Yksityinen vuokranantaja VS Vuokrafirma: Plussia ja miinuksia?
Asunnonetsintä on käynnissä parhaimmillaan ja sen lisäksi, että pohdin sitä, millaisen asunnon ja millä budjetilla otan tällä kertaa, haluaisin kanssa hyvän sekä asiallisen vuokranantajan.
Asun tällä hetkellä vuokrafirman talossa ja tämä on ihan kauheaa. Talo on levoton ja rauhaton. Vuokraa lähdettiin kiskomaan ylöspäin ennen kuin olin kerennyt asua edes vuotta, kaikella mahdollisella rahastetaan, esim vesi maksetaan firman hinnaston, ei vesilaitoksen mukaan, eli he vetää välistä siinä. Asiakaspalvelu on ollut olematonta ja huonoa. Ongelmiin ei puututa, vastauksia saa odotella viikkoja ja jopa kuukausia. Vuokra on sekin nyt reippaasti yli alueen muun tarjonnan. Pelottaa kanssa kovasti, millä kaikella aletaan rahastamaan ja huijaamaan poismuuttaessa, vaikka olenkin asunnon hyvin dokumentoinut ennen muuttoa ja olen siisti sekä tunnollinen asukas. En näistä syistä haluaisi enää vuokrafirmaa.
Sitten on kaikki kauhukertomukset, mitä olen lukenut yksityisistä vuokranantajista.
Laittakaahan plussia ja miinuksia tulemaan? Mistä tunnistaa hyvän vuokranantajan?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Jos yksityiseltä vuokraan, haluan yleensä tehdä sen ilman mitään välitystoimistoja. Jos asunnossa on jotain vikaa, asunto yleensä heivataan välitystoimistolle. Näin vuokranantajan ei tarvitse itse katsoa tulevaa vuokralaista silmiin ja valehdella hänelle, että loistava asunto on.
Sama. Vuokralaisen on myös tosi hyvä tavata itse potentiaalinen vuokranantaja, se tyyppi jonka kanssa joutuisi sitten asioita oikeasti hoitamaan. Jos vuokranantaja vastaa kiertäen tai tulee kumma vaikutelma niin jättää heti suosiolla väliin. Ei se kokemus siitä tule parantumaan. Välittäjän käyttäminen palvelee vuokranantajaa, vuokralaiselle siitä ei ole mitään hyötyä vaan lähinnä haittaa yhdestä välikädestä. Parhaat asuntoni olen vuokrannut suoraan omistajalta, huonoimmat välittäjän kautta.
Vierailija kirjoitti:
Jos yksityiseltä vuokraan, haluan yleensä tehdä sen ilman mitään välitystoimistoja. Jos asunnossa on jotain vikaa, asunto yleensä heivataan välitystoimistolle. Näin vuokranantajan ei tarvitse itse katsoa tulevaa vuokralaista silmiin ja valehdella hänelle, että loistava asunto on.
Tai sitten vuokranantaja käyttää välittäjää, koska on laiska ja ei voisi vähempää kiinnostaa koko asunto? Sellainen vuokranantaja ei myöskään pidä yhteyttä vuokralaiseen ei toivotusti, tai pelmahda sinne paikalle avaimilla sisään. Koska sitä ei voisi vähempää kiinnostaa, pääasia että vuokra tulee tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrafirman talossa suurin riski on naapurit, yksityisellä itse vuokranantaja
Noin pähkinänkuoressa
Yksityisen vuokranantajan kautta voisi päästä asumaan taloon, jossa suurin osa on omistusasujia eikä vuokralaisia.
Ei tuo millään tavalla poista edellisen kommentoijan faktaa.
Eikä se poista sitäkään faktaa, että suuri osa vuokrataloista on levottomia ja rauhattomia. Varsinkin ne joihin pystyy muuttamaan ilman mitään vakuutta ja luottotietoja.
Eläkeläisvuokranantajat on kokemukseni mukaan parhaita. Velkavivuttajat äkkinäisimpiä ja koko ajan pelko myymisestä. Myös firma voi irtisanoa vuokrasopimuksen, jos esimerkiksi on tekemässä laajaa (putket+sähköt+pinnat) remonttia taloon. Remontin jälkeen voi saada toki saman asunnon takaisin, mutta vuokra on noussut huomattavasti indeksiä enemmän, joten on irtisanottava välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten vuokranantaja käyttää välittäjää, koska on laiska ja ei voisi vähempää kiinnostaa koko asunto? Sellainen vuokranantaja ei myöskään pidä yhteyttä vuokralaiseen ei toivotusti, tai pelmahda sinne paikalle avaimilla sisään. Koska sitä ei voisi vähempää kiinnostaa, pääasia että vuokra tulee tilille.
No joo, mutta ei välittäjän käyttäminenkään estä vuokranantajaa tulemasta asuntoon jos se on sitä tyyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Vuokralaisen on myös tosi hyvä tavata itse potentiaalinen vuokranantaja, se tyyppi jonka kanssa joutuisi sitten asioita oikeasti hoitamaan. Jos vuokranantaja vastaa kiertäen tai tulee kumma vaikutelma niin jättää heti suosiolla väliin. Ei se kokemus siitä tule parantumaan. Välittäjän käyttäminen palvelee vuokranantajaa, vuokralaiselle siitä ei ole mitään hyötyä vaan lähinnä haittaa yhdestä välikädestä. Parhaat asuntoni olen vuokrannut suoraan omistajalta, huonoimmat välittäjän kautta.
Yksi mahdollinen syy välittäjän käytölle on myös se, jos vuokranantaja itse asuu toisella paikkakunnalla ja täysin eri puolella Suomea. Se voi olla myös hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeikäiset, mahdollisesti varakkaat, olleet parhaimpia vuokranantajia. Eivät jaksa nostaa vuokraa ja ovat vain tyytyväisiä kun löytyy pitkäaikainen vuokralainen niin ei tarvitse nähdä vaivaa uuden etsimiseen.
Totta. Mä olen just tämmöinen vuokranantaja. Pidän vuokran kohtuullisena ja pidän asunnon hyvässä kunnossa. Vuokralaiset on olleet tyytyväisiä ja pitkäaikaisia.
Välittäjää käytetään, sen takia että ne tarkistaa luottotiedot ja auttaa tarvittaessa häädössä jos jää vuokrat maksamatta, tai erheessä vuokraat kämppäsi huumeluolaksi.
Isolla vuokranantajalla muutama epäonnistunut vuokralainen ei haittaa, muut vuokralaiset maksaa niiden kulut. Jos vuokraat vain yhtä asuntoa ja sinulla on siitä velkaa ja muita kuluja, niin vuokranantaja on kusessa, kun vuokralainen ei maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin pähkinänkuoressa
Yksityisen vuokranantajan kautta voisi päästä asumaan taloon, jossa suurin osa on omistusasujia eikä vuokralaisia. Eli rauhallisempi ja siistimpi asuinympäristö. Ja firmoja edullisempi vuokra. Näillä Lumoilla, Juleilla, Avaroilla, Joolla, sun muilla voi olla satasia ilmaa hinnassa vuokrassa. Kallista hintaa selittää varmasti yhtiön henkilöstökulut sekä voitontavoittelu.
Vaikka talo olisi täynnä omistusasuntoja niin se ei ole missään tapauksessa tae rauhallisuudesta tai siisteydestä.
Jos sinulle tulee ongelmia yksityisen vuokranantajan kanssa niin olet täysin yksin häntä vastaan. Vuokrafirmat eivät pysty sooloilemaan lähellekään niin paljoa kuin yksityiset.
Yksityisen vuokranantajan kanssa pitää tehdä sellainen vuokrasopimus mikä on mahdollisimman kattava ja tyydyttää kumpaakin osapuolta. Silloin kumpikin on vahvoilla. Terv. Vuokranantaja
Neuvotteluvaraa on varmasti enemmän yksityisen vuokranantajan kanssa. Firmojen sopparit tulee samalla sopimuspohjalla ja samoilla ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin vuokranantajalla on oikeus myydä omaisuutensa. Sehän on ihan normaalia.
Sen sijaan, mikä ei ole oikein on nämä 12kk pakkoehtosopimukset. Minkä takia vuokralaisen pitäisi olla juridisesti ja oman elämäntilanteensa kustannuksella sidoksissa toisen ihmisen omaisuuteen, josta ei omista yhtään mitään? Näitä ei pitäisi saada tehdä lainkaan, koska ne haittaavat ihmisten vapaata liikkuvuutta töiden ja opintojen perässä.
No kun haluttiin etteivuokralaisen etsimisestä aiheutuvia kuluja saa periä vuokralaiselta, niin vastapallona saatiin tuo ettei niitä kuluja tule montaa kertaa vuodessa.
Mullakin on ollut vuokralainen joka ei heinäkuussa tiennyt että haluaa elokuussa muuttaa poikkiksen kanssa yhteen. Nopeeta toimintaa, mitä someaan seurailin niin suhde kesti jouluun asti :)
Tärkeintä, että pääsi kaltaisestasi kyttääjästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi
Totta tuokin, itsellä kuitenkin kokemus puhuu välittäjäfirmoja vastaan ja suoraan vuokraamisen puolesta. Onneksi niitäkin asuntoja löytyy joiden omistaja ei asu liian kaukana voidakseen itse osallistua näyttöön. Olen se joka aiemmin sanoi ettei osallistuisi työaikaan pidettävään näyttöön ja sekin on välittäjän välittämää asuntoa vastaan. Vuokra-asuntojen välittäjät toimivat yleensä työaikana ja pitävät yleisen näytön (tai ennakkoilmoittautumisella muutamalle valitulle) . Asunnon omistajan kanssa voi sopia henk koht näytön ja se onnistuu paremmin työajan ulkopuolella, koska usein omistaja itsekin on töissä ja myös arvostaa työssäkäyvää vuokralaista. Hiljaisemmalla näytöllä tutustuu paremmin asuntoonkin.
Vuokranantajana käytän välittäjää koska hän hoitaa ne näytöt ja perkaa 10 hakijasta mulle 2-3 parasta vaihtoehdoksi. On myös kerran sanonut suoraan että järjestetään uusi näyttö, hän itse ei vuokaisi yhdellekään sen hetkisistä hakijoista.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajana käytän välittäjää koska hän hoitaa ne näytöt ja perkaa 10 hakijasta mulle 2-3 parasta vaihtoehdoksi. On myös kerran sanonut suoraan että järjestetään uusi näyttö, hän itse ei vuokaisi yhdellekään sen hetkisistä hakijoista.
Mikähän siinä asunnossa sitten on ollut, ettei se houkuttanut parempia hakijoita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin pähkinänkuoressa
Yksityisen vuokranantajan kautta voisi päästä asumaan taloon, jossa suurin osa on omistusasujia eikä vuokralaisia.
Ei tuo millään tavalla poista edellisen kommentoijan faktaa.
Eikä se poista sitäkään faktaa, että suuri osa vuokrataloista on levottomia ja rauhattomia. Varsinkin ne joihin pystyy muuttamaan ilman mitään vakuutta ja luottotietoja.
Sitähän ei kukaan yrittänyt väittääkään. Tuo edellinen (sinä?) sen sijaan yritti esittää yksityiseltä vuokraamisen parempana vaihtoehtona, ja varmaankin vain siksi, että on itse vuokranantaja - eli juuri se osapuoli, josta monet ongelmat yksityiseltä vuokratessa johtuvat.
Ensimmäinen kommentoija esitti kaksi neutraalia faktaa, eikä puolustellut tai moittinut kumpaakaan. Toinen teki juuri niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrataloissa on nykyään tupakointi yleensä kielletty kaikkialla.
Niin. Tämänkin vuokratalon piti olla kokonaan savuton. Arvaa onko täällä tupakoitu täysin siitä piittaamatta ja estottomasti koko se aika, kun olen täällä asunut? Pahimmillaan tupakantumppeja on ollut sisällä rappukäytävässä. Parvekkeilla tupakoidaan jatkuvasti, samoin talon edustalla, vaikka sekin on kiellettyä. Tänne on tehty tupakkapaikka, jolla en ole varmaan 6 kuukauteen enää nähnyt ketään tupakalla.
Nuo kiellot on ihan yhtä tyhjän kanssa, jos niitä ei valvota ja rikkomisesta ei tule seuraamuksia.
Meillä vuokratalossa on kielletty tupakointi asunnossa, parvekkeella ja talon tontilla. No heti ensimmäisenä kesänä joku rupesi polttelemaan parvekkeella. Ilmoitin asiasta vuokranantajalle, joka puuttui asiaan heti ja aggressiivisesti. Ilmoittivat, että kun tupakointikielto on mainittu vuokrasopimuksessa, jonka asukas allekirjoittaa, voidaan vuokrasopimus purkaa jos toistuvasti rikkoo tupakointikieltoa. Koskee "kaikenlaista polttelua". Tupakointi loppui siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin vuokranantajalla on oikeus myydä omaisuutensa. Sehän on ihan normaalia.
Sen sijaan, mikä ei ole oikein on nämä 12kk pakkoehtosopimukset. Minkä takia vuokralaisen pitäisi olla juridisesti ja oman elämäntilanteensa kustannuksella sidoksissa toisen ihmisen omaisuuteen, josta ei omista yhtään mitään? Näitä ei pitäisi saada tehdä lainkaan, koska ne haittaavat ihmisten vapaata liikkuvuutta töiden ja opintojen perässä.
No kun haluttiin etteivuokralaisen etsimisestä aiheutuvia kuluja saa periä vuokralaiselta, niin vastapallona saatiin tuo ettei niitä kuluja tule montaa kertaa vuodessa.
Mullakin on ollut vuokralainen joka ei heinäkuussa tiennyt että haluaa elokuussa muuttaa poikkiksen kanssa yhteen. Nopeeta toimintaa, mitä someaan seurailin niin suhde kesti jouluun asti :)
Seurasit someaan miksi?
Vierailija kirjoitti:
Välittäjää käytetään, sen takia että ne tarkistaa luottotiedot ja auttaa tarvittaessa häädössä jos jää vuokrat maksamatta, tai erheessä vuokraat kämppäsi huumeluolaksi.
Isolla vuokranantajalla muutama epäonnistunut vuokralainen ei haittaa, muut vuokralaiset maksaa niiden kulut. Jos vuokraat vain yhtä asuntoa ja sinulla on siitä velkaa ja muita kuluja, niin vuokranantaja on kusessa, kun vuokralainen ei maksa.
Taitaa olla kusessa muutenkin, jos ei osaa tai älyä tarkistaa vuokralaiselta luottotietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vuokranantaja ja käytän välittäjää. Yksi iso syy on se että sopimuksemme mukaan jos vuokralainen ei maksa vuokraa niin välittäjä maksaa minulle puuttuvan vuokran ja hankkii itselleen puuttuvan vuokran oikeusteitse. Tätä palvelua olen joutunut käyttämään kerran.