Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko todellakin niin että omakotitalossa on edullisinta asua?

Vierailija
03.02.2026 |

Moni väittää näin.  Tietysti jos tontti on lohkottu perintömaista ja itse rakennettu talo niin asuminen voi olla edullista. Jos talo perustalo.

Mutta itse kyllä koen että kerrostalossa asuminen on kyllä huoletonta ja ihan edullistakin. 

Tietysti jotkut miljoonalukaalit on erikseen.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jos mietit talon/Töllin ostoa, niin etsi pienehkö talo, jossa puuhella, puilla lämmitettävä kiuas, kaivo, puucee, ainakin nämä.

Vierailija
42/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla 60m2 kerrostalokaksion vastike on jo saman verran kuin mitä meillä ennen oli vastikkeeseen verrattavat asumiskulut 150m2 omakotitalossa. Ja omakotitalossa oli kuitenkin samaan hintaan pihaa, 2 auton katos, iso varasto, terassit ja muut. Kerrostalossa autopaikka pitää maksaa vielä erikseen ja varastotilaa on onneton häkkivarasto.

Mitähän mahtaisi olla vastike 150m2 kerrostaloasunnossa? Ja entäs kun tulee putkiremontti??? Ok-talossa putkiremontti on muutamia tonneja

Meillä omakotiaötalossa maksoi käyttövesi putkiremontti 2300€ ja rivitaloyksiössä 8500€. Kerrostalossa  taitaa tulla nolla perään. 

Ihmeelliset kuvitelmat sinulla. Meidän kerrostalossa tehtiin remontti ja laskua tuli minulle 530€

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sanoi työkaveri tänään, että tulossa melkein 600 euron sähkölasku, asuu omakotitalossa.  Yhdeltä kk:lta. Jep jep. Edullista on. 

Vierailija
44/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just sanoi työkaveri tänään, että tulossa melkein 600 euron sähkölasku, asuu omakotitalossa.  Yhdeltä kk:lta. Jep jep. Edullista on. 

Sillä on pösä. Mulla kisä ja lasku 265

Vierailija
45/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta. Just eilen ihmettelin, miten edulliseksi tää vaihtoehto tuli. Vuokratontin hinta mukaan lukien kaikki kulut jää alle 400e/kk. (Keskiarvo). Sähkö/vesi/jätehuolto/vakuutus/kiinteistövero. Neliöitä 140. Vilp ja ilp.

Remontteihin sitten menee mitä menee kun sikseen, mutta niin se on osakkeissakin.

Vierailija
46/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole edullisempaa ellet saa ilmaiseksi pientä energiatehokasta ja uutta taloa. Mutta olen valmis maksamaan yksityisyydestä, itsenäisyydestä ja omasta rauhasta. Ps. en ikinä ostaisi näitä vieri viereen rakennettuja ok-taloja, niissä on vähemmän yksityisyyttä kuin kerrostalossa.

Vierailija
47/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole edullisempaa ellet saa ilmaiseksi pientä energiatehokasta ja uutta taloa. Mutta olen valmis maksamaan yksityisyydestä, itsenäisyydestä ja omasta rauhasta. Ps. en ikinä ostaisi näitä vieri viereen rakennettuja ok-taloja, niissä on vähemmän yksityisyyttä kuin kerrostalossa.

Maaseutu on pullollaan lähes ilmaisia taloja tontteineen. Jos kelpaa ulkotyöt talvella ja vaatimattomat puitteet. Kuolinpesät antaa mielellään pilkkahintaan taloja veks kun on muut asumiskuviot.

Vierailija
48/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan myös siitä asuuko omassaan vai vuokralla. 

49/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi tuntuu aina unohtuvan noilta kerrostalo ja vuokra jankkaajilta, että pitäis verrata samankokoiseen, samoilla mukavuuksilla olevia asuntoja ja taloja. Mun tapauksessa 120m2, saunalla, takkahuoneella, 2 auton+präkän talli, lämmintä varasto tilaa noin 30m2 ja kylmää samanverran. Ja sitten vielä piha ja grillikota siihen päälle. Siittä vaan etsimään ton kokosta kerrostalokämppää 400-600e kuukausi hintaan.

Vierailija
50/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin kuolinpesältä talon. Kuukausikulut on n.350 euroa

Ja paljonko talo maksoi?

Se on käypä hinta maksettu, ei lainarahalla, vaan säästöillä.

Eli kun lisäät talon hinnan asumiskuluihin niin asumiskulut onkin 800-900€/kk?

Ai millä ajanjaksolla noin? Oon asunut jo 10 vuotta tässä

No jos talo maksoi vaikka 120k ja asut siinä 20v niin 500€/kk tulee tuon 350€ päälle kuluja. Ja suurimmalla osalla tietysti paljon enemmän kun joutuvat ottamaan ison lainan ja maksamaan korkoja yms.

Miksi ihmeessä? Lainan korot joo mutta lasketko itse säästöön laittamasi rahat asumiskuluihin?? Sillä omassa kodissa raha jää itselle

Vierailija
51/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseutu on pullollaan lähes ilmaisia taloja tontteineen. Jos kelpaa ulkotyöt talvella ja vaatimattomat puitteet. Kuolinpesät antaa mielellään pilkkahintaan taloja veks kun on muut asumiskuviot.

Ja sellainen vanha talo onkin tosi halpa pitää lämpimänä eikä yleensä ole mitään remonttiakaan muuta kuin joka vuosi. Ne vasta rahasyöppöjä on jos haluaa pitää mitään elämisen laatua yllä. Tai sitten joku 40neliön mummonmökki on halvempi lämmittää mutta en tiedä voiko sitä sanoa omakotitaloksi.

Vierailija
52/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuohon ole ihan yksioikoista vastausta, mutta tosiaan

- itse voit vaikuttaa omilla valinnoillasi, esim teetkö keittiöremontin vai et, tai ostatko kallista vai halpaa materiaalia lattiaan, seiniin, jne.

- omalla tekemisellä säästää, kun ei ole joka hommaan joku firma tekemässä asiaa, jonka voi itsekin tehdä.

- toisaalta tarvitaan työkalut, joilla tehdä kaikki talon hommat

Vierailija
53/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin kuolinpesältä talon. Kuukausikulut on n.350 euroa

Ja paljonko talo maksoi?

Se on käypä hinta maksettu, ei lainarahalla, vaan säästöillä.

Eli kun lisäät talon hinnan asumiskuluihin niin asumiskulut onkin 800-900€/kk?

Ai millä ajanjaksolla noin? Oon asunut jo 10 vuotta tässä

No jos talo maksoi vaikka 120k ja asut siinä 20v niin 500€/kk tulee tuon 350€ päälle kuluja. Ja suurimmalla osalla tietysti paljon enemmän kun joutuvat ottamaan ison lainan ja maksamaan korkoja yms.

Miksi ihmeessä? No siksi että joudut sen talon maksamaan että voit asua siinä ja se on kuluja joita käytät asumiseen koska asut siinä talossa. Tuolla perusteella vuokrataan ei ole asumiskuluja kun se on vaan maksu jolla lunastan asunnon haltuuni. Eli minun asumiskulut on 35€/kk=vesi+sähkö 

Vierailija
54/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- itse voit vaikuttaa omilla valinnoillasi, esim teetkö keittiöremontin vai et, tai ostatko kallista vai halpaa materiaalia lattiaan, seiniin, jne.

- omalla tekemisellä säästää, kun ei ole joka hommaan joku firma tekemässä asiaa, jonka voi itsekin tehdä.

Keitiiöremonteissa ei ole asumismuotojen välillä eroa

Vierailija
55/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä asumiskulut sisältäen remontit 430€ kuukaudessa. 115 neliö 50 min Helsinkiin. 

Mulla samat noin 300€. 150m2 ja ei mitään merkitystä montako minuuttia Helsinkiin kun en siellä käy ellei ole ihan pakko vaikka lähellä onkin.

Vierailija
56/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskaan en ole asunut sellaisessa talossa, missä joku olisi pakottanut tekemään keittiöremontin tai valitsemaan lattiaan tai seiniin yhtään mitään, mitä en itse halua.

Missä asumismuodossa tällainen pakko on?

Vierailija
57/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla 60m2 kerrostalokaksion vastike on jo saman verran kuin mitä meillä ennen oli vastikkeeseen verrattavat asumiskulut 150m2 omakotitalossa. Ja omakotitalossa oli kuitenkin samaan hintaan pihaa, 2 auton katos, iso varasto, terassit ja muut. Kerrostalossa autopaikka pitää maksaa vielä erikseen ja varastotilaa on onneton häkkivarasto.

Mitähän mahtaisi olla vastike 150m2 kerrostaloasunnossa? Ja entäs kun tulee putkiremontti??? Ok-talossa putkiremontti on muutamia tonneja

Meillä omakotiaötalossa maksoi käyttövesi putkiremontti 2300€ ja rivitaloyksiössä 8500€. Kerrostalossa  taitaa tulla nolla perään. 

Ihmeelliset kuvitelmat sinulla. Meidän kerrostalossa tehtiin remontti ja laskua tuli minulle 530€

Putkiremontti 530e?? Vai 530e/kk rahoitusvastike 

Vierailija
58/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas sama jankkaus alkaa.

Vierailija
59/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juljus kirjoitti:

Toi tuntuu aina unohtuvan noilta kerrostalo ja vuokra jankkaajilta, että pitäis verrata samankokoiseen, samoilla mukavuuksilla olevia asuntoja ja taloja. Mun tapauksessa 120m2, saunalla, takkahuoneella, 2 auton+präkän talli, lämmintä varasto tilaa noin 30m2 ja kylmää samanverran. Ja sitten vielä piha ja grillikota siihen päälle. Siittä vaan etsimään ton kokosta kerrostalokämppää 400-600e kuukausi hintaan.

Oi, ihana Alfa. Saanko ottaa suihin 🙏🏻

Jarkko 55

Vierailija
60/85 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juljus kirjoitti:

Toi tuntuu aina unohtuvan noilta ok-talo jankkaajilta, että pitäisi verrata kaikkia asumiskuluja. Sinäkään tuskin sait ilmaiseksi tuota kaikkea ja se talon hinta+lainanhoito maksut pitäisi lisätä niihin asumiskuluihin. Siittä vaan etsimään ton kokoista taloa vuokralle sähköt ja vedet maksettuna 400+600€ kuukausi hintaan. Tai vaihtoehtoisesti ilmaista taloa ettei mene kun asumiskuluihin rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi