Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön, miten saat pidettyä pään kasassa?

Vierailija
28.01.2026 |

Olen ollut nyt työttömänä vuoden verran, kun edellinen määräaikainen työ päättyi. Olen hakenut niin oman alan kuin ihan muitakin duunia, tuloksetta. Olen yrittänyt pysyä toiveikkaana ja ajatella, että kyllä huolellinen ja kova työnhaku jossain kohtaa palkitaan. 

Varsinkin nyt tammikuun aikana mieli on mataloitunut. Jatkuvat innostumiset, hakemusten työstämiset ja pettymykset ottavat voimille. Myös tuttujen ja puolituttujen kyselyt työllistymisestä suoraan sanoen hatuttaa. Kun on ollut vakityössä, niin silloin mun työasiat eivät ole juurikaan kiinnostaneet. Nyt, kun olen työtön niin johan kiinnostaa. On ikävä toistaa samaa laulua: Ei ole vielä osunut kohdalle jne. Melkein tekee mieli vältellä ihmisiä, jottei tarvitsisi selitellä työasioista yhtään mitään. Toisaalta taas voittopuolisesti vaan omassa työnhakukuplassa oleminen on haastavaa sekin. Vaikea pitää yllä toivoa. 

Miten te muut työttömät saatte pidettyä pään kasassa ja mielen korkealla tai edes siedettävällä tasolla? Päivittäinen liikunta, kotityöt yms. ei tunnu pidemmän päälle toimivalta konseptilta, kun raha-asiatkin painavat. Jotenkin ei osaa nauttia vapaa-ajan määrästä tässä tilanteessa. 

Kommentit (170)

Vierailija
121/170 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työkyvytön työnhakija. Hyppään työkkärissä ja lääkärissä. Haen sairaspäivärahaa, kuntoutustukea tai työpaikkoja, riippuen siitä tuleeko kelasta hylky. Hakemuksia, valituksia, kuntouttavaa työtoimintaa. Selvityksiä miksi asun liian kalliissa asunnossa, kun vuokranantajat nostavat vuokran yli kelan salliman rajan aina vaan. Seuraavaksi aion muuttaa telttaan. En tahdo jaksaa enää kyykytystä ja pään aukomista joka taholta. Minä en voi mitään sille, etten ole työkykyinen, mutten pääse eläkkeelle. Tuntuu, että mua rangaistaan siitä. Kyllä minustakin alkaa tuntumaan siltä, että eutanasia olisi ainakin rehellinen vaihtoehto. 

Tuo työkyvyttömien työnhakijoiden roikuttaminen tuossa limbossa on järjetöntä!

Olen miettinyt miksi tuollaista on. Perustuuko se johonkin pelkoon, että jos ihmisiä päästetään työkyvyttömyyseläkkeelle, sitten kaikki h

Se perustuu siihen, että työtön on halvempi kuin eläkeläinen. Minäkin kuuluisin eläkkeelle, mutta eläkkeeni olisi yli 1600€, niin siinä säästyy kun maksetaan vain 630€ työmarkkinatukea kuussa. (595€ neljässä viikossa).

Vierailija
122/170 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei köyhyys ole mikään pieni vaan iso huoli. Hukkaat aikaasi maailmansotaa odotellen. Kannattaisi nyt vaan tehdä niitä töitä joita saa. 

No itse en vain osaa sitä isona huolena pitää. Olen ollut tosiaan työelämässä ja nyt työttömänä oman irtisanoutumisen kautta. Ikää kohta 50. Ei minua enää mihinkään palkata. Tällainen on maailmanjärjestelmä Suomessa 2026.

Eli nyt sitten ilmeisesti elän loppuikäni tuilla? Mitään säästöjä ei ole, ei niin minkäänlaisia. 

En vain osaa olla huolestunut, en tiedä miksi? Ehkä koska ajattelen, että kunhan asunto ja jotain ruokaa on, on kaikki tarpeeksi hyvin. 

No ei tukia välttämättä makseta loppuikääsi. Sitten sulla ei ole asuntoa eikä ruokaa. 

Jos tuet lakkaavat, tulee vapaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/170 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työkyvytön työnhakija. Hyppään työkkärissä ja lääkärissä. Haen sairaspäivärahaa, kuntoutustukea tai työpaikkoja, riippuen siitä tuleeko kelasta hylky. Hakemuksia, valituksia, kuntouttavaa työtoimintaa. Selvityksiä miksi asun liian kalliissa asunnossa, kun vuokranantajat nostavat vuokran yli kelan salliman rajan aina vaan. Seuraavaksi aion muuttaa telttaan. En tahdo jaksaa enää kyykytystä ja pään aukomista joka taholta. Minä en voi mitään sille, etten ole työkykyinen, mutten pääse eläkkeelle. Tuntuu, että mua rangaistaan siitä. Kyllä minustakin alkaa tuntumaan siltä, että eutanasia olisi ainakin rehellinen vaihtoehto. 

Olen miettinyt miksi tuollaista on. Perustuuko se johonkin pelkoon, että jos ihmisiä päästetään työkyvyttömyyseläkkeelle, sitten kaikki h

Työttömyyskorvauksella pitäminen tulee halvemmaksi kuin eläkkeelle päästäminen. 

Vierailija
124/170 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole periaatteessa työtön, mutta vastaan silti. Liikuntaa joka päivä sekä sisällä että ulkona, ruoanlaittoon menee aikaa, lukeminen ja opiskelu, jos se on mahdollista. 

Vierailija
125/170 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pää pysyy helposti kasassa kunhan lakkaa uskomasta meihin koodattuihin totuuksiin siitä millainen ihmisen tulisi olla, että olisi yhtä arvokas kuin muutkin. Se että tuohon aidosti pääsee vaatii kuitenkin paljon työtä. Minulla meni melkein 10 vuotta.

Vierailija
126/170 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairauseläke maksaa valtiolle enemmän kuin saman ihmisen pitäminen työttömänä. Lisäksi siinä kai ajatellaan, että tokihan se JOSKUS työllistyy ja ei vie valtiolta rahaa, toisin kuin sairaseläkeläinen, vaikka eihän se sairas ihminen työllisty, vaikka miten roikotettaisiin työttömyystilatoissa hartaasti rukoillen.

Vierailija
127/170 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä jos joku tutkisi perustuslakia ja työkyvyttömyyseläkettä kaikilta osin, ehdot, tarkat sanamuodot jne. Olen varma ettei se ole vedenpitävä. 

Painopiste lääkäreiden arvioinneissa että kuka on työkykyinen. Lääkäreiden arvioita vahtii joku ja pidän sitä tosiasiana että heidän toimintaa ohjataan muualta.

Vierailija
128/170 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en saa työkyvyttömyyseläkettä niin haen laitoshuoltajaksi. Kun tulee kova väsymys nukun sairaalan vessassa, ovi lukkoon. Siivoan mitä pystyn. En voi paljon pestä käsiä enkä käyttää hanskoja. Ravaan ibs paskalla ja teen potilaille voileipiä. 

Vierailija
129/170 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos en saa työkyvyttömyyseläkettä niin haen laitoshuoltajaksi. Kun tulee kova väsymys nukun sairaalan vessassa, ovi lukkoon. Siivoan mitä pystyn. En voi paljon pestä käsiä enkä käyttää hanskoja. Ravaan ibs paskalla ja teen potilaille voileipiä. 

Ei vessoja tarvitse siivota, lisää pelkät vessapaperirullat.

Vierailija
130/170 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vessoja tarvitse siivota, lisää pelkät vessapaperirullat.

Voi sanoa esimiehelle, että juu siivottu on. Valehtelee minkä kerkiää ja nostaa palkan.

Vierailija
131/170 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoo, että pesi kädet vessakäynnin jälkeen, kun tekee sairaalassa voileipiä. Vaikka ei pessytkään, kun kädet ei kestä paljon pesua eikä  hanskoja. Valehtelua vaan kehiin. Jos ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle teen töissä mitä huvittaa. Voin suorittaa hygieniapassin, mutta en voi sitä noudattaa. Se on kelan lääkärien vastuulla kirjoittaako työkyvttömyyseläkettä vai ei. 595 yleistuki kotona ei riitä.

Vierailija
132/170 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut työkyvytön sairas työtön niin kauan ettei muista mistä asti. Ei ollut mitään hakuvelvoitetta. Viime vuonna työkyvyttömyyseläkkeelle.  Sairaus, epävarmuus tuloista sekä omat henk koht surut, vaikeudet ja lopulliset menetykset, mutta vikastakin tulee tänä vuonna 2v. Kunto vain huonontunut. Stressi kyllä hyvin selkeästi väheni kertalaakista siitä, ei tarvitse metsästää lääkärinaikaa jopa puolta vuotta jotta toimittaa eteenpöin lausuntoja, jännätä päätöksiä kuukausikaupalla eikä kuten vuosia sitten ikiajat täytellä työtön- lappuja, eikä nyt ole epävarmuutta joka kuun pienistä eläketuloista. On kyllä sairaan pienilläkin tuloilla älytön luksus joutua olematta hakemaan TTT. Se on todella merkittävä rasite ja toisaalta helpote arjessa, tarvitseeko vaiko eikö tarvi. Nykuään huonossa päässä riittää vähän edes kapasiteettia ja levytilaa muulle perusnormaalille silloin kun sitä ei rampauta ja varaa 24/7 edellämainittu. Jollei jatkuvaa kipua, unettomuutta ja toimintakyvyttömyyttä sekä siitä juontuvaa arkea rajoituksineen rahassa ja muusaa lasketa, nyt käy jumalattoman kevyemnillä kierroksilla eikä stressinärästä liki koskaan.

Meikä somettaa, katselee luurista talvikausina yhtä urheilua, musavideoita, loputtomasti hyviä sarjoja, seuraa omissa asioissa bloggareita, kuuntelee loputtomasti hyvää musiikkia koko ajan ja ylläpitää ikivanhoja ryhmiä. Ennen oli muutakin paljon.  Siinä se. Musiikki on se oleellisin millä mieliala tehdään.

Vierailija
133/170 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saamapuolella näissä veronalennuksissa mutta silti minua hirvittää että rahat niihin on otettu kaikista köyhimmiltä. En kykene, rehellisesti sanoen, nauttimaan siitä hyvällä omallatunnolla. Veronalennuksia on rahoitettu myös velkarahoilla. 

100 000 kotitaloutta on suistunut köyhyysrajan alapuolelle. 30 000 lapsiperheitä. 

Minulla on hyvät vaistot paitsi ihmisten suhteen niin myös sijoittajana. Olen aina kaksi askelta edellä muita. En ole ennen ollut järin uskovainen mutta jo i ennen koronaa, minusta tuntui kuin joku pimeä energia olisi valtaamassa maailman. Kiitos vaistojeni, osasin ennakoida sijoitukseni turvaan. Sijoitin paljon kultaan ja tekoälyyn kun se oli halpaa. 

Nyt minusta tuntuu että pimeys on vallannut maailman ja monet päättäjät. He ovat jonkun suuremman, selittämättömän pahan marionetteja. En olisi vielä kymmenen vuotta sitten puhunut tällaisia ja olisin pitänyt nykyistä minääni hulluna. 

Kauhistuttavinta on tämä ymmärryksenpuute. Monet ystäväni iloitsevat kun "sosiaalipummit" saavat ansionsa mukaan. He luulevat että he ovat ansainneet jättitulonsa ja matalapalkka-alojen ihmiset jotka heitä palvelevat ja mahdollistavat heidän arkensa ja työnsä sujumisen, eivät olisi samanarvoisia ja ansaitsisi enemmän. 

Kun suurituloinen uhriutuu kuinka puolet palkasta menee veroihin, hän unohtaa, että se pätkätöitä tekevä siivooja voi maksaa palkastaan nykyään 100% koska kaikki vähennetään työttömyystuista. 

Kauhea sanoa, mutta elämme kakistokratiassa kuten esim. USA. 

Vierailija
134/170 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saamapuolella näissä veronalennuksissa mutta silti minua hirvittää että rahat niihin on otettu kaikista köyhimmiltä. En kykene, rehellisesti sanoen, nauttimaan siitä hyvällä omallatunnolla. Veronalennuksia on rahoitettu myös velkarahoilla. 

100 000 kotitaloutta on suistunut köyhyysrajan alapuolelle. 30 000 lapsiperheitä. 

Minulla on hyvät vaistot paitsi ihmisten suhteen niin myös sijoittajana. Olen aina kaksi askelta edellä muita. En ole ennen ollut järin uskovainen mutta jo i ennen koronaa, minusta tuntui kuin joku pimeä energia olisi valtaamassa maailman. Kiitos vaistojeni, osasin ennakoida sijoitukseni turvaan. Sijoitin paljon kultaan ja tekoälyyn kun se oli halpaa. 

Nyt minusta tuntuu että pimeys on vallannut maailman ja monet päättäjät. He ovat jonkun suuremman, selittämättömän pahan marionetteja. En olisi vielä kymmenen vuotta sitten puhunut tällaisia ja olisin pitänyt nykyistä minääni hulluna. <

Kun sairastut syöpään on laitoshuoltaja saattanut käydä paskalla ja pestä hanat vessaharjalla. Kun työkyvyttömyyseläkkettä ei kirjoiteta. Ja käsidesiä en käytä, se kirvelee iholla.

Vierailija
135/170 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tukia välttämättä makseta loppuikääsi. Sitten sulla ei ole asuntoa eikä ruokaa. 

Vaikuttaa kyllä siltä, että maksetaan. Jossei tämä nykyinen oikeistohallitus onnistunut lopettamaan tukien maksua, ei siinä onnistu kukaan. Elämme tulonsiirtojen yhteiskunnassa.

Vierailija
136/170 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt minusta tuntuu että pimeys on vallannut maailman ja monet päättäjät. He ovat jonkun suuremman, selittämättömän pahan marionetteja. En olisi vielä kymmenen vuotta sitten puhunut tällaisia ja olisin pitänyt nykyistä minääni hulluna. <

Kiitos tästä kirjoituksesta. Tyhjentävästi sanottu 🙏🏻

Vierailija
137/170 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa kyllä siltä, että maksetaan. Jossei tämä nykyinen oikeistohallitus onnistunut lopettamaan tukien maksua, ei siinä onnistu kukaan. Elämme tulonsiirtojen yhteiskunnassa.

Emme elä. Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia. Yleistuki 595 netto. Et saa ikinä perikunnan asuntoa siirrettyä.

Vierailija
138/170 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hae enää tosissani enkä haaveile töihin pääsemisestä vaan keskityn tähän päivään. Ja olen onnellinen, koska mulla on rajattomasti aikaa ja saan herätä milloin huvittaa.

Ja olen oikeasti alkanut kyseenalaistaa koko työssäkäynnin mielekkyyden. Käytetään koko aikuisikä ja hyvät vuodet siihen, että raadetaan töissä, jotta voidaan mahdollisimman usein lähteä pois siitä kalliilla ostetusta kodista ja haalia ympärilleen vaan lisää materiaa, joka sekään ei tunnu miltään.

Monesti se palkka vaan ei tahdo riittää perus elämiseenkään , silti elämä menee hukkaan raataessa riistokapitalistille! 

Vierailija
139/170 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perikuntien asuntoja ei saa myytyä. Rahat on eläkeläisillä. 

Vierailija
140/170 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 000 kotitaloutta on suistunut köyhyysrajan alapuolelle. 

Tuo mainitsemasi "pahan vallassa" oleva aikakausi resonoi varmaan aika monelle.

Itse en ole millään tasolla uskovainen, vaan aivan täysateisti.

Mutta tällainen kollektiivinen ajan henki on kyllä nähtävissä. Kauan elänyt runoilija Eeva Kilpi sanoi, että ensimmäistä kertaa koskaan hän kokee nyt samanlaisen tunnelman kuin ennen sodan syttymistä 30-lukua. Ehkä jotain todella pahaa on tulossa. Ehkä miljardeja kuolee. 

Mutta sen jälkeen tulee taas rauha. Ja YK 2.0. Ja EU 2.0. Sotien jälkeen yleensä tullaan järkiinsä ja luodaan 2-3 sukupolvelle pitkä rauhan aika. Sitten taas paineet kasaantuu ja mikään järkipuhe ei riitä ja taas rähinä päälle. 

Eli ensin sota ja sitten rauha. Tällä tavalla toimien kaikki on tyytyväisiä. Päinvastikkainen järjestys ei vain toimi tässä maailmassa, ikävä kyllä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä