Oletko joutunut kiristämään ruokabudjettia? Paljonko sinulla menee kuukaudessa ruokaan?
Oletko joutunut kiristämään ruokabudjettia ja paljonko menee kuukaudessa ruokaan ja mitä syöt?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Kanakiusaus, kebabkiusaus, kalapuikot ja muusi plus dippi, kananugetit ja ranskalaiset lihapullien kanssa, nistipata, kanakastike ja riisi, jauheliha mureke, nuudeliwokki, wingsit, kermainen kanakeitto, jauheliha keitto, lohipyörykät ja muusi, nakkikastike ja kerma perunat.
Mikä on nistipata?
Vierailija kirjoitti:
Tässä kuussa menee 160€. Olen jonkin verran karsinut kalliista kasviksista. Esimerkiksi paprikaa en ole ostanut ja muutenkin katsonut tarjouksia. Lihat ostan muutenkin punalappuisina. Samoin kalat. Vielä pystyn tinkimään lihoistakin jättämällä luomulihat ostamatta ja painottamalla paisteihin ja sianlihaan. Turhin iso kulu on kahvi ja tee. Niihin menee kymppi viikossa, eli 40€ kuussa. Iso muutos tuli aiemmin, kun jätin karkit, limut, keksit ja välipalat ylipäätään pois. Hedelmiä ostan kyllä ja syön iltapäivällä. Ruuat ovat laatikoita, kastiketta, muusia, pihviä, salaattia, voileipiä, munakkaita jne.
Paprikakilo oli 3,90 lidlissä viimeksi,kun ostin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin syön
Ruoka-avusta lähes kaikki perus elintarvikkeet.
Eikä maksa mitään
Paitsi ettei mistään ruoka-avusta saa jatkuvasti "peruselintarvikkeita" vaan ihan randomisti mitä sattuu sillä kertaa olemaan. Itselle viimeksi kinkkua, pizzapohjia, jogurttia ja porkkanaraastetta. Ihan mielenkiintoinen yhdistelmä.
Erittäin totta. Jonotin kerran kaksi tuntia ja sain kilon muikkuja. Ei muuta. Kerran sain neljä megapussia vanhentuneita sipsejä.
Oli harmi että köyhiltä vietiin aikoinaan Eu ruoka kassit siinä oli monesti järkeä oli maitojauhetta, nötköttiä, hernekeittoa, jauhoja, näkkileipää yms ja niitä kasseja jäi ylikin.
Edullisesti voi ruokaa ostaa,kun seuraa tarjouksia,esim peruna 5kg euron,porkkanat kilo noin 80cnt,valmiiksi grillattu broileri,noin6,0 euroa kpl,lohi kokonainen,noin 7euroa,tomaattikilo noin2,40,sikanauta 400g noin,3,0euroa,porsaan liha,noin 4euroa kilo,tietysti kokkaillaan itse,rasvaton maito,noin80cnt,kurrku alle 2ekilo
Tingin. Just keitin itse kattilallisen kiisseliä. Marjat ilmaiset, sokeri 0,08 €, perunajauhoja 0,10 €. Menee välipalana, puuron kanssa, maustamattoman jogurtin kanssa ja ihan sellaisenaan.
Syödään paljon keittoja. Ei käytetä eineksiä. Tehdään itse alusta alkaen aidoista raaka-aineista.
2 aikuista ja 2 teiniä. Satunnaisesti muitakin syömässä. Keskimäärin menee 600 € kuukaudessa ruokiin. Summassa on vain ruoka. Taloustavaroihin ja hygieniaan menee keskimäärin 36 € kuukaudessa.
En ole vaikka jäin juuri työttömäksi. Ruokaan varaan joka viikolle 100 e, joskus menee kokonaan, joskus ei. Enimmäkseen syön karkkia, leipää ja valmisruokia.
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut kiristämään budjettia. Asun yksin ja mulla on n.30-kiloinen koira. Hämmästyttävää on se, että rahaa rupesi säästymään kun lopetin ruoan laiton lähes kokonaan. Aiemmin tein kaiken itse, nykyään en enää leivo leipää vaan haen ne joko leipäjonosta tai sitten jostain megatarjouksista tyyliin euron per jättipussi ja pakastan. En myöskään enää leivo mitään makeaa, en edes pannukakkua. Ostan just jotain tarjousnuudeleita tai makaronia ja pakastevihanneksia. Sekaisin vaan ja ääntä kohti. Eurolla litran purkki jogurttia. Luen tarjouslehdet tosi tarkkaan. Kyttään myös lähikaupan -60% tarjoukset. Itse en syö lihaa, koira toki syö. Olen aina ollut melko pieniruokainen, mutta nyt vasta tajuan kuinka vähällä tulen toimeen. Ennen meni ruokakauppaan yli 200€/kk, nyt enää 120€.
Terveellistä? Ei. Kivaa elämää? Ei. Mutta kun ei rahat riitä muutenkaan mihinkään, niin saadakseni vaikka uusia alusvaatteita tai lampun makuuhuo
Tuo on totta että eineksillä pääsee halvemmalla kuin tekemällä itse alusta asti kaiken. Minä jouduin jättämään lähes kaikki einekset pois ruokavaliosta, samoin viljat ja sokerit. Vuosi sitten ruokaan meni 150-200€ kuussa nyt 250-290€. Lisäksi sähkölasku nousi kun hella ja uuni päällä joka viikko pari tuntia vähintään, ennen lämmitin mikrossa 2 minuuttia päivässä. Vesilasku nousi selvästi kun tiskattavaa tulee huomattavasti enemmän. Einespizzaan ei tarvinnut kuin veitsen ja haarukan. Nyt esimerkiksi wokkiin tarvitsee pannun, kauhan, sipulisilppurin, lautasen ja aterimet, leikkuulaudan. Tänäänkin sähkö niin kallista että syön mikropoppareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin syön
Ruoka-avusta lähes kaikki perus elintarvikkeet.
Eikä maksa mitään
Paitsi ettei mistään ruoka-avusta saa jatkuvasti "peruselintarvikkeita" vaan ihan randomisti mitä sattuu sillä kertaa olemaan. Itselle viimeksi kinkkua, pizzapohjia, jogurttia ja porkkanaraastetta. Ihan mielenkiintoinen yhdistelmä.
Erittäin totta. Jonotin kerran kaksi tuntia ja sain kilon muikkuja. Ei muuta. Kerran sain neljä megapussia vanhentuneita sipsejä.
Oli harmi että köyhiltä vietiin aikoinaan Eu ruoka kassit siinä oli monesti järkeä oli maitojauhetta, nötköttiä, hernekeittoa, jauhoja, näkkileipää yms ja niitä kasseja jäi ylikin.
90-luvulla lamassa EU sentään auttoi köyhiä ja kipeitä jakamalla ruokaa mutta tänä päivänä ei tipu rahaa, töitä eikä ruokaa ellei joku hurkasteleva SRK jaa pääsylippuja taivaaseen (itselleen) päiväysvanhan ruoan muodossa.
Ehkä tuhat euroa kuussa kahdella aikuisella, jos kaikki wolttaukset lasketaan mukaan. Meistä ei kumpikaan oikein jaksa sellasta kiristelyä ja pihistelyä.
Meitä 2 aikuista ja kissa, ruokaan (+ wc-paperi, kissanhiekat ym.) menee n. 200 - 230 e/kk. Syömme hyvin, kasvispainotteisesti. Myös kalaa (ei kovinkaan usein lohta). Käymme Liiterissä ja etnisissä, joten siinä sitä säästää. Samoin kaikki laputetut tuotteet tarkistetaan, olisko niille käyttöä! Paljon kauden raakoja kasviksia, papuja ja linssejä, mm, pangasiusta kalaksi, välillä sosekeittoa ja porkkanasämpylää. Teen itse kaiken ruuan, en osta puolivalmisteitakaan. Paheeni on jugurtti ja keksit toisinaan.
t. N60+ (lääkäri tänään juuri kehui veriarvoja erinomaisiksi!)
Toistaiseksi ei ole tarvinnut tinkiä, mutta olen alkanut vähän tarkemmin katsoa mitä ostan. Eli vähän hillitä impulsseja. Kuukaudessa menee n. 1400 euroa, vanhemmat ja täysi-ikäinen urheileva poika.
Ei ole ollut tarvetta kiristää ruokabudjettia, eikä meillä sellaista varsinaisesti edes ole. Silloin kun olen katsonut mitä ruokaan on mennyt, niin se on luokkaa 800-1000€/kk meidän kahden hengen taloudessa. Ruoka tehdään kotona, mutta syödään sitä mistä tykätään. Vähemmälläkin pärjäisi, mutta enemmänkin saisi menemään. Mielellään tuetaan kotimaisia tuottajia ja jäätelö on aina kotimaista artesaanijäätelöä.
Aikaisemmin meni joku 900 euroa kuussa. Tuli mässäiltyä ravintoloissa monta kertaa viikossa ja ostettua kaupasta kalliita herkkuja. Oi niitä aikoja. Nyt kun koko maan taloudellinen tilanne on epävarmempi, niin menee noin 300 euroa kuussa kotona kokaten. Eli muutos on ollut aika iso.
Yhden hengen talous.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kuussa menee 160€. Olen jonkin verran karsinut kalliista kasviksista. Esimerkiksi paprikaa en ole ostanut ja muutenkin katsonut tarjouksia. Lihat ostan muutenkin punalappuisina. Samoin kalat. Vielä pystyn tinkimään lihoistakin jättämällä luomulihat ostamatta ja painottamalla paisteihin ja sianlihaan. Turhin iso kulu on kahvi ja tee. Niihin menee kymppi viikossa, eli 40€ kuussa. Iso muutos tuli aiemmin, kun jätin karkit, limut, keksit ja välipalat ylipäätään pois. Hedelmiä ostan kyllä ja syön iltapäivällä. Ruuat ovat laatikoita, kastiketta, muusia, pihviä, salaattia, voileipiä, munakkaita jne.
Juotpa paljon kahvia ja teetä. Mulla menee niihin ehkä kymppi kahta kuukautta kohti, mutta se on varmaan suomalaiseksi vähän ja siksi en ole pitänyt koskaan kahvitarjousten seuraamista tärkeänä.
Minä ja teini. Töissä syön vain itsetehdtyjä ruokia. Syön paljon kasviksia ja hedelmiä, pähkinöitä ja rahkoja ja kalaa. Teini syö lihaapainottisesti eli meillä eri ruuat. En osta take away mitään enkä wolttaa. N 700 e/ kk budjetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanakiusaus, kebabkiusaus, kalapuikot ja muusi plus dippi, kananugetit ja ranskalaiset lihapullien kanssa, nistipata, kanakastike ja riisi, jauheliha mureke, nuudeliwokki, wingsit, kermainen kanakeitto, jauheliha keitto, lohipyörykät ja muusi, nakkikastike ja kerma perunat.
Mikä on nistipata?
Mausta ja paistat jauhelihan ja keität makaronit ja sitten sekoitat ne keskenään ja laitat ketsuppia päälle. Helppoo ja halpaa sillon kun rahat tiukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viidenkympin jälkeen alkaa pikku hiljaa tulokset näkyä
----->
-kohonnut verenpaine
-sokerit koholla
-sepelvaltimotauti
-alzheimer kehittymässä
-rasvoittuva maksa
No mitä sinun mielestä sitten pitäisi syödä??
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut kiristämään budjettia. Asun yksin ja mulla on n.30-kiloinen koira. Hämmästyttävää on se, että rahaa rupesi säästymään kun lopetin ruoan laiton lähes kokonaan. Aiemmin tein kaiken itse, nykyään en enää leivo leipää vaan haen ne joko leipäjonosta tai sitten jostain megatarjouksista tyyliin euron per jättipussi ja pakastan. En myöskään enää leivo mitään makeaa, en edes pannukakkua. Ostan just jotain tarjousnuudeleita tai makaronia ja pakastevihanneksia. Sekaisin vaan ja ääntä kohti. Eurolla litran purkki jogurttia. Luen tarjouslehdet tosi tarkkaan. Kyttään myös lähikaupan -60% tarjoukset. Itse en syö lihaa, koira toki syö. Olen aina ollut melko pieniruokainen, mutta nyt vasta tajuan kuinka vähällä tulen toimeen. Ennen meni ruokakauppaan yli 200€/kk, nyt enää 120€.
Terveellistä? Ei. Kivaa elämää? Ei. Mutta kun ei rahat riitä muutenkaan mihinkään, niin saadakseni vaikka uusia alusvaatteita tai lampun makuuhuo
120 eurolla saa oikeasti tosi terveellisesti syötyä. Sä et näköjään vaan yhtään viitsi katsoa mitä sinne ääntä kohti lappaat, ja maksat paljon suoranaisesta roskasta. Laiskuus ja välinpitämättömättömyys sua vaivaa eikä mikään muu.
T. Ruokaan alle 120 euroa kuussa käyttävä ja terveellisesti syövä, joka tekee itse kotona ruoat.
Terveellistä? Ei. Kivaa elämää? Ei. Mutta kun ei rahat riitä muutenkaan mihinkään, niin saadakseni vaikka uusia alusvaatteita tai lampun makuuhuoneen kattoon on jostain tingittävä. Eikä ole enää muuta jäljellä mistä nipistäisi kuin ruoka.
Vihaan tätä maata.