Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön, miten saat pidettyä pään kasassa?

Vierailija
28.01.2026 |

Olen ollut nyt työttömänä vuoden verran, kun edellinen määräaikainen työ päättyi. Olen hakenut niin oman alan kuin ihan muitakin duunia, tuloksetta. Olen yrittänyt pysyä toiveikkaana ja ajatella, että kyllä huolellinen ja kova työnhaku jossain kohtaa palkitaan. 

Varsinkin nyt tammikuun aikana mieli on mataloitunut. Jatkuvat innostumiset, hakemusten työstämiset ja pettymykset ottavat voimille. Myös tuttujen ja puolituttujen kyselyt työllistymisestä suoraan sanoen hatuttaa. Kun on ollut vakityössä, niin silloin mun työasiat eivät ole juurikaan kiinnostaneet. Nyt, kun olen työtön niin johan kiinnostaa. On ikävä toistaa samaa laulua: Ei ole vielä osunut kohdalle jne. Melkein tekee mieli vältellä ihmisiä, jottei tarvitsisi selitellä työasioista yhtään mitään. Toisaalta taas voittopuolisesti vaan omassa työnhakukuplassa oleminen on haastavaa sekin. Vaikea pitää yllä toivoa. 

Miten te muut työttömät saatte pidettyä pään kasassa ja mielen korkealla tai edes siedettävällä tasolla? Päivittäinen liikunta, kotityöt yms. ei tunnu pidemmän päälle toimivalta konseptilta, kun raha-asiatkin painavat. Jotenkin ei osaa nauttia vapaa-ajan määrästä tässä tilanteessa. 

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen pipon 60 asteessa.

Vierailija
2/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hae enää tosissani enkä haaveile töihin pääsemisestä vaan keskityn tähän päivään. Ja olen onnellinen, koska mulla on rajattomasti aikaa ja saan herätä milloin huvittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitin kahvit, hain lähikaupasta croisantin, kohta lähden luistelemaan, sen jälkeen käyn ruokakaupassa jne. Ihan turha stressata jos ei saa duunia. Onneksi tilillä on säästöjä. 

Vierailija
4/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kauan työtön. Aikani odotin päästä työkyky selvitykseen..vuosia olin jonossa. No kyllästyin odottamaan hain viime keväänä opiskelemaan alaa joka minua kiinnostaa. Oli lyhyt koulutus työvoimapoliittinen. No pääsin kurssille. Opiskelin ja tein näytön. Jokin aika sit sain todistuksen jonka turvin jatkan opintoja vielä. Tämä kevät menee siinä. Sit olis jo opinnoista paljo tehty. Hyväksilukuja voi hakea jos tutkinto on samaa tasoa kuin aiempi tutkinto. Minulla on eri alan tutkinto perustutkinto puolelta. Katsoo sit teennkö joku päivä vielä tutkinnon loppuu tämän uuden. Kannataa hakea opiskelee. 

Vierailija
5/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aika erilainen tilanne. Olen työkyvytön, mutten pääse sen enempää töihin kuin eläkkeelle. Ennen sairastumista työ- ja opiskeluhistoria hyvin hajanainen. 

Olen aika varaton ja huonoista oloista jo alunperinkin (väkivaltaiset alkkisvanhemmat). Kukaan ei kysele mitään, tukiverkkoa ei ole. Pärjään kotona itsenäisesti kun olen vain laskenut standardit elämiselle niin alas, ettei mikään haittaa enää. Kauppaan pääsen kun pääsen. Välillä menee hyvin useampi päivä, välillä olen pyörätuolikamaa viikon tai kuukauden (vaikea MS). Jalkoja ja pidätysongelmia pahempaa on, ettei pää toimi enkä meinaa millään pysyä hereillä tai omaksua uutta tietoa. Olin tosi älykäs aikanaan. 

Tämä elämä meni nyt näin. Pää pysyy kasassa miten pysyy. Tänään ihan ok, vaikka pahaa hermosärkyä onkin, mutta kaunis pakkaspäivä ja ylihuomenna saa tuet ja naapuri voi sitten käydä minulle kaupassa<3 

Vierailija
6/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hae enää tosissani enkä haaveile töihin pääsemisestä vaan keskityn tähän päivään. Ja olen onnellinen, koska mulla on rajattomasti aikaa ja saan herätä milloin huvittaa.

Ja olen oikeasti alkanut kyseenalaistaa koko työssäkäynnin mielekkyyden. Käytetään koko aikuisikä ja hyvät vuodet siihen, että raadetaan töissä, jotta voidaan mahdollisimman usein lähteä pois siitä kalliilla ostetusta kodista ja haalia ympärilleen vaan lisää materiaa, joka sekään ei tunnu miltään.

Vierailija
7/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa ottaa työ vastaan ja lopettaa tukien varassa eläminen.

Vierailija
8/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap kysellyt vuokrafirmoista teollisuuden työpaikkoja? Niin vaan minäkin tuplamaisteri päädyin pätkätyöhön liukuhihnalle. Raskasta työtä huonolla (mutta säännöllisellä) palkalla ja mikä parasta, vapaana työkkärin kyykytyksestä. 

Työkavereissa samassa tilanteessa olevia tai tehtaalle muuten vaan hakeutuneita/jämähtäneitä, ikäjakauma 18v eläkeikäinen. Insinööri on joka kolmas samaa työtä tekevä. 

Vierailija
9/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä tekevän veronmaksajan näkökulmasta on todella kummallista miten työnteko tai yrittäminen ei kiinnosta nykypäivän työttömiä pätkän vertaa. Entiseen aikaan ei jääty kotiin odottamaan että joku tulee hakemaan töihin. Onko syynä liian suuret sosiaalituet vai mikä en tiedä. 

Vierailija
10/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla herättyäni lähden Kurvin Lidliin ostamaan 12 tölkkiä olutta jotka päivän mittaan kippaan kiduksiini. Samalla käyn Piritorilla moikkaamassa kavereita. Mikä siinä on ollessa pikku pöhnässä. 

Vierailija
11/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuin työvoimatoimiston järjestämiin ryhmätspaamidiin. Oli eri aiheisia koulutuksia ym tsemppijuttuja. Tuli tunne, että en ole ainoa tässä tilanteessa.

Vierailija
12/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vastaus kuten aina. Haen elämän tarkoituksen ja hyvän mielen muusta kuin rahasta. Nytkin kuuluu paistuvan sipulin tirinä puuhellalta. Kohta yhdistän ne toisella pannulla muhivaan läskikastikkeeseen ja sitten syön sitä perunoiden kanssa. Kyllä niillä päiväuniin asti jaksaa.

Vierailija
13/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtä tekevän veronmaksajan näkökulmasta on todella kummallista miten työnteko tai yrittäminen ei kiinnosta nykypäivän työttömiä pätkän vertaa. Entiseen aikaan ei jääty kotiin odottamaan että joku tulee hakemaan töihin. Onko syynä liian suuret sosiaalituet vai mikä en tiedä. 

Ennen oli töitä. Siinä se selitys. Jos ei muuta ollut, niin valtio järjesti PALKKAtyötä.

Vierailija
14/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi työnteko ja yritykset ovat olleet kiinnostuneita kun olen ottanut yhteyttä, mutta heillä ei ole varaa nyt palkata uusia työntekijöitä. 
Auttoiko tämä ymmärtämään syitä työttömyyden taustalla :)?

Vierailija
15/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kielikursseilla kolme kertaa viikossa, uimassa, lenkillä, istun kahviloissa, talvella voi hiihtää, kesällä kuljeskella metsissä ja rannoilla tai pyöräillä kauemmaksi. Välillä miniristeily Tukholmaan tai Tallinnaan . Ajankulu ei ole ongelma ja pääkin pysyy kasassa. Jos joku vieraampi kyselee työstä, sanon olevani virkavapaalla.  

Vierailija
16/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ainakin kiinnostaisi tosi paljon ihan mikä tahansa työ viimeiseksi vuodeksi ennen eläkettä. En ole ollut näin kiinnostunut työn saamisesta ikinä. Syy voi olla se että tiedän varmasti milloin olen täysin vapaa.  Se taitaa vaan olla niin että eräs ominaisuus estää niin työllistymisen kuin yrittämisenkin. Ikä.

Vierailija
17/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen työkykyinen työtön lähettää joka kuukausi vähintään neljä työhakemusta. Onko silloin työllistyminen enää kiinni työnhakijasta vai olisiko vika jossain muualla?

Vierailija
18/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn kielikursseilla kolme kertaa viikossa, uimassa, lenkillä, istun kahviloissa, talvella voi hiihtää, kesällä kuljeskella metsissä ja rannoilla tai pyöräillä kauemmaksi. Välillä miniristeily Tukholmaan tai Tallinnaan . Ajankulu ei ole ongelma ja pääkin pysyy kasassa. Jos joku vieraampi kyselee työstä, sanon olevani virkavapaalla.  

Kun lähden mökille useammaksi päiväksi, sanon että menen tuulivoimaloita huoltamaan. Jos lähden vaan illaksi lumitöihin, sanon että joku pelastustehtävä palokunnan kanssa.

Tietysti joillain on mahdollisuuksia enemmän kuin toisilla, kait niitä pitää vaan keksiä. Monet harrastelut eivät edes maksa paljon.

Vierailija
19/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon aina, että olen töissä valtiolla, mutta en voi kertoa työtehtävistäni mitään, koska ne on salassapidettäviä.

Vierailija
20/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöntiksessä paistettu makkara se vasta hyvää on. Ruoka ja lämmitys samassa. Kuin retkellä olisi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi