Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mille alalle sopii kiltti ja empaattinen ihminen?

Vierailija
29.01.2026 |

Mikä ala sopisi kyseiselle ihmistyypille? 

Kommentit (317)

Vierailija
201/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kanssa pärjää jos on kiltti, ja ne muut ominaisuudet mitä vaaditaan on oikeudenmukaisuus, suoruus/rajat ja hauskuus ettei ole tiukkapipo.

Vain ilkeä ja tylsä ihminen luulee että lasten kanssa tarvitaan huonoja ominaisuuksia että pärjää. Vanhanaikaista.

Vierailija
202/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa työelämä just olla takana, ja ehkä siksi on näkökulmaa asiaan. Koulutus mulla on ihmissuhde alalta, jonne hakeuduin ajatuksena hoitaa oman vakaumukseni mukaisesti niin kuin halusin itseäni hoidettavan. Aika nopeasti huomasin sekä vakaumukseni että luonteeni jokseenkin vääräksi työtehtävään, johon olin kirkkain sinisin silmin hakeutunut.  Asiakkaat, potilaat pitivät empaattisesta ja hyväänuskovasta suhtautumisestani, mutta työyhteisössä sellainen herätti närkästystä. Heitä en saanut missään vaiheessa puolelleni, päinvastoin. Pikkuhiljaa tajusin, että itseäni suojellakseni tarvitsen työn, jota teen itsenäisesti, jossa ei ole pitkiä kontakteja ei asiakkaisiin, potilaisiin eikä työyhteisöön. Jätin ihmismieleen ja sen koukeroihin syventyneen työni, siirryin vastaanottotyöhön, jossa kohtaamiset on lyhyitä,  eikä välttämättä kohtaa samaa ihmistä enää kuin satunnaisesti tai ei lainkaan. Empatiaa säännöstelen työssä, osoitan sitä juuri sen verran, etten ole tyly, mutta etten polta itseäni enää loppuun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoiva

Vierailija
204/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiovarainministeriksi

Vierailija
205/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mille alalle tahansa periaatteessa. Tosin ei Suomessa.

Mikä ala olisi hyvä jonkun ulkorajan takana? Miksi ei Suomessa? Onko hoiva-ala sopiva Ruotsissa tai Virossa, mutta ei Suomessa? Entä rakennusala, sopiiko kiltille Virossa mutta ei Suomessa? Miksi näin?

Vierailija
206/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on eläimille kiltti ja empaattinen niin eläintenhoitajaksi,a

Ei kannata siellä nimenomaan joutuu ihmisten kanssa tekemisiin.

Vierailija
207/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään tapauksessa yleisöpalvelutehtäviin. Palaisit loppuun alle ajan.

Vierailija
208/317 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiltti välttämättä ole nynny. Kiltteys voi olla vahvuuskin.

Vierailija
209/317 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sote-ala kierrä kaukaa. Siellä jo pelkkä työilmapiiri hajottaa sut. 

Soteala ja hoiva on haukuttu palstalla lyttyyn kymmeniä kertoja.

Ko ala on mätä, olen vahvasti sitä mieltä.

Lääkäri on kingi alalla, muut hampparin hommissa. Voi sitä valitusta.

Vierailija
210/317 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii hyvin sosiaalialalle jakamaan veronmaksajien rahoja siipiveikoille, jotka osaavat katsoa vetoavasti.

Vierailija
211/317 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipuri

Vierailija
212/317 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pitkälti mille alalle tahansa, itse olen aika lailla kuvaamasi ihminen, kärsin myös pankiikki kohtauksista ja koululssa esimerkiksi esitelmän pitäminen oli lähes mahdotonta.... Nyt olen työskennellyt viimeisest 20 vuotta asiakaspalvelu tehtävissä ratkomassa erinlaisia ongelmai... En sano että se olisi helppoa tänäkään päivänä ja että ei ongelmia olisi mutta mahdollista on!

Vierailija
213/317 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinten pariin. Vaikka kissahotellin omistajaksi. Tai eläinten vanhainkodin pitäjäksi.

Vierailija
214/317 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatri Roope olikin tosi kiltti. 

Vierailija
215/317 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja, mitta pitää olla paljon  muitakin ominaisuuksia. 

Ei suosittelisi. Teinit haistavat veren ja syövät elävältä herkän opettajan.

Herkkä ja kiltti ovat eri asioita. 

Vierailija
216/317 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen samaa mieltä kuin edeltäjä. Ei kiltti ja empaattinen ole todellakaan sama asia, kuin se, että ei osaisi pitää puoliaan. Ihmeellistä, että väitetään, että kiltit syödään elävältä. Ei syödä, ei ainakaan minun kokemuksen mukaan. 

Olen itse empaattinen ja olen kätilö. Minusta hoitoala sopii minulle kuin nenä päähän. En todella ole kokenut, että hoitoalalla empaattinen syötäisiin.  Enemmänkin tunnutaan arvostavan ja sanovan ääneen jos tällainen piirre työkaverissa huomataan. Olen työskennellyt myös psykiatrilla, siellä sama juttu. 

Rajattomat ja ne, jotka eivät osaa pitää puoliaan, on niitä, joilla on ongelmia rajoissa. Ne voi olla luonteeltaan ihan millaisia vain. 

Mutta eipä se narsistien kanssa auta, että osaa pitää puoliaan. Heidän kanssaan vietetty aika kuluttaa henkisesti, eikä siinä auta muu kun hankkiutua eroon heistä.

Vierailija
217/317 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persupoliitikoksi <3 Jopa ministeriksi, ereityisesti valtiovarain- tai sosiaali- ja terveysministeriksi.:)  Täällä tarvitaan empaattista sympatiaa...

Vierailija
218/317 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautausalalle

Vierailija
219/317 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijaan. Hän tekee mitä käsketään/pyydetään ja empaattisuus tulee käyttöön silloin kun pitää joukossa asettua myös toisten asemaan ja ymmärtää toisten tunteet.

Eli jos vaikka ollaan tilanteessa, että ammutaan kovilla. Vastaan tulee örkkilauma ja oman porukan johtaja sanoo että hän vihaa noita örkkejä.

Silloin hän ymmärtää, että viha on oikeutettua eikä tunteita pidä kahlia vaan laskea sarja läpi örkkilaumasta..

Vierailija
220/317 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pitkän omaishoitajan ns uran tehnyt herkkis. Vielä pitäisi keksiä jotain, hankalaa tosin on. Työelämä vaikuttaa kylmältä ja kovalta nykyään. Myös uupumus vaativasta hoitotyöstä painaa. Henkinen hyvinvointi ja hyvä ilmapiiri nousseet kaiken edelle.