Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä yksinhuoltaja voi enää säästää?

Vierailija
02.02.2026 |

Olen siis yhden 4v lapsen yksinhuoltaja. Olen työkyvytön monien eri sairauksien (masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym.) johdosta. Saan siis pientä kelan eläkettä, asumistuen ja lapsilisän. Toimeentulotukea riippuen laskuista n. 15-80e/kk. Nyt hallitus leikkaa meidän ennestään pienillä tuloilla kituuttavien etuuksia. Vuokra nousee maaliskuun alussa tässä meidän 49 neliön kaksiossa. Kelan mukaan meillä on 20e liian suuri vuokra. Se on siis pois toimeentulotuesta. Ruoan hinta nousee koko ajan ja nyt jo n. 7-8e maksaa jo pelkkä jauhelihapaketti! Lapsen ruokaan menee päivässä n. 10-15e, omaan n. 3-6e mikä on vähän ottaen huomioon diabeteksen mikä vaatisi säännöllisiä kunnon aterioita 3-5 krt päivässä. Nyt meillä tippuu n. 30e tulot kuukaudessa eli mun pitäis nipistää omasta syömisestä vielä lisää eli n. 1,50-3e päivässä. Siis miten ihmeessä tässä enää elää? Lapsen syönnistä en suostu nipistämään kun on jo ennestään alipainoinen 14 kg lapsi kyseessä jolla erityisherkkyyttä ja valikoivaa syömistä. 

Lapsen isä ei osallistu elatukseen eli sen lisäksi vielä lapsen vaate- ym. hankinnat n. 40-70e/kk. 

Kommentit (580)

Vierailija
521/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole ikinä nettikiusaamista ennen kokenut, mutta nyt koin sitten senkin. En kyllä päästä omaa lastani ennen 15v. someen. Aivan järkyttävää kiusaamista jotku harjoittaa. En voi ymmärtää... 

Ap

Millähän sä kuvittelit estää lapsesi pääsyn someen. :D 

Vierailija
522/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap itse on täällä sekoillut ihan huolella ja haukkunut narsisteiksi yms. kaikki joka on yhdenkään poikkipuolisen sanan kirjoittanut. Mitään kritiikkiä ei edes asiallista ap ei kestä vaan kaikkien vain pitäisi sääliä häntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tänne voi laittaa enää mitään viestiä kun tuo yksi häirikkö on kimpussa koko ajan. Sen kommentteja on täältä nyt kymmenittäin poistettu. Laitoin lapsen päivän syömiset ym. Mutta tuo häirikkö ilmiantaa nyt ihan asialliset viestit kostoksi niin ne poistuu samantien. Kiusa se on pienikin kiusa. 

Ap

"En ole ilmiantanut noita kommentteja. Ihan turhaan mua syytät kaikesta. Tässä on useampi ihminen joka ei voi sietää sua. Mä olen ilmiantanut vasta näitä loppupään viestejä joissa sä sekoilet ja jauhat paskaa muista. Kuten teet nytkin." 

Suksi sitte kuuseen täältä jos et voi sietää minua! Oot sairas! 

Ap

Vierailija
524/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa tai älkää mutta lapsi on tunnin välein vaatimassa ruokaa vaikka onkin pienipainoinen. Vaikka olis vähän aikaa sitten syönyt niin sanoo että on taas nälkä. Tietenkin joudun sanomaan sille että ei nyt vielä voi saada lisää ruokaa kun just söi. Kyllä minä pidän ruoka-ajoista kiinni ja koitan antaa monipuolisesti ruokaa mikä nyt kelpaa, mutta silti on nälkäinen koko ajan. Ei tämä vissiin sitten ole ihan normaalia. Pakko vissiin neuvolaan soittaa asiasta. Lapsi liikkuu kyllä paljon että onko sitten sen takia kokoajan nälkäinen kun ei paljon paikallaan pysy? 

Ap

No meidän 3v olisi kans ruokaa vailla kokoajan jos näkee pöydällä vaikkapa banaaneja tai muuta mistä tykkää. Mikäli lapsella tosiaan on nälkä voi tarjota naposteluun vaikka porkkana/kurkku tikkuja. Näitä voi pilkkoa rasiaan valmiiksi. On terveellisiä ja siirtää nälkää siihen oikeaan ateriaan asti. Valikoivassa syömisessä / syömisongelmissa voi osaltaan olla monesti taustalla jatkuva napostelu ja ruokarytmin hämärtyminen. Meillä ainakin lapsilla menee paljon paremmin lounas ja päivällinen jos aterioiden väli on sopiva eikä ole napostelu välillä sitä sun tätä.

Vierailija
525/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ap itse on täällä sekoillut ihan huolella ja haukkunut narsisteiksi yms. kaikki joka on yhdenkään poikkipuolisen sanan kirjoittanut. Mitään kritiikkiä ei edes asiallista ap ei kestä vaan kaikkien vain pitäisi sääliä häntä." 

Sinä täällä oot sekaisin päästäs! Oon joku pakkomielle sulle. Kannattaisko hakeutua hoitoon. Oot hyvin pelottava persoona. 

Ap

Vierailija
526/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suksi sitte kuuseen täältä jos et voi sietää minua! Oot sairas! 

Ap

"Mähän en sun käskystä tee yhtään mitään. En ole sairas vaan en siedä tuollaisia äärettömän tyhmiä ihmisiä jotka pilaa myös lastensa elämän. Sä itse olet täysin hullu ja päästäsi sekaisin, kun neljä kertaa olet paskan miehen valinnut ja yhdelle hankkiudut raskaaksi. Lisäksi haukut kaikki jotka ovat vähänkään eri mieltä sun kanssa. Tuollainen saakelin hullu sitten kasvattaa lasta. Kyllä olisi lastensuojelulla töitä teidän kanssa. Ihan jo tuosta lapsen ruokailusta lähtien."

Tuo on sun sairasta kuvitelmaa että olen täällä kaikki haukkunut. En ole edes tyhmäksi tai idiootiksi haukkunut kuten sinä! 

Ap

Vierailija
527/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen nirsoilu ja valikoiva syöminen ei taida olla ihan lastensuojelun asia. Laitoin tänne ihan asiallisen aloituksen ja kysyin neuvoja niin tämä yks häirikkö rupesi täällä riuhumaan ja syyttelemään mua ties mistä ja haukkumaan tyhmäksi ja idiootiksi. 

Ap

Vierailija
528/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä neuvo mutta lapsi ei voi sietää porkkanaa. Ainoastaan kurkku mikä maistuu ja se ei oikein nälkää pidä loitolla. Meillä on kyllä säännölliset ruoka-ajat. 

Ap

Vierailija
529/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä ap tulet tänne joka päivä pahoittamaan mieltä?

Vierailija
530/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi sä ap tulet tänne joka päivä pahoittamaan mieltä?" 

Haluaisinkin lopettaa tämän koko viestiketjun. 

Ap

Vierailija
531/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minulla on mun ihana ja rakas lapseni jolle minä riitän ja joka kertoo joka päivä rakastavansa mua <3

Vierailija
532/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin sain sen häirikön pois kimpustani 🙂

Ap

Vierailija
533/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedätte mitkä viestit ovat ap n kirjoittamia? Täällä on monia trolleja.

Vierailija
534/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin sain sen häirikön pois kimpustani 🙂

Ap

Mene keittämään puuroa äpärällesi tyhmä äm mä.

Vierailija
535/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mistä tiedätte mitkä viestit ovat ap n kirjoittamia? Täällä on monia trolleja." 

Se yks häirikkö trollas ainakin muutaman viestin, muut on ollut ihan mun viestejä. Mäkkäri+subi ei ollut minun viesti ja pari muutakin vissiin oli. 

Ap

Vierailija
536/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedätte mitkä viestit ovat ap n kirjoittamia? Täällä on monia trolleja.

Ap:n tunnistaa siitä, että ei osaa lainata viestejä ja laittaa aina monta riviväliä viestinsä ja Ap-nimimerkin väliin.

Vierailija
537/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mistä tiedätte mitkä viestit ovat ap n kirjoittamia? Täällä on monia trolleja." 

Se yks häirikkö trollas ainakin muutaman viestin, muut on ollut ihan mun viestejä. Mäkkäri+subi ei ollut minun viesti ja pari muutakin vissiin oli. 

Ap

Mä en ole yhtäkään viestiä kirjoittanut esittäväni olevani sä. Mä olen kirjoittanut, että olet aivan helvetin tyhmä ihminen. Aivan äärettömän tyhmä ihminen joka ei tajua, että tässä ketjussa on monia kirjoittajia ja moni pitää sua täytenä tollona jolla pahoja vaikeuksia elämänhallinnassa.

Vierailija
538/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onneksi minulla on mun ihana ja rakas lapseni jolle minä riitän ja joka kertoo joka päivä rakastavansa mua <3"

Tämäkin on minun viesti. 

Ap

Vierailija
539/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mainosti kovasti olevansa poikkeuksellisen älykäs. Kuitenkaan hän ei kykene suodattamaan ikäviä viestejä, vaan tarttuu joka lillukanvarteen. Se voisi vielä selittyä adhd:llä tai autismin kirjolla, jos hän ei lähtisi niin kiihkeästi hyökkäämään kaikkia vastaan.

T:AS-nainen, jolla adhd-lapsi ja kaksi autismin kirjon lasta, joista toisella valikoivaa syömistä ja syömishäiriö, sekä neurotyypillinen lapsi

Vierailija
540/580 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mistä tiedätte mitkä viestit ovat ap n kirjoittamia? Täällä on monia trolleja.

Ap:n tunnistaa siitä, että ei osaa lainata viestejä ja laittaa aina monta riviväliä viestinsä ja Ap-nimimerkin väliin." 

Joo ei onnistu lainaus jostain syystä. 

Ap