Patteriautoilu talvella on hullun hommaa
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9cd12d8f-afa5-427c-ae2f-61e4280d…
Jos range on talvella hikiset 300 km täydellä akulla, siitä on realistisesti käytössä ehkä 250 km, koska harvempi uskaltaa ajaa akkua aivan tyhjän rajamaille etenkään kylmällä talvikelillä.
Tämä on sitten olettaen että ajaminen tapahtuu todella taloudellisesti, joten kaikki ylimääräiset kiihdytykset ja moottoritienopeudet ovat myrkkyä.
Sopii ehkä taajama-alueella kaupassa käytiin jos ei halua jatkuvasti olla lataamassa.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on täyssähkö ja minulla bensis.
Mutta nyt on niin kylmä, että sanoin miehelle, että minun on pakko ottaa sähkö alleni tänään, ja hän saa lähteä bensiksellä. En lähde tuonne jäätymään ja ajamaan 8 kilsaa, että tulee lämmin,
Hauskaa. Luin "miehelläsi on sähköauto ja sinullakin pieni penis..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa sössötystä. FLTP1000 testissä torstaina reilun 50 auton joukkio ajoi tasan 1000km mittaisen pätkän Mäntsälästä Rovaniemen ja Kemijärven kautta Kuusamoon.
Nopein oli MB CLA kokonaisaika 12h 43min. Latasi matkalla kahdesti 24 min ja 30min. Ja nyt oli reissun päällä oikeasti kylmä.
olisihan se aika kummallista jos ei 100000 eur mersulla pystyisi ajamaan 1000 km/vrk
Ihan sama menee puolet halvemmallakin sähkärillä.
Patteriauto kokemuksilla olen todennut että ei sillä rangella niin väliä, mutta kotona pitää olla 22kW laturi. Muuten saa olla pikalatausasemia kuluttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on täyssähkö ja minulla bensis.
Mutta nyt on niin kylmä, että sanoin miehelle, että minun on pakko ottaa sähkö alleni tänään, ja hän saa lähteä bensiksellä. En lähde tuonne jäätymään ja ajamaan 8 kilsaa, että tulee lämmin,
eli työmatkasi kestää n. 5 min
Kun käymme talvella mökillä, niin akulla pääsee edes takaisin, kun moottoritietä hurisee 110 km/h. Matka yhteen suuntaan on 106 km.
Vierailija kirjoitti:
Patteriauto kokemuksilla olen todennut että ei sillä rangella niin väliä, mutta kotona pitää olla 22kW laturi. Muuten saa olla pikalatausasemia kuluttamassa.
Totta. Sähköauton koko idea lepää siinä, että kotona voi ladata ja pörssisähkö on halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajoin Oulusta Helsinkiin sähköautolla, pakkasta reilu 10 astetta. Kaksi pysähdystä molempiin suuntiin. Eihän tämä kiireisen ihmisen auto ole, mutta minulle sopii. Ensimmäisellä pysähdyksellä söin, toisella join kahvit.
Minäkin ajan tuon välin kymmenkunta kertaa vuodessa, tosin pysähdyn useammin ja ajan bensa autolla :D
Kyllä siihen menee kunnon pysähdyksillä taukoihin pelkästään 2h, plus ajot 7-8h kesä talvi.
Joo, teinien provojahan nämä kommentit täällä on. Itsellä tulee sähköautoilua tuollaiset 50 000/v ja niin sanotut pakolliset lataustauot on todella harvassa. Kahvitaukojakaan en pidä vaan otan takeawyn useimmiten. Latailut tien päällä osuu johonkin kauppareissulle tai syömiseen pääasiassa ja yleensä 20min on ihan riittävästi. Pikkuisen etukäteen suunnittelemalla ei mitään ongelmaa, eikä tarvitse tien tukkona olla. Ne tientukot kulkee yleensä ihan muulla käyttövoimalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Sähköauton koko idea lepää siinä, että kotona voi ladata ja pörssisähkö on halpaa.
Kaikki sähkö on halpaa dieselauton kuluihin verrattuna.
AP:lle, sähköautolla ajomatka on pakkasilla 0,36 x WLTP . Sähköautolla ei todellakaan ajella satoja kilometrejä näillä keleillä. Lähes aina alle 200km . Käytettyn akun luovutuskapasitettikin niiden heikkojen akunlämmityksien vuoksi romahtaa todella alas. Alle 100 kilometrin katkoajot hyvin yleisiä.
Täällä joku paskiainen valehtelee ajelevansa "päivittäin" Helsingistä Lappiin kahdella latauksella. Se on se kuuluisa valehtelija ja trolli. Joku sanoo sitä telsa-sepoksi.
Älkää uskoko sähköautoilijoiden satuja täällä. Tunnevammaista porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
AP:lle, sähköautolla ajomatka on pakkasilla 0,36 x WLTP . Sähköautolla ei todellakaan ajella satoja kilometrejä näillä keleillä. Lähes aina alle 200km . Käytettyn akun luovutuskapasitettikin niiden heikkojen akunlämmityksien vuoksi romahtaa todella alas. Alle 100 kilometrin katkoajot hyvin yleisiä.
Täällä joku paskiainen valehtelee ajelevansa "päivittäin" Helsingistä Lappiin kahdella latauksella. Se on se kuuluisa valehtelija ja trolli. Joku sanoo sitä telsa-sepoksi.
Paljonkos on kilsoja sähköautolla takana?
Miksi polttiksella ajavaa pitäisi uskoa sähköautoa koskevissa jutuissa?
Vierailija kirjoitti:
Hyvin toimii.
Ensin lataa kotona ja sitten junassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän id7:lla ajaa aina enemmän kuin 200 km, vaikka olisi kuinka pakkanen tai kaatosade.
Jopa edellisellä id4:llä ajoin enemmän, vaikka monilta osin huonompi auto.
Saatika, jos alla olisi joku taican tai audi.
Vierailija kirjoitti:
Linkki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono idea, jos joutuu itse maksamaan sähköauton. Kymmenien tuhansien tappiot auton elinkaaren aikana. Jos ajaa vähäb, se tappio on todella huomattava.
Mun työmatka on 55km suuntaansa eli 110km päivässä. Jos jossain poikkean, tulee päivässä ihan max 200km päivässä. 25 asteen pakkasellakin mun patterikinukissa on range 250km eli riittää oikein hyvin. Yöllä lataan.
En harrasta rautaperseajoja, tämä riittää mulle oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Mulla on tapana nukkua öisin, hyvin ehtii lataamaan 80kwh sinä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ok, mä ajoin täydellä kuormalla -22 pakkasessa männä viikolla 400km noin 90km/h, range oli kylläkin 0.6*WLTP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Mulla on tapana nukkua öisin, hyvin ehtii lataamaan 80kwh sinä aikana.
Kun nuo ajot tuppaa olemaan 7-17 välillä ja 80kWh on niihin hyvä aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Sähköauton koko idea lepää siinä, että kotona voi ladata ja pörssisähkö on halpaa.Huono idea, jos joutuu itse maksamaan sähköauton. Kymmenien tuhansien tappiot auton elinkaaren aikana. Jos ajaa vähäb, se tappio on todella huomattava.
Tonnin rotteloilla ajavien ongelma. Ne piirtää kellä on liitua. Ja ajavat uudemmilla autoilla. Ei se sinun tonnin rottelosikaan tyhjästä syntynyt. Jonkun sen piti uutena ostaa ja ajaa sillä niin pitkään kunnes sen arvo laski niin alas että kaltaisellasi luuserilla on varaa siihen.
Mä ajan vuosittain 40-50tkm, tahti ollut tämä joka vuosi jo vuodesta 2000. Asun aika liki Helsinkiä. Tänä aikana en ole käynyt autolla kuin kerran Sotkamossa, kaikki muut matkat ovat olleet maksimissaan tyyliin Jyväskylään, Turkuun, Tampereelle, Lappeenrantaan.
Ei siis ole mitään tarvetta sellaiselle autolle millä pystyy ajamaan 1200km yhtäsoittoa ylämäkeen molempiin suuntiin kaasu pohjassa täydellä kuormalla asuntovaunu perässä ilman yhtäkään kusitaukoa.
Luulen, että valtaosan tavallisista autoilijoista päivittäinen ajosuorite on jotain 50-200km luokkaa, jolloin joku maximiubersuper range on aika merkityksetön ominaisuus.
Minäkin ajan tuon välin kymmenkunta kertaa vuodessa, tosin pysähdyn useammin ja ajan bensa autolla :D
Kyllä siihen menee kunnon pysähdyksillä taukoihin pelkästään 2h, plus ajot 7-8h kesä talvi.