Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mille alalle sopii kiltti ja empaattinen ihminen?

Vierailija
29.01.2026 |

Mikä ala sopisi kyseiselle ihmistyypille? 

Kommentit (317)

Vierailija
181/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joogaohjaaja

Vierailija
182/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupukiksi  tai tontuksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teurastajan ammatti voisi olla hyvä.

Vierailija
184/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumiinavausavustaja. Kuollutkin tarvitsee empatiaa.

Vierailija
185/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulupukiksi  tai tontuksi

Paha pukki tulee ja lyö, tontut varastaa lahjat, mutta tämä onkin vaan satua.

Vierailija
186/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ammattikoulun suomen kielen ja viestinnän opettajana 1990-luvulla, ja nuoret (suurin osa poikia) kertoivat minulle kaikkia murheitaan, osa jopa kirjoittamalla. Niitä sitten selvittelin (huumausainejuttuja, koulukiusaamisia, itsemurhatoiveita, sairauksia, koulunkäyntivaikeuksia, rakkausmurheita).

Kiltti ja empaattinen ihminen sopii kaikkiin paikkoihin ja kaikille aloille. Joka paikassa tarvitaan joku herkkä, jolle uskoudutaan. (Eduskunnassa on se terapeutti-Ville...vaikka hän tekeekin työtään laskelmoidusti ja bisnes-ideoilla.) 

Vierailija
187/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä alasta hän itse haaveilee.  

Vierailija
188/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkä joutuu työpk kiusatuksi

Vierailija
189/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliala on itselle ollut ainakin hyvä valinta, mutta sitten pitää osata ottaa myös huomioon se, että erottaa ns. Ammatillisen empatian siviiliempatiasta. Kestän töissä rankkoja juttuja, jotka ei saa mennä ihon alle. Pitää myös varoa kyynistymästä liikaa. Itsellä vaati vuosia että tuo työminä kehittyi ja varoa myös empatiauupumusta. Usein herkät ihmiset on paljon vahvempia kuin saatetaan olettaa. Työasiat pitää osata jättää työpaikalle. Joskus tietenkin tulee asioita joita tulee pohdittua vapaallakin, enhän sentään ole mikään kone. Mutta siis yleisesti ottaen. Pitää varautua myös siihen että asiakas tai omainen saattaa tulla lankoja pitkin ja osattava olla ottamatta sitä henkilökohtaisesti. 

Vierailija
190/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikki alat. 

Vierailija
191/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieroja voisi olla hyvä, mutta jos olet uupumiselle altis niin en voi suositella kokopäiväduunina. Fyysisesti kuormittavaa.  T. Hieroja

Vierailija
192/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri. Viiva ei vaadi.

Vierailija
193/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pappi

Seurakunnissa on selkäänpuukottajia. Kaikkea saa sanoa ja tehdä toisille, jos jälkeenpäin pyytää anteeksi. Kiltti ja empaattinen jyrätään sairaslomalle alle aikayksikön.

Vierailija
194/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pianonvirittäjä

Marjojen ja käpyjen poimija

Puutarha-alalla kasvattaa juureksia ja yrttejä

Vierailija
195/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun nyt ensin löytyisi se kiltti ja empaattinen ihminen tästä maailmasta 

Suurin osa ihmisistä on kilttejä ja empaattisia. Koskee useimmiten aikuisia miehiä. Tosi mies on kiltti, rauhallinen, ajattelevainen ja myötäelävä. Näitä näen ja olen nähnyt arjessani paljon. Olen vanha nainen.

Vierailija
196/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja, mitta pitää olla paljon  muitakin ominaisuuksia. 

Vierailija
197/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja, mitta pitää olla paljon  muitakin ominaisuuksia. 

Ei suosittelisi. Teinit haistavat veren ja syövät elävältä herkän opettajan.

Vierailija
198/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä hoiva-ala, siellä palat loppuun alla aikayksikön.

Muut käyttävät hyväksi heti

Vierailija
199/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltti ei ole synonyymi rajattomalle tai uhrautuvalle. Jos on ylikiltti, uhrautuva ja antaa muiden kävellä ylitse, sitten karsiutuu moni ala pois tietysti. Mutta kiltti ja empaattinen voi olla myös rajansa ja arvonsa tunteva, tarvittaessa jämpti ihminen jolla on sekä sydäntä että itsevarmuutta. Mielestäni tällainen fiilis tulee esim. terapeuttivillestä ja hänhän pärjää eduskunnassakin, missä yleensä ei liian kiltit persoonat pärjää. Keksin kyllä monia muitakin politikkoja joista tulee empaattinen kuva, vaikka joutuvat puolustamaan itseään ja muita kovastikin. Lisäksi jo lapsena koulussa suosituimmat opettajat olivat niitä, joilla oli jämptiyttä ja kiltteyttä sopivassa suhteessa. Heitä kunnioitettiin ja he saivat tarvittaessa luokan ruotuun, mutta eivät valittaneet ikinä turhasta. Aito kiltteys tarvitsee tuekseen mielestäni voimaa, koska moni sekoittaa kiltteyden miellyttämisen haluun. Miellyttäjä sanoo kaikkeen joo, mutta ei välttämättä osaa puolustaa heikompaa koska se vaatii vastaan asettumista.

Vierailija
200/317 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen samaa mieltä kuin edeltäjä. Ei kiltti ja empaattinen ole todellakaan sama asia, kuin se, että ei osaisi pitää puoliaan. Ihmeellistä, että väitetään, että kiltit syödään elävältä. Ei syödä, ei ainakaan minun kokemuksen mukaan. 

Olen itse empaattinen ja olen kätilö. Minusta hoitoala sopii minulle kuin nenä päähän. En todella ole kokenut, että hoitoalalla empaattinen syötäisiin.  Enemmänkin tunnutaan arvostavan ja sanovan ääneen jos tällainen piirre työkaverissa huomataan. Olen työskennellyt myös psykiatrilla, siellä sama juttu. 

Rajattomat ja ne, jotka eivät osaa pitää puoliaan, on niitä, joilla on ongelmia rajoissa. Ne voi olla luonteeltaan ihan millaisia vain.