Elänkö siivellä
Muutin miehen omistamaan asuntoon, josta hänellä on lainaa. Maksan miehen lainan koroista puolet, ja lisäksi maksamme kaikki muut kulut puoliksi (sähkö, vesi, vastike, vakuutukset, ruoka, jne.). Nyt mies ilmoitti, että minun tulisi alkaa maksaa hänelle lisäksi "vuokraa". Kuulemma pitkään ollut sellainen tunne, että elän siivellä. Siitä huolimatta, että mielestäni panostan enemmän kodinhoitoon (teen myös pieniä remontteja). Hän laskee oman lainansa lyhennyksen myös asumiskuluksi, jota pitäisi jossain määrin jakaa. Minusta nykyinen järjestely on ollut reilu. Mielipiteitä?
Kommentit (111)
Suosittelen ap:ta menemään pankkiin miehensä kanssa ja ottamaan oman lainan tähän kämppään ja samalla osakekirjasta kauppa, että omistat siitä puolet. Ja sitten laskette menot/kk ja siirrätte kerran kuussa saman summan rahaa toiselle tilille, josta kaikki asumiseen liittyvät laskut menee. Vain tällä tavalla kummallekin tulee tasapuolinen olo eikä kummallakaan pitäisi olla sanomista siipeilystä.
Tehkää paperit jos alat asuntoa maksaa ja muutekin. Yksi muija piti avokkia maksumiehenä lyhensi itse mökin lainaa Toinen maksoit ruuat ja elämisen, kaikki siis.
Ero tuli ukko pihalle ja muija sai talon. Ei jäänyt mitää vaikka tilit meni sinne ja muijan lasten elämään. Hyväksikäyttöä on paljon. Jotkut osaa nämä hommat.
Vierailija kirjoitti:
Haluaa pitää asunnon omanaan. Haluaa siitä myöhemmin sijoitusasunnon itselleen. Olemme olleet noin 1,5 vuotta yhdessä.
Ihmettelee, miksi pidän hänen yhtäkkiä esitettyä vaatimusta kohtuuttomana, ja päivittelee miten raha on minulle niin tärkeää. Sanoo, että hänen mielestään nykyinen tilanne on epäreilu. Kuulemma pitänyt ottaa puheeksi jo pidemmän aikaa. Mitään puhetta siitä, että haluaisi joskus minun maksavan jo sovittua enemmän, ei aiemmin ole ollut.
Kuulostaa siltä että henellehän tuo raha on tärkeää. Jos rakastaisi sinua ymmärtäisi sun näkemyksen ja antaisi asian olla.
Vierailija kirjoitti:
Haluaa pitää asunnon omanaan. Haluaa siitä myöhemmin sijoitusasunnon itselleen. Olemme olleet noin 1,5 vuotta yhdessä.
Ihmettelee, miksi pidän hänen yhtäkkiä esitettyä vaatimusta kohtuuttomana, ja päivittelee miten raha on minulle niin tärkeää. Sanoo, että hänen mielestään nykyinen tilanne on epäreilu. Kuulemma pitänyt ottaa puheeksi jo pidemmän aikaa. Mitään puhetta siitä, että haluaisi joskus minun maksavan jo sovittua enemmän, ei aiemmin ole ollut.
Ai sinulle raha ei saa olla tärkeää mutta hän itse pyytää pokkana sulta rahaa itselleen.
Nyt juokse jo.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen ap:ta menemään pankkiin miehensä kanssa ja ottamaan oman lainan tähän kämppään ja samalla osakekirjasta kauppa, että omistat siitä puolet. Ja sitten laskette menot/kk ja siirrätte kerran kuussa saman summan rahaa toiselle tilille, josta kaikki asumiseen liittyvät laskut menee. Vain tällä tavalla kummallekin tulee tasapuolinen olo eikä kummallakaan pitäisi olla sanomista siipeilystä.
Ei tuon miehen kanssa.
Täysin selvää on että mies yrittää huijata sinua koska maksat vastikkeesta puolet jo ja koroista sinun ei pitäisi maksaa ollenkaan koska maksat muita kulujakin. Paljonko se vastike on ja muut kulut? Vastike on sama kuin vuokra. Mies yrittää huijata ja tienaa rahaa sinun avulla.
Jos jätetään huomiotta että asiasta oli jo sovittu (joskin saahan mieltään muuttaa), olisi tärkeää tietää konkreettiset summat.
Esim.
Jos vastaavanlaisen asunnon vuokrataso olisi 2000e, ja nykyhetkellä ap maksaa esim 100e korkoja ja 100e vastikkeen puolikasta, olisi ihan reilua maksaa myös pari sataa "vuokraa" koska puolisolla on asunnossa paljon pääomaa kiinni.
Jos taas vuokrataso on tonni, ja puolikkaat aplle ovat 300 korkoja ja 300 ison vastikkeen puolikasta eli 600e yhteensä, on apn kontribuutio vähintäänkin riittävä ja jopa liiallinen.
Moni näkyy vastauksissa unohtavan sen että miehellä on asunnossa kiinni pääomaa josta tulee "näkymätön" vaihtoehtoiskustannus, jota aplla ei ole ja johon saattaa olla reilua osallistua. Siksi on vaikea sanoa mikä on reilu pyyntö, kun yhtään summia ei ole tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme juttu, että kumppanin asunnossa pitää pystyä loisimaan lähes ilmaiseksi ettei vaan kumppanin omaisuus pääse karttumaan. Ulkopuolisen vuokraloordin omaisuuden kasvattaminen vuokran muodossa ei herätä läheskään samanlaisia tunteita. Totuushan on se, että missään et voi asua ilmaiseksi tai jos voit, se on siivellä elämistä.
Mutta ap ja a mies ovat sopineet maksujärjestelyn. Kyllä apn on tuossa miehen mielenmuutostilanteessa mietittävä omaa etua. Kannattaa se oma asunto nyt hankkia ja kartuttaa omaa omaisuutta.
Ap maksaa jo useita satasia asumisestaan, kun maksaa puolet vastikkeesta ja koroista sekä maksaa puolet kaikesta muusta elämisestä. Mies nyt haluaa käyttää jo hyväksi.
Kokemusta on itsellä suhteesta, jossa oli taloudellista hyväksikäyttöä. Maksoin jo suurimman osan kuluista ja silti koi
Naisia valitettavasti hyväksikäytetään tällä tavoin todella paljon. Naiset sisustavat asunnon mukavaksi ja maksavat tämän itse, mies ei osallistu mutta asuu kauniisti sisustetussa asunnossa hyvin mielellään. Naiset siivoat asuntoa paljon enemmän kuin miehet koska siisteys on tärkeää, miehelle kelpaa asua siistissä asunnossa mutta ei osallistu tasapuolisesti. Naiset suunnittelevat ruokaostokset ja hakevat ne kaupasta, miehelle kelpaa kun jääkaappi on aina täynnä ruokaa, joskus mies lähtee kauppaan mukaan mutta usein nainen hoitaa nämä yksin.Ja listaa voi jatkaa vaikka kuinka pitkälle
Vähän samoin kävi minulle. Olen kuulemma täysi loinen. Noh koska on jo yhteinen lapsi, suostuin noin vuosi sitten itselleni hyvin epäedulliseen sopimukseen mutta kyllähän siinä se parisuhde meni samalla viemäriin. Minulla on kyllä oma talo (ei ole vuokratuloja siitä kuitenkaan) ja mietin päivittäin eroa. Lapsen takia vielä en tätä tee, odotan että kasvaa hieman isommaksi. Mutta tunnustettava, että kyllä, kerään kaunaa tässä samalla.
Taloudellisesti tämä ei ole minulle katastrofi mutta miehelle kyllä kultakaivos.
Tää on jo ties kuinka mones kerta, kun tuota samaa kuviota tänne tarjoat. Eiköhän sun pitäisi puhua asiasta miehen tai vaikka asianajajan kanssaeikä mammapalstan . Voisi olla enemmän hyötyä.
Kerran mies pyysi minulta 400 euroa vuokraa vaikka maksoi vastiketta 200 euroa. En tosiaan pitänyt reiluna ja erosin.
Hmmm. No. Minä sinkkuna asun yksin. Maksan kaiken yksin. Enkä tahdo tänne ketään. Kumppaniksi etsin miestä, jolla oma koti. Että saman katon alle en tahdo.
Mutta jos tänne joku muuttaisi, niin mielestäni aiheellista olisi, että maksaisi puolet vastikkeesta, sähköstä, vakuutuksista jne. Ja toki sitten arjen ruokakuluista jne.
Asuntolainan hoitaisin jatkossakin kaikkinensa itse; Koska laina on minun. Asunto on minun.
Pistä luvut pöytään sille miehelle. Kaiva kuitit esille tekemistäsi remonteista ja maksamistasi vastikkeista sekä muista kuluista. Lopeta kotitöiden teko miehen osuudesta, eli hoitakoon omat pyykit yms. Helposti pystyt laskemaan paljonko sinun panoksesi on ollut per kuukausi ja lisäksi nuo remontit.
Jos mies ei suostu että ostat osan asunnosta, voit sanoa suoraan että jos et voi maksamalla kartuttaa omaa omaisuuttasi, muutat joko pois tai mies tyytyy nykytilanteeseen. Sano suoraan että miehen ehdotus kuulostaa epäreilulta ja kohtuuttomalta.
No ei se ihan niin mene että ostetaan kämppä, otetaan siihen avopuoliso asumaan ja avopuolisolla maksatetaan "vuokrana" asunnon lainaa muiden asumiskulujen lisäksi. Ihan itse on mies vastuussa lainasta ja koroista. Jos ei niistä selviydy niin sitten haukattu liian iso pala, muutto muualle ja kämppä vuokralle.
Omaa näkemystä esille tuodessa olen lisäksi saanut kuulla olevani myrkyllinen ihminen, ja epäilyä siitä, että minusta paljastuu vielä verenimijä. Haluaa, että tehdään sopimus siitä, etten missään tilanteessa vaadi hänen omaisuudesta mitään.
Mielestäni kenenkään ei pitäisi kenenkään toisen lainaa ruveta maksamaan. Vuokrana (sisältää sähkön, veden) ja ruokakulut puoliksi olisi alunperin ollut viisaampaa.
Mies on saanut kotiinsa palvelijan ja remppaajan, nyt naiselle pitäisi hiljalleen alkaa vierittää myös kaikki taloudelliset kulut.
JUOKSE AP!
Niille, joiden mielestä pääomakustannuksista ei tarvitse välittää. Otetaan alkutilanne jossa parin molemmilla osapuolilla on 500 000e.
A ostaa rahoillaan asunnon yhteiseen käyttöön.
B sijoittaa rahansa, saaden niistä keskimääräisen 6% tuoton eli 30 000e vuodessa, sanotaan 20 000e nettona.
Onko tilanne reilu, jos vain vastike laitetaan puoliksi? B tienaa joka vuosi 20 000e koska hän ei ollut se joka asunnon osti, mutta An rahat on kiinni asunnossa. Jos oletetaan ettei asuntoa koskaan myydä, ei sen teoreettisella arvonmuutoksella ole yhtälössä väliä.
Minä ainakin tässä skenaariossa olisin paljon mieluummin B, koska asuisin käytännössä ilmaiseksi ja saisin tuloja sijoitukselleni.
Huom, lainan korkojen puolittaminen tasaa tilanteen vain silloin, kun lainaa on 100% asunnon arvosta.
Et elä siivellä, päinvastoin mielestäni miehesi hyötyy tuosta tilanteesta. Ei sun tarvitsisi miehen korkoja maksaa. Asumiskulut ja yhtiövastike puoliksi olisi reilua.
Miten tämmöiseen kuvioon voi lapsia edes ajatella??