Työtön, miten saat pidettyä pään kasassa?
Olen ollut nyt työttömänä vuoden verran, kun edellinen määräaikainen työ päättyi. Olen hakenut niin oman alan kuin ihan muitakin duunia, tuloksetta. Olen yrittänyt pysyä toiveikkaana ja ajatella, että kyllä huolellinen ja kova työnhaku jossain kohtaa palkitaan.
Varsinkin nyt tammikuun aikana mieli on mataloitunut. Jatkuvat innostumiset, hakemusten työstämiset ja pettymykset ottavat voimille. Myös tuttujen ja puolituttujen kyselyt työllistymisestä suoraan sanoen hatuttaa. Kun on ollut vakityössä, niin silloin mun työasiat eivät ole juurikaan kiinnostaneet. Nyt, kun olen työtön niin johan kiinnostaa. On ikävä toistaa samaa laulua: Ei ole vielä osunut kohdalle jne. Melkein tekee mieli vältellä ihmisiä, jottei tarvitsisi selitellä työasioista yhtään mitään. Toisaalta taas voittopuolisesti vaan omassa työnhakukuplassa oleminen on haastavaa sekin. Vaikea pitää yllä toivoa.
Miten te muut työttömät saatte pidettyä pään kasassa ja mielen korkealla tai edes siedettävällä tasolla? Päivittäinen liikunta, kotityöt yms. ei tunnu pidemmän päälle toimivalta konseptilta, kun raha-asiatkin painavat. Jotenkin ei osaa nauttia vapaa-ajan määrästä tässä tilanteessa.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen saamapuolella näissä veronalennuksissa mutta silti minua hirvittää että rahat niihin on otettu kaikista köyhimmiltä. En kykene, rehellisesti sanoen, nauttimaan siitä hyvällä omallatunnolla. Veronalennuksia on rahoitettu myös velkarahoilla.
100 000 kotitaloutta on suistunut köyhyysrajan alapuolelle. 30 000 lapsiperheitä.
Minulla on hyvät vaistot paitsi ihmisten suhteen niin myös sijoittajana. Olen aina kaksi askelta edellä muita. En ole ennen ollut järin uskovainen mutta jo i ennen koronaa, minusta tuntui kuin joku pimeä energia olisi valtaamassa maailman. Kiitos vaistojeni, osasin ennakoida sijoitukseni turvaan. Sijoitin paljon kultaan ja tekoälyyn kun se oli halpaa.
Nyt minusta tuntuu että pimeys on vallannut maailman ja monet päättäjät. He ovat jonkun suuremman, selittämättömän pahan marionetteja. En olisi vielä kymmenen vuotta sitten puhunut tällaisia ja olisin pitänyt nykyistä minääni hulluna. <
Etkö huomaa, että itse rahoitat tätä pimeyttä sijoittamalla niihin rahaa?
jaksan oikein hyvin. siitä olen kiitollinen ettei ole huollettavia. suomen tulevaisuuskaan ei juuri kiinnosta, itsepä soppansa keittivät. ei ole omaisuutta eikä velkaa ja kumpaakaan en hanki.
Liikun säännöllisesti, pihalla kannattaa käydä myös kävelylenkeillä. Pitkä kävely ulkona tekee mielelle erittäin hyvää. Minulla on intohimon kohteita ja harrastuksia ja ne auttavat jaksamaan.
Suurin muutos tuli siinä, kun ajattelin, että sillä ei ole mitään väliä mitä muut ajattelevat minusta. En tarvitse muiden hyväksyntää ja sitä mitä yhteiskunta odottaa minun tekevän. Toki raha-asiat huolettavat, mutta olen huomannut että negatiivinen elämänasenne ruokkii negatiivisuutta ja et saa elämään mitään hyvää, jos olen negatiivinen. Positiivinen asenne auttaa pärjäämään. Jos elämässäsi on ihmisiä, jotka tuovat vain ahdistusta ja surua niin kannattaa miettiä itseään ja vähentää heidän näkemistään. Ympäröi sinut ihmisillä, jotka ovat positiivisia.
Vierailija kirjoitti:
No mulla on niin paljon ilmaisia/halpoja harrastuksia että aika ei meinaa riittää työttömänäkään.
Kerro mitä? Itse en kyllä ihan helpolla niitä keksi, etenkin kun en laske lukemista tai elokuvien katselua harrastuksiksi, vaikka molempia teenkin. Ja täytän ristikoita ja kävelen metsissä, mutta siis oikeita, ilmaisia harrastuksia? Halpakin käy. Siis todella halpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei tee työstä ja työn hakemisesta koko elämänsä keskiötä, pärjää oikein hyvin. Kannattaa miettiä omia käsityksiä siitä, mitä on hyvä elämä, mikä tekee onnelliseksi, mistä nauttii. Jos työ on vastaus näihin kaikkiin, niin sitten kannattaa miettiä myös sitä, voiko sitä sisältöä elämään hankkia sittenkin jostain muualta. Joo, kiva, jos saa töitä jossain vaiheessa, mutta jos ei, voi tehdä jotain muuta.
Ei työ ole elämän keskiössä vaan se, että ilman riittäviä tuloja elämä on kamalaa kituuttamista kurjalla alueella itsariyksiössä ja jokapäiväistä puuton syöntiä nälkäänsä.
Sulla lienee puoliso joka elättää jolloin voit julistaa ettei "työ ole elämän keskiössä".
Ei tässä ole kyse yhtään siitä kuka elättää ja ketä. Kyse on siitä, että päättää määrittääkö työ sun koko elämän. Oletko onnellinen ja positiivinen ainoastaan, jos sinulla on töitä? Minä kieltäydyn uskomasta, että ihmisen arvo määräytyisi työn kautta. Kyllä raha helpottaa montaa asiaa, mutta rahaa saa vaikkei töitä olisikaan. Menoja joutuu ehkä suhteuttamaan, jos tulot tippuvat äkillisesti työttömyyden vuoksi. Sitten sopeudutaan siihen. Etkä vieläkään ole yhtään sen huonompi ihminen kuin naapuri, joka lähtee aamulla seiskalta töihin. Ota termariin kahvit ja lähde kävelylle pakkassäähän, kun heräät tai hae läppäri sänkyyn ja katso joku elokuva peiton alla. Mitä vaan, mikä tuo iloa omaan päivään.
Vaikka pääsisinkin töihin, niin luottamus tähän yhteiskuntaan ei palaa enää koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla on niin paljon ilmaisia/halpoja harrastuksia että aika ei meinaa riittää työttömänäkään.
Kerro mitä? Itse en kyllä ihan helpolla niitä keksi, etenkin kun en laske lukemista tai elokuvien katselua harrastuksiksi, vaikka molempia teenkin. Ja täytän ristikoita ja kävelen metsissä, mutta siis oikeita, ilmaisia harrastuksia? Halpakin käy. Siis todella halpa.
Aloita YouTuben kautta esim. uusi tanssiharrastus tai pilates tms. YouTube on täynnä askartelu/käsityövideoita. Jos sulta löytyy kirjastokortti niin kirjastosta voi lainata käsityökirjoja. Osta vähitellen tarvittavat välineet, ei kerralla. Tee kirjoista arvosteluja YouTubeen tai kirjaa vihkoon lukupäiväkirjaa. Kyllähän halpoja tai ilmaisia harrastuksia löytyy. Käy ilmaispäivinä museoissa, syksyllä marjastamassa tai sienessä.
käyn yleensä päivän mittaan salilla tai luistelemassa. muina kun talviaikaan pyöräilen ja käyn perkaamassa metsää.
päiväsaikaan käyn pörssikursseja ja yhtiöiden tilaa läpi ja teen osakeosotoja...päöomatloista saa lisää huonoon työttömyysrahaan siytten minulla on myös projektina opiskelu kurssimuotoisena ylipistossa...
näin saa päivät kulumaan
Ei minulla ole ongelmaa. Olen rikas. Nautin ulkoilusta, kotihommista, kaikenlaista pientä järjestelyä ja askartelua. Päivät menee vauhdilla. Nukun niin pitkään kuin hyvältä tuntuu. Tuntuu että olen etukäteiseläkkeellä (jonka rahoitan itse) ja tämä on elämäni parasta aikaa. Kesää odotan toki, että pääsen pihalle askartelemaan myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YouTubesta löytyy paljon liikuntavideoita, voit opetella sen avulla vaikka joogaa tai sambaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka pääsisinkin töihin, niin luottamus tähän yhteiskuntaan ei palaa enää koskaan.
tämä
Tilasin Temusta tislauslaitteet ja nyt on ihan rattoisaa. Ohessa työllistän itseäni pienimuotoisella yritystoiminnalla.
kerrankin on aikaa itselle ja se aika kannattaa käyttää laatuaikaan..
plenkin klähdössä nyt 2-3 kk ulkomaan reisulle ilman mitään stressiä
Juu, youtuben avulla autotkin nykyään korjataan. Vaihdetaan itse kytkin, kun ei ole rahaa viedä autoa korjaamoon. Ja varaosat ulkomailta tai kolariautoista.
Vierailija kirjoitti:
Juu, youtuben avulla autotkin nykyään korjataan. Vaihdetaan itse kytkin, kun ei ole rahaa viedä autoa korjaamoon. Ja varaosat ulkomailta tai kolariautoista.
Ennen sai ansiosidonnaista ja auto korjaamoon. Nyt ei saa eli youtube ja korjataan itse.
Oletteko tehneet kotona remonttia youtuben avulla?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tehneet kotona remonttia youtuben avulla?
Nainen pystyy laatoittamaan kylpyhuoneen kerrostalossa youtuben avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakkn täällä mun kotikaupungissa työväenopiston kurssit on -50%, jolloin maksettavaa jää koko kaudesta 10-15 euroa. Tämä koskee aivan kaikkia kursseja, ruoka, kielet, kädentaidot, liikunta, musiikki.... Tarjonta on todella laaja. Itse olen tällä hetkellä kolmella liikuntatunnilla viikossa, aina mahtunut niihin, joihin halunnutkin. Vaihtelen kursseja vuosittain mielenkiinnon mukaan.
Jos olisin ihan vaan kunnossa oleva työtön, tekisin ihan vaikka mitä. Paljon luonnossa koirien kanssa. Etenkin talvet. Nyt ei voi pitää enää koiria eikä pääse pirtistä pihalle yhtään, oli kesä tai talvi. Se on tosi hirveä kun itsestä oleellisin osa ikään kuin leikataan vain pois. Sydän särkynyt. Olin ennen kaikesta kiinnostunut ja nauttiva. Olen kai nytkin, mutta ei jaksa, eikä jaksa enää olla välittävä ja valveutunut. On kuin murto-osa itsestä käytettävissä. Musiikki korvilla jaksaa edes jollain sen päivänsä ja yöllä.