Miten jotkut pärjäävät niin pienellä ruokamäärällä?
Että aamiaiseksi riittää pieni paahtoleipäviipale sipaisulla margariinia ja välipalaksi pelkkä mandariini jne. Ja normaalikokoisesta pizzasta jää 3/4 osaa syömättä, kun ei millään jaksa enempää. Itse voisin syödä loputtomasti ja näiden närppijöiden ruokavaliolla pyörtyisin nälästä (ja saisin ummetuksen).
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen pärjä aika vähällä ja pieni aliravitsemushan on todettu ihan terveelliseksi.
Keho myös tottuu. Itse käyn vessassa isommalla hädällä kellontarkkuudella.
Kun muistelen sota-ajan vankien ruokagrammoja vuosikaudet niin ei voi kun ihmetellä ihmisen sitkeyttä. Kun nykyihminen ei saa jotain suuhunsa 2 tunnin välein niin häntähän alkaa huippaan ja näkö sumenee.
Niukkoja ruokamääriä ja siitä johtuvaa pitkäikäisyyttä on tutkittu Japanissa ja tulos oli että korreloivat toisiaan.
Totta. Aikoinaan itse aloitin ruokakontrollin hävittämällä kaikki isot lautaset keittiöstä. Ostin tilalle tahallani hieman liian pienet ja toimii. Ei jaksa aina hakea lisää ruokaa kattilasta -))! Ja lapsetkin syövät aina lautaset tyhjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen pärjä aika vähällä ja pieni aliravitsemushan on todettu ihan terveelliseksi.
Kun muistelen sota-ajan vankien ruokagrammoja vuosikaudet niin ei voi kun ihmetellä ihmisen sitkeyttä. Kun nykyihminen ei saa jotain suuhunsa 2 tunnin välein niin häntähän alkaa huippaan ja näkö sumenee.
En mä syö kahden tunnin välein, mutta silloin kun syön (4 kertaa päivässä), niin syön reilusti. Vai onko nämä puolikkaan omenan syöjät niitä, jotka mutustaa vähän väliä jotain paloja, mutta ei koskaan kunnon aterioita?
Ap
Aika mahdotonta meininkiä jos syö neljästi päivässä. Ja väität vielä että reilusti!
Itse syön suunnilleen kerran päivässä, ja iltapalan ehkä siihen päälle. En tarvitse enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kulutus on todella pieni, niin pieni määrä polttoainetta riittää pitkään.
Mä en ole erityisen aktiivinen ja siltikään pieni määrä polttoainetta ei riitä.
Ap
Ihmettelen samaa.
Jos otetaan vaikka esimerkkinainen: 30v, 168cm, 64kg, niin arvioitu energiantarve/pv olisi 2068 kcal.
Vierailija kirjoitti:
myös alkoholi lihottaa paljon. itse laihdun parissa viikossa 3-4 kiloa kun en juo. en niinkään syömisellä liho.
Riippuu mitä ja miten paljon. Lasi viiniä ilta-ateria ei lihota ketään jos syöminen on muuten hallinnassa. Suomessa on ihastuttu lonkeroihin,siideriin ja kaljaan,tuloksen näkee kadulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä syö kahden tunnin välein, mutta silloin kun syön (4 kertaa päivässä), niin syön reilusti. Vai onko nämä puolikkaan omenan syöjät niitä, jotka mutustaa vähän väliä jotain paloja, mutta ei koskaan kunnon aterioita?
Ap
Jos nukut 8 tuntia vuorokaudessa niin sen lopun ajan käytät syömällä neljän tunnin välein (vai syötkö yölläkin?). Ei kyllä tunnu normaalilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niukkoja ruokamääriä ja siitä johtuvaa pitkäikäisyyttä on tutkittu Japanissa ja tulos oli että korreloivat toisiaan.
Totta. Aikoinaan itse aloitin ruokakontrollin hävittämällä kaikki isot lautaset keittiöstä. Ostin tilalle tahallani hieman liian pienet ja toimii. Ei jaksa aina hakea lisää ruokaa kattilasta -))! Ja lapsetkin syövät aina lautaset tyhjäksi.
Juuri näin,keinot on olemassa mikäli niitä haluaa käyttää. Asun miehen kanssa kaksistaan ja itselläni on saman sarjan lautasista pienempi käytössä.
Hidas suoli, kaikki ravintoaineet mitkä syö myös imeytyy. Voisivat sitäkin tehokkuuslukua joskus tutkia, olisikohan puoltakaan niillä jokapäiväulostavilla.
Ap, sä oot venyttänyt vatsalaukkusi.
Kokeile juoda lasillinen vettä ennen ruokaa, ja syö hitaammin.
Vesi ei saa myöskään olla kylmää kiinalaisen lääkeopin mukaan.
Japanissa naiset eivät koskaan syö itseään ähkyyn, vaan aina jää pieni nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten saat arki asiat hoidettua kun pysähdyt syömään neljän tunnin välein,vai hotkaisetko nopeasti jotain hiilari mössöä? Eikö tuo tule myös kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ikäkin vaikuttaa. Lisäksi liikunta sekä millaista työtä tekee. 8 tuntia tietokoneen ääressä istuen ei paljoa kilokaloreita kuluta.
Näiden lisäksi tottumus. Vielä kaksi vuotta sitten pystyin kevyesti syömään kokonaisen pitsan, nyt enää neljänneksen. Olinkin tosin 12 kg ylipainoinen siihen aikaan. Sitten vaan päätin antaa itselleni 2 vuotta aikaa laihtua. Laskin, paljonko päivittäinen energiantarpeeni on sitten, kun olen tavoitepainossani, ja aloin syödä vain sen verran. Ekat 2 kuukautta olivat vähän hankalia ja sanoisin, että samalla tavalla kuin vuosia sitten, kun lopetin tupakanpolton. Piti vaan keksiä jotain muuta tekemistä sen sijana, että olisi käynyt jääkaapilla. Vaihdoin myös lautaskoon pienemmäksi, jotta annos ei näyttäisi niin surkean pieneltä. Söin ja join kaikkea samaa kuin aina ennenkin, mutta vain pienempiä määriä. 11 kuukautta myöhemmin olin jo saavuttanut normaalipainon ja tietty, kun paino putoaa, myös laihtuminen hidastuu. Mulla on vielä 6 kuukautta aikaa ja olen tavoitepainossani, kunhan 1 kg on vielä lähtenyt pois. Omalla kohdallani kyse on niin isojen annosten syömisessä kuin pienten annostenkin syömisessä vain tottumuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten siinä sitten käy jos yrittää tulla toimeen pienemmällä määrällä?
"Miten saat arki asiat hoidettua kun pysähdyt syömään neljän tunnin välein,vai hotkaisetko nopeasti jotain hiilari mössöä?"
Mitä ihmettä? :D Mistä lähtien neljän tunnin välein syöminen on ollut jotenkin tiheä väli?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupalaa ja välipaloja en osaa syödä. Aamulla ei ole nälkä ja tulee vain pahaolo jos väkisin yrittää syödä. Syön ekan aterian joskus 2 aikaan, yleensä ison kasan ruokaisaa salaattia ja illalla sit seuraavaksi sen "oikean" ruoan. Noilla pärjään hyvin enkä koe mitään tarvetta ahtaa itseeni ruokaa yhtään sen useammin kuin se oikeasti minulle maistuu ja on oikea nälkä. Mulla se nyt sattuu olemaan sen kahdesti päivässä.
Aika tuhteja annoksia sinun täytyy syödä, jos aiot saada edes 1500 kcal päivässä täyteen. Ihmettelen aina näitä pari kertaa päivässä syöjiä. Eikö siinä jo vatsalaukku veny? Itse syön noin 1600 kilokalorin verran päivässä. Kaksi ateriaa á 450 kcal ja kaksi ns. välipalaa à 300 kcal. Kerralla en jaksaisi enempää. Tuo sadan kilokalorin ilmoitettu vajaus on kahvimaidosta.
No saathan tuota ihmetellä, itse koen että maailmassa on paljon ihneellisempiäkin asioita kuin kahdesti päivässä syövät ihmiset. Ja enpä ole päässyt vatsalaukkuuni vilkaisemaan kun ei ole ollut sellaisille kuvauksille mitään syitä että en tiedä venymisestä, vyötärönympärys ei ainakaan ole koskaan venynyt kun syö vain nälkäänsä. Mut siitä toki ei vatsalaukun kokoa voi päätellä, että mistäpä moiseen osaisin vastata. Kaloreista en myöskään tiedä yhtään mitään, kun en sellaisia ole koskaan ollut millään tavalla kiinnostunut laskemaan. Syön sen verran kun koen tarvitsevani, eli millä nälkä lähtee ja se siitä. Oln aina ollut normaalipainoinen (Vartalo tyypiltäni hoikka ja pitkä) ja voinut erinomaisesti joten en jaksa kyllä millään kiinnostua yhtään vatsalaukkuni koosta tai aterioideni kalori määristä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sä oot venyttänyt vatsalaukkusi.
Kokeile juoda lasillinen vettä ennen ruokaa, ja syö hitaammin.
Vesi ei saa myöskään olla kylmää kiinalaisen lääkeopin mukaan.
Japanissa naiset eivät koskaan syö itseään ähkyyn, vaan aina jää pieni nälkä.
Miksi mä tekisin niin? En syö itseäni ähkyyn koskaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tuollainen on todettu?
Ap
Eiköhän selvä järki kerro että läskinä olo rasittaa koko kroppaa enemmän kuin riukuna pysyttely. Ja eiköpä suurin osa sataa ikävuotta lähestyvistä mummeleista olekin varsin hoikassa kunnossa. Ei sellaisista juuri läskejä löydy.
Tuo ei kuitenkaan tarkoita aliravitsemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten siinä sitten käy jos yrittää tulla toimeen pienemmällä määrällä?
Ei jaksa tehdä mitään, tulee ummetusta, yöunet heikentyy ja paino laskee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tuollainen on todettu?
Ap
Tarkoittavatkohan niukkakalorisuutta eikä aliravitsemusta?
Vierailija kirjoitti:
"Miten saat arki asiat hoidettua kun pysähdyt syömään neljän tunnin välein,vai hotkaisetko nopeasti jotain hiilari mössöä?"
Mitä ihmettä? :D Mistä lähtien neljän tunnin välein syöminen on ollut jotenkin tiheä väli?
Ap
Jos olet hereillä vaikka 16 tuntia niin tuohan tarkoittaa,että pysahdyt neljän tunnin välein syömään suuren määrän ruokaa kuten itse mainitsit. Välipalan voi haukata sivussa mutta ateria vaati jo muiden asioiden sivuunlaittamista.
Outo tuo suomalainen sanonta,että lääkkeitä syödään. Ne otetaan ei syödä,ei ne mitään ruokaa ole.