Miten jotkut pärjäävät niin pienellä ruokamäärällä?
Että aamiaiseksi riittää pieni paahtoleipäviipale sipaisulla margariinia ja välipalaksi pelkkä mandariini jne. Ja normaalikokoisesta pizzasta jää 3/4 osaa syömättä, kun ei millään jaksa enempää. Itse voisin syödä loputtomasti ja näiden närppijöiden ruokavaliolla pyörtyisin nälästä (ja saisin ummetuksen).
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun juju taitaa olla siinä että toiset kestää nälän tunnetta vähän paremmin kuin toiset. Itseä ei esimerkiksi haittaa vaikka nälkä olisikin enkä viitsi heti syödä. Pyöreämmät tutut taas järkyttyvät heti kun ensimmäiset nälän tunteet iskevät ja pakko syödä heti.
Jotkut jopa syövät ettei vaan tule nälän tunne,ihan kuin normaali olotila olisi vihollinen mitä pitää torjua kokoajan.
"Jotkut jopa syövät ettei vaan tule nälän tunne,ihan kuin normaali olotila olisi vihollinen mitä pitää torjua kokoajan."
Nälkä ON minun vihollinen. Se nostaa heti kivun asteen kipulääkettä tarvitsevaksi. Johtuu krooniseksi muuttuneesta sisäelimen tulehduksesta. Ja siksi syön viisi kertaa/pvä. Kolmen tunnin välein. Ja lisäksi juon vettä ja tarvittaessa otan jonkun ylimääräisen suupalankin noiden välissä, jos ollut "köykäisempää tankkausta". 50+ ja juuri ja juuri normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vaan ovat pieniruokaisia (ja hoikkia).
m
moni hento muija ihminen , vetää työmihen annoksia. treenaako vai ineenvaihdunta vaan nopeaa. jotkut veget lihavia.
Lihassa ei ole kovinkaan paljoa energiaa. Pari kiloa voi päivässä kuka vaan syödä lihomatta, kunhan ei syö muuta.
Ap varmaa. kuolisi mun ruokavaliolla, tässä pari esimerkkiä:
- 1 siivu ohutta paahtoleipää, oivariinia ja täysrasvaista juustoa ohut siivu, kuppi maitokahvia
- lautasellinen hernekeittoa, 1 näkkäri oivariinilla
- kuppi maitokahvia
- 3 lihapullaa tomaattikastikkeessa, 1 peruna, salaattia ja 1 rkl oliiviöljyä
- 1 hapankorppu, oivariinia ja pieni ohut juustosiivu
Noista tulee n 1100kcal
Toinen esimerkki
- ohut paahtoleipä tuorejuustolla ja hillolla, sitruunajugurtti, maitokahvi
- bresaolaa 50g dmsiivuina, rucolaa, sitruunamehua oliiviöljyä, parmesania
- espresso
- kanankoipi paistetuilla perunoilla sipulilla ja kesäkurpitsalla
Näistäkin tulee 1100kcal
Mun ruokavalioni ollut kevyt läpi elämän, tämä sallii hyvin satunnaisen herkuttelun. Ylipainoa silti lääkkrmeitten takia 6kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miten saat arki asiat hoidettua kun pysähdyt syömään neljän tunnin välein,vai hotkaisetko nopeasti jotain hiilari mössöä?"
Mitä ihmettä? :D Mistä lähtien neljän tunnin välein syöminen on ollut jotenkin tiheä väli?
Ap
Jos olet hereillä vaikka 16 tuntia niin tuohan tarkoittaa,että pysahdyt neljän tunnin välein syömään suuren määrän ruokaa kuten itse mainitsit. Välipalan voi haukata sivussa mutta ateria vaati jo muiden asioiden sivuunlaittamista.
Minusta on huolestuttavaa, jos ei ehdi elämässään pysähtyä hetkeksi istumaan neljän tunnin välein vaan pitää "haukata" vaan jotain askareiden lomassa. Aika surullista minusta eikä todellakaan mikään kehuskelun aihe.
Ap
Vierailija kirjoitti:
- 1 siivu ohutta paahtoleipää, oivariinia ja täysrasvaista juustoa ohut siivu, kuppi maitokahvia
- kuppi maitokahvia
Noista tulee n 1100kcal
Toinen esimerkki
- espresso
Näistäkin tulee 1100kcal
Mun ruokavalioni ollut kevyt läpi elämän, tämä sallii hyvin satunnaisen herkuttelun. Ylipainoa silti lääkkrmeitten takia 6kg
Aika paljon roskaa syöt. Hiirari sotkuja, hilloa ja ilmeisesti sokerijugurtteja. Ei se ylipaino varmaan lääkkeistä tule vaan tosta sokeri, hiilari sotkusta mitä vetelet rasvaisten juustojesi lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
- kuppi maitokahvia
Noista tulee n 1100kcal
Toinen esimerkki
- espresso
Näistäkin tulee 1100kcal
Hui. En todellakaan pärjäisi näillä! Liian vähän rasvaa, liian vähän proteiinia ja liian vähän kasviksia. Liian vähän kaikkea.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miten saat arki asiat hoidettua kun pysähdyt syömään neljän tunnin välein,vai hotkaisetko nopeasti jotain hiilari mössöä?"
Mitä ihmettä? :D Mistä lähtien neljän tunnin välein syöminen on ollut jotenkin tiheä väli?
Ap
Jos olet hereillä vaikka 16 tuntia niin tuohan tarkoittaa,että pysahdyt neljän tunnin välein syömään suuren määrän ruokaa kuten itse mainitsit. Välipalan voi haukata sivussa mutta ateria vaati jo muiden asioiden sivuunlaittamista.
Minusta on huolestuttavaa, jos ei ehdi elämässään pysähtyä hetkeksi istumaan neljän tunnin välein vaan pitää "haukata" vaan jotain askareiden lomassa. Aika surullista minusta eikä todellakaan mikään kehuskelun aihe.
Ap
Täh?
Miten nyt siitäkin joku voi potea ylemmyyttä, että itse syö useammin kuin toinen ja miksi pitää istua neljän tunnin välein syömässä jos se ei tunnu hyvältä 🤦
Nousin ennen kuutta ja kävin kahvin voimalla lenkillä kuten yleensä. Nyt klo 14 söin pienen evään, illalla iso ateria. Ainakaan korkeatehoista liikuntaa ei voi tehdä täydellä vatsalla, jo hölkkä alkaa tuntumaan inhottavalta jos on ruokaa hölskymässä vatsassa.
Miten pitkin päivää syövät ihmiset liikkuu ja urheileeko ne?
Outoa kun aikuiset ihmiset ei suvaitse, eikä käsitä, että kehot ja fysiologia, niiden tarpeet ja kulutus on ihmisillä erilaisia niinkuin persoonatkin. Myös niihin rytmeihin tottuu, mutta en näe järkeä siinä, että yrittämällä yrittäisi pupeltaa vähän väliä jotain, joka vaan laukaisee nälän piakkoin uudestaan. Paljon kivempi vetää kunnolla kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en syö aamupalaa enkä lounasta. Ensimmäinen ruoka saattaa olla 16.30 töiden jälkeen ja sekin jotain pientä. Ei vaan ole nälkä.
Kannattaako syödä sitäkään pientä ja lautasta turhaan likastaa. Äkkiäkös opit olemaan kokonaan syömättä. Vaikka voipi käydä kuin m-laisen hevoselle...
Ootko kateellinen?
"Miten nyt siitäkin joku voi potea ylemmyyttä, että itse syö useammin kuin toinen ja miksi pitää istua neljän tunnin välein syömässä jos se ei tunnu hyvältä 🤦"
Ylemmyyttä? Itsellesi tuntuu nyt olevan vaikeuksia ymmärtää, että ihmiset on erilaisia.
Ap
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäkin vaikuttaa. Lisäksi liikunta sekä millaista työtä tekee. 8 tuntia tietokoneen ääressä istuen ei paljoa kilokaloreita kuluta.
Näiden lisäksi tottumus. Vielä kaksi vuotta sitten pystyin kevyesti syömään kokonaisen pitsan, nyt enää neljänneksen. Olinkin tosin 12 kg ylipainoinen siihen aikaan. Sitten vaan päätin antaa itselleni 2 vuotta aikaa laihtua. Laskin, paljonko päivittäinen energiantarpeeni on sitten, kun olen tavoitepainossani, ja aloin syödä vain sen verran. Ekat 2 kuukautta olivat vähän hankalia ja sanoisin, että samalla tavalla kuin vuosia sitten, kun lopetin tupakanpolton. Piti vaan keksiä jotain muuta tekemistä sen sijana, että olisi käynyt jääkaapilla. Vaihdoin myös lautaskoon pienemmäksi, jotta annos ei näyttäisi niin surkean pieneltä. Söin ja join kaikkea samaa kuin aina ennenkin, mutta vain pienempiä määriä. 11 kuukautta myöhemmi
Lisään tähän omaan kommenttiini vielä sen, että vaikka syönkin edelleen kaikkea samaa mitä ennenkin, niin suhde on muuttunut. Virallisen lautasmallin mukaanhan puolet pitäisi olla kasviksia, neljännes proteiineja ja toinen neljännes hiilareita (pasta, riisi, peruna jne). Mulla on puolet annoksesta kasviksia, mutta vain yksi kahdeksasosa hiilareita ja loput on proteiineja ja rasvaa. Proteiinit ja rasva kun ainakin mulla pitää paremmin nälkää kuin hiilarit.
Vierailija kirjoitti:
"Miten nyt siitäkin joku voi potea ylemmyyttä, että itse syö useammin kuin toinen ja miksi pitää istua neljän tunnin välein syömässä jos se ei tunnu hyvältä 🤦"
Ylemmyyttä? Itsellesi tuntuu nyt olevan vaikeuksia ymmärtää, että ihmiset on erilaisia.
Ap
"Minusta on huolestuttavaa, jos ei ehdi elämässään pysähtyä hetkeksi istumaan neljän tunnin välein vaan pitää "haukata" vaan jotain askareiden lomassa. Aika surullista minusta eikä todellakaan mikään kehuskelun aihe."
Tuskin ne harvemmin syövät sun sääliä tarvitsee eikä se ole mitenkään surullista jos ei huvita pitkin päivää istuskella syömässä.
Ap olisi erinomainen kanditaatti kokeilemaan pätkäpaastoa ja olisi kiva kuulla muutaman viikon kuluttua tulokset. Pätkäpaaston parhaimpia puolia on kevyt olo ja virkeä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
"Minusta on huolestuttavaa, jos ei ehdi elämässään pysähtyä hetkeksi istumaan neljän tunnin välein vaan pitää "haukata" vaan jotain askareiden lomassa. Aika surullista minusta eikä todellakaan mikään kehuskelun aihe."
Tuskin ne harvemmin syövät sun sääliä tarvitsee eikä se ole mitenkään surullista jos ei huvita pitkin päivää istuskella syömässä.
Ei ole mikään pakko syödä, mutta onhan se nyt todella huolestuttavaa, jos elämä on niin kiireistä, ettei vaan yksinkertaisesti ehdi pitää mitään taukoja päivän aikana vaan ruokailutkin hoidetaan "haukkamalla pala omenaa" samalla, kun rynnätään jo seuraavan työtehtävän pariin. Ei tuo kuulosta kovin terveelliseltä elämältä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- kuppi maitokahvia
Noista tulee n 1100kcal
Toinen esimerkki
- espresso
Näistäkin tulee 1100kcal
Aika paljon roskaa syöt. Hiirari sotk
1 ohut leipäsiivu paljon?? Täysjyvää, siemenleipää yleensä. Alle 10g hiilaria
Hillo - itsetehtyä 1 tl, 1/2 vähemmän sokeria kuin kaupan hillossa, oliskohan 2g hiilaria.
Hapankorpussa 4g
Sitruunajugurtti on mun herkkua kun olen ulkomailla 15g hiilareita.
En ole karppi mutta noista tulee vasta 31g yhteensä. Mulle riittää kun pysyn n 80g/pvä
Perunaa kyllä syön pari kertaa viikossa.
Juustoa syön 10-15g päivässä, täysrasvainen on erittäin terveellistä monin tavoin!
Esimerkkipäivissä oli rasvaa n 46g eli liian vähän itseasiassa! Jos tuntuu ettei ravinnossa ole tarpeeksi otan vielä oliiviöljyä sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap olisi erinomainen kanditaatti kokeilemaan pätkäpaastoa ja olisi kiva kuulla muutaman viikon kuluttua tulokset. Pätkäpaaston parhaimpia puolia on kevyt olo ja virkeä mieli.
Mähän paastoan jo joka yö. Tutkimusten mukaan 12 tuntia riittää paastoajaksi.
Ap
Hui. En todellakaan pärjäisi näillä! Liian vähän rasvaa, liian vähän proteiinia ja liian vähän kasviksia. Liian vähän kaikkea.
Ap
Totta, proteiinin saannin kanssa on ongelma koska syön myös paljon kasvisruokia. Olihan tuossakin salaattia, hernekeittoa, kesäkurpitsaa, sipulia (valkosipulia), rucolaa, tomaattikastiketta. Yleensä lounas kasvisruokaa. Rasvaa saan lisää oliiviöljystä tarvittaessa.
Mulle tuo sopii, olen vahva ja jaksan treenata, liikkua ja tehdä fyysistä työtä.
Juuri eilen muistin vuosien takaa erään haastattelun, jossa paljon painoaan pudottanut kertoi uudesta ruokavaliostaan jolla pudotetut kilot pysyvät poissa. Jäi mieleen hänen aamiaisensa: puoli keitettyä kananmunaa ja puoli lasia rasvatonta maitoa.
Samaa luokkaa oli muukin syöminen. En kyllä itse pystyisi tuohon, enkä haluaisikaan.
Hämmentävää miten moni täällä ehdottaa, että mun pitäis ehdottomasti muuttaa tätä mun ruokailuani. Miksi?
Ap
Kannattaako syödä sitäkään pientä ja lautasta turhaan likastaa. Äkkiäkös opit olemaan kokonaan syömättä. Vaikka voipi käydä kuin m-laisen hevoselle...