Patteriautoilu talvella on hullun hommaa
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9cd12d8f-afa5-427c-ae2f-61e4280d…
Jos range on talvella hikiset 300 km täydellä akulla, siitä on realistisesti käytössä ehkä 250 km, koska harvempi uskaltaa ajaa akkua aivan tyhjän rajamaille etenkään kylmällä talvikelillä.
Tämä on sitten olettaen että ajaminen tapahtuu todella taloudellisesti, joten kaikki ylimääräiset kiihdytykset ja moottoritienopeudet ovat myrkkyä.
Sopii ehkä taajama-alueella kaupassa käytiin jos ei halua jatkuvasti olla lataamassa.
Kommentit (127)
Just tankkasin volvo v70 d5 vm 2006. Range näytti 1690km
Vierailija kirjoitti:
Insinööri on laskenut ja maantiellä testannut, että sähköauton käytännön toimintamatka 15...20 asteen pakkasella on 0,36 x WLTP. Kovemmilla pakkasilla kerroin pienenee.
Eli jos valmistaja ilmoittaa sähköauton toimintamatkaksi 350 km, niin lataat 126 km ajomatkan välein.
Tässä ei ole huomioitu valmistajan ylioptimista WLPT arvoa, jossa yleensä 5-10% liikaa.
Tuo on liian tiukka kerroin. Kokemusperäisesti kovalla pakkasella 0,5 on lähempänä oikeaa. Jos WLTP on 500 km, niin kovalla pakkasellakin pääsee 250 km. Ainakin minulle se on enemmän kuin tarpeeksi, kun ei ole mitään tarvetta ajella tuollaisia matkoja talvella. Sähköautossa on muita talviominaisuuksia, jotka peittoavat minkä tahansa polttomoottoriauton mennen tullen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajoin Oulusta Helsinkiin sähköautolla, pakkasta reilu 10 astetta. Kaksi pysähdystä molempiin suuntiin. Eihän tämä kiireisen ihmisen auto ole, mutta minulle sopii. Ensimmäisellä pysähdyksellä söin, toisella join kahvit.
Minäkin ajan tuon välin kymmenkunta kertaa vuodessa, tosin pysähdyn useammin ja ajan bensa autolla :D
Kyllä siihen menee kunnon pysähdyksillä taukoihin pelkästään 2h, plus ajot 7-8h kesä talvi.
Joo, teinien provojahan nämä kommentit täällä on. Itsellä tulee sähköautoilua tuollaiset 50 000/v ja niin sanotut pakolliset lataustauot on todella harvassa. Kahvitaukojakaan en pidä vaan otan takeawyn useimmiten. Latailut tien päällä osuu johonkin kauppareissulle tai syömiseen pääasiassa ja yleensä 20min on ihan riittävästi. Pikkuisen etukäteen suunnittelemalla ei mitään ongelmaa, eikä tarvitse tien tukkona olla. Ne tientukot kulkee yleensä ihan muulla käyttövoimalla.
Tuo on niin totta. Kirjoitusten tyyli paljastaa epäkypsyyden. Sitten on tietenkin jääriä, joiden päätä ei käännä mitään. Ei siinä mitään. Ajakoot polttiksella vaikka lopun ikäänsä. Ei haittaa minua. Eniten ihmettelen näissä keskusteluissa, että sähkiksiä vastustavat kirjoittavat tarinoita, joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa ja tietenkään ei ole mitään omakohtaista kokemusta. Sähköautot ovat ihan hyviä autoja ja monelle ne ovat parempia kuin polttikset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Patteriauto kokemuksilla olen todennut että ei sillä rangella niin väliä, mutta kotona pitää olla 22kW laturi. Muuten saa olla pikalatausasemia kuluttamassa.
Miksi?
Mulla on tapana nukkua öisin, hyvin ehtii lataamaan 80kwh sinä aikana.
Kun nuo ajot tuppaa olemaan 7-17 välillä ja 80kWh on niihin hyvä aloitus.
Mun auto on sen verran tyhmä, ettei sille ole merkitystä mitä kello on, silloin kun ladataan.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole rangenäyttöä, mutta kuskin paikalla on homo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Patteriauto kokemuksilla olen todennut että ei sillä rangella niin väliä, mutta kotona pitää olla 22kW laturi. Muuten saa olla pikalatausasemia kuluttamassa.
Totta. Sähköauton koko idea lepää siinä, että kotona voi ladata ja pörssisähkö on halpaa.Huono idea, jos joutuu itse maksamaan sähköauton. Kymmenien tuhansien tappiot auton elinkaaren aikana. Jos ajaa vähäb, se tappio on todella huomattava.
Kerropa, mistä se tappio tulee. Kiinnostaisi kovasti. Osaatko laskea, kumpi on edullisempi, jos vaihtaa auton uuteen neljän vuoden välein, auton hintaluokka 50 000 ja ajomäärä 25 000 km/v. Luuletko, että suuret yritykset kannustavat työntekijöitä valitsemaan työsuhdeautoksi sähköauton ihan hyvää hyvyyttään. Valinnat tehdään kustannukset edellä.
Sähköautoon vaihtamisen jälkeen ohituspaikat satakertaistuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole rangenäyttöä, mutta kuskin paikalla on homo.
On räckvid. Ja homothan ajaa ladattavilla leikkiautoilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinööri on laskenut ja maantiellä testannut, että sähköauton käytännön toimintamatka 15...20 asteen pakkasella on 0,36 x WLTP. Kovemmilla pakkasilla kerroin pienenee.
Eli jos valmistaja ilmoittaa sähköauton toimintamatkaksi 350 km, niin lataat 126 km ajomatkan välein.
Tässä ei ole huomioitu valmistajan ylioptimista WLPT arvoa, jossa yleensä 5-10% liikaa.
Tuo on liian tiukka kerroin. Kokemusperäisesti kovalla pakkasella 0,5 on lähempänä oikeaa. Jos WLTP on 500 km, niin kovalla pakkasellakin pääsee 250 km. Ainakin minulle se on enemmän kuin tarpeeksi, kun ei ole mitään tarvetta ajella tuollaisia matkoja talvella. Sähköautossa on muita talviominaisuuksia, jotka peittoavat minkä tahansa polttomoottoriauton mennen tullen.
Ajatko akun aivan tyhjäksi siellä maantiellä? Lataatko aina täyteen? Kerroin 0,36 on toki kesimääräinen, mutta kuten siellä kerrottiin kyse on KÄYTÄNNÖN ajomatka.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoon vaihtamisen jälkeen ohituspaikat satakertaistuivat.
Kyllä me diesel- ja bensa-automiehet joudumme ohittelemaan sinua, akkua säästävää ipanaa, ihan kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla diesel-Avensis, range 1300 km. Vilkuttelen sähkökylmäasemilla jonotteliville ja värjöteleville patterihölmöille, laitan musikkia ja lämmitystä isommalle ja paina lisää kaasua.
Nauran. Nautin. Vapaudesta.
Diesel ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatko akun aivan tyhjäksi siellä maanti
Ajatko usein sähköautolla?
Mulla diesel-Avensis, range 1300 km. Vilkuttelen sähkökylmäasemilla jonotteliville ja värjöteleville patterihölmöille, laitan musikkia ja lämmitystä isommalle ja paina lisää kaasua.
Nauran. Nautin. Vapaudesta.
Diesel ikuisesti.
Ei siinäkään ole rangenäyttöä.
En ajaisi 1300 kilsaa pysähtymättä minkään sortin autolla.
Mökkimatka kestää 3,5 tuntia ja mentiin sinne sitten mun bensa-autolla tai miehen sähköautolla niin samassa paikassa pysähdytään tauolle. Ero on vain se että sähköauto ladataan, bensa-auto (tarvittaessa) tankataan. Ja toki ero myös se että lataus maksaa muutamia euroja, tankkaus muutamia kymppejä.
kyllähän sen pitkää siivua ajaessa huomaa kun katsoo jonon kärkiautoa siellä joku amerikkalainen paristovispilä jurnuttaa 80 km/h vakkarilla
onneksi tonnin polttiksellani ohitan tuollaisen tientukon nopeasti ja tehokkaasti
diesel vie sen 4 litraa satasella
en näe yhtään syytä pelleillä paristoautoilla
Helsinki tampere välillä ainakin ne kyhnyttäjät on kaikkea muuta kuin sähköautoja. Vissiin polttoaine on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki tampere välillä ainakin ne kyhnyttäjät on kaikkea muuta kuin sähköautoja. Vissiin polttoaine on kallista.
etkö osaa ohittaa moottoritiellä?
Vierailija kirjoitti:
diesel vie sen 4 litraa satasella
en näe yhtään syytä pelleillä paristoautoilla
No ei vie jos on tehoa enemmän kuin ruohonleikkurissa
Kymppitonnien tappion? Joku mg4 tai c3 ei edes kolmea kymppiä maksa, ei ole kauheat pääomakulut vaikka arvonalennus olisi mitä.