L/over - meneekö narsistinen suhde juuri noin - kokemuksia?
Olen katsonut kolme jaksoa. Onko todenmukaista? Mikä siinä?
Katso lähetysajat : L/over - ikuisesti minun - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (304)
En tiedä, oliko tapailemani mies mikään narsisti, mutta muistan sellaiset pienet ja uskomattoman ilkeät loukkaukset ripoteltuna murusiksi sinne tänne ja sen kasvoilla olleen ilmeen niissä tilanteissa. Ainakin niistä jäi lopulta pahat traumat.
Kerran se kutsui mua epäsuorasti lapsenmurhaajaksi, enkä oikein uskonut siinä tilanteessa edes korviani, koska ei meillä ollut mitään riitaa tms. Olin siis tehnyt 20v. abortin, koska ukko oli lähtenyt munansa perässä hetkeksi muualle, enkä halunnut mitään lapsia niin nuorena ja luin silloin yliopiston pääsykokeisiin, eikä siitä asiasta koskaan puhuttu.
Kyselin siis jotain, mitä sen kaverit musta mietti, ja mies vakuutti, ettei onneksi muut mua ihan lapsenmurhaajana sentään pidä. Aika selvää henkistä väkivaltaa ja vastuun vierittämistä toiselle asioista, joihin hänen olisi 30-vuotiaana kunnolla aikuisena pitänyt suhtautua ihan eri tavalla, eikä vierittää lisää painolastia masentuneen 20-vuotiaan niskaan, jota halusi kaikesta huolimatta yhä nussia.
Noihan panevat ihan kaikkea millä on pulssi. Että ainakaan seksin takia ei kannata jäädä. Eikä ajatella, että olisi jotenkin "valittu". Säästyy paljolta, kun tämän sisäistää.
Tässä ketjussa ihmetellään, miksi Roosa alistuu. Kerron oman tarinani:
Minun eksäni sanoi usein riidan yhteydessä, että mitä järkeä on olla yhdessä, jollemme ole samaa mieltä. Se oli kamalaa, sillä pelkäsin hylkäämistä yli kaiken. Alistuin, koska halusin, että avioliitossamme oli järkeä. Minulla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin alistua - koska minusta ei ollut lähtemäänkään.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä.
Minulla on taustaa narsististisista ihmissuhteista ja siksi kysyn. Koska oma tutkani on viottunut.
Ja minun silmiini sarjassa pistää silmään lähinnä se, että mies suuttuu niin herkästi. Vähän kaikesta.
Ainut täysin outo juttu oli se Tukholmaan ilmestyminen.
Mitä narsistista en huomaa?
No kaikki ne kontrollointikeinot ja se että ne tehdään puoliksi salaa tai jonkun tekosyyn turvin ja/tai puoliso nolaten. Eli esim. paikannussovelluksen asennus naisen puhelimeen jollain aivan muulla verukkeella kuin sillä että haluaa jatkuvasti kytätä missä tämä kulkee. Pakotetaan katkaisemaan välit ystävään ja lopulta kaivetaan jotain kiusallista ystävän menneisyydestä ja uhkaillaan sillä ystävä ottamaan etäisyyttä. Luetaan naisen puhelimesta viestejä, vastaillaan niihin naisen nimissä tai poistellaan niitä. Riidoissa käännetään kaikki niin päin, että naisessa on vika ja uhriudutaan, nostetaan itseä jalustalle. Mieliala täysin riippuvainen siitä, onko nainen samaa mieltä asioista vai ei - jos eri mieltä jostain, se johtaa raivokohtaukseen ja taas uhriutumiseen, nimittelyyn. Täysi empatian puute, ei koskaan kysy toiselta miten menee, miltä tuntuu, mitä haluaisit jne. vaan sanelee ja määräilee.
Tuossa nyt vain muutama enkä viitsi paljastaa kaikkea pahempaa mitä tulossa, kun olen katsonut 5 jaksoa. Jos et huomannut näistä mitään, tutkasi todellakin on aika vinossa.
Vierailija kirjoitti:
Eka jakson katsoin. En ymmärtänyt, mikä ihastutti naista. Mutkat oiottiin. Ei kiinnosta.
Joo vähän samat fiilikset koko sarjasta, liian pelkistettyä. Tavallaan mukamas hirveitä asioita kuvataan mutta ei kuitenkaan oikein kuvata uhrin kokemusta mitenkään, jää ulkokohtaiseksi ja kylmäksi jotenkin. Ja olen se joka tosiaan 5 jaksoa kuitenkin tahkonnut läpi, ei ehkä kannattanut.
Vierailija kirjoitti:
Minun eksäni sanoi usein riidan yhteydessä, että mitä järkeä on olla yhdessä, jollemme ole samaa mieltä. Se oli kamalaa, sillä pelkäsin hylkäämistä yli kaiken. Alistuin, koska halusin, että avioliitossamme oli järkeä. Minulla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin alistua - koska minusta ei ollut lähtemäänkään.
Kerää itsesi. Yhtä hyvin voit vetää itses vessasta alas kuin alkaa luonnevikaisen orjaksi. Karkaa sieltä äkkiä kauas pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerää itsesi. Yhtä hyvin voit vetää itses vessasta alas kuin alkaa luonnevikaisen orjaksi. Karkaa sieltä äkkiä kauas pois.
Erosin jo vuosia sitten miehen salasuhteen vuoksi. Sen paljastuminen ja miehen käyttäytyminen paljasti minulle häirintyneen käytöksen. Normaali ihminen olisi pahoitellut, että näin pääsi käymään, mutta hän syytti kaikesta minua. Olin pienisydäminen, kun en hyväksynyt miehen suhdetta.
Tänä päivänä tajuan, että onni onnettomuudessa: väistin luodin. Enkä enää pelkää yhtään hylkäämistä.
Eihän se edes ole hylkääminen, kun pitää rimaa ja poistuu, jos toinen ei ole sillä tasolla. Se on omanarvontunnon säilytys, ei menetys.
Vahva kontrolloinnin tarve, gas lighting, kostonhaluisuus, manipulointi, valehtelu, kiristäminen, nöyryyttäminen, alistaminen. Vaikka esittää tekevänsä asioita toisen vuoksi, tekee oikeasti ne itsensä vuoksi. Teatraalinen "hyvän miehen" esittäminen ja suuret romanttiset eleet julkisesti, joilla luo kuvaa täydellisestä kumppanista. Painostavan tunnelman luominen. Ilmapiiri, jossa kaikki ovat tietämättään narsistin vallan ja kontrollin alla. Ailahtelevuus, äkkipikaisuus, ilkeys, impulsiivisuus, toisten hyväksikäyttö ja suhtautuminen heihi pelinappuloina, aggressiivisuus, merkittävät puutteet tunnekontrollissa. Niin kauan kuin kaikki tanssivat narsistin pillin mukaan, asiat ovat suhteellisen hyvin. Jos joku uskaltaa kyseenalaistaa tai sanoa "ei", on piru irti. Epäempaattisuus, jatkuva toisen syyllistäminen ja alentaminen, uhri si heittäytyminen ja vastuun pakoileminen/siirtyminen, projisointi. Seksuaalinen vallankäyttö ja seksuaalisen väkivallan käyttö. Roosan äitiyden kyseenalaistaminen. Kissa-hiiri-leikki. Juha katkoo valehtelemalla ja manipuloimalla Roosan välit tämän läheisiin. Saa Roosan mm uskomaan että Paula on heille kateellinen ja ettei Paula kestä katsoa heidän "onneaan". Ei päästä niitä ihmisiä heidät elämäänsä, jotka näkevät Juhan esityksen läpi. Sen sijaan kommentoi heidän toimintaansa kyseenalaisena. Esimerkiksi ystävällistä naapuria vihjailee nuorista miehistä kiinnostuneeksi hyypiöksi. Juhalla taas omia läheisiä ei ole, eikä niistä halua puhua. Pettäminen ja salattu elämä.
Jäi tosi pelottavaan kohtaan, toivottavasti naapuri soittaa poliisit
Mulle yks mies sanoi, että hän näkee joka päivä paremman näköisiä naisia esim bussissa ja silti on mun kanssa.
Ja kun kertoi, että työkaveri hipelöi hänen persettään töissä, ei ole kuulemma mitenkään väärin, koska hän on vaan ottavana puolena. Eihän hän voi kieltää jotain toista tekemästä semmoisia asioita. Ja suuttui minun reagoinnille.
Vierailija kirjoitti:
Kasvojen menetys on narsistille vaikeaa, koska sen jälkeen, kun hänen narsisminsa ja rikolliset temppunsa ovat kaikkien tiedossa, muut pitävät häntä väkivaltaisena rikollisena ja persoonallisuushäiriöisenä valehtelijana. Kaikki mitä se sanoo, syynätään moneen kertaan, eikä narsisti osaa elää valehtelematta itsensä tai muiden kanssa.
Tuon vuoksi narsistit joutuvat usein aloittamaan elämänsä täysin uudelleen. He jät ävät ihmiset menneisyyteen, eivätkä juuri puhu heistä. Heillä ei ole ollenkaan tai juuri ollenkaan pitkäaikaisia läheisiä. Lapsuuden perhe on yleensä jätetty taakse. Olisi vaikeaa pitää fasadia yllä, jos ihmiset, jotka ovat nähneet narsistin kasvot ja tietävät totuuden, olisivat koko ajan kyseenalaistamassa ja vetämässä naamiota pois kasvoilta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se edes ole hylkääminen, kun pitää rimaa ja poistuu, jos toinen ei ole sillä tasolla. Se on omanarvontunnon säilytys, ei menetys.
Kun lapsuudessa on kokenut hylätyksi tulemisen, ei ihminen ajattele noin rationaalisesti kuin sinä. Vyyhti on monimutkaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsuudessa on kokenut hylätyksi tulemisen, ei ihminen ajattele noin rationaalisesti kuin sinä. Vyyhti on monimutkaisempi.
Ymmärrän tämän toki, mutta voiko omien traumojen triggeröitymisestä syyttää (kokonaan) toista ihmistä? Puolustelematta nyt ollenkaan narsistista käytöstä, vaan noin yleisesti? Eikä tässä ole kyse ihan sairaudesta puolin ja toisin? Normaali ihminen kyllä pystyy käsittelemään ns hylkäämiset.
Miksi Kosonen on joka elokuvassa, tv-sarjassa, näytelmässä ja kuunnelmassa.
Naama kuluu myös katsojille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsuudessa on kokenut hylätyksi tulemisen, ei ihminen ajattele noin rationaalisesti kuin sinä. Vyyhti on monimutkaisempi.Ymmärrän tämän toki, mutta voiko omien traumojen triggeröitymisestä syyttää (kokonaan) toista ihmistä? Puolustelematta nyt ollenkaan narsistista käytöstä, vaan noin yleisesti? Eikä tässä ole kyse ihan sairaudesta puolin ja toisin? Normaali ihminen kyllä pystyy käsittelemään ns hylkäämiset.
Ei toista voi syyttää. Vastuu omista tunteista on aina ihmisellä itsellään, mutta se antaa YHDEN selityksen sille, miksi katoinkohteluasta ei pysty pyristelemään irti. Muita selityksiä on esim. Läheisriippuvuus tai jonkin muun asian pelko.
Kuka meistä nyt on normaali ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan umpitraumatisoitunut. Pahemmin kuin 90 %, suurin osa terapeuteista ei edes huoli minua, kun asiat liian kuormittavia heille. Ja olen tullut hylätyksi, kuolleena pidetyksi, eristetyksi, laiminlyödyksi, vahingoitetuksi, todellisuudentaju vääristetty jne.
Ja juuri siksi on ensiarvoisen tärkeää, että pidän itse itseni puolia ja estän taas uusia traumoja syntymästä. Ei se ole mikään hylätyksi tuleminen, jos itse pistää pihalle jonkun keskenkasvuisen mulkun, joka pilaa elämää ja painaa omanarvontoa alas. Se on teko oman itsen puolesta. Jos pystyt pitämään pakkaa kasassa tuollaisen kuolleen painon kanssa, pystyt siihen myös yksin. Ei tuollaista tyyppiä tarvitse mihinkään.
Uskokaa tämä, sisäistäkää se, säästyy paljolta.
En ehkä ole törmännyt umpinarsistiin, mutta vahvasti narsistisiin ihmisiin kyllä. Ainakin heidän kohdallaan on vaikea lähteä, koska suhteessa on niin paljon hyvää - ainakin silloin, kun heidän kanssaan on samaa mieltä.
Sitä vain uskoo, että se riitä oli vain yksi riita, nyt on asiat paremmin. Kun vain itse käyttäydyn aikuismaisesti, niin elämästä tulee hyvää.
Vasta uudessa, terveemmässä suhteessa, etäänpänä tajuaa, että ne riidat olivat repiviä ja hajoittavia. Eikä niillä ollut paljoakaan tekemistä sen kanssa, millainen minä olin.
Eka jakson katsoin. En ymmärtänyt, mikä ihastutti naista. Mutkat oiottiin. Ei kiinnosta.