusavuttomaksi ja passiiviseksi, ei ole työttömien vika.