Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäileekö kukaan muu Paavalin ja Johanneksen evankeliumien todenperäisyyttä?

Vierailija
01.02.2026 |

Paavali ei koskaan edes tavannut Jeesusta. Ainoa millä hän korostuu, on hänen - aikanansa havinainen - kirjoitustaito, jolla sai julistukselleen enemmän kantoa. Molemmat evankeliumit ovat myöhäisempää tuotantoa ja historiansa sekä aikansa värittämiä. Ja pääpointti: nämä kaksi evankeliumia ovat ainoat, jossa Jeesus esitetään jumaloituneena.

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia on hyvä harjoittaa aina. Emme tiedä kirjoittajasta mitään, joten voimme ainoastaan arvailla hänen tarkoitusperiään ja kohdeyleisöään. 

Vierailija
22/96 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatun tekstit on huolella valittu paljon laajemmasta evankeliumien kokoelmasta ja kirkollinen perinne - 2000 vuotta pappien sensuuria ja niiden omien ajatusten tuputtaminen osaksi Raamattua - on sotkenut uskontoa pahasti ja eksyttänyt ihmiset  pitämään pyhinä joitain varhaiskristillisiä horinoita, kuteb kolminaisuusoppia tai neitseestäsyntymistä. Siinä helpostinhukkuu esimerkiksi Jeesuksen oletettavasti painottama lähimmäisenrakkaus ja tuomitsemattomuus.

Toisaalta jo alkuoeräisten kirjoitusten määrä ja yhdenmukaisuus viittaa siihen että ilmiö nimeltä Kristinusko on ollut todellinen ja jopa Jeesus on todenmäköisesti ollut olemassa oleva henkilö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

apt 26 1 Ja kaikkialla synagoogissa minä usein koetin rankaisemalla pakottaa heitä herjaamaan Jeesusta, ja menin niin pitkälle vimmassani heitä vastaan, että vainosin heitä aina ulkomaan kaupunkeihin saakka.

12 Kun näissä asioissa matkustin Damaskoon ylipappien valtuudella ja suostumuksella,

13 näin minä, oi kuningas, tiellä keskellä päivää taivaasta valon, auringon paistetta kirkkaamman, leimahtavan minun ja matkatoverieni ympärillä,

14 ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.'

15 Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.

16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.

17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän

18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'

19 Sentähden, kuningas Agrippa, minä en voinut olla tottelematta taivaallista näkyä,

20 vaan saarnasin ensin sekä Damaskon että Jerusalemin asukkaille, ja sitten koko Juudean maalle ja pakanoille parannusta ja kääntymystä Jumalan puoleen, ja että he tekisivät parannuksen soveliaita tekoja.

ELI KYLLÄ PAAVALI KOHTASI JEESUKSEN, ylösnouseen Jeesuksen

Vierailija
24/96 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

apt 26 1 Ja kaikkialla synagoogissa minä usein koetin rankaisemalla pakottaa heitä herjaamaan Jeesusta, ja menin niin pitkälle vimmassani heitä vastaan, että vainosin heitä aina ulkomaan kaupunkeihin saakka.

12 Kun näissä asioissa matkustin Damaskoon ylipappien valtuudella ja suostumuksella,

13 näin minä, oi kuningas, tiellä keskellä päivää taivaasta valon, auringon paistetta kirkkaamman, leimahtavan minun ja matkatoverieni ympärillä,

14 ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.'

15 Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.

16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmes

Höpö höpö. Minäkin tapasin Magdalan Marian. Ja sinä uskoit.

Vierailija
25/96 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmes

Paavali oli tuottelias huijari, ja huomasi älykkäänä - ja kirjoitustaitoisena - hetkensä koittaneen tarinointiin ja maineeseen tällaisilla sepustuksilla. Hyvä niin.

Vierailija
26/96 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla päästäsi sekaisin

Vierailija
27/96 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen Raamatun kirjoitusten todenperäisyyttä kokonaisuudessaan. Aikansa satusetien raapustuksia.

Vierailija
28/96 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paavali tapasi Jeesuksen ja voimallisella tavalla tapasikin, ylösnousemuksen jälkeen. Sauluksesta tuli muuttunut mies, entisestä kristittyjen vainoajasta tulikin palava uskon julistaja.

Tai oli skitsofreenikko näkyineen. Paavali ei nimittäin tavannut elävää Jeesusta koskaan missään. Ja tämä on fakta.

Kas kun Jumala on Henki, ei lihallinen olio. Jeesus toki tuli hetkeksi ihmisenä (samalla Jumalana) maan päälle mutta vuosituhansien ajan ihmiset ovat kohdanneet nimenomaan yliluonnollisen Jumalan, ei lihaa ja verta olevan.

On älytöntä yrittää selittää (tai teilata) hengellisiä asioita fyysisillä ja pelkällä inhimillisellä ymmärryksellä joka on hyvin rajallinen. Suoraan sanottuna lapsellista kuvitella olevansa isompi/voivansa täysin käsittää Jumalaa. Mutta jos pitää itseään/ihmistä kaiken mittana ja ylimpänä mitä on niin silloin ajattelee noin.

Vierailija
29/96 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä iskin Marian baarista. Sitten nussimme edestä ja takaa. En siitä mitään kirjoja kirjoittele.

Vierailija
30/96 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavali oli aktiivinen matkustava saarnaaja ja yhteisöjen perustaja.

Hän ei tavannut Jeesusta maan päällä, mutta väitti kokeneensa näkyjä ja ilmestyksiä ylösnousseesta Kristuksesta (Apt. 9, Gal. 1:1217).

Näitä ilmestyksiä Paavali tulkitsi suoran kosketuksen Jumalan suunnitelmaan, mikä teki hänen sanomastaan auktoriteettisen varhaisessa seurakunnassa.

Vierailija
31/96 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

raamattu on totuus, ja pieni ihminen ateistina on vain aiwowammainen looseri

Vierailija
32/96 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai Paavali huomasi tilaisuutensa tulleen saada mainetta ym?

Hänhän oli arvostettu ja korkeassa asemassa ja juutalaisuuden lisäksi rooman kansalainen, ei hänellä ollut mitään tarvetta lähteä kiertämään maita ja mantuja, joutua vankiloihin, saada pilkkaa ja vihaa osakseen ja elättää itseään teltantekijänä. kyllä hän koki totaalisen mielenmuutoksen ja sai oppia että Jeesus oli (on) totta.

Vierailija
33/96 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paavali tapasi Jeesuksen ja voimallisella tavalla tapasikin, ylösnousemuksen jälkeen. Sauluksesta tuli muuttunut mies, entisestä kristittyjen vainoajasta tulikin palava uskon julistaja.

Ei tavannut. Ainakaan kertomusten mukaan.

Vierailija
34/96 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai oli skitsofreenikko näkyineen. Paavali ei nimittäin tavannut elävää Jeesusta koskaan missään. Ja tämä on fakta.

Kas kun Jumala on Henki, ei lihallinen olio. Jeesus toki tuli hetkeksi ihmisenä (samalla Jumalana) maan päälle mutta vuosituhansien ajan ihmiset ovat kohdanneet nimenomaan yliluonnollisen Jumalan, ei lihaa ja verta olevan.

On älytöntä yrittää selittää (tai teilata) hengellisiä asioita fyysisillä ja pelkällä inhimillisellä ymmärryksellä joka on hyvin rajallinen. Suoraan sanottuna lapsellista kuvitella olevansa isompi/voivansa täysin käsittää Jumalaa. Mutta jos pitää itseään/

Kenelläkään ei ole todistetta yliluonnollisesta jumalasta. Raamatun - ja Jeesuksen jumala - on sen lisäksi juutalaisten ja Israelin jumala. Universaalia siitä leivottiin taaskin tiettyjen satusetien (ja politiikan) voimin.

Vierailija
35/96 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tavannut. Ainakaan kertomusten mukaan.

Minkä kertomuksen mukaan ei tavannut? Raamatun ja omien sanojensa mukaan tapasi. 

Vierailija
36/96 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskotko Kalevalaan tai Niebelungein lauluun?

Vierailija
37/96 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

raamattu on totuus, ja pieni ihminen ateistina on vain aiwowammainen looseri

Raamattu tai muut vastaavat satukirjat ovst täyttä paskaa ja jos joku on päästään vialla, niin niihin satuihin uskovst sekopäät

Vierailija
38/96 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai Paavali huomasi tilaisuutensa tulleen saada mainetta ym?

Hänhän oli arvostettu ja korkeassa asemassa ja juutalaisuuden lisäksi rooman kansalainen, ei hänellä ollut mitään tarvetta lähteä kiertämään maita ja mantuja, joutua vankiloihin, saada pilkkaa ja vihaa osakseen ja elättää itseään teltantekijänä. kyllä hän koki totaalisen mielenmuutoksen ja sai oppia että Jeesus oli (on) totta.

Jeesus on ihan historiallisestikin totta, mutta Paavalin jutut niin ja näin. 

Vierailija
39/96 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matteus ja Luukas eivät sano suoraan Jeesus on Jumala, mutta he tekevät jotain juutalaiselle lukijalle vielä vahvempaa:

Jeesusta palvotaan

hänellä on Jumalan valta ja roolit

häntä kutsutaan nimillä ja titteleillä, joita käytetään Jumalasta

hänen syntynsä ja olemuksensa sidotaan suoraan Jumalaan

Se että Jeesus ja Jumala on yksi ja sama kaanonisoitiin kirkolliskokouksessa vasta vuosisatoja myöhemmin. Ei kukaan Jeesuksen eläessä tai alkukirkossa ajatellut hänen olevan jumala. Koko tämä ajatus "isä, poika, pyhä henki" keksittiin myöhemmin.

Vierailija
40/96 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavali tapasi Jeesuksen Raamatunkin mukaan vain omassa päässään (näkyinä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi