Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön, miten saat pidettyä pään kasassa?

Vierailija
28.01.2026 |

Olen ollut nyt työttömänä vuoden verran, kun edellinen määräaikainen työ päättyi. Olen hakenut niin oman alan kuin ihan muitakin duunia, tuloksetta. Olen yrittänyt pysyä toiveikkaana ja ajatella, että kyllä huolellinen ja kova työnhaku jossain kohtaa palkitaan. 

Varsinkin nyt tammikuun aikana mieli on mataloitunut. Jatkuvat innostumiset, hakemusten työstämiset ja pettymykset ottavat voimille. Myös tuttujen ja puolituttujen kyselyt työllistymisestä suoraan sanoen hatuttaa. Kun on ollut vakityössä, niin silloin mun työasiat eivät ole juurikaan kiinnostaneet. Nyt, kun olen työtön niin johan kiinnostaa. On ikävä toistaa samaa laulua: Ei ole vielä osunut kohdalle jne. Melkein tekee mieli vältellä ihmisiä, jottei tarvitsisi selitellä työasioista yhtään mitään. Toisaalta taas voittopuolisesti vaan omassa työnhakukuplassa oleminen on haastavaa sekin. Vaikea pitää yllä toivoa. 

Miten te muut työttömät saatte pidettyä pään kasassa ja mielen korkealla tai edes siedettävällä tasolla? Päivittäinen liikunta, kotityöt yms. ei tunnu pidemmän päälle toimivalta konseptilta, kun raha-asiatkin painavat. Jotenkin ei osaa nauttia vapaa-ajan määrästä tässä tilanteessa. 

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön terveellisesti, käyn lenkillä ja avannossa joka päivä. Joskus, jos tuulee ihan hirveän kovaa en mene avantoon.

Aamupäivällä korjailen jotain tai neulon.

Esim ruoanlaittoon kuluu aikaa. Yritän välttää eineksiä ja kaikenlaista höttöä. Viikonloppuna herkuttelen, että säilyy joku rytmi viikossa. Enää ei ole varaa harrastaa ohjattuja harrastuksia.

Itseasiassa nyt on aikaa tehdä asioita. Kerätä marjoja tai sieniä ja myös ehtii aamulla kauppaan hamstraamaan punalaputettuja ruokia. Töissä ollessa vain raahautui kotiin ja söi jotain valmisruokia ja puolinukuksissa  katsoi telkkaria. Ja yritti räpiköidä vapaapäivään. 

Jatkan..mulla tosin on työnhaku velvoite 0/kk. Muistan kyllä hyvin miten kuluttavaa on tehdä hakemuksia turhaan.

Ja se kun kaikki kyselevät töistä ikäänkuin sitä ei itse iloisena kertoisi kun töitä saa.

Muista kuitenkin, että olet arvokas just tuollaisena. Päättäjät ovat sössineet kaiken. 80-luvulla vaan käveltiin johonkin töihin. Vuoden 90 jälkeen mikään ei ole palannut työmarkkinoilla kuntoon vanhaan malliin.

Vierailija
62/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hae enää tosissani enkä haaveile töihin pääsemisestä vaan keskityn tähän päivään. Ja olen onnellinen, koska mulla on rajattomasti aikaa ja saan herätä milloin huvittaa.

Ja olen oikeasti alkanut kyseenalaistaa koko työssäkäynnin mielekkyyden. Käytetään koko aikuisikä ja hyvät vuodet siihen, että raadetaan töissä, jotta voidaan mahdollisimman usein lähteä pois siitä kalliilla ostetusta kodista ja haalia ympärilleen vaan lisää materiaa, joka sekään ei tunnu miltään.

Tosi moni keskiluokkainen kyllä tykkää työstään eikä koe sitä raadantana. Myöskin on kivempi asua ok-talossa hyvällä alueella kuin spurgujen seassa kaupungin vuokrakämpässä. 

Mikä saa sut kuvittelemaan, että kaikki työttömät on köyhiä ja asuvat spurgualueilla? Auttaako se sua vihaamaan työttömiä vielä enemmän? Itse esimerkiksi asun hyvällä alueella omakotitalossa, on auto ja pääomatuloja, joilla matkustelen. 

N54 sinkku

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta työtön ja pää on vielä tallella. Kyllä minulla tekemistä on ollut. Just sain viikko sitten yhden projetkin valmiiksi. Ostin vanhan huonokuntoisen veneen 300 eurolla, tein siihen remonttia ja myin sen. Sain voittoa 600 euroa. Olen tässä monena talvena ostanut jonkun rämä veneen ja korjaillut sitä ajankuluksi. Hiukan siitä tienaa. Paikkailen lasikuidulla venettä ja maalaan sitä ja teen uudet penkit yleensä. Sain veneen heti kaupaksi. Minulla on omakin vene johon pitää uusi penkki tehdä vielä. Kalastan keväästä syksyyn paljon. Keväällä kun meri sulaa niin menen siikaa onkimaan saareen tai meren rannalle. Siinä on hyvää tekemistä ja meren rannalla on paljon tuuttuja jotka kalastaa myös.

Kotona pelaan pleikkaa ja kuntoilen polkemalla kuntopyörää myös ajankuluksi. Tekemistä pitäää keksiä koska muuten pää hajoo.

Vierailija
64/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole työnhakuvelvollisuutta, tuskin ihan hetkeen tulossakaan. 

Vihasin työelämää koko sen reilu 30 vuotta, jonka ehdin siellä olemaan ennen työttömyyttä. Elän kivasti unelmieni talossa, tavaraa en tarvitse enää yhtään enempää ja mulla on kaikki aika maailmassa. Toki rahaa oli käytössä enemmän kuin nyt silloin kun olin töissä, mutta pärjään nytkin ok kun elän tarkasti. En kaipaa yhtään takaisin siihen lihamyllyyn. 

Vierailija
65/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Irtisanomisten helpottamista kaavaillaan myös virkasuhteisiin."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/irtisanomisten-helpottamista-kaavailla…

Vierailija
66/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhtikuusta alkaen saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta myös julkisella.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011756086.html

Vierailija
67/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ennen nykyistä työttömyyttä ollut kuin pieniä pätkiä nuorempana ja silloin se ahdisti. Nyt vanhempana, kun lapsetkin on jo omillaan, osaan nauttia elämästä ilman töitä, ei ahdista, enkä häpeä mitään. Ehkä menen vielä joskus töihin, ehkä en, nyt on hyvä näin. 

Vierailija
68/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 vuotta työtön ja pää on vielä tallella. Kyllä minulla tekemistä on ollut. Just sain viikko sitten yhden projetkin valmiiksi. Ostin vanhan huonokuntoisen veneen 300 eurolla, tein siihen remonttia ja myin sen. Sain voittoa 600 euroa. Olen tässä monena talvena ostanut jonkun rämä veneen ja korjaillut sitä ajankuluksi. Hiukan siitä tienaa. Paikkailen lasikuidulla venettä ja maalaan sitä ja teen uudet penkit yleensä. Sain veneen heti kaupaksi. Minulla on omakin vene johon pitää uusi penkki tehdä vielä. Kalastan keväästä syksyyn paljon. Keväällä kun meri sulaa niin menen siikaa onkimaan saareen tai meren rannalle. Siinä on hyvää tekemistä ja meren rannalla on paljon tuuttuja jotka kalastaa myös.

Kotona pelaan pleikkaa ja kuntoilen polkemalla kuntopyörää myös ajankuluksi. Tekemistä pitäää keksiä koska muuten pää hajoo.

Mitä sun sukulaiset tai ihmiset yleensä sanoo sun työttömyydestä? Jos menet esim sukujuhliin, niin kysyvätkö, että oletko löytänyt töitä tms?

Vierailija
69/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä tätä työttömyyttä. Eilen katsoin niin oli esim. Riihimäellä pelkästään uskomaton määrä avoimia työpaikkoja, laidasta laitaan. Vai onko asia niin että pk-seudulla asuvat eivät pääse sieltä Helsingistä muualle töihin?

Vierailija
70/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sun sukulaiset tai ihmiset yleensä sano

Niin, sinä olet vain siivoja tai kaupan kassa. Teet vielä kaupassa osa-aikatyötä ja haet soviteltua eli työkkärin listoilla ja nyt tulee se 4 työpaikan hakuvelvoite teillekin.

Vierailija
71/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalla 60 % osa-aikatyössä, sama ravintola-alalla.

Vierailija
72/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtä tekevän veronmaksajan näkökulmasta on todella kummallista miten työnteko tai yrittäminen ei kiinnosta nykypäivän työttömiä pätkän vertaa. Entiseen aikaan ei jääty kotiin odottamaan että joku tulee hakemaan töihin. Onko syynä liian suuret sosiaalituet vai mikä en tiedä. 

Et tiedä? Miten joku ei tiedä? Tänä päivänä? Luetko koskaan mitään? Kuunteletko uutisia? Vai täyttyykö päivät kauniista ja rohkeista ja Salkkareista? Onko ikää niin paljon ettei aivot ja ymmärrys enää pelaa? Miten joku voi olla noin pihalla?

Vierailija
73/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtä tekevän veronmaksajan näkökulmasta on todella kummallista miten työnteko tai yrittäminen ei kiinnosta nykypäivän työttömiä pätkän vertaa. Entiseen aikaan ei jääty kotiin odottamaan että joku tulee hakemaan töihin. Onko syynä liian suuret sosiaalituet vai mikä en tiedä. 

Minusta syy vältellä yrittäjyyttä ei ole suuret sosiaalituet vaan pienten sosiaalitukien menettämisen pelko. Ja on totta että siihen liittyy niin paljon sudenkuoppia ettei yrittäjyys vaan ole kaikille. Omaa työpanosta voisi kyllä myydä ilman suuria investointeja tai lainoja mutta jos myynti ei suju niin miten onnistunee paluu työttömäksi? Ja vaikka lain mukaan onnistuisi helposti niin asioita käsittelevät henkilöt ei mitenkään välttämättä noudata lakia.  

Vierailija
74/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä tätä työttömyyttä. Eilen katsoin niin oli esim. Riihimäellä pelkästään uskomaton määrä avoimia työpaikkoja, laidasta laitaan. Vai onko asia niin että pk-seudulla asuvat eivät pääse sieltä Helsingistä muualle töihin?

Onko 38 kokoaikaista työpaikkaa mielestäsi uskomaton määrä? Ainakin se on uskomattoman vähän ja tuossakin osa on jotain provikkapalkkaisia myyntitöitä.

Vierailija
75/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla aika erilainen tilanne. Olen työkyvytön, mutten pääse sen enempää töihin kuin eläkkeelle. Ennen sairastumista työ- ja opiskeluhistoria hyvin hajanainen. 

Olen aika varaton ja huonoista oloista jo alunperinkin (väkivaltaiset alkkisvanhemmat). Kukaan ei kysele mitään, tukiverkkoa ei ole. Pärjään kotona itsenäisesti kun olen vain laskenut standardit elämiselle niin alas, ettei mikään haittaa enää. Kauppaan pääsen kun pääsen. Välillä menee hyvin useampi päivä, välillä olen pyörätuolikamaa viikon tai kuukauden (vaikea MS). Jalkoja ja pidätysongelmia pahempaa on, ettei pää toimi enkä meinaa millään pysyä hereillä tai omaksua uutta tietoa. Olin tosi älykäs aikanaan. 

Tämä elämä meni nyt näin. Pää pysyy kasassa miten pysyy. Tänään ihan ok, vaikka pahaa hermosärkyä onkin, mutta kaunis pakkaspäivä ja ylihuomenna saa tuet ja naapuri voi sitten käydä minulle kaupassa<3 

Tämä sai minut itkemään. Ihailen sun asennetta

Vierailija
76/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei tee työstä ja työn hakemisesta koko elämänsä keskiötä, pärjää oikein hyvin. Kannattaa miettiä omia käsityksiä siitä, mitä on hyvä elämä, mikä tekee onnelliseksi, mistä nauttii. Jos työ on vastaus näihin kaikkiin, niin sitten kannattaa miettiä myös sitä, voiko sitä sisältöä elämään hankkia sittenkin jostain muualta. Joo, kiva, jos saa töitä jossain vaiheessa, mutta jos ei, voi tehdä jotain muuta.

Vierailija
77/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei tee työstä ja työn hakemisesta koko elämänsä keskiötä, pärjää oikein hyvin. Kannattaa miettiä omia käsityksiä siitä, mitä on hyvä elämä, mikä tekee onnelliseksi, mistä nauttii. Jos työ on vastaus näihin kaikkiin, niin sitten kannattaa miettiä myös sitä, voiko sitä sisältöä elämään hankkia sittenkin jostain muualta. Joo, kiva, jos saa töitä jossain vaiheessa, mutta jos ei, voi tehdä jotain muuta.

Ei työ ole elämän keskiössä vaan se, että ilman riittäviä tuloja elämä on kamalaa kituuttamista kurjalla alueella itsariyksiössä ja jokapäiväistä puuton syöntiä nälkäänsä. 

Sulla lienee puoliso joka elättää jolloin voit julistaa ettei "työ ole elämän keskiössä". 

Vierailija
78/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut paljon työttömänä elämäni aikana ja aina on pää hyvin pysynyt kasassa. Aina olen keksinyt tekemistä ja keskittynyt muihinkin asioihin kuin työnhakuun. Tällä hetkellä opiskelen ja toivon löytäväni töitä sitten kun valmistun, mutta eihän se varmaa ole.

Tykkään pelailla pc:llä, liikkua ulkona, opetella kokkaamaan sen sijaan että ostaisi aina valmisruokia. Hyvää ajankulua ja kiinnostavaa selailla uusia reseptejä, opetella uusia ruokalajeja ja tulee syötyäkin terveellisemmin. Kesällä sitten kaverin kyydillä (itsellä ei autoa) puutarhakauppaan ostamaan parvekkeelle kukkia ja niitä hoitamaan ja seuraamaan kevään ja kesän ajaksi. Joskus taas saatan uppoutua tutkimaan netistä kiinnostavia asioita, mikä nyt milloinkin kiinnostaa, esimerksiksi antiikin kreikasta ja sen aikaisesta elämisestä pitkäksikin aikaa.

Tuossa nyt muutamia esimerkkejä miten päiväni kuluvat.

Elämässä on ja pitääkin olla muutakin sisältöä ja ajateltavaa kuin pelkkä työ.

Vierailija
79/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sun sukulaiset tai ihmiset yleensä sano

En juuri tapaa muita sukulaisia kuin enoa. Eikä ole sukujuhlia ollut.  Enon kanssa olen tehnyt kaikenlaista pikkuhommaa ja se on palkkaakin maksanut. Sen kanssa olen myös kalastanut paljon. Olen sille salaojia kaivanut joskus paljon ja tehnyt puu ja klapihommia.

Vierailija
80/112 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hae enää tosissani enkä haaveile töihin pääsemisestä vaan keskityn tähän päivään. Ja olen onnellinen, koska mulla on rajattomasti aikaa ja saan herätä milloin huvittaa.

Ja olen oikeasti alkanut kyseenalaistaa koko työssäkäynnin mielekkyyden. Käytetään koko aikuisikä ja hyvät vuodet siihen, että raadetaan töissä, jotta voidaan mahdollisimman usein lähteä pois siitä kalliilla ostetusta kodista ja haalia ympärilleen vaan lisää materiaa, joka sekään ei tunnu miltään.

Tosi moni keskiluokkainen kyllä tykkää työstään eikä koe sitä raadantana. Myöskin on kivempi asua ok-talossa hyvällä alueella kuin spurgujen seassa kaupungin vuokrakämpässä. 

Valtaosa keskiluokkaisista val

Minä asuin vuosituhannen vaihteessa kaupungin asunnoissa. Ei meistä kukaan ollut spurgu ja tuskin kukaan narkkari. Pätkätyöläisiä, nuoria, yh äitejä ja yksi mieleltään sairas joka vietiin hoitoon. On tainnut kaikki muut päästä elämässä eteenpäin paitsi tuo sairas ihminen. Ihme halveksuva mielikuva ihan normaaleista ihmisistä ja elämäntilanteista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän