Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä yksinhuoltaja voi enää säästää?

Vierailija
02.02.2026 |

Olen siis yhden 4v lapsen yksinhuoltaja. Olen työkyvytön monien eri sairauksien (masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym.) johdosta. Saan siis pientä kelan eläkettä, asumistuen ja lapsilisän. Toimeentulotukea riippuen laskuista n. 15-80e/kk. Nyt hallitus leikkaa meidän ennestään pienillä tuloilla kituuttavien etuuksia. Vuokra nousee maaliskuun alussa tässä meidän 49 neliön kaksiossa. Kelan mukaan meillä on 20e liian suuri vuokra. Se on siis pois toimeentulotuesta. Ruoan hinta nousee koko ajan ja nyt jo n. 7-8e maksaa jo pelkkä jauhelihapaketti! Lapsen ruokaan menee päivässä n. 10-15e, omaan n. 3-6e mikä on vähän ottaen huomioon diabeteksen mikä vaatisi säännöllisiä kunnon aterioita 3-5 krt päivässä. Nyt meillä tippuu n. 30e tulot kuukaudessa eli mun pitäis nipistää omasta syömisestä vielä lisää eli n. 1,50-3e päivässä. Siis miten ihmeessä tässä enää elää? Lapsen syönnistä en suostu nipistämään kun on jo ennestään alipainoinen 14 kg lapsi kyseessä jolla erityisherkkyyttä ja valikoivaa syömistä. 

Lapsen isä ei osallistu elatukseen eli sen lisäksi vielä lapsen vaate- ym. hankinnat n. 40-70e/kk. 

Kommentit (731)

Vierailija
601/731 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä 4 v syö jos rahaa kuluu 10-15€ päivässä? 

Valikoivasti. Eikö se tullut jo selväksi?

Mäkkäriä ja subia. Muu ei kelpaa vaan heittää ruoan seinään.

-ap

Tän täytyy olla provo? Kuka hemmetti muka antaa 4 vuotiaan pompotella itseään tuolla tavalla? Siis 4 vuotiaan??? Jos on totta, niin kyllä on vanhemmuus hukassa, ja pahasti! Aivan sairasta jos on totta! Pelkkää pikaruokaa pienelle lapselle, ja ihan vaan siksi koska lapsi haluaa!? Missäköhän kunnossa lapsi joka elää tuollaisella ruokavaliolla on kymmenen vuoden kuluttua? Ja muutenkin, jos ei edes 4 vuotiaalle osaa asettaa rajoja, niin on vielä isoja ongelmia tiedossa kun lapsi kasvaa, ja on totutettu siihen, että itse saa päättää asioistaan. Mitäs sitten kun koulu alkaa, ja lapsi päättää että ei halua mennä kouluun, koska siellä on pahaa ruokaa, ja opettaja määrää? Sitten kai lapsen ei tarvitse mennä kouluun, kun ei kerran halua. Tai jos lapsi ei halua mennä nukkumaan illalla, vaan haluaa valvoa aamuyöhön asti, niin varmaan sitten saa tehdä niin. 

Vierailija
602/731 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym."

ja noilla geeneillä piti mennä lisääntymään?

Ei millään pahalla, mutta tuo lista vaikuttaa vahvasti siltä, että suurin osa noista hoituisi laihduttamalla. 

Miten masennus poistuu laihduttamalla? Tai astma? Allergiat? Ahdistus? Miten unettomuus liittyy painoon? Nivelrikko voi tulla myös normaalipainoiselle. Myös diabetes voi tulla normaalipainoiselle. 

Jos lähdetään diabeteksesta, niin hyvin todennäköistä on, että on sitä ylipainoa (olet toki oikeassa, että VOI tulla myös normaalipainoiselle, mutta todennäköisempää on että on ylipainoa, varsinkin kun mitä ilmeisimmin ruokavalio on aivan perseellään). Fibromyalgia on käytännössä epämääräisiä kipuja ja särkyjä, joille ei selkeää selitystä löydy. No jos laihtuisi, niin kroppa ei olisi niin kovilla, niin kyllä kivut helpottaa. Nivelrikko ei enää korjaannu, mutta oireet helpottaa siinäkin, kun paino ei rasita niveliä. Kun taas painonlaskun myötä jaksaa paremmin liikkua ja olla aktiivinen, niin se vaikuttaa positiivisesti mielenterveyteen. Unenlaatu paranee, ja nukahtaminen on helpompaa kun liikkuu ja ulkoilee,, syö terveellisesti ja omaksuu muutenkin säännöllisen päivätytmin.  Astman oireet pahentuvat jos ylipainoa on paljon. Allergiat on oikeastaan ainoa tuolla listalla, mihin ei voi ollenkaan vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/731 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko muut huomanneet saman, mutta tämä narsisti keskustelee täällä ihan itsensä kanssa. En ole noteerannut sen viestejä mitenkään pitkään aikaan ja se sama ala-arvoinen tyyli vaan jatkuu. Samaa provosointia ja samat mm. tyhmäksi ja luuseriksi haukkumiset toistuu ja se kovasti yrittää väittää että kaikki täällä haukkuu ja arvostelee mua kun kaikki pitää mua ihan tyhmänä. Osaan kyllä yhdistää että sama tyyppi kyseessä ja varmaan moni muukin joka on ketjua alusta asti seurannut. Ei voi muuta enää kuin nauraa 😀 Melkoisen jakautunut persoonallisuushäiriöinen 😀 Nyt se varmaan sitten seuraavaksi poistattaa tämän viestin niinkuin kaikki muutkin asialliset viestit mitä oon laittanut. 

Ap

Vierailija
604/731 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sen taas näkee miten julmia ja tunteettomia ihmiset on... Minua on myös koulu- ja työpaikkakiusattu aikoinaan. En tarvi teidän kaltaisia ihmisiä enää elämääni. Lapseni on mulle koko elämä ja teen sen eteen kaikkeni. Lapsi kertoo mulle joka päivä rakastavansa minua ja minä sille. Lapseltako on oikein riistää rakastava vanhempi? Sinäkö olisit täydellisempi? Entä jos itse sairastut tai vammaudut tai menetät työsi? 

Ap

Rakastava vanhempi osaa myös asettaa rajat lapselle ja olla aikuinen. Ei 4v lapsi voi päättää mitä syö. Kyllä se on aikuinen joka päättää. 

Vierailija
605/731 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko muut huomanneet saman, mutta tämä narsisti keskustelee täällä ihan itsensä kanssa. En ole noteerannut sen viestejä mitenkään pitkään aikaan ja se sama ala-arvoinen tyyli vaan jatkuu. Samaa provosointia ja samat mm. tyhmäksi ja luuseriksi haukkumiset toistuu ja se kovasti yrittää väittää että kaikki täällä haukkuu ja arvostelee mua kun kaikki pitää mua ihan tyhmänä. Osaan kyllä yhdistää että sama tyyppi kyseessä ja varmaan moni muukin joka on ketjua alusta asti seurannut. Ei voi muuta enää kuin nauraa 😀 Melkoisen jakautunut persoonallisuushäiriöinen 😀 Nyt se varmaan sitten seuraavaksi poistattaa tämän viestin niinkuin kaikki muutkin asialliset viestit mitä oon laittanut. 

Ap

Sun harhat senkun lisääntyy. Ei, en keskustele itseni kanssa. Sä olet niin äärettömän tyhmä ihminen, että et ymmärrä tässä ketjussa olevan useita ihmisiä jotka pitää sua tyhmänä. Mä en olen tässä ketjussa edes ollut välillä moneen tuntiin ja silti on tullut sua moittivia kommetteja. Sä sitten tyhmässä päässäsi laitat kaiken mun piikkiin. Ei, et osaa yhdistää mitään. 

En myöskään edelleenkään ole narsisti. En ole myöskään jakautunut persoonallisuushäiriöinen. Olet säälittävä harhainen ja tyhmä ihminen. Sullahan tässä selvästi viiraa päässä pahemman kerran kun olet noin harhainen.

Vierailija
606/731 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei, ap sä et laita asiallisia viestejä. Siinäkin yksi harha. Kuten jo eilen kirjoitin niin sä aloitit muiden haukkumisen narsistiksi yms. ennen kuin mä olen edes tähän ketjuun tullut. 

Vierailija
607/731 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aio kommentoida enää tämän säälittävän kiusaajan viestejä. Se ei vain tajua jättää rauhaan vaikka mikä olis. Tämä keskustelu lapsen syömisestä lähti aivan eri raiteille tämän kiusaajan toimesta. Mun piti täällä alkaa puolustautumaan kiusaajan esim. tyhmäksi haukkumisviesteihin. Olen lapsena tullut kiusatuksi sen takia että olen ollut hiljainen, kiltti ja ujo. Olen erilainen. Tiedostan sen mutta en ole tyhmä. Olen tehnyt 25-vuotiaana Mensan älykkyysosamäärätestin ja tulos oli 153. Olen aina ollut tosi syvällinen ajattelija, mulla on loogista päättelykykyä, taiteellista - ja matematiittista lahjakkuutta. En ole sosiaalinen ihminen. Olen aina hieman varautunut muita ihmisiä kohtaan, siksi minua on tosi helppo kiusata. Lapseni on erittäin sosiaalinen ja iloinen persoona. Lapsellani on ihmisiä ympärillä ja meillä on kyllä tukiverkkoja. Itse en ole opettanut lastani juomaan mehuja ja syömään herkkuja. Lapsen isovanhemmat sen opettivat. Pidin

Uskomatonta selittelyä. Vaikutat kaikkea muuta kuin kiltiltä. Olen ollut itse rajusti koulukiusattu ja se on toki väärin, mutta pakko sanoa, että en ihmettele kokemustasi, jos käyttäydyt aina noin huonosti muita kohtaan. En ihmettele, vaikka olisit ollutkin itse se kiusaaja. Ranttuus ja sokerikoukku EI ole erityisherkkyyttä. Olet kyllä harvinaisen mun#ton, kun et ole osaa asettaa rajoja isovanhemmille ja lapselle. Sinuun ei ystävälliset neuvot päde, joten sanon suoraan. Tuolla asenteella ja elämänhallinnan puutteella lapsesi tulee sairastumisen niin henkisesti kuin fyysisesti. Ja se on vain ja ainoastaan sinun vika. 

Vierailija
608/731 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ap tulee aivan varmasti harhoissaan vinkumaan, että tuo ylläoleva teksti on mun joka sanoo ap:ta tyhmäksi. No kerron jo heti, että ei ole mun teksti. Kuten sanottua tässä ketjussa on paljon ihmisiä jotka pitää ap:ta tyhmänä jolla elämänhallinta täysin hukassa.

Vierailija
609/731 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä istut lompakon päällä. Ei sun diagnoosit pillun myymiseen vaikuta. Lapsi päiväkotiin ja pillu myyntiin.

Vierailija
610/731 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Täällä sen taas näkee miten julmia ja tunteettomia ihmiset on... Minua on myös koulu- ja työpaikkakiusattu aikoinaan. En tarvi teidän kaltaisia ihmisiä enää elämääni. Lapseni on mulle koko elämä ja teen sen eteen kaikkeni. Lapsi kertoo mulle joka päivä rakastavansa minua ja minä sille. Lapseltako on oikein riistää rakastava vanhempi? Sinäkö olisit täydellisempi? Entä jos itse sairastut tai vammaudut tai menetät työsi? "

Ap

Rakastava vanhempi osaa myös asettaa rajat lapselle ja olla aikuinen. Ei 4v lapsi voi päättää mitä syö. Kyllä se on aikuinen joka päättää. 

Niin etkö osaa lopettaa jo. Provosoit koko ajan. Sait mut luulemaan että täällä on monta kiusaajaa. Tunnistan kyllä viestisi, en niin tyhmä ole 😀 Tiiätkö edes mitä tarkoittaa provosointi? Tämä on siis mun ketju, mutta hallitset tätä koko ajan keskustelemalla itsesi kanssa ja välillä voi joku ehkä tulla kommentoimaankin jotain, mutta enimmäkseen ne on saman kirjoittajan viestejä. Tämä siis muillekin tiedoksi jos kommentoitte hänen viesteihin. Tämä sama tyyppi on teeskennellyt myös olevani minä esim. Tuo mäkkäri+subi viesti on hänen tekemä provosointiviesti. Kohta voin langettaa kunnianloukkaussyytteet tätä hullua kohtaan joka ei tajua lopettaa jo tätä kiusaamista. 

Ap

Vierailija
611/731 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin etkö osaa lopettaa jo. Provosoit koko ajan. Sait mut luulemaan että täällä on monta kiusaajaa. Tunnistan kyllä viestisi, en niin tyhmä ole 😀 Tiiätkö edes mitä tarkoittaa provosointi? Tämä on siis mun ketju, mutta hallitset tätä koko ajan keskustelemalla itsesi kanssa ja välillä voi joku ehkä tulla kommentoimaankin jotain, mutta enimmäkseen ne on saman kirjoittajan viestejä. Tämä siis muillekin tiedoksi jos kommentoitte hänen viesteihin. Tämä sama tyyppi on teeskennellyt myös olevani minä esim. Tuo mäkkäri+subi viesti on hänen tekemä provosointiviesti. Kohta voin langettaa kunnianloukkaussyytteet tätä hullua kohtaan joka ei tajua lopettaa jo tätä kiusaamista. 

Ap

Pieleen meni. Sä olet niin harhainen, että luulet tunnistavasi mun kirjoitukset. Tuo ei ole mun kirjoittama viesti. Koita nyt oikeasti ymmärtää, että tässä ketjussa on muitakin kuin me kaksi. Et voi oikeasti olla noin stanan tyhmä. Täydet harhat selvästi päällä.

En todellakaan keskustele itseni kanssa enkä ole esittänyt olevani sä. Mulla ei ole tarvetta sellaiseen. Hae nyt jo apua noihin sun harhoihin. Mä olen tässä ketjussa vain omana itsenäni enkä keskustele itseni kanssa. Pitääkö vieläkin toistaa vai meneekö sinne tyhmään ja harhaiseen päähän? Tuskin menee vaan jatkat tuota skitsoilua. Tuollaisella sitten lapsi siellä. Pelottavaa.

Harhoissasi myös luulet, että sulla on jotakin perusteita kunnianloukkaussyytteisiin. Älä nyt aikuinen ihminen oikeasti viitsi. 

Sä itse teit aloituksen ja ihan ansaitusti saat paskaa niskaasi omista järjettömän tyhmistä valinnoista. Totuuksien kertominen ei ole kiusaamista. Katso peiliin ja mieti missä meni vikaan kun olet tuohon tilanteeseen päätynyt.

Vierailija
612/731 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim

Aamupala: valmispuuro (1,25e) banaani tai muu hedelmä(0,50) paahtoleipä, 

Lounas: joku valmisruoka jauhelihaperunasose tai lihapullat+muusi (2,50-5)+jälkkäri(1)

Välipala: jogurtti/vanukas(0,50-1) leipä

Päivällinen: itse tehtyä ruokaa esim. pasta+jauhelihakastike mistä syön itsekin päivän ainoan aterian jauheliha 5-8e

Iltapala: valmispuuro 1,25e, leipä tai riisipiirakka(0,60) hedelmää(0,50) tai valmista marjakeittoa (1,99/purkki)

Ap

Lähdetään siitä, että nelivuotias ei syö tuollaisia annoksia puuro + hedelmä + leipä, kokonainen valmisruoka, välipala jugurtti*leipä, päivällinen 200g jauhelihaa +pastaa ja vielä tuollainen määrä iltapalaa. Saati että olisi vielä alipainoinen tai edes laiha tuolla syömisellä. Puhumattakaan siitä, miten tolkuttoman kallista ruokaa hänelle syötät. Kukaan ei voi oikeasti olla noin tyhmä, että valittaa kun rahat ei riitä, jos toimii ruokakaupassa noin. 

Vierailija
613/731 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Muuta halvempaan asuntoon, saat Kelasta tuet muuttoon jos asunto todettu liian kalliiksi. Tuosta tulee kulut vaan kasvamaan lapsen mukana joten nyt on aina toimia asunnon kohdalla. Lapsellakaan ei ole vielä kytköksiä alueen koulukavereihin joten muuttakaa nyt. "

Tampereella ei ole halvempia asuntoja! 

Ap

Höpöhöpö. Älä valehtele. Vuokraovi.com, Tampere, max 730,- (jos kerran 750,- vuokra on 20,- liian kallis), 813 kpl!!!! Kahdeksansataakolmetoista vapaata vuokra-asuntoa, joissa vuokra on korkeintaan 730 euroa. Ihan listan alussa jopa kaksio Pyynikiltä, ei tarvita sen paremmin omaa autoa kun julkisiakaan. 

Vierailija
614/731 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym."

Kyllä täällä Vauvalla on törkeää porukkaa. Varsinaisia Mengeleitä. Herrakansaa itse olevinaan. 

Vierailija
615/731 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täällä Vauvalla on törkeää porukkaa. Varsinaisia Mengeleitä. Herrakansaa itse olevinaan. 

Ap:n sairauksilla olisi ollut parempi, jos ei olisi lasta saanut. Siihen päälle vielä henkinen vajavuus ja kyvyttömyys kasvattaa lasta. 4v pompottaa äitiään miten lystää ruokailujen suhteen.

Vierailija
616/731 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom! Tähän ketjuun ei kannata enää vastailla. Täällä riehuu nyt yks hullu joka ei jätä rauhaan. Toistaa samaa sontaa koko ajan ja koittaa provosoida. Esittää olevansa eri kommentoija vaikka onkin sama. Juttelee siis itsensä kanssa. Minä en niihin enää vastaile ja toivottavasti ei muutkaan. Ala-arvoista haukkumista ja syyttämistä koko ajan. Ottanut minut silmätikuksi kun ei ole vissiin muutakaan elämää tai missä kiusata. 

Hallitsee ja kontrolloi siis täysin tätä mun tekemää ketjua. 

Ap

Vierailija
617/731 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huom! Tähän ketjuun ei kannata enää vastailla. Täällä riehuu nyt yks hullu joka ei jätä rauhaan. Toistaa samaa sontaa koko ajan ja koittaa provosoida. Esittää olevansa eri kommentoija vaikka onkin sama. Juttelee siis itsensä kanssa. Minä en niihin enää vastaile ja toivottavasti ei muutkaan. Ala-arvoista haukkumista ja syyttämistä koko ajan. Ottanut minut silmätikuksi kun ei ole vissiin muutakaan elämää tai missä kiusata. 

Ap

Tämä kirjoittaja on moneen kertaan kirjoittanut, että hän ei vastaile itselleen eikä esitä muita. Olen minäkin sulle vastannut tylysti enkä ole tuo sama kirjoittaja. Et näytä tajuavan, että tällä palstalla on tuhansia kirjoittajia etkä voi mitenkään tietää kuka on minkäkin viestin takana. Ei ole normaalia tuo sinunkaan käytös tuolla tavalla kuvitella, että vain yksi ihminen tässä moittii ja kritisoi sinua. 

Vierailija
618/731 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kritsointia et ole kestänyt missään vaiheessa ketjua ja ihan turha syyttää yhtä kirjoittajaa. Tässä on useita jotka eivät ymmärrä sinun perseilyä.

Vierailija
619/731 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen onnistunut provo. Yli 30 sivua tekstiä ja ap nostelee aina tarpeen tullen ketjun uudelleen esiin. On kai se tämäkin harrastus.

Vierailija
620/731 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap vastaile tuolle. Kommentoi ennemminkin saamiasi lukuisia asiallisia ehdotuksia!