Missä yksinhuoltaja voi enää säästää?
Olen siis yhden 4v lapsen yksinhuoltaja. Olen työkyvytön monien eri sairauksien (masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym.) johdosta. Saan siis pientä kelan eläkettä, asumistuen ja lapsilisän. Toimeentulotukea riippuen laskuista n. 15-80e/kk. Nyt hallitus leikkaa meidän ennestään pienillä tuloilla kituuttavien etuuksia. Vuokra nousee maaliskuun alussa tässä meidän 49 neliön kaksiossa. Kelan mukaan meillä on 20e liian suuri vuokra. Se on siis pois toimeentulotuesta. Ruoan hinta nousee koko ajan ja nyt jo n. 7-8e maksaa jo pelkkä jauhelihapaketti! Lapsen ruokaan menee päivässä n. 10-15e, omaan n. 3-6e mikä on vähän ottaen huomioon diabeteksen mikä vaatisi säännöllisiä kunnon aterioita 3-5 krt päivässä. Nyt meillä tippuu n. 30e tulot kuukaudessa eli mun pitäis nipistää omasta syömisestä vielä lisää eli n. 1,50-3e päivässä. Siis miten ihmeessä tässä enää elää? Lapsen syönnistä en suostu nipistämään kun on jo ennestään alipainoinen 14 kg lapsi kyseessä jolla erityisherkkyyttä ja valikoivaa syömistä.
Lapsen isä ei osallistu elatukseen eli sen lisäksi vielä lapsen vaate- ym. hankinnat n. 40-70e/kk.
Kommentit (580)
Ap:lla on elämänhallinta pahasti retuperällä.
Vierailija kirjoitti:
Sinä tässä olet sekaisin ja selkeä narsisti ja mielenvikainen, ei epäilystäkään. Sääliksi käy perhettäsi ja kaikkia niitä jotka joutuu sunlaista ihmistä sietämään. Oot tosi ruma persoona, oksettava.
Ap
No niin sieltähän se taas tuli sen narsistiksi haukkuminen. Sä haukuit täällä narsitiksi ja persoonallisuus häiriöisiksi muita ennen kuin mä edes aloin lukea tätä ketjua.
Ei, en ole narsisti enkä mielenvikainen. Sä tässä olet ainoa mielenvikainen. En ole myöskään ruma persoona ja me tullaan mun läheisten kanssa oikein hyvin toimeen koska he eivät ole tyhmiä ja mielenvikaisia luusereita kuten sä olet.
Oksettavaa on se, että sun kaltainen ihminen pilaa viattoman lapsen elämän ja saastuttaa lapsenkin mielen.
Sinä tässä saastutat kaikki ympärilläsi olevat ihmiset! Minä en lapseni elämää pilaa. Sinä et minua tunne. Sinä olet tässä ketjussa aloittanut tuon riehumisen enkä saa sua näköjään kimpusta millään pois ku oot niin sairas persoona. Narsisteilla on pakonomainen hallinnan ja kontrollin halu. En saanut täällä asiallisesti keskustella asiallisesta aiheesta kun sun piti tulla tänne riehumaan ja haukkumaan. Oot niin oksettava ja toivon etten ikinä törmää kaltaiseesi hulluun persoonaan. Suojelen lastani ylikaiken tuollaisilta hullulta kuin sinä!
Sinä tässä saastutat kaikki ympärilläsi olevat ihmiset! Minä en lapseni elämää pilaa. Sinä et minua tunne. Sinä olet tässä ketjussa aloittanut tuon riehumisen enkä saa sua näköjään kimpusta millään pois ku oot niin sairas persoona. Narsisteilla on pakonomainen hallinnan ja kontrollin halu. En saanut täällä asiallisesti keskustella asiallisesta aiheesta kun sun piti tulla tänne riehumaan ja haukkumaan. Oot niin oksettava ja toivon etten ikinä törmää kaltaiseesi hulluun persoonaan. Suojelen lastani ylikaiken tuollaisilta hullulta kuin sinä!
Mussun mussun ääliö. En saastuta. Hae apu noihin sun harhoihin. En edelleenkään ole narsisti. Olen kaukana sellaisesta. Mä en riehu mitään vaan kerron tosiasioita susta sen perusteella mitä olet itse kirjoittanut. Sua haukuttiin tässä ketjussa jo enne kuin mä tähän tulin ja sä haukuit kaikki narsisteiksi.
Sä todellakin pilaat lapsesi elämän ja se on tullut tässä ketjussa esille. Ainoa hullu tässä ketjussa olet sä itse ja sulta sun lasta pitää suojella.
Vierailija kirjoitti:
Sinä se oot tehnyt minusta päässä aivan harhaisia oletuksia ja kuvitellut etten pidä huolta lapsestani tai itsestäni. Sinä tässä olet heikko ja säälittävä ja pilaat monen ihmisen elämän! Tuollaista rumaa saastaa ei kukaan halua elämäänsä. Et onnistu lannistamaan minua vaikka kuinka yrität! Siinäpähän yrität jos siitä jotain iloa saat 😀 Isken takaisin, niin narsisti voitetaan, kokemusta on.
Mä en pilaa kenenkään elämää. Siinä taas sitä sun harhaisuutta.
Lapsen elämä ei todellakaan ole hyvällä mallilla. Alipainoinen ja syöminen haasteellista. Hampaat menee pilalle mehulla. Kaikki tämähän on sun mielestä ok joten kertoo siitä miten sä et ymmärrä mitään lapsen kasvattamisesta.
En ole ruma enkä ole saasta. Siinä sulle kestämistä. En ole myöskään narsisti, että miten ajattelit mut voittaa tämän asian kohdalla.
Sivustaseuraajana olet aika erikoinen. Ap kertoi ongelmistaan ja aloit haukkmaan täällä. Jatkat vaan vaikka ap pyysi lopettamaan. Tämä oli apn ketju miksi riehut täällä?
Lapsi johonkin terapiaan tuon syömisen suhteen! Ihan järjetön summa menee noin pienen lapsen ruokiin. En mäkään aikuinen ylipainoinen nainen laita ruokaani noin paljon kuukaudessa.
Miksi pitää ostaa kallista naudan jauhelihaa? En mäkään osta vaikka olen töissä.
Kyllä sinä valitettavasti kuulostat ihan narsistilta. Eihän narsistit itse tajua olevansa narsisteja. Minulla on ihan hyvä elämä sinuun verrattuna. En ikinä haluais olla noin kylmä ja kateellinen ihminen. Oon aina ollut tosi empaattinen persoona ja välittänyt ja huolehtinut aina muista. Mulla on hyviä ihmisiä elämässä. En huoli siihen kaltaisiasi persoonia jotka kuvittelee olevansa jotain täydellisiä yli-ihmisiä jotka ei koskaan sairastu mihinkään sairauteen tai elämä on aina helppoa. Itse olet tässä osoittanut olevasi kermaperse kun sullahan on niin kaikkea. Niin kehuit. Ei, ei sulla ole kaikkea. Sulla on aivan hirveä luonne ja olet ilkeä ihminen. Haukut tyhmäksi vaikka itse sitä olet. Pidän kyllä lapsestani huolta, toisin kuin sinä. Olet niin sairaan kateellinen siitä että minulla on aikaa lapselleni kun itse oot siinä asiassa tehnyt virheen. Minun lapseni on maailman suloisin persoona ja se rakastaa minua ja minä sitä. Muuta en tarvi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sinä se oot tehnyt minusta päässä aivan harhaisia oletuksia ja kuvitellut etten pidä huolta lapsestani tai itsestäni. Sinä tässä olet heikko ja säälittävä ja pilaat monen ihmisen elämän! Tuollaista rumaa saastaa ei kukaan halua elämäänsä. Et onnistu lannistamaan minua vaikka kuinka yrität! Siinäpähän yrität jos siitä jotain iloa saat 😀 Isken takaisin, niin narsisti voitetaan, kokemusta on.
"Mä en pilaa kenenkään elämää. Siinä taas sitä sun harhaisuutta.
Lapsen elämä ei todellakaan ole hyvällä mallilla. Alipainoinen ja syöminen haasteellista. Hampaat menee pilalle mehulla. Kaikki tämähän on sun mielestä ok joten kertoo siitä miten sä et ymmärrä mitään lapsen kasvattamisesta.
En ole ruma enkä ole saasta. Siinä sulle kestämistä. En ole myöskään narsisti, että miten ajattelit mut voittaa tämän asian kohdalla. "
Kyllä sinä olet, kylmä tunteeton narsisti!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä valitettavasti kuulostat ihan narsistilta. Eihän narsistit itse tajua olevansa narsisteja. Minulla on ihan hyvä elämä sinuun verrattuna. En ikinä haluais olla noin kylmä ja kateellinen ihminen. Oon aina ollut tosi empaattinen persoona ja välittänyt ja huolehtinut aina muista. Mulla on hyviä ihmisiä elämässä. En huoli siihen kaltaisiasi persoonia jotka kuvittelee olevansa jotain täydellisiä yli-ihmisiä jotka ei koskaan sairastu mihinkään sairauteen tai elämä on aina helppoa. Itse olet tässä osoittanut olevasi kermaperse kun sullahan on niin kaikkea. Niin kehuit. Ei, ei sulla ole kaikkea. Sulla on aivan hirveä luonne ja olet ilkeä ihminen. Haukut tyhmäksi vaikka itse sitä olet. Pidän kyllä lapsestani huolta, toisin kuin sinä. Olet niin sairaan kateellinen siitä että minulla on aikaa lapselleni kun itse oot siinä asiassa tehnyt virheen. Minun lapseni on maailman suloisin persoona ja se rakastaa minua ja minä sitä. Muuta en tarvi.
Edelleenkään en ole narsisti sen vuoksi, että en silittele sun päätä ja kerron kylmät tosiasiat.
Mä olen todella kaukana narsistista. Sä et tiedä mun elämästä, mutta voin sanoa, että mä en ole se perseaukinen luuseri joka on tehnyt lapsen juopolle. Mieti sitä jos osaat tollo.
Narsisti, narsisti, narsisti, narsisti.
Ap on oikeasti päävikainen ja taitaa itse olla narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää ostaa kallista naudan jauhelihaa? En mäkään osta vaikka olen töissä.
Niin?
No täällä vauva palstalla on tosiaan kaikenlaisia ihmisiä ja hullujakin toki. itse en pidä haukkumisista ja rienaamisista, mutta en voi olla miettimättä että miksi ap pyysi neuvoja täältä palstalta, joka ei todellakaan ole tunnettu empaattisuudestaan, vaikka sitäkin joskus onneksi on-
En ihan vilpittömästi tiedä, että saitko täältä jotain hyviä neuvoja vai odottiko/halusiko niitä edes. Onhan täällä ollut joitakin asiallisiakin kommentteja alkaen neuvolasta ruokarytmiin , makujen opetteluun ja jotain vertaisvanhempiakin. Ei täällä kanntata tuhlata aikaansa riitelyyn ja vänkäämiseen, epämieluisat kommentit voi vaan hypätä yli.
Minkälaista apua ap olisi toivonut, vertaistukea vai tukea siihen että lapset nyt vaan nirsoilevat, ja minä haluan antaa hänen nirsoilla. Koska rakastan häntä."
Minun mielestäni on kaikin tavoin hienoa että hän kertoo ja osoittaa suurta lämpöä ihan varmasti rakastetulle lapselleen, mutta ehkä kannattaisi nyt hiukan raottaa niitä puolustusmekanismejaan niille neuvoille että liika sallivuus , ja ylenpalttinen rakastaminen voi koitua sille rakkaalle lapselleen jossain vaiheessa taakaksi, voi tulla koulukiusaamista ja hankaluutta viimeistään teininä, jos kasvattaa lumihuiutaletta. Ap, rakkaus on myös rajojen asettamista, ja 4-v on vasta kovin nuori tietämään miten maailmassa kannattaa toimia. Sinulla on tärkeä tehtävä olla hänen viisaana opastajanaan.
En ole haukkunut ennen sua ketään muita narsisteiksi kuin äitiäni ja exiä. En täällä palstalla muita kuin sinua koska sitä sinä olet. Sinä väität että olen tyhmä enkä ole opiskellut mitään. Se on sun harhoja koska olen opiskellut vaikka mitä. Olen myös työskennellyt hoitoalalla ja mulla on luovuutta ja kädentaitoja. Olen myös ollut yrittäjä ja olen yrittäjäperheessä kasvanut. Olen tehnyt töitä jo 10- vuotiasta alkaen perheeni yrityksessä. Haukuit myös mun exiä luusereiksi Yhdellä exälläni on maisterin paperit. Mitä vielä? Mitä valheita tai harhoja vielä minusta keksit? Joko riittää? Miten voit keksiä tosiasioita minusta kun et mua tunne mitenkään. Sun päässä on joku naksahtanut tosi pahasti.
Ap
Olen myös matkustellut nuorena paljon ja asunut ulkomailla. Mulla ei ole ollut tylsä elämä. Mun unelma on nyt toteutunut ja mulla on ihana ja suloinen lapsi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ole haukkunut ennen sua ketään muita narsisteiksi kuin äitiäni ja exiä. En täällä palstalla muita kuin sinua koska sitä sinä olet. Sinä väität että olen tyhmä enkä ole opiskellut mitään. Se on sun harhoja koska olen opiskellut vaikka mitä. Olen myös työskennellyt hoitoalalla ja mulla on luovuutta ja kädentaitoja. Olen myös ollut yrittäjä ja olen yrittäjäperheessä kasvanut. Olen tehnyt töitä jo 10- vuotiasta alkaen perheeni yrityksessä. Haukuit myös mun exiä luusereiksi Yhdellä exälläni on maisterin paperit. Mitä vielä? Mitä valheita tai harhoja vielä minusta keksit? Joko riittää? Miten voit keksiä tosiasioita minusta kun et mua tunne mitenkään. Sun päässä on joku naksahtanut tosi pahasti.
Ap
Kyllä olet haukkunut. Mä näin ne viestit ennen kuin mä itse kirjoitin ensimmäistäkään viestiä tähän ketjuun. Sähän tässä täysin harhainen olet. Sä tässä koko ajan keksit valheita muista jotka ei edes kerro itsestään mitään. Me muut luodaan omat mielipiteemme sen perusteella mitä sä olet ihan itse tänne kertonut.
Miksi ap et voi vastata, että miksi ostat kallista naudan jauhelihaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä olet haukkunut. Mä näin ne viestit ennen kuin mä itse kirjoitin ensimmäistäkään viestiä tähän ketjuun. Sähän tässä täysin
Siinä sulle tarinaa. Mitä vielä?
Sinä tassä keksit ja revit jotain omia harhoja jostain. Mulla on ollut paljon parempi elämä kuin sinulla.
Ap
Siinä sulle tarinaa. Mitä vielä?
Sinä tassä keksit ja revit jotain omia harhoja jostain. Mulla on ollut paljon parempi elämä kuin sinulla.
Ap
Sulla ei todellakaan ole parempi elämä kuin mulla. Mä en keksi mitään eikä mulla ole harhoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap et voi vastata, että miksi ostat kallista naudan jauhelihaa?
NIIN?!?
Ap ei ole älykäs ja siksi elämä on päin peetä.