Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko todellakin niin että omakotitalossa on edullisinta asua?

Vierailija
03.02.2026 |

Moni väittää näin.  Tietysti jos tontti on lohkottu perintömaista ja itse rakennettu talo niin asuminen voi olla edullista. Jos talo perustalo.

Mutta itse kyllä koen että kerrostalossa asuminen on kyllä huoletonta ja ihan edullistakin. 

Tietysti jotkut miljoonalukaalit on erikseen.

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun kartanossa ja se se vasta halpaa on...

Vierailija
2/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä asumiskulut sisältäen remontit 430€ kuukaudessa. 115 neliö 50 min Helsinkiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin on. Jos mitään ei halua itse tehdä niin kerrostalo on vaivattomampi 

Vierailija
4/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu talosta ja ennen kaikkea lämmitysmuodosta. Jos on suora sähkölämmitys, niin helkutin kallista. Jos puulämmitys, omaa metsää + taito ja halu tehdä polttopuita/hakettaa, niin puoli-ilmaista (jos työn siis ottaa harrastuksena). Ja onhan sit siltä ja väliltä hinnan kannalta...aurinkosähköä, ilmalämpöpumppua, maalämpöä jne.

Vierailija
5/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut kenenkään väittävän niin. Kyllä omakotitalossa saa vastikkeen verran kuukaudessa kulumaan jätehuoltoihin, sähköön jne. 

Vierailija
6/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 60m2 kerrostalokaksion vastike on jo saman verran kuin mitä meillä ennen oli vastikkeeseen verrattavat asumiskulut 150m2 omakotitalossa. Ja omakotitalossa oli kuitenkin samaan hintaan pihaa, 2 auton katos, iso varasto, terassit ja muut. Kerrostalossa autopaikka pitää maksaa vielä erikseen ja varastotilaa on onneton häkkivarasto.

Mitähän mahtaisi olla vastike 150m2 kerrostaloasunnossa? Ja entäs kun tulee putkiremontti??? Ok-talossa putkiremontti on muutamia tonneja

Vierailija
7/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Mutta jos tulee uusimista, remppaa, pihan muokkaus, kaivo, maksut, puun kaato, putket, hanat, katto, ikkunat, muu apu, tulee maksettavaa?

Vierailija
8/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kuolinpesältä talon. Kuukausikulut on n.350 euroa

Vierailija
9/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Mutta jos tulee uusimista, remppaa, pihan muokkaus, kaivo, maksut, puun kaato, putket, hanat, katto, ikkunat, muu apu, tulee maksettavaa?

Mutta ne voi tehdä itse tai olla tekemättä. Talon voi asua ns. loppuun. Kerrostalossa julkisivu-, hissi-, katto-, putki- ym remontit ne vasta kalliita on, etkä juuri pysty vaikuttamaan niihin yhtään

Vierailija
10/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut kenenkään väittävän niin. Kyllä omakotitalossa saa vastikkeen verran kuukaudessa kulumaan jätehuoltoihin, sähköön jne. 

Jäte 80/vuosi

Sähkö 3000/vuosi

Vierailija
11/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo täsmälleen samat voi tulla kerrostaloyhtiöön ja asukkaat maksaa ne vastikkeessa.

Vierailija
12/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu talosta ja asujista ja mieltymyksistä ja maku asioista ja remonttiajatuksista  , ei aina edullisinta , saattaa olla tosi hintavaa . Ja mitä pystyy tai haluaa itse tehdä .

Vierailija
13/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on melko vaatimaton talo, mutta asumiskulut vuodessa 1450€. Ei tuohon hintaan muualla pääse asumaan, ja nyt on lisäksi oma rauha, oma iso piha jne.

Vierailija
14/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin kuolinpesältä talon. Kuukausikulut on n.350 euroa

Ja paljonko talo maksoi?

Vierailija
15/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei pidä verrata 30m2 yksiötä ja 100m2 taloa. Tai jos vertaa, niin vertaa asumiskuluja per neliö.

16/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neliöihin suhteutettuna paljonkin halvenpaa asua omassa talossa.

Vierailija
17/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä on melko vaatimaton talo, mutta asumiskulut vuodessa 1450€. Ei tuohon hintaan muualla pääse asumaan, ja nyt on lisäksi oma rauha, oma iso piha jne.

Saitko perinnöksi vai miten on ilmainen talo?

Vierailija
18/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saitko perinnöksi vai miten on ilmainen talo?

Saako kerrostaloasuntoja ilmaiseksi?

Vierailija
19/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin 75m2 järven rannalla, 40 km Helsingin keskustasta. Ostohinta noin 200keur, kuukausittaiset kulut ml. sähkö ja vakuutukset n. 500e.

Aija saman hintaista kuin vastaavassa kerros- tai rivitaloasunnossa, mutta asumisen laatu parempi.

Vierailija
20/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäte 80/vuosi

Sähkö 3000/vuosi

Lämmitys/vesi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä