Yksityinen vuokranantaja VS Vuokrafirma: Plussia ja miinuksia?
Asunnonetsintä on käynnissä parhaimmillaan ja sen lisäksi, että pohdin sitä, millaisen asunnon ja millä budjetilla otan tällä kertaa, haluaisin kanssa hyvän sekä asiallisen vuokranantajan.
Asun tällä hetkellä vuokrafirman talossa ja tämä on ihan kauheaa. Talo on levoton ja rauhaton. Vuokraa lähdettiin kiskomaan ylöspäin ennen kuin olin kerennyt asua edes vuotta, kaikella mahdollisella rahastetaan, esim vesi maksetaan firman hinnaston, ei vesilaitoksen mukaan, eli he vetää välistä siinä. Asiakaspalvelu on ollut olematonta ja huonoa. Ongelmiin ei puututa, vastauksia saa odotella viikkoja ja jopa kuukausia. Vuokra on sekin nyt reippaasti yli alueen muun tarjonnan. Pelottaa kanssa kovasti, millä kaikella aletaan rahastamaan ja huijaamaan poismuuttaessa, vaikka olenkin asunnon hyvin dokumentoinut ennen muuttoa ja olen siisti sekä tunnollinen asukas. En näistä syistä haluaisi enää vuokrafirmaa.
Sitten on kaikki kauhukertomukset, mitä olen lukenut yksityisistä vuokranantajista.
Laittakaahan plussia ja miinuksia tulemaan? Mistä tunnistaa hyvän vuokranantajan?
Kommentit (108)
Yksityiseltä vuokraaminen voi nykyään tarkoittaa kantakaupungissa sitä, että päädyt taloon jossa lähes kaikki asunnot ovat nuorilla sijoittajilla ja vaihtuvuus kova koko ajan. Naapureissa käy muuutaman kuukauden visiitillä vaikka minkälaista hupparihemmoa.
Firmalta vuokratessa huono puoli on se että firma alkaa heti vedättää vuokraa ylöspäin. Yksiön vuokra nousee tyyliin 50e tai enemmän joka vuosi. 700e yksiöstä tulee nopeasti 900e yksiö.
Yksityisosaketaloissa voi olla aivan huopatossutehdas mikä minusta on ihanaa. Talo on hoidettu. Kaikki toimii. Vuokrataloyhtiöt ovat h*lvettiin verrattavia.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisosaketaloissa voi olla aivan huopatossutehdas mikä minusta on ihanaa. Talo on hoidettu. Kaikki toimii. Vuokrataloyhtiöt ovat h*lvettiin verrattavia.
Voi olla ja meidänkin talo on, mutta vaihtuvuus on kova jos on paljon sijoitusasuntoja. Täällä on käytännössä vaihtuneet kaikki rapun asukkaat vuoden aikana. Kantakaupunki ns. hyvä alue, neliöhinta seitsemän tonnia.
Mulla tosi huonoja kokemuksia yksityisiltä. Paras oli SRK va:na. Nyt välitys firman kautta hyvä asunto ja rento ja sujuva prosessi.
On kokemusta sekä omistamistani sijoitusasunnoista että lasten opiskeluasuntojen vuokraamisesta. Ehdottomasti itse olemme etsineet yksityisen, täyspäisen vuokranantajan. Asioista voidaan sopia ja meininki on ollut hyväntahtoista puolin ja toisin. Vuokrafirmoilla ja välittäjillä on kohtuuttomia vuokraehtoja ja ihan selvää vedättämisen makua. Joitakin vuokrafirmojen asuntoja on käyty katsomassa ja pyydetty sopimusluonnoskin, mutta sopimuksen nähtyäni olen neuvonut lastani pysymään kaukana moisesta.
Omat vuokralaiset ovat pysyneet yleensä pitkään ja pois muuttamisen syyt ovat olleet tyyppiä muutto toiselle paikkakunnalle töiden takia tai opiskelemaan lähteminen. Pyrin olemaan reilu ja joustava, mutta vuokranmaksusta olen tarkka, samoin asunnon kunnosta. Normaali kuluminen kuuluu asumiseen, joten en ole pidättänyt takuuvuokraa, vaikka kulumisen merkkejä on joskus ollutkin enemmän kuin olisin toivonut. Kukaan vuokralainen ei ole ollut huono, nuo kulumatkin ovat olleet vilpittömiä vahinkoja.
Jos elää sellaista elämää, jossa "kaikenlaista sattuu" vähän väliä, sitten kannattaa aina vuokrata vain lyhytaikainen asunto. Miksi pakottaa vuokranantajat ottamaan riski sun elämäntyylistäsi?