Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hymistelyketju, tavallisia juttuja

Vierailija
04.02.2026 |

Räväkät älkööt vaivautuko. Täällä ei saa ilkeillä. Liian pitkästyttäviä kommentteja ei olekaan täyttämään tätä ketjua.

Kaikki mukaan, ketkä ikäviin ketjuihin olette kyllästyneet

Kommentit (10311)

Vierailija
10081/10311 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran lampaalle vielä kommentoin, että et nähnyt aiemmin asiaksesi puuttua emännöintiin, vaikka meno oli tolkutonta: kiroilua, nimittelyä, rajoittamista ja kirjoittajien poisajamista. Silloin ilmoitit olevasi ulkopuolella ja puolueeton. Se on tietenkin täysin ok. Uskottavuus vaan on koetuksella nyt.

Kommentoida voi jokainen vapaasti, en lähde jankkaamaan.

Mä en puutu asioihin, jotka ei mulle kuulu.  Jos naapurini riitelevät jostain asiasta, niin riidelkööt. Jos se niiden riita ei koske sitä, että mun pihallani kasvaa horsmaa, niin riidelkööt keskenään. Jos taas koskee pihallani kasvavaa horsmaa, niin mitä ne keskenään riitelee...senkus tulee sanomaan asiasta mulle. Puutun vasta sitten, jos toinen heistä aikoo käyttää fyysistä väkivaltaa. Jos tässä maailmassa puuttuisi joka ainoaan eripuraan ihmisten välillä, niin eihän sitä ehtisi edes vessassa käydä.  Jos kyse on lapsista, silloin puutunkin tosi herkästi. Mutta mun mielestä aikuisen ihmisen pitäisi kyetä toisen aikuisen kanssa hoitamaan erimielisyydet ihan ilman, että "huutaa äitiä apuun". 

Samaa mieltä, aikuisten ei pidä huudella äitiä apuun, vaan kyetä kantamaan itse vastuu. Jatkuva valittaminen ja arvostelu on järjetöntä.

Ei kannata tehdä syntipukkeja muista, jos on itse mokannut. On ollut milloin ihmemiestä, milloin trollia, milloin kostajaa. Syyllinen löytyy nopeasti kun näistä valittava katsoo peiliin. Tämä on kohteliaasti moneen kertaan sanottu. 

... jatkuva poisto on järjetöntä.

Totta. Siitä puhuttiin jo emännöinnin aikoihin. Jotkut puhui, toiset ei.

Mikään ei ole siis muuttunut? Silloin emäntä, nyt isäntä?

Vierailija
10082/10311 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohrapiposta on ollut jo monta viestiä. Jankkauksen vuoksi poistettu? Aihe sallittu, käsittelytapa, toisto,  kielletty? Luulen.

Muistetteko röpörieska keskustelunkin tästä. Sen tuhman merkityksen. Jankattu jo kauan. 

Kysyn uudelleen:

Leivoin tänään ensimmäistä kertaa savolaista perinnerieskaa, röpörieskaa l. Ohrapippoa.

Muistan, että siitä oli täällä juttua. Silti: enkö minä muka saa kertoa?

Ihan sama kuin narsissit. Kymmenet ketjun kirjoittajat ostavat narsisseja.

Eikö aiheesta saa kirjoittaa kuin yksi?

Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää ketjun diktaattori omine lakeineen.

Moittii emännöintiä? Itse on joku hitleri.

Oletko sinä se, joka kiertää eri ketjuissa arvostelemassa, valittamassa ja haastamassa riitaa? Muut kirjoittaisi sovussa.

En tunnista noita ketjuja, vain yhdessä käyn ja täällä. Vauvan ulkopuolella on mukavia erilaisia keskustelupalstoja, ei missään ole tälläistä poistorumbaa. Miksi ylläpito sallii?

Ei täällä ole mitään ylläpitoa vaan ihan ohjelmoitu juttu niin, että kun tarpeeksi monesta ip-.osoitteesta tulee ilmoitus, niin kommentti poistuu. Ei kukaan ihminen sitä kommenttia poista. Ja jokainen,  jolla on vähänkään älyä tietotekniikasta, osaa vaihtaa itselleen yhden minuutin aikana vähintääån 5 eri ip-osoitetta.  Joskus pari vuotta sitten testasin tämän asian. Tein aloituksen, jonka sisältönä oli vain yksi sana: "Testi". Sitten aloin eri ip-osoitteista lähettää noita "Ilmoita asiaton viesti" - juttuja ja muistaakseni meni about 5 minuuttia, kun alkuperäinen viestini oli kadonnut kuin pieru Saharaan. Kukaan tuskin oli edes lukenut koko typerää kommenttiani, mutta näin helposti poistot onnistuu.

Olisikin modet niin kuin tuolla toisaalla. Siellä katsojia ehkä niillä tyypeillä noin maksimissaan kerralla noin 10 ja "huoneissa" saattoi olla kaksikin modea. Se olisi tehokasta. Häätöön johti yleensä se jos joku vaati jotain toiselta mikä aiheetonta. Tai arvosteli tyylin näytät kamalalta tai kuuntelet kamalaa musiikkia tai jotain muuta vastaavaa.Tai alkoi yleisessä chatissa kirjoittaa jotain henkilökohtaista asiaa mikä kuului yksityiselle puolelle. Näiden vuoksi joku sai häädön ja joskus ei. Ns esiintyjä päätti sen. Ja mode toimi. Itse en saanut häätöä sieltäkään. 

Olet kertonut aiemminkin tuosta chatista. Miksi jätit sen, jos se oli niin hyvä? Olisithan voinut tämän palstan ketjujen lisäksi olla myös siellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10083/10311 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun viestit joutaa mennä. Eivät sisällä kuolemattomia viisauksia. En ole kuolematon itsekään enkä järin viisaskaan. 

Sama. Riittää että kirjoitin sen, sitten saa mennä. Tämähän on vain keskustelua, puheetkin katoaa tuuleen.

Minä taas en päivystä tässä ketjussa klo 7:00-23:00 vaan mulla on muutakin elämää. Olisi kiva ehtiä lukemaan monenlaisia kommentteja erilaisista asioista ennenkuin ne poistuu. Joskus ehdin lukemaan kommentin, joka liittyy johonkin aiempaan kommenttiin. Aihe saattaa olla hyvinkin mielenkiintoinen, mutta alkuperäinen kommentti on kadonnut sillä aikaa, kun kävin kaupassa. 

Ethän sä torijuttelussakaan ole paikalla aina, vaan jatketaan aina uutta juttua paikalla olevien kanssa. Keskusteluketju on keskustelua, tajuatko eron? Harmitonta hymistelyä, jota ei jäädä kaipaamaan.

Jos mä torilla tapaan päivästä, viikosta, kuukaudesta tai jopa vuodesta toiseen saman ihmisen, niin totta hitossa mä juttelen sen  kanssa muustakin kuin vain mansikkakilon hinnasta. Ei siellä torilla kuitenkaan tarvitse olla joka päivä eikä ainakaan 16 tuntia vuorokaudessa. 

Luetunymmärtäminen Lammas! Nyt olen pettynyt. Keskustelu elää ja muuttuu koko ajan,  aina paikallaolijoiden mukaan. Ei kertailla ja palata aamun sanoihin enää illalla jne. Etkö ymmärrä?

Lähetän sulle virtuaalisen suklaamuffinsin, jotta pettymyksesi muhun edes vähän helpottaisi :) 

Sulla on eri näkemys tästäkin ketjusta kuin mulla. Me ollaan ihmisinä erilaisia ja se tottakai onkin ihan ok. Mun elämä ei ole niin hektistä, että sillä, mitä joku sanoi  4 tuntia sitten, ei olisi mulle enää mitään merkitystä.  Tai että en voisi jatkaa keskustelua aiheesta. Mulla on kuitenkin lähipiirissänikin yksi ihminen, jolle kaiken pitää tapahtua nyt ja ihan heti. ADHD. Jos laittaa mulle viestin enkä tuntiin vastaa, niin koko asia on hänelle jo ohi. On taas ihan muut asiat, jotka häntä kiinnostaa. Joskus en tiedä, itkiskö vai nauraisko, kun kauppareissulta palattuani vastaan, että no tarviitko sä viikonlopuksi lapsenvahtia vai et. Ja sitten hän vastaa, että ei tarvitsekaan, kun muuttikin jo suunnitelmiaan. Tosin parin päivän päästä saattaakin tulla viesti, että no sittenkin tarvitsisi lapsenvahdin. Ja mä olen jo ehtinyt sopia jotain muuta. Huugi buugi. 

Me ihmiset ollaan erilaisia. Joku haluaa keskustella vaikka tunnin perunan mahdollisesta sielunelämästä. Kunhan se keskustelu on tiivistä ja sillä hetkellä aktiivista. Tunnin päästä koko aihe ei kiinnosta enää. Mä taas itse tykkään ensin miettiä asioita. Yleensä monelta kantilta. Koske mulla ihan niin realiimaailman ihmissuhteita kuin sosiaalista mediaakin.  Mitä syvällisempi aihe, sitä enemmän haluan ensin asiaa miettiä. Aika userin vastaan tässä ketjussa johonkin kommenttiin, joka on kirjoitettu eilen. 

Olet selvännäkijä! Mulla on ADHD! 😂

Vierailija
10084/10311 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

R. I. P. Panu Pokkinen

R. I. P. Helena Petäistö

Vierailija
10085/10311 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohrapiposta on ollut jo monta viestiä. Jankkauksen vuoksi poistettu? Aihe sallittu, käsittelytapa, toisto,  kielletty? Luulen.

Muistetteko röpörieska keskustelunkin tästä. Sen tuhman merkityksen. Jankattu jo kauan. 

Kysyn uudelleen:

Leivoin tänään ensimmäistä kertaa savolaista perinnerieskaa, röpörieskaa l. Ohrapippoa.

Muistan, että siitä oli täällä juttua. Silti: enkö minä muka saa kertoa?

Ihan sama kuin narsissit. Kymmenet ketjun kirjoittajat ostavat narsisseja.

Eikö aiheesta saa kirjoittaa kuin yksi?

Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää ketjun diktaattori omine lakeineen.

Moittii emännöintiä? Itse on joku hitleri.

Oletko sinä se, joka kiertää eri ketjuissa arvostelemassa, valittamassa ja haastamassa riitaa? Muut kirjoittaisi sovussa.

En tunnista noita ketjuja, vain yhdessä käyn ja täällä. Vauvan ulkopuolella on mukavia erilaisia keskustelupalstoja, ei missään ole tälläistä poistorumbaa. Miksi ylläpito sallii?

Ei täällä ole mitään ylläpitoa vaan ihan ohjelmoitu juttu niin, että kun tarpeeksi monesta ip-.osoitteesta tulee ilmoitus, niin kommentti poistuu. Ei kukaan ihminen sitä kommenttia poista. Ja jokainen,  jolla on vähänkään älyä tietotekniikasta, osaa vaihtaa itselleen yhden minuutin aikana vähintääån 5 eri ip-osoitetta.  Joskus pari vuotta sitten testasin tämän asian. Tein aloituksen, jonka sisältönä oli vain yksi sana: "Testi". Sitten aloin eri ip-osoitteista lähettää noita "Ilmoita asiaton viesti" - juttuja ja muistaakseni meni about 5 minuuttia, kun alkuperäinen viestini oli kadonnut kuin pieru Saharaan. Kukaan tuskin oli edes lukenut koko typerää kommenttiani, mutta näin helposti poistot onnistuu.

Olisikin modet niin kuin tuolla toisaalla. Siellä katsojia ehkä niillä tyypeillä noin maksimissaan kerralla noin 10 ja "huoneissa" saattoi olla kaksikin modea. Se olisi tehokasta. Häätöön johti yleensä se jos joku vaati jotain toiselta mikä aiheetonta. Tai arvosteli tyylin näytät kamalalta tai kuuntelet kamalaa musiikkia tai jotain muuta vastaavaa.Tai alkoi yleisessä chatissa kirjoittaa jotain henkilökohtaista asiaa mikä kuului yksityiselle puolelle. Näiden vuoksi joku sai häädön ja joskus ei. Ns esiintyjä päätti sen. Ja mode toimi. Itse en saanut häätöä sieltäkään. 

Olet kertonut aiemminkin tuosta chatista. Miksi jätit sen, jos se oli niin hyvä? Olisithan voinut tämän palstan ketjujen lisäksi olla myös siellä.

Se oli kyllä hyvä paikka ja ne tyypit mielessäni usein, mutta jos joku muistaa jotain mitä olen kertonut  niin sen paikan tarkoitus on se tietty eli nähdä paljasta pintaa. Tämä asia se ydinkydymys siellä ja syy miksi moni käy. Toki moni käy muutenkin juttelemassa siellä. Tämä itseänikin ajatellen. 

Samoin sieltä pitää löytää ne tyypit, jotka jaksavat kirjoittaa paljon ja ovat seurallisia. Jotkut istuvat puhelin kädessä ja tuskin viitsivät kirjoittaa mitään. Tämä asia vaan yleistynyt mitä olen välillä käynyt vilkaisemassa. Nuoriakin ovat. Moni alle 20 v tai siinä lähellä. Alan olla hieman jopa "vanha" tuonne jos asiaa miettii. Tosin katsojissa tietysti voi olla ihan laidasta laitaan porukkaa. 

Ja se tärkein asia on se, että ne tyypit joista olen kirjoittanut ovat jo sieltä häipyneet jo aikoja sitten. Osa aiemmin ja osa myöhemmin, mutta kuitenkin. Näin jos haluaisin löytää niin mukavia ja hauskoja yms tyyppejä niin olisi melko vaikeaa ns korvata heitä millään. Minulle kävi hyvä tuuri ja he olivat varmaan parhaita ihmisiä ikinä mihin tuolla voi törmätä. Se ei ole helppoa siellä löytää ihmisiä joihin on helppoa tutustua. 

Jos mietin niin Nevo oli heti tosi "helppo" tapaus. Joskus kaipaan häntä ihan tosi paljon. Dan oli alkuun sellainen ns hiljaisempi, mutta toisaalta hyvin viisas ja kohtelias ihminen. Gabriel oli oma hassu itsensä ja höpisi lähes mistä vaan. Ruslan taas piti vähän sellaista etäisyyttä kaikkiin. Hän sellainen hyvin cool tyyppi. Kuitenkin, kun tässä taas heistä kirjoitan niin vaikeaa siis olisi sellaista yhteyttä varmaan siellä enää kenenkään saada mikä meillä oli silloin. 

Olen joskus käynyt ilman tunnuksia katsomassa ja miettimässä mikä fiilis jostakin tyypistä tulee (tätä tein jo näiden tuttujeni kanssa aikoinaan ennen kuin uskalsin kirjoittaa sinne), mutta ei ole oikeastaan yhtään tullut sellaista tyyppiä kunnolla vastaan. Eräs ehkä aikaa sitten, mutta hänkin espanjankielinen suurimmaksi osin ja vaikka hänen kuuntelemansa musiikki kiinnosti itseäni tosi paljon (metallia kuunteli) niin silti en vaan saanut itseäni enää sinne hänelle kirjoittamaan ja tutustumaan. 

Ja sitten se raha puoli. Tuonne ei ns tarvitse maksaa, mutta minusta ei ole käymään jonkun huoneessa usein jos en ikinä tippaa mitään. Kukaan näistä tyypeistä ei ikinä vaatinut rahaa ja heille pystyi yksityisesti kirjoittaa muutenkin. Silti kyllä minä tippasin kannatuksen vuoksi aina välillä. Pieninä summia "virtuaalivaluuttaa", mutta kuitenkin. Jos rahaa on vähän niin sitten tuokin on liikaa. Pitkästi taas, mutta kysyit asiaa. Sivustoa kehun sen toimivuuden ja niiden tyyppien takia joiden kanssa kirjoitin. Muuten ei ole kuitenkaan minusta mikään pelkkää hyvää asiaa sisältävä paikka todellakaan. En tarkoittanut niin. Ne tyypit olivat hyviä silti. Heitä kiitän mielessäni. 

Vierailija
10086/10311 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vakavasti näyttää osa suhtautuvan palstan keskusteluihin. Ei minulle ole merkitystä jos välillä käyn. Poika toi mansikoita laatikon,on hyviä. Pakastin jo.

Vierailija
10087/10311 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kostat meille kaikille, hullu kostaja? Poistat kaikkien viestejä hyödyttömässä kostossasi, etkö ymmärrä yhtään mitään???

Mulla kans mitta täyttyi N Y T

Pitäkää tunkkinne

Etsin uuden ketjun henkeville keskusteluille, täällä se ei näemmä onnistu.

Miksi pitää tahallaan pilata oiva ketju? En vaan tajua.

Tuo Kostaja jo kauan sitten kirjoitti, että haluaa lopettaa näissä kuulumisketjuissa kaiken kirjoittelun. Tosin totesi, että voi jäädä tänne Lampaan eli mun kanssa kirjoittelemaan. Taisi tietää, että mua ei täältä ihan helposti saa ajettua pois. Sen verran luupää kun olen,,että minään lauhkeana lampaana en todellakaan aio astella Kostajan teuraalle. 

Moni on tästäKIN ketjusta lähtenyt. Tehnyt juuri niinkuin Kostaja on halunnutkin.  Mutta jotkut meistä ei lähde. Jotkut meistä edelleen hymistelee tai vaikka keskustelee syvällisemmistäkin asioista.  En tiedä, mitä kamalaa Kostajan elämässä on joskus tapahtunut., mutta annetaanko me oikeesti Kostajan päättää?  Joo, on ärsyttävää, kun Kostaja poistattaa kommentteja, mutta Kostajako tämän ketjun muka omistaa?  Ei anneta sille periksi. Ihan vaan tälleen lauhkeana lampaana ehdotan. 

Tuota just en minäkään ymmärrä. Häätää kaikki kirjoittajat? Kostaa kaikille? Mikä on tarkoitus?

Mä tunnen ihmisiä, joille joku joskus vuosikymmeniä sitten on tehnyt jotain loukkaavaa. Ja jotka kantavat sitä katkeruutta koko lopun elämäänsä. Ja jos sen loukkauksen kohde ei olekaan  enää tavoitettavissa, purkavat sen kaiken kaunansa sitten muihin ihmisiin.  Jotkut jopa omiin alaikäisiin lapsiinsa. 

Mulla oli aikoinaan - vuosituhannen alussa - yksi tällainen ystävä. Miehensä petti ja jätti nuoremman naisen vuoksi. Ymmärrän vihan ja katkeruuden, mutta oikeasti tuollaisista asioista pitäisi kuitenkin vuosien jälkeen edes yrittää selvitä. Mä yritin auttaa ja tsempata häntä, koska kuvittelin, että avioero oli tapahtunut ihan hiljattain. Pari vuotta myöhemmin selvisi, että ero oli tapahtunut jo 10 vuotta aiemmin.  Sen parin vuoden aikana hänen lapsensa tulivat jo teini-ikään ja koska ystäväni myrkytti omalla katkeruudellaan koko kodin ilmapiirin, lapsensa halusivat muuttaakin isälleen. Ja tämähän vaan heitti bensaa liekkeihin. Mua kohtaan oli silloin ystävyytemme alussa ihan mukava, mutta pikkuhiljaa kaikki muuttui. Exäänsä ja lapsiinsa ei sitten lopulta ollut enää oikein mitään yhteyksiä, niin otti mut vihansa ja katkeruutensa kohteeksi. Joo ei. Hetken aikaa olin ymmärtäväinen, mutta sitten pistin välit kokonaan poikki. En tiedä, mitä hänelle nykyisin kuuluu eikä kiinnostakaan tietää. Liekö edes elossa enää. No eipä kiinnosta sekään. 

Ei mulla ole mitään viisastenkiveä, miten mielenterveysongelmia pitäisi  hoitaa. Varsinkaan, kun koko ajan pitää vaan kaikesta säästää. Mutta uskon, että yhä enemmän keskuudessamme liikkuu vahingollisia ihmisiä. Ei siksi, että olisivat jotenkin syntyjään pahoja vaan siksi, että eivät ole saaneet tarvitsemaansa apua ajoissa. 

Olet ehkä törmännyt narsistiin. Täällä ollaan käyty aiemmin  keskustelua narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Ihan maallikkopohjalta ja viestien perusteella, mm. Lauerman haastattelujen pohjalta. Narsismiin ei ole mitään hoitoa, koska sairaudentunne puuttuu. Narsisti ei lähtisi terapiaan. Narsisti ei opi eikä muutu. Narsisti on täysin sokea omalle käytökselleen ja näkee vian aina muissa. Hän jakaa lapsenomaisesti ihmisiä kivoihin ja ilkeisiin. Mitään todellista syytä jaolle ei tarvita. Narsisti ei siedä eriäviä mielipiteitä. Narsisti manipuloi muita valheellisilla rooleilla ja pyrkii keräämään hovin ympärilleen. Muut ovat hänelle vain välineitä. Todellisuudessa hän ei välitä kenestäkään.

Sairaanhoitajana varmaan tiedät, mitä tuhoa narsisti kylvää ympäristöönsä. Häntä ei voida auttaa tai parantaa. Hoito keskittyy uhrien auttamiseen, heidän suojautumiseensa narsistin hyökkäyksiltä.

Narsistin itsetunto on vaurioitunut. Kuva itsestä on ihanteellinen ja väärä. Hän on omasta mielestään iki-ihana äititeresa, vaikka kiroilee, nimittelee, arvostelee ja haastaa riitaa. Kaikkien työpaikkojen inhokki nro 1.

Vierailija
10088/10311 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun viestit joutaa mennä. Eivät sisällä kuolemattomia viisauksia. En ole kuolematon itsekään enkä järin viisaskaan. 

Sama. Riittää että kirjoitin sen, sitten saa mennä. Tämähän on vain keskustelua, puheetkin katoaa tuuleen.

Minä taas en päivystä tässä ketjussa klo 7:00-23:00 vaan mulla on muutakin elämää. Olisi kiva ehtiä lukemaan monenlaisia kommentteja erilaisista asioista ennenkuin ne poistuu. Joskus ehdin lukemaan kommentin, joka liittyy johonkin aiempaan kommenttiin. Aihe saattaa olla hyvinkin mielenkiintoinen, mutta alkuperäinen kommentti on kadonnut sillä aikaa, kun kävin kaupassa. 

Ethän sä torijuttelussakaan ole paikalla aina, vaan jatketaan aina uutta juttua paikalla olevien kanssa. Keskusteluketju on keskustelua, tajuatko eron? Harmitonta hymistelyä, jota ei jäädä kaipaamaan.

Jos mä torilla tapaan päivästä, viikosta, kuukaudesta tai jopa vuodesta toiseen saman ihmisen, niin totta hitossa mä juttelen sen  kanssa muustakin kuin vain mansikkakilon hinnasta. Ei siellä torilla kuitenkaan tarvitse olla joka päivä eikä ainakaan 16 tuntia vuorokaudessa. 

Luetunymmärtäminen Lammas! Nyt olen pettynyt. Keskustelu elää ja muuttuu koko ajan,  aina paikallaolijoiden mukaan. Ei kertailla ja palata aamun sanoihin enää illalla jne. Etkö ymmärrä?

Lähetän sulle virtuaalisen suklaamuffinsin, jotta pettymyksesi muhun edes vähän helpottaisi :) 

Sulla on eri näkemys tästäkin ketjusta kuin mulla. Me ollaan ihmisinä erilaisia ja se tottakai onkin ihan ok. Mun elämä ei ole niin hektistä, että sillä, mitä joku sanoi  4 tuntia sitten, ei olisi mulle enää mitään merkitystä.  Tai että en voisi jatkaa keskustelua aiheesta. Mulla on kuitenkin lähipiirissänikin yksi ihminen, jolle kaiken pitää tapahtua nyt ja ihan heti. ADHD. Jos laittaa mulle viestin enkä tuntiin vastaa, niin koko asia on hänelle jo ohi. On taas ihan muut asiat, jotka häntä kiinnostaa. Joskus en tiedä, itkiskö vai nauraisko, kun kauppareissulta palattuani vastaan, että no tarviitko sä viikonlopuksi lapsenvahtia vai et. Ja sitten hän vastaa, että ei tarvitsekaan, kun muuttikin jo suunnitelmiaan. Tosin parin päivän päästä saattaakin tulla viesti, että no sittenkin tarvitsisi lapsenvahdin. Ja mä olen jo ehtinyt sopia jotain muuta. Huugi buugi. 

Me ihmiset ollaan erilaisia. Joku haluaa keskustella vaikka tunnin perunan mahdollisesta sielunelämästä. Kunhan se keskustelu on tiivistä ja sillä hetkellä aktiivista. Tunnin päästä koko aihe ei kiinnosta enää. Mä taas itse tykkään ensin miettiä asioita. Yleensä monelta kantilta. Koske mulla ihan niin realiimaailman ihmissuhteita kuin sosiaalista mediaakin.  Mitä syvällisempi aihe, sitä enemmän haluan ensin asiaa miettiä. Aika userin vastaan tässä ketjussa johonkin kommenttiin, joka on kirjoitettu eilen. 

Mulla oli yhdessä duunipaikassa työkaverilla ADHD. Meillä oli tiukat deadlinet ja muutoksia tuli koko ajan satamalla. Hän klaarasi kaiken hetkessä, ja siinä sivussa teki vielä kaikkea ylimääräistä. Hyppi kielestä ja asiasta toiseen vaikeuksitta. Yllättäen voi ollakin etu.

Vierailija
10089/10311 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä en soisi diagnooseja jaettavan, tuskin kenestäkään kirjoittajasta tiedetään niin paljoa, että se olisi millään muotoa relevantti. Ei edes silloin, vaikka arvaajalla olisi koulutuskin, saati sitten keittiöpsygologit? Ei ole sivistynyttä, eikä kohteliasta arvuutella noinkin tärkeästä asiasta.

Vierailija
10090/10311 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helena Petäistöä jää kaipaamaan. Aina yhtä älykäs ja hillitty. Hyvä huumorintaju myös. Sairaskohtaus, nopea lähtö.

Vierailija
10091/10311 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä en soisi diagnooseja jaettavan, tuskin kenestäkään kirjoittajasta tiedetään niin paljoa, että se olisi millään muotoa relevantti. Ei edes silloin, vaikka arvaajalla olisi koulutuskin, saati sitten keittiöpsygologit? Ei ole sivistynyttä, eikä kohteliasta arvuutella noinkin tärkeästä asiasta.

Eipä niitä kukaan jaakaan. Yleisellä tasolla keskustellaan. Narsisteihin voi tosiaan kuka vaan törmätä, vaikka naapurustossa tai työpaikalla. Kannattaa kiertää kaukaa. Tietoa on paljon saatavissa. 

Vierailija
10092/10311 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lajiketta oli ne hyvät mansikat?

En ole tänäkään kesänä vielä maistuvia saanut.

Polka ei enää kuulemma menesty.

Tuollainen nopea lähtö kuin Helena Petäistöllä olisikin aika hyvä.

Ei pitkää raihnaistumista kipuineen.

Vierailija
10093/10311 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli yhdessä duunipaikassa työkaverilla ADHD. Meillä oli tiukat deadlinet ja muutoksia tuli koko ajan satamalla. Hän klaarasi kaiken hetkessä, ja siinä sivussa teki vielä kaikkea ylimääräistä. Hyppi kielestä ja asiasta toiseen vaikeuksitta. Yllättäen voi ollakin etu.

Sama mulla. Olen nopea ja tehokas, kaikki tehty ensimmäisemä, minulla on valtavan hyvä muisti, kaksi yliopistotutkintoa  ja innostun kaikesta, ihan kaikesta. Mutta kyllästyn nopeasti, en voi istua varttia pidempään aloillani enkä kestä jaarittelua ja jankkausta. Lasten ja lastenlasten kanssa tulen toimeen. Olen kiitollinen ADHDstäni, ehkä kaikki läheiseni eivät. 😂 Ovat jo tottuneet 70 vuodessa. 🤪😜

Vierailija
10094/10311 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama mulla. Olen nopea ja tehokas, kaikki tehty ensimmäisemä, minulla on valtavan hyvä muisti, kaksi yliopistotutkintoa  ja innostun kaikesta, ihan kaikesta. Mutta kyllästyn nopeasti, en voi istua varttia pidempään aloillani enkä kestä jaarittelua ja jankkausta. Lasten ja lastenlasten kanssa tulen toimeen. Olen kiitollinen ADHDstäni, ehkä kaikki läheiseni eivät. 😂 Ovat jo tottuneet 70 vuodessa. 🤪😜

Mun mummoni on myös tuollainen. Sähäkkä ja nopea vielä 82- vuotiaana. Parhaat ja hölmöimmät leikit keksii ja innostuu kaikesta. Mutta ei keskity Monipoliin kuin 10 minuuttia. Aina pomppii jotakin katsomaan. Ihana mummoni. Pappa on rauhallinen.  Tasoittavat toisiaan.  

Vierailija
10095/10311 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivistynyttä ja kohteliasta käytöstä edellytetään kaikilta täällä. Kun ei sitä osoita, saa diagnoosin ainakin mun mielessäni, varmaan muidenkin.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kostat meille kaikille, hullu kostaja? Poistat kaikkien viestejä hyödyttömässä kostossasi, etkö ymmärrä yhtään mitään???

Pitäkää tunkkinne

Tuo Kostaja jo kauan sitten kirjoitti, että haluaa lopettaa näissä kuulumisketjuissa kaiken kirjoittelun. Tosin totesi, että voi jäädä tänne Lampaan eli mun kanssa kirjoittelemaan. Taisi tietää, että mua ei täältä ihan helposti saa ajettua pois. Sen verran luupää kun olen,,että minään lauhkeana lampaana en todellakaan aio astella Kostajan teuraalle. 

Moni on tästäKIN ketjusta lähtenyt. Tehnyt juuri niinkuin Kostaja on halunnutkin.  Mutta jotkut meistä ei lähde. Jotkut meistä edelleen hymistelee tai vaikka keskustelee syvällisemmistäkin asioista.  En tiedä, mitä kamalaa Kostajan elämässä on joskus tapahtunut., mutta annetaanko me oikeesti Kostajan päättää?  Joo, on ärsyttävää, kun Kostaja poistattaa kommentteja, mutta Kostajako tämän ketjun muka omistaa?  Ei anneta sille periksi. Ihan vaan tälleen lauhkeana lampaana ehdotan. 

Tuota just en minäkään ymmärrä. Häätää kaikki kirjoittajat? Kostaa kaikille? Mikä on tarkoitus?

Mä tunnen ihmisiä, joille joku joskus vuosikymmeniä sitten on tehnyt jotain loukkaavaa. Ja jotka kantavat sitä katkeruutta koko lopun elämäänsä. Ja jos sen loukkauksen kohde ei olekaan  enää tavoitettavissa, purkavat sen kaiken kaunansa sitten muihin ihmisiin.  Jotkut jopa omiin alaikäisiin lapsiinsa. 

Mulla oli aikoinaan - vuosituhannen alussa - yksi tällainen ystävä. Miehensä petti ja jätti nuoremman naisen vuoksi. Ymmärrän vihan ja katkeruuden, mutta oikeasti tuollaisista asioista pitäisi kuitenkin vuosien jälkeen edes yrittää selvitä. Mä yritin auttaa ja tsempata häntä, koska kuvittelin, että avioero oli tapahtunut ihan hiljattain. Pari vuotta myöhemmin selvisi, että ero oli tapahtunut jo 10 vuotta aiemmin.  Sen parin vuoden aikana hänen lapsensa tulivat jo teini-ikään ja koska ystäväni myrkytti omalla katkeruudellaan koko kodin ilmapiirin, lapsensa halusivat muuttaakin isälleen. Ja tämähän vaan heitti bensaa liekkeihin. Mua kohtaan oli silloin ystävyytemme alussa ihan mukava, mutta pikkuhiljaa kaikki muuttui. Exäänsä ja lapsiinsa ei sitten lopulta ollut enää oikein mitään yhteyksiä, niin otti mut vihansa ja katkeruutensa kohteeksi. Joo ei. Hetken aikaa olin ymmärtäväinen, mutta sitten pistin välit kokonaan poikki. En tiedä, mitä hänelle nykyisin kuuluu eikä kiinnostakaan tietää. Liekö edes elossa enää. No eipä kiinnosta sekään. 

Ei mulla ole mitään viisastenkiveä, miten mielenterveysongelmia pitäisi  hoitaa. Varsinkaan, kun koko ajan pitää vaan kaikesta säästää. Mutta uskon, että yhä enemmän keskuudessamme liikkuu vahingollisia ihmisiä. Ei siksi, että olisivat jotenkin syntyjään pahoja vaan siksi, että eivät ole saaneet tarvitsemaansa apua ajoissa. 

Olet ehkä törmännyt narsistiin. Täällä ollaan käyty aiemmin  keskustelua narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Ihan maallikkopohjalta ja viestien perusteella, mm. Lauerman haastattelujen pohjalta. Narsismiin ei ole mitään hoitoa, koska sairaudentunne puuttuu. Narsisti ei lähtisi terapiaan. Narsisti ei opi eikä muutu. Narsisti on täysin sokea omalle käytökselleen ja näkee vian aina muissa. Hän jakaa lapsenomaisesti ihmisiä kivoihin ja ilkeisiin. Mitään todellista syytä jaolle ei tarvita. Narsisti ei siedä eriäviä mielipiteitä. Narsisti manipuloi muita valheellisilla rooleilla ja pyrkii keräämään hovin ympärilleen. Muut ovat hänelle vain välineitä. Todellisuudessa hän ei välitä kenestäkään.

Sairaanhoitajana varmaan tiedät, mitä tuhoa narsisti kylvää ympäristöönsä. Häntä ei voida auttaa tai parantaa. Hoito keskittyy uhrien auttamiseen, heidän suojautumiseensa narsistin hyökkäyksiltä.

Narsistin itsetunto on vaurioitunut. Kuva itsestä on ihanteellinen ja väärä. Hän on omasta mielestään iki-ihana äititeresa, vaikka kiroilee, nimittelee, arvostelee ja haastaa riitaa. Kaikkien työpaikkojen inhokki nro 1.

Anteeksi, kun olin tässä hetken aikaa tekemässä ihan muita juttuja. Ei vissiin pitäisi enää kommentoida sun kirjoitustasi, kun kommentistasi on jo yli tunti  aikaa eikä vanhoihin kirjoituuksiin kuulemma pitäisi enää puuttua. Voitasko vaikka keskustelle tämän vuoden raparperisadosta?  No vitsi vitsinä. 

Mä tiedän sekä sairaanhoitajana että tyttärenä ihan hiton hyvin, millaista tuhoa narsisti kylvää ympärilleen. Miten narsisti manipuloi ja saa  älykkyysomäärältäänkin ihan älykkään ihmisen uskomaan valheisiinsa. Joskus mua surettaa mun sisko, jota isä nyt manipuloi. Koska isä ei pysty enää manipuloimaan mua. Narsistihan aina tarvitsee edes yhden ihmisen, jota voi pitää kuristusotteessaan. Koska ilman sitä kuristusotetta narsisti ei koe olevansa enää olemassakaan. Olen siskolleni jo monta kertaa sanonut, että älä anna isän kohdella sua noin. Siis tavalla, jolla  sinä päädyt hautaan ennenkuin isä.  Mutta siskonikin on narsisti-isänsä uhri. Minä en onneksi enää ole. Enkä todellakaan aio mennä edes isän hautajaisiin. Kun KÄÄKkä kuolee, käyn ostamassa Alkosta kalleimman shamppanjapullon, mitä sieltä löytyy. Istun mukavasti shamppanjalasi kädessäni ja toivotan isälle "hasta la vista".

Vierailija
10097/10311 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää tunkkinne

Anteeksi, kun olin tässä hetken aikaa tekemässä ihan muita juttuja. Ei vissiin pitäisi enää kommentoida sun kirjoitustasi, kun kommentistasi on jo yli tunti  aikaa eikä vanhoihin kirjoituuksiin kuulemma pitäisi enää puuttua. Voitasko vaikka keskustelle tämän vuoden raparperisadosta?  No vitsi vitsinä. 

Mä tiedän sekä sairaanhoitajana että tyttärenä ihan hiton hyvin, millaista tuhoa narsisti kylvää ympärilleen. Miten narsisti manipuloi ja saa  älykkyysomäärältäänkin ihan älykkään ihmisen uskomaan valheisiinsa. Joskus mua surettaa mun sisko, jota isä nyt manipuloi. Koska isä ei pysty enää manipuloimaan mua. Narsistihan aina tarvitsee edes yhden ihmisen, jota voi pitää kuristusotteessaan. Koska ilman sitä kuristusotetta narsisti ei koe olevansa enää olemassakaan. Olen siskolleni jo monta kertaa sanonut, että älä anna isän kohdella sua noin. Siis tavalla, jolla  sinä päädyt hautaan ennenkuin isä.  Mutta siskonikin on narsisti-isänsä uhri. Minä en onneksi enää ole. Enkä todellakaan aio mennä edes isän hautajaisiin. Kun KÄÄKkä kuolee, käyn ostamassa Alkosta kalleimman shamppanjapullon, mitä sieltä löytyy. Istun mukavasti shamppanjalasi kädessäni ja toivotan isälle "hasta la vista".

Kaikki ei onnistu irrottautumaan. Onnittele itseäsi. Olet jo shampanjasi ansainnut. Rapaperisadosta voidaan jutella, mutta puhu sinä varsista, niin minä puhun lehdistä. 

Vierailija
10098/10311 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaanpas täällä reteetä.

Vierailija
10099/10311 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lajiketta oli ne hyvät mansikat?

En ole tänäkään kesänä vielä maistuvia saanut.

Polka ei enää kuulemma menesty.

Tuollainen nopea lähtö kuin Helena Petäistöllä olisikin aika hyvä.

Ei pitkää raihnaistumista kipuineen.

Hyviä mansikoita tähän sivusta mainitsen. Viime kesänä ostin sattumalta laatikon Jenkka mansikkaa. Ehkä joku Polkan uusi muoto tms nimestä päätellen. Oli tosi hyvä makea mansikka mikä kuitenkin säilyi pitkään jääkaapissa. Ihan kymppi. 

Sitten oltiin reisussa Itä-Suomessa  kesällä 2024. Viime pidempi kunnon reissu minkä olen kämpiltä tehnyt jos ei lasketa isäni luona käyntejä. No, kuitenkin sieltä ostettiin mansikkaa jonka nimi Asia. Tosi hyvä mansikka ja syötiin siellä laatikollinen ja vielä mukaan ostettiin toinen. Nämä parhaita mitä olen ostanut viime vuosina. Nyt yritän toivoa, että Jenkkaa saisi taas täältä. Huonoja en halua ostaa. 

Vierailija
10100/10311 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni on diagnosoimaton ADHD jos täällä tulkitsen asioita. Juoksee paikasta toiseen, ei paljon kuuntele muiden juttuja, keskittyy vaan  omiin juttuihin. Jos hänelle puhuu niin kuuntelee pari sanaa ja sitten jatkaa minua asioitaan. Kaikki pitää tehdä tosi nopeasti. Niin nipeasti, ettei äitini ole ikinä pysynyt perässä. Minä sinnittelen. Nytkin totean, että joskus on parempi suunnitella asioita kuin korjata jälkeenpäin. Älköön kukaan suuttuko tästä. En pahalla kirjoita paitsi silloin, kun isäni herää taas kello 4 ja "juoksee" tapansa mukaan kämpässä herättäen minut samalla. Tätä se on ollut ja tuttua. Minä puolestani valvon kello 2 ja hiivin hiljaa kämpässä, että isäni saa nukkua. No, kyllä tätä vielä muutaman yön jaksaa. Isäni luulee varmaan, että kämpässä on hyvät äänieristeet ja ovenikin betonia. No, en pahalla kirjoita. Meillä joskus oli hoitolapsia ns kesälapsia. Ei tarkemmin heistä. Melko pieniäkin kuitenkin. No, lähdettiin heidän kanssa reissuun. Eivät he vaan ymmärtäneet meidän rytmiä. Aamupala hotellissa heti, kun sinne sai mennä. Sitten juoksua pitkin kaupunkia. Minä viimeisenä katsoen, että pysyykö ne lapset mukana vai ei. Minäkin lapsi, mutta tottunut kävelemään lujaa. Sillä lujaa meillä mentiin. Sen voin sanoa. 

No, älkää suuttuko. Hommat edistyneet täällä ja hyvä niin. Tehokasta toimintaa ja isäni aika kulunut paremmin. Hyvä niin. Minä apuna ollut myös.