Onko todellakin niin että omakotitalossa on edullisinta asua?
Moni väittää näin. Tietysti jos tontti on lohkottu perintömaista ja itse rakennettu talo niin asuminen voi olla edullista. Jos talo perustalo.
Mutta itse kyllä koen että kerrostalossa asuminen on kyllä huoletonta ja ihan edullistakin.
Tietysti jotkut miljoonalukaalit on erikseen.
Kommentit (85)
Jos ei ole rahaa ostaa omaa, eikä pankki halua antaa lainaa, harvemmin omakotitaloja vuokralle löytyy. Ehkä rivari on näin ollen hyvä, oma vähän omaa pihaplänttiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuohon ole ihan yksioikoista vastausta, mutta tosiaan
- itse voit vaikuttaa omilla valinnoillasi, esim teetkö keittiöremontin vai et, tai ostatko kallista vai halpaa materiaalia lattiaan, seiniin, jne.
- omalla tekemisellä säästää, kun ei ole joka hommaan joku firma tekemässä asiaa, jonka voi itsekin tehdä.
- toisaalta tarvitaan työkalut, joilla tehdä kaikki talon hommat
Keitiiöremonteissa ei ole asumismuotojen välillä eroa
On eroa ja varsinkin jos Kerrostalo on jossain kaupungin ydinkeskustassa ja yläkerroksissa sellaisessa taloyhtiössä missä yhtiö on valveutunut.
Kerrostalossa tavaran kanto sisään/ulos, asbestikartoitukset, mahdollisesti taloyhtiön luvitukset, taloyhtiön valvonnat, remppahenkilöiden pysäköinnit, roskalavat, niille aluevuokrat, ymymym
Omakotitalossa missä oma piha ja romut saa olla vapaammin, on huomattavasti helpompaa, nopeampaa, halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen laskenut, että tasaisesti jaettuna talomme kulut ovat 260€/kk. Sisältää lämmityksen, vakuutukset, kiinteistöveron, jäteauton, veden. Tilaa on 180 neliötä, oma tontti 900 neliötä. Kaupungin keskustaan fillarilla 12 minuutissa.
Minusta ei ole kallista asumista.
Sähköä ei mene yhtään? Eikä ole huoltokuluja tai kunnossapitoa ollenkaan?
Miksi ihmeessä? No siksi että joudut sen talon maksamaan että voit asua siinä ja se on kuluja joita käytät asumiseen koska asut siinä talossa. Tuolla perusteella vuokrataan ei ole asumiskuluja kun se on vaan maksu jolla lunastan asunnon haltuuni. Eli minun asumiskulut on 35€/kk=vesi+sähkö
Voi luoja mikä....
Ymmärrätkö eron: minä saan sijoitukseni (=lainan kuoletus per kk) takaisin sillä hetkellä kun myyn talon. Viimeksi tuli 620 000e.
Sinä pyyhit vuokralla peräsi joka kk ja lähtiessä tilille tulee 0e. Eli vuokra = KULU = asumisKULU
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut kenenkään väittävän niin. Kyllä omakotitalossa saa vastikkeen verran kuukaudessa kulumaan jätehuoltoihin, sähköön jne.
Jäte 80/vuosi
Sähkö 3000/vuosi
Lämmitys/vesi?
Taidat viedä jätteet itse tuolla hinnalla, jätteenkäsittelylaitokselle. 😆
Rt-osakkeesta asun. Tilava kaksio, kahdessa tasossa, päätyasunto ja iso piha ja rauhallista on.
Maksettu laina jo pois, joten kuukaudessa maksan puolet vastikkeesta ja mun osuus 135 euroa ja vesi+sähkö yht. 260 euroa kuussa. En nyt tiedä voiko kauhean paljon halvemmat asumiskulut enää olla. Mitään muitakaan lainoja ei ole. Itse olen tyytyväinen. Jää reippaasti rahaa muuhunkin ja säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Toi tuntuu aina unohtuvan noilta kerrostalo ja vuokra jankkaajilta, että pitäis verrata samankokoiseen, samoilla mukavuuksilla olevia asuntoja ja taloja. Mun tapauksessa 120m2, saunalla, takkahuoneella, 2 auton+präkän talli, lämmintä varasto tilaa noin 30m2 ja kylmää samanverran. Ja sitten vielä piha ja grillikota siihen päälle. Siittä vaan etsimään ton kokosta kerrostalokämppää 400-600e kuukausi hintaan.
Toi tuntuu aina unohtuvan noilta ok-talo jankkaajilta, että pitäisi verrata kaikkia asumiskuluja. Sinäkään tuskin sait ilmaiseksi tuota kaikkea ja se talon hinta+lainanhoito maksut pitäisi lisätä niihin asumiskuluihin. Siittä vaan etsimään ton kokoista taloa vuokralle sähköt ja vedet maksettuna 400+600€ kuukausi hintaan. Tai vaihtoehtoisesti ilmaista taloa ettei mene kun asumiskuluihin rahaa.
Hankintakulut ei ole asumiskuluja. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut kenenkään väittävän niin. Kyllä omakotitalossa saa vastikkeen verran kuukaudessa kulumaan jätehuoltoihin, sähköön jne.
Jäte 80/vuosi
Sähkö 3000/vuosi
Lämmitys/vesi?
Jep.
"Omakotitalon jätehuolto maksaa keskimäärin noin 150400 euroa vuodessa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin kuolinpesältä talon. Kuukausikulut on n.350 euroa
Ja paljonko talo maksoi?
Se on käypä hinta maksettu, ei lainarahalla, vaan säästöillä.
Eli kun lisäät talon hinnan asumiskuluihin niin asumiskulut onkin 800-900€/kk?
Miten niin? Meillä talo maksoi 32000e.
Jos kysytään paljonko auto kuluttaa bensaa/dieseliä kun sillä ajetaan, ei kysytä sitä paljonko auto maksoi.
Jos kysytään sitä paljonko asuminen (sähkö, vesi, jne) maksaa, ei kysytä sitä paljonko asunto maksoi.
Olis naurettavaa, ja täysin turhaa, verrata mikä olisi halvin asumismuoto, jos toisella on peritty talo ja toisella miljoonalukaali, josta maksaa lainaa vielä eläkkeelläkin. Mutta silloinkin pystytään vertailemaan asumiskuluja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä? No siksi että joudut sen talon maksamaan että voit asua siinä ja se on kuluja joita käytät asumiseen koska asut siinä talossa. Tuolla perusteella vuokrataan ei ole asumiskuluja kun se on vaan maksu jolla lunastan asunnon haltuuni. Eli minun asumiskulut on 35€/kk=vesi+sähkö
Voi luoja mikä....
Ymmärrätkö eron: minä saan sijoitukseni (=lainan kuoletus per kk) takaisin sillä hetkellä kun myyn talon. Viimeksi tuli 620 000e.
Sinä pyyhit vuokralla peräsi joka kk ja lähtiessä tilille tulee 0e. Eli vuokra = KULU = asumisKULU
Voi luoja mikä.
Ymmärrätkö mitään? Sinä maksat lainahoitokuluja ja et voi myydä taloasi muuttamatta jonnekin muualle jossa asumisesta joudut myös maksamaan. Talosi arvo laskee ja maksat koko ajan kuluja siitä. Sinun sijoituksesi arvo on -2000€ vuodessa ja sinä aikana kun olet maksanut talosi pois ja kuluttanut siihen 2kertaa hankintahinnan niin minä olen sijoittanut saman rahan ja tienannut kaksi kertaa talosi arvon.
Omakotitalossa ei tarvitse leikata nurmikkoa talvella eikä kolata lunta kesällä, jo nämä tuovat merkittävät säästöt ok-asukeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäte 80/vuosi
Sähkö 3000/vuosi
Lämmitys/vesi?
En vie laitokselle. Vien molokkeihin. Vuosittain täällä käy auto, joka vastaanottaa myös sohvia, pesukoneita ja jääkaappeja. Sisältyy hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Toi tuntuu aina unohtuvan noilta kerrostalo ja vuokra jankkaajilta, että pitäis verrata samankokoiseen, samoilla mukavuuksilla olevia asuntoja ja taloja. Mun tapauksessa 120m2, saunalla, takkahuoneella, 2 auton+präkän talli, lämmintä varasto tilaa noin 30m2 ja kylmää samanverran. Ja sitten vielä piha ja grillikota siihen päälle. Siittä vaan etsimään ton kokosta kerrostalokämppää 400-600e kuukausi hintaan.
Toi tuntuu aina unohtuvan noilta ok-talo jankkaajilta, että pitäisi verrata kaikkia asumiskuluja. Sinäkään tuskin sait ilmaiseksi tuota kaikkea ja se talon hinta+lainanhoito maksut pitäisi lisätä niihin asumiskuluihin. Siittä vaan etsimään ton kokoista taloa vuokralle sähköt ja vedet maksettuna 400+600€ kuukausi hintaan. Tai vaihtoehtoisesti ilmaista taloa ettei mene kun asumiskuluihin rahaa.
Hankintakulu
Mä asun hotellissa. Kaikki kulut on hankintakuluja eikä asumiskuluja. Eli 0€
Mitä mä voitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäte 80/vuosi
Sähkö 3000/vuosi
Lämmitys/vesi?
Jep.
Melko paljon, meillä on Uudellamaalla about 300€/v. Säästyy joka vuosi toista sataa tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Jos kysytään paljonko auto kuluttaa bensaa/dieseliä kun sillä ajetaan, ei kysytä sitä paljonko auto maksoi.
Jos kysytään sitä paljonko asuminen (sähkö, vesi, jne) maksaa, ei kysytä sitä paljonko asunto maksoi.
Olis naurettavaa, ja täysin turhaa, verrata mikä olisi halvin asumismuoto, jos toisella on peritty talo ja toisella miljoonalukaali, josta maksaa lainaa vielä eläkkeelläkin. Mutta silloinkin pystytään vertailemaan asumiskuluja.
Väärin.
Pitäis kysyä, paljonko auton pitäminen maksaa, sisältäen ajot. Autossa on muitakin kuluja kuin pelkkä käyttövoima.
Eihän tässä kysytty asumisestakaan sitä että paljon lämmitys tai pelkkä sähkö maksaa. Asumisessa on paljon muitakin kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäte 80/vuosi
Sähkö 3000/vuosi
Lämmitys/vesi?
Jep.
Melko paljon, meillä on Uudellamaalla about 300€/v. Säästyy joka vuosi toista sataa tonnia.
Siitä on tainnut jäädä viiva eli 150-400. Mutta vauvan ok-talo asujilla tietysti 80 ja sähköäkin menee vähemmän kuin kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin kuolinpesältä talon. Kuukausikulut on n.350 euroa
Ja paljonko talo maksoi?
Se on käypä hinta maksettu, ei lainarahalla, vaan säästöillä.
Eli kun lisäät talon hinnan asumiskuluihin niin asumiskulut onkin 800-900€/kk?
Miten niin? Meillä talo maksoi 32000e.
Eli homeinen mummon mökki tai jossain Jumalan selän takana mistä saa kerrostalo kolmion 2000€.
Siitä on tainnut jäädä viiva eli 150-400. Mutta vauvan ok-talo asujilla tietysti 80 ja sähköäkin menee vähemmän kuin kerrostalossa.
No meillä sekajäte + bio 357e/vuosi eli n 30e/kk. Okt pks
Olen laskenut, että tasaisesti jaettuna talomme kulut ovat 260€/kk. Sisältää lämmityksen, vakuutukset, kiinteistöveron, jäteauton, veden. Tilaa on 180 neliötä, oma tontti 900 neliötä. Kaupungin keskustaan fillarilla 12 minuutissa.
Minusta ei ole kallista asumista.