Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko joutunut kiristämään ruokabudjettia? Paljonko sinulla menee kuukaudessa ruokaan?

Vierailija
28.01.2026 |

Oletko joutunut kiristämään ruokabudjettia ja paljonko menee kuukaudessa ruokaan ja mitä syöt? 

Kommentit (145)

Vierailija
121/145 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

400-500 e 2 lasta, aikuinen ja kissa.  Ostan edullisimpia merkkejä ja tarjouksia. Syödään aika perusruokaa. 1-2 kertaa viikossa ruuaksi on puuroa ja kerran esim. Pinaattilettuja tai paistettuja munia. Ostan edullisinta 2 e kahvia ja herkkuja on vähän. Ruuaksi on paljon keittoja, nistipataa, riisiä, perunaa, kanankoipia, makkaraa ja kalapuikkoja.

Minun on pakko tunnustaa tietämättömyyteni. Mikä on nistipata?

Vierailija
122/145 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe 5 henkilöä, 2 aikuista, 3 lasta 12-17v, ruoka +pesuaineet ja wc-paperit 1500€/kk. Tavallista kotona tehtyä ruokaa syödään. Kalaa, useimmiten lohta, pyrin ostamaan 1-2krt viikossa, muuten punaista lihaa, broileria, tofua, kasviksia ja hiilarin lähteitä. Aamupaloina useimmiten puuroa, kananmunaa. Alelapputuotteita ostan jos sopivia löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/145 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

400-500 e 2 lasta, aikuinen ja kissa.  Ostan edullisimpia merkkejä ja tarjouksia. Syödään aika perusruokaa. 1-2 kertaa viikossa ruuaksi on puuroa ja kerran esim. Pinaattilettuja tai paistettuja munia. Ostan edullisinta 2 e kahvia ja herkkuja on vähän. Ruuaksi on paljon keittoja, nistipataa, riisiä, perunaa, kanankoipia, makkaraa ja kalapuikkoja.

Minun on pakko tunnustaa tietämättömyyteni. Mikä on nistipata?

Maustat ja paistat jauhelihan ja keität makaronit ja laitat ne sekaisin ja laitat ketsuppia tai majoneesia päälle. Helppo ja halpa ruoka sillon kun rahat tiukassa.

Vierailija
124/145 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole laskenut. Ostan mitä milloinkin mieli tekee mutta yritän vähän hintoja katsoa vaikka joskus jos tekee jotain kovasti mieli niin se on se ja sama mitä maksaa.

Vierailija
125/145 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilta-alet, hävikkikorit, kilohinnaltaan halvimmat tuotteet, ei herkkuja, ei kahvia. Siinä se. n. 100 euroa kuukaudessa

Miksi niin paljon alapukkuja?

Vierailija
126/145 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee vajaat 1000e joka kk ruokaan ja päivittäistavaroihin. Aikuinen ja 1 kouluikäinen tyttölapsi. 

Mielestäni syömme aika tavallisesti, joten ihmettelen miten monilla kuulostaa menevän niin paljon vähemmän. Syömme kyllä mansikoita, lohta ym kalliita ruokia silloin kun siltä tuntuu, mutta ei selittäne satojen eurojen kuukausittaista gäppiä...

Norjan lohi on ihan kohtuuhintaista nykyään, ei mitään ökyä enää. Turskafile on kalliimpaa. Mansikat ovat sikakalliita määrään nähden. Itsellä menee noin 300e/kk, ja syön lohta, nautaa, turskaa, yms.

Joo, kunpa tietäisin miksi mulla menee niin paljon rahaa kauppaan. Pääsisikin tuohon 300e/kk/hlö, säästyisi tuhansia euroja vuodessa. 

Vierailija
127/145 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 750 euroa.

Yksi aikuinen ja kaksi teiniä

Eli 250 euroa per naama.

Tuohon summaan ei ole laskettu ulkonasyömisiä, käydään ehkä 3 kertaa kuussa mäkkärissä / hesessä eli 10 e per kerta per naama eli yhteensä ulkonasyömisiin menee ehkä 100 euroa kuussa.

Vierailija
128/145 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee vajaat 1000e joka kk ruokaan ja päivittäistavaroihin. Aikuinen ja 1 kouluikäinen tyttölapsi. 

Mielestäni syömme aika tavallisesti, joten ihmettelen miten monilla kuulostaa menevän niin paljon vähemmän. Syömme kyllä mansikoita, lohta ym kalliita ruokia silloin kun siltä tuntuu, mutta ei selittäne satojen eurojen kuukausittaista gäppiä...

Norjan lohi on ihan kohtuuhintaista nykyään, ei mitään ökyä enää. Turskafile on kalliimpaa. Mansikat ovat sikakalliita määrään nähden. Itsellä menee noin 300e/kk, ja syön lohta, nautaa, turskaa, yms.

Joo, kunpa tietäisin miksi mulla menee niin paljon rahaa kauppaan. Pääsisikin tuohon 300e/kk/hlö, säästyisi tuhansia euroja vuodessa. 

Katso kuiteista miksi. Helevetin helppo selvittää.

Vierailija
129/145 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 750 euroa.

Yksi aikuinen ja kaksi teiniä

Eli 250 euroa per naama.

Tuohon summaan ei ole laskettu ulkonasyömisiä, käydään ehkä 3 kertaa kuussa mäkkärissä / hesessä eli 10 e per kerta per naama eli yhteensä ulkonasyömisiin menee ehkä 100 euroa kuussa.

Miten, mitä syötte? Hyödynnätkö paljon aleja, mistä kaupasta ostat ruuat? Sisältääkö tuo summa päivittäistavarat?

Kiinnostaa kun sama kokoonpano mut isompi summa menee ruokiin+päivittäistavaroihin

Vierailija
130/145 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatepäätöksen olen tehnyt, että kuukauden ruokaostokset eivät saa ylittää tonnia kolmihenkisessä perheessä.

Vierailija
131/145 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistaiseksi ei ole tarvinnut tinkiä, mutta olen alkanut vähän tarkemmin katsoa mitä ostan. Eli vähän hillitä impulsseja. Kuukaudessa menee n. 1400 euroa, vanhemmat ja täysi-ikäinen urheileva poika.

Aivan järjettömän iso summa. Ja vielä väität katsovasi tarkemmin mitä ostat.

Vierailija
132/145 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Katso kuiteista miksi. Helevetin helppo selvittää"

En jaksa kuitteja penkoa, s ryhmän sovelluksesta näen mihin raha menee. Muotoilin asiani väärin, tiedän mihin ja paljonko rahaa menee mutta en tiedä miten se on niin paljon enemmän kuin useilla muilla. 

Vierailija
133/145 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin syön

Ruoka-avusta lähes kaikki perus elintarvikkeet.

Eikä maksa mitään

Paitsi ettei mistään ruoka-avusta saa jatkuvasti "peruselintarvikkeita" vaan ihan randomisti mitä sattuu sillä kertaa olemaan. Itselle viimeksi kinkkua, pizzapohjia, jogurttia ja porkkanaraastetta. Ihan mielenkiintoinen yhdistelmä.

Erittäin totta. Jonotin kerran kaksi tuntia ja sain kilon muikkuja. Ei muuta. Kerran sain neljä megapussia vanhentuneita sipsejä. 

Oli harmi että köyhiltä vietiin aikoinaan Eu ruoka kassit siinä oli monesti järkeä oli maitojauhetta, nötköttiä, hernekeittoa, jauhoja, näkkileipää yms ja niitä kasseja jäi ylikin. 

En ihmettele että kasseja jäi yli. Nimittäin esimerkiksi se "vehnäjauho" mitä niistä sai oli oikeasti käyttökelvotonta. En tiedä mitä siihen oli lisätty, sahanpurua vai sementtiä, mutta ei se toiminut mihinkään. Sämpylöistä tuli aivan karseita eikä suurustaminen onnistunut. Kiroiltiin muuten tuttavaporukassa aika lujaa niitä aineksia. Exältä löytyi muuton yhteydessä niitä jauhoja kaapista vielä neljä vuotta myöhemminkin.

Sori ohis.

Vierailija
134/145 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiristänyt, koska jos en kiristäisi kaikki rahat menisivät pakollisiin kuluihin. Meitä neljä ja ostetaan ihan perusasioita ja seurataan tarjouksia. Ennen saatoimme ostaa erityisesti viikonloppuisin kalliimpaa lihaa, kalaa, tuoreita yrttejä, rahkoja, jugurtteja, paistopistetuotteita, tuorepuristettua mehuja yms. Nykyisin nämä jääneet täysin. 

Vierailija
135/145 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole joutunut. Menee 200-400€ kuukaudessa riippuu mitä tehdään. 2 aikuista ja 1 ala-asteikäinen lapsi. 

Vierailija
136/145 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000€ kk. 2+4, tuohon summaan kuuluu sekä vaipat että pesuaineet. Teen järkevää kotiruokaa ja leivon pullat ja muut makeat itse. En käy punalappualeissa, niissä on harvoin mitään sellaista mistä oikeasti säästäisi.

Vierailija
137/145 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa kuitteja penkoa, s ryhmän sovelluksesta näen mihin raha menee. Muotoilin asiani väärin, tiedän mihin ja paljonko rahaa menee mutta en tiedä miten se on niin paljon enemmän kuin useilla muilla. 

Tuoretta ananasta eikä omenaa?

Sisäfilettä eikä lapaa?

Siikaa eikä silakkaa?

Salaattia eikä porkkanaa?

Paistopisteleipää eikä vaasan ruispaloja?

Valmista eikä itse tehtyä?

Merkkileivinpaperia arkkeina eikä k-menu rullassa?

Keitetyt pavut purkissa eikä kuivatut pavut isossa pussissa?

Kyllä se selitys siellä kuiteissa on :)

Mulla oli alkusivuilla se aikuinen 3. hlö ja menee noin 300/hlö/kk. Ja ihan tietoisesti valitsen välillä kalliimmin ja välillä halvemmin ja on asioita joiden laadusta, olemassaolosta ja/tai kotimaisuudesta en tingi vaikka halvemmallakin saisi tai pärjäisi ilmankin.

Vierailija
138/145 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuoretta ananasta eikä omenaa?

Sisäfilettä eikä lapaa?

Siikaa eikä silakkaa?

Salaattia eikä porkkanaa?

Paistopisteleipää eikä vaasan ruispaloja?

Valmista eikä itse tehtyä?

Merkkileivinpaperia arkkeina eikä k-menu rullassa?

Keitetyt pavut purkissa eikä kuivatut pavut isossa pussissa?

Kyllä se selitys siellä kuiteissa on :)

Mulla oli alkusivuilla se aikuinen 3. hlö ja menee noin 300/hlö/kk. Ja ihan tietoisesti valitsen välillä kalliimmin ja välillä halvemmin ja on asioita joiden laadusta, olemassaolosta

Ja kannattaa myös tarkkailla mitä menee biojäteastiaan.

Vierailija
139/145 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole joutunut kiristämään ruokabudjettia. 

Vierailija
140/145 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole kiristäneet vaan päinvastoin.  Lapset ovat omillaan, ei enää lainaa. 

Ei ole ennenkään mietitty pahemmin hintoja, ostettu hallista kalat ja lihat. Mitään eineksiä tai sipsejä tai muita teollisia tuotteita ei meidän ostoskoriin päädy pl maksalaatikko, jota syön, kun mies on matkoilla. Mies taas inhoaa maksaruokia.