Työtön, miten saat pidettyä pään kasassa?
Olen ollut nyt työttömänä vuoden verran, kun edellinen määräaikainen työ päättyi. Olen hakenut niin oman alan kuin ihan muitakin duunia, tuloksetta. Olen yrittänyt pysyä toiveikkaana ja ajatella, että kyllä huolellinen ja kova työnhaku jossain kohtaa palkitaan.
Varsinkin nyt tammikuun aikana mieli on mataloitunut. Jatkuvat innostumiset, hakemusten työstämiset ja pettymykset ottavat voimille. Myös tuttujen ja puolituttujen kyselyt työllistymisestä suoraan sanoen hatuttaa. Kun on ollut vakityössä, niin silloin mun työasiat eivät ole juurikaan kiinnostaneet. Nyt, kun olen työtön niin johan kiinnostaa. On ikävä toistaa samaa laulua: Ei ole vielä osunut kohdalle jne. Melkein tekee mieli vältellä ihmisiä, jottei tarvitsisi selitellä työasioista yhtään mitään. Toisaalta taas voittopuolisesti vaan omassa työnhakukuplassa oleminen on haastavaa sekin. Vaikea pitää yllä toivoa.
Miten te muut työttömät saatte pidettyä pään kasassa ja mielen korkealla tai edes siedettävällä tasolla? Päivittäinen liikunta, kotityöt yms. ei tunnu pidemmän päälle toimivalta konseptilta, kun raha-asiatkin painavat. Jotenkin ei osaa nauttia vapaa-ajan määrästä tässä tilanteessa.
Kommentit (112)
Pää pysyisi hyvin kasassa, jos olisi pääomatuloja, joilla rahoittaa elämisen. Kuukauden päästä loppuu ansiosidonnainen ja pudotus yleistuelle edessä, jos työpaikkaa ei vieläkään löydy. N. 300 hakemusta ihan mihin vain työpaikkoihin viimeisen puolentoista vuoden aikana, joista kolme on johtanut haastatteluun. Yleistuella en saa mitään muita tukia, koska olen työhistoriani aikana (yli 30v) säästänyt jonkin verran. Nämä säästöt kuluu nyt ja sen jälkeen ajattelin tehdä itsemurhan. Näin tämä elämä nyt taisi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Pää pysyisi hyvin kasassa, jos olisi pääomatuloja, joilla rahoittaa elämisen. Kuukauden päästä loppuu ansiosidonnainen ja pudotus yleistuelle edessä, jos työpaikkaa ei vieläkään löydy. N. 300 hakemusta ihan mihin vain työpaikkoihin viimeisen puolentoista vuoden aikana, joista kolme on johtanut haastatteluun. Yleistuella en saa mitään muita tukia, koska olen työhistoriani aikana (yli 30v) säästänyt jonkin verran. Nämä säästöt kuluu nyt ja sen jälkeen ajattelin tehdä itsemurhan. Näin tämä elämä nyt taisi mennä.
Kyllä yleistuella saa olla säästöjä ainakin toistaiseksi.
Jaa mutta tarkoititkin, ettet saa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä sun logiikkaa. Sitten kun säästöt on loppu, niin alat saada enemmän tukia. Eihän tuo ole mikään syy tehdä itsemurhaa.
Paremmin pysyy pää kasassa työttömänä kun töissä.
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä tätä työttömyyttä. Eilen katsoin niin oli esim. Riihimäellä pelkästään uskomaton määrä avoimia työpaikkoja, laidasta laitaan. Vai onko asia niin että pk-seudulla asuvat eivät pääse sieltä Helsingistä muualle töihin?
Noin suuri typeryys on jo vaarallista. Ihanko uskomaton määrä työpaikkoja auki? Niin niitä on edelleen täällä pk-seudullakin, niihin ei vaan valita kuin yksi henkilö eikä aina edes sitä. Useampi sata tai tuhat hakijaa jatkaa työnhakua, työttömänä. Avoimeksi ilmoitetut paikat ei edes välttämättä ole oikeita työpaikkoja ollenkaan. Entä mitäpä lottoot, jos sulla on kaksi tasavertaista vaihtoehtoa niin valitsetko sen joka hurauttaa vartissa sorvin ääreen vai sen jolla menee ehkä 1,5h suuntaansa työmatkaan? Ei sillä, varmasti löytyy pk-seudulta ihmisiä jotka on valmiita jopa muuttamaan kokonaan pienemmälle paikkakunnalle. Itselläkin sellainen tuttu ja sattumalta muutti juuri Riksuun halvan asunnon perässä. Töitäkin piti löytyä paremmin. Viisi vuotta meni eikä töitä saanut it-alalla pitkän uran tehnyt. Ikä ainoa syy työttömyyteen, nyt hän on jäänyt vuosi sitten eläkkeelle.
Mutta kokeilepa piirtää ympyrä vaikka 30km säteellä Riksusta. Siihen ympyrän sisälle mahtuu aika monta potentiaalista hakijaa eli työttömiä ihan takuulla yhden Riksun tarpeisiin. Vaikea uskoa että täytyy olla juuri helsinkiläinen kelvatakseen 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä sun logiikkaa. Sitten kun säästöt on loppu, niin alat saada enemmän tukia. Eihän tuo ole mikään syy tehdä itsemurhaa.
Kyllä se varmaan vituttaa, että elinikäiset säästöt joutuu syömään ja sitten elämään epävakaille tuille kädestä suuhun.
Mua ei kiinnosta paskaakaan mitä joku ajattelee siitä, että olen työtön. Olen tehnyt kaikki elämässäni niin hyvin kuin olen ikinä voinut, eikä tämä talous paska ole minun vikani. Hallitus on kusipaska ja sille en mitään voi.
Keskityn siihen mitä voin tehdä. Autan lapsia läksyissä, olen heidän kanssaan ja nautin siitä, että voin olla läsnä.
Miten pysyy pää kasassa? Kiroan hallitusta ja sen pelle jäseniä joka mahdollisessa paikassa. Olen nauranut itseni tärviölle siitä, kuinka pieleen kaikki voidaan tahallaan ajaa päin seinää. Huumori, lähinnä musta sellainen, toimii aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se varmaan vituttaa, että elinikäiset säästöt joutuu syömään ja sitten elämään epävakaille tuil
Miksi? Eikö ne säästöt ole tarkoitettu juuri siihen, että niitä voi käyttää hankalassa elämänvaiheessa?
Viime kesä poljin fillarilla Tromssasta turkuun. 2000 km sunnilleen. Kuukauden reissu. Säästän rahaa ja aion joskus polkea saksan läpi sveitiin saakka.
Töissä on sesonkien ulkopuolella hiljaista. Tein mm. viime viikolla kaksi työvuoroa ja tällä viikolla ei ole ollut mitään. Palkkaa saan 17,44 e varastolla per tunti. Ansiosidonnaisen kanssa se välttää ihan ok. Tämäkin on kyllä tylsää kun ei tiedä pitäisikö hakea jotain muuta työtä vai ei ja onko siitä hyötyä vai ei.
Olen myös pienen lapsen vanhempi ja lapsi on viime aikoina sairastellut joten en tiedä pääsisikö sitä töihinkään kun lasta ei voi kipeänä tarhaan laittaa.
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä tätä työttömyyttä. Eilen katsoin niin oli esim. Riihimäellä pelkästään uskomaton määrä avoimia työpaikkoja, laidasta laitaan. Vai onko asia niin että pk-seudulla asuvat eivät pääse sieltä Helsingistä muualle töihin?
Mä ymmärrän miksi sä et ymmärrä. 🤣
Minä koen niin että omat säästöni ovat tarkoitettu mukavaan elämään tukien rinnalla.
1. Mun koirani.
2. Ystävät
3. Kannabis
4. Alkoholi
5. Siivous ja leivonta, puuhailen kotona jatkuvasti jotain. Tai no leivonta on jäänyt vähän vähemmälle koska ainekset maksaa, mutta kuitenkin.
Nämä auttavat siihen, ettei pää leviä täysin.
Ostan seksiä kerran kuukaudessa. On sit muitakin harrastuksia et ei tässä päässä vikaa vielä ole.
dullaa ja loputon vapaus, mikäs tässä ollessa
Helppo sanoa.