Työtön, miten saat pidettyä pään kasassa?
Olen ollut nyt työttömänä vuoden verran, kun edellinen määräaikainen työ päättyi. Olen hakenut niin oman alan kuin ihan muitakin duunia, tuloksetta. Olen yrittänyt pysyä toiveikkaana ja ajatella, että kyllä huolellinen ja kova työnhaku jossain kohtaa palkitaan.
Varsinkin nyt tammikuun aikana mieli on mataloitunut. Jatkuvat innostumiset, hakemusten työstämiset ja pettymykset ottavat voimille. Myös tuttujen ja puolituttujen kyselyt työllistymisestä suoraan sanoen hatuttaa. Kun on ollut vakityössä, niin silloin mun työasiat eivät ole juurikaan kiinnostaneet. Nyt, kun olen työtön niin johan kiinnostaa. On ikävä toistaa samaa laulua: Ei ole vielä osunut kohdalle jne. Melkein tekee mieli vältellä ihmisiä, jottei tarvitsisi selitellä työasioista yhtään mitään. Toisaalta taas voittopuolisesti vaan omassa työnhakukuplassa oleminen on haastavaa sekin. Vaikea pitää yllä toivoa.
Miten te muut työttömät saatte pidettyä pään kasassa ja mielen korkealla tai edes siedettävällä tasolla? Päivittäinen liikunta, kotityöt yms. ei tunnu pidemmän päälle toimivalta konseptilta, kun raha-asiatkin painavat. Jotenkin ei osaa nauttia vapaa-ajan määrästä tässä tilanteessa.
Kommentit (170)
Minä laatoitin keittiön lattian youtben avulla. Laatat ostin pikkuhiljaa netistä, tuli upea, erilainen ja kehuja keräävä mosaiikkilattia valkoisen klinkkerin tilalle. Nyt kerään eteisen lattiaan uusia laattoja.
Ostan maalit ja tapetit kirppareilta ja katso pinterestistä erilaisia yhdistelmiä. Ohjeet youtubesta.
Kotimme ei koskaan ole ollut näin upea! Kannattaa olla työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla on niin paljon ilmaisia/halpoja harrastuksia että aika ei meinaa riittää työttömänäkään.
Kerro mitä? Itse en kyllä ihan helpolla niitä keksi, etenkin kun en laske lukemista tai elokuvien katselua harrastuksiksi, vaikka molempia teenkin. Ja täytän ristikoita ja kävelen metsissä, mutta siis oikeita, ilmaisia harrastuksia? Halpakin käy. Siis todella halpa.
En ole tuo jolle vastasit, mutta minä aloin harrastamaan juoksua. Yhdet lenkkarit menee per vuosi, talvikaudeksi ruuvaan pohjaan nastat. Hintaa tulee n.200e/v ja vaikka päivittäin voi harrastaa. Eli alle euron kerta. Auttaa myös pään kokoamisessa. Muistuttaa että olen pystyvä ihminen kunhan saan mahdollisuuden.
Perhe ja lemmikit, että saa pitää heistä huolta. <3 Mulla on kuitenkin tarkoitus elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen saamapuolella näissä veronalennuksissa mutta silti minua hirvittää että rahat niihin on otettu kaikista köyhimmiltä. En kykene, rehellisesti sanoen, nauttimaan siitä hyvällä omallatunnolla. Veronalennuksia on rahoitettu myös velkarahoilla.
100 000 kotitaloutta on suistunut köyhyysrajan alapuolelle. 30 000 lapsiperheitä.
Minulla on hyvät vaistot paitsi ihmisten suhteen niin myös sijoittajana. Olen aina kaksi askelta edellä muita. En ole ennen ollut järin uskovainen mutta jo i ennen koronaa, minusta tuntui kuin joku pimeä energia olisi valtaamassa maailman. Kiitos vaistojeni, osasin ennakoida sijoitukseni turvaan. Sijoitin paljon kultaan ja tekoälyyn kun se oli halpaa.
Nyt minusta tuntuu että pimeys on vallannut maailman ja monet päättäjät. He ovat jonkun suuremman, selittämättömän pahan marionetteja. En olisi vielä kymmenen vuotta sitten puhunut tällaisia ja olisin pitänyt nykyistä minääni hulluna. <
Minäkään en ole ollut koskaan mikään uskovainen mutta kyllä selkeästi huomaa että nyt jos koskaan on paha saanut vallan maailmalla. Ihan hirveää menoa joka puolella, omassa perhepiirissä, työpaikoilla, kaupungissa, maassa jne. Pahan määrä kertautuu joka vuosi. Keneenkään tai mihinkään ei voi enää luottaa. Selkä riekaleina puukotuksista.
Mikael Jungner julkaisi eilen facebookissa hyvän kirjoituksen jossa analysoi Suomen ilmapiiriä muihin maihin verrattuna. Miten Suomessa on jo pitkään ryvetty pohjamudissa ja negailtu kaikessa. Hallituksella olisi ollut tilaisuus luoda toivoa ja yhteishenkeä mutta halusivat valita toisen päinvastaisen tien. Ehkäpä seuraava hallitus onnistuu paremmin.
Täytyy vaan joka päivä puuhastella jotakin.Olen 62 vuotias enkä tule saamaan töitä.Yritän liikkua,uida ja harrastan avantouintia. Luen myös paljon.Mieheni on sairaseläkkeellä joten juttuseuraakin on.Tärkeimpänä pidän lapsen lapsieni hoitoa.Nähdään aika usein.
Ai oikein lapsen lapsieni? Ehditkö käydä sen peruskoulun?
Luottamalla itseesi. Pää pidetään kasassa sillä, ettei anneta kenenkään muun arvostella, mitätöidä tai määritellä itseä. Kukaan ei koskaan tunne toisen (työttömyys)tarinaa, joten tuomioita on turha jaella. Tärkeintä on pysyä vahvana kaikenmaailman rukoilijasirkkojen ja -säälijöiden (alentuvien, ts. itsensä ylentäjien) edessä. Ole vahva. Olet sinä. Et ammattisi.
"Toimeentulotukeen muutoksia helmikuussa. Asiakkaiden täytyy vastaisuudessa ilmoittautua kokoaikatyön hakijaksi työllisyyspalveluihin."
www.kela.fi/ajankohtaista/toimeentulotukeen-muutoksia-uudet-velvoitteet…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla on niin paljon ilmaisia/halpoja harrastuksia että aika ei meinaa riittää työttömänäkään.
Kerro mitä? Itse en kyllä ihan helpolla niitä keksi, etenkin kun en laske lukemista tai elokuvien katselua harrastuksiksi, vaikka molempia teenkin. Ja täytän ristikoita ja kävelen metsissä, mutta siis oikeita, ilmaisia harrastuksia? Halpakin käy. Siis todella halpa.
Ainakkn täällä mun kotikaupungissa työväenopiston kurssit on -50%, jolloin maksettavaa jää koko kaudesta 10-15 euroa. Tämä koskee aivan kaikkia kursseja, ruoka, kielet, kädentaidot, liikunta, musiikki.... Tarjonta on todella laaja. Itse olen tällä hetkellä kolmella liikuntatunnilla viikossa, aina mahtunut niihin, joihin halunnutkin. Vaihtelen kursseja vuosittain mielenkiinnon mukaan.
"Ainakkn täällä mun kotikaupungissa työväenopiston kurssit on -50%, jolloin maksettavaa jää koko kaudesta 10-15 euroa. Tämä koskee aivan kaikkia kursseja, ruoka, kielet, kädentaidot, liikunta, musiikki.... Tarjonta on todella laaja. Itse olen tällä hetkellä kolmella liikuntatunnilla viikossa, aina mahtunut niihin, joihin halunnutkin. Vaihtelen kursseja vuosittain mielenkiinnon mukaan. "
Kuulostaa kivalta. Työkuntoisille työttömille. Ja niille, joista edellisin kriteerein nuo on lokaalisti saavutettavissa maksutta. Mutta meitä työkyvyttömiä, joille siirtymät noihin ei edes ole mahdollisia, on paljon. Epäilen, että monikaan meistä ei koskaan olisi halunnut terveydelllisiä esteitä/seiniä (fyysiset syyt), joka typistää valinnanvapauden kuin seinään tekemisen osalta, mutta myös siksi taloudellisestikin. Eturivin lääkärien lausunnot ei riitä. Joku kirjoitti osuvasti, että vaikka (työkykyinen ilmeisesti) työllistyisi, niin luottamus yhteiskuntaan ei palaa. Minä rahoitin ansiotuloveroillani turvaverkkoja 35 vuotta. Kunnes sairastuin. Ja putosin itse niiden läpi. Eikä mitään väliä sillä, että elämäni olin hoitanut tunnollisesti ja kunnollisesti.
Mitä työtä noin tyhmä tekee, kun ei jaksanut lukea kuin otsikon?