Elänkö siivellä
Muutin miehen omistamaan asuntoon, josta hänellä on lainaa. Maksan miehen lainan koroista puolet, ja lisäksi maksamme kaikki muut kulut puoliksi (sähkö, vesi, vastike, vakuutukset, ruoka, jne.). Nyt mies ilmoitti, että minun tulisi alkaa maksaa hänelle lisäksi "vuokraa". Kuulemma pitkään ollut sellainen tunne, että elän siivellä. Siitä huolimatta, että mielestäni panostan enemmän kodinhoitoon (teen myös pieniä remontteja). Hän laskee oman lainansa lyhennyksen myös asumiskuluksi, jota pitäisi jossain määrin jakaa. Minusta nykyinen järjestely on ollut reilu. Mielipiteitä?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on näköjään tunteet karisseet. Et todellakaan ala kartuttaman miehen omaisuutta. Alahan katsella asuntoa itsellesi.
Meinaatko, että asumiskulut siitä halpenee, jos vaikka vuokralle muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa miehen kämppä vuokralle, muuttakaa itse yhteiseen vuokra-asuntoon, josta maksatte kumpikin tasan puolet. Tällöin mies voi tehdä sijoitustuotoillaan mitä haluaa. Tämä on ainut reilu keino. Nykyisestä asetelmasta saa kuvan siipeilystä. Vai ottaisitko omaan velkarahalla maksamaasi kämppään ylimääräisen asukin, joka maksaa vain puolet kuluista? Reiluako?
Aika tylyä puhua ylimääräisestä asukista, kun tarkoittaa puolisoa. Jos haluaa asua yksin, niin ei pidä antaa kenenkään muuttaa asuntoon. Ap maksaa kuitenkin puolet asumiskuluista sekä lainan korosta.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa miehen kämppä vuokralle, muuttakaa itse yhteiseen vuokra-asuntoon, josta maksatte kumpikin tasan puolet. Tällöin mies voi tehdä sijoitustuotoillaan mitä haluaa. Tämä on ainut reilu keino. Nykyisestä asetelmasta saa kuvan siipeilystä. Vai ottaisitko omaan velkarahalla maksamaasi kämppään ylimääräisen asukin, joka maksaa vain puolet kuluista? Reiluako?
Voisitko selventää miten ap mielestäsi siipeilee? Kun me muut emme näe tuossa siipeilyä, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on näköjään tunteet karisseet. Et todellakaan ala kartuttaman miehen omaisuutta. Alahan katsella asuntoa itsellesi.
Eipähän tarvitse kuunnella moitteita ja syyllistämistä. Siitä ilosta voi vähän maksaakin.
Haluaa pitää asunnon omanaan. Haluaa siitä myöhemmin sijoitusasunnon itselleen. Olemme olleet noin 1,5 vuotta yhdessä.
Ihmettelee, miksi pidän hänen yhtäkkiä esitettyä vaatimusta kohtuuttomana, ja päivittelee miten raha on minulle niin tärkeää. Sanoo, että hänen mielestään nykyinen tilanne on epäreilu. Kuulemma pitänyt ottaa puheeksi jo pidemmän aikaa. Mitään puhetta siitä, että haluaisi joskus minun maksavan jo sovittua enemmän, ei aiemmin ole ollut.
Alat heti pyytaa raha P. illusta!
Sopimuskysymyksiä. Eri pariskunnat jakavat tehtävät ja vastuut eri tavoin.
Sinua huijattiin muuttaman miehen luokse ja pian maksat enemmän mitä mies. Jos maksat korkoja joka on ssama kuin vastike ja maksat puolet muista kuluista niin et elä siivellä. Minun tyttöystävä maksa minulle 180 euroa kk vuokraa joka voidaan rinnastaa vastikkeeseen. Ei maksa vastiketta siis erikseen. Sähkö ja vesi myös puoliksi eli naiseni maksaa noin 250 euroa kk yhteensä asumisesta kun ennen se maksoi vuokraa itse 720 euroa.
Minkäverran asumiskulusi tällä hetkellä on? Toimisiko vaikka se, että maksaisit vastikkeen kokonaan "vuokrana", ja mies hoitaisi lainan?
No, teidän suhde on tiensä päässä. Ala vaan etsiä itsellesi omaa asuntoa. Et kertonut ikääsi ja onko sinulla suunnitelmissa jossain vaiheessa hankkia lapsia. Tuollaisen miehen mielestä lapset ovat naisen oma juttu ja nainen maksaa kaikki lasten kulut yksin.
Ollaan kolmekymppisiä ja kyllä, lapsista ollut puhetta..
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, jos olisin miehelleni "ylimääräinen asukki", niin menis kyllä hopeat jakoon alta aikayksikön. Jokainen pari saa kehitellä sellaisen maksujärjestelmän, joka sopii molemmille. Tämä on loppuunkäsiteltävä ennen yhteenmuuttoa eikä sitä siten aleta yksipuolisesti veivaamaan, kun asutaan jo asunnossa.
Ja lisään vielä, että meillä on samanlaiset tulot. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei halpene, mutta ap:lla on mahdollisuus kartuttaa omaa omaisuutta. Mies käyttää hyväksi. Se on selvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Maksat siis koroistakin puolet? Pelkästään puolet vastikkeesta, sähköstä yms. pitäisi riittää.
Samaa mieltä. AP maksaa jo enemmän kuin tarpeeksi koska maksaa koroista puolet. Sehän on miehen omaisuuden kartuttamista tavallaan koska AP maksaa omaisuuden kerryttämiseen liittyviä kuluja. Pelkkä vastikkeen puoliksi maksaminen ja muiden sähkö, vakuutukset jne puoliksi maksaminen on riittävää. Kannattaa olla tarkkana ruokakulujen kanssa muuten, koska miehet syövät usein paljon enemmän kuin naiset. Itse en suostuisi esim ruokakulujen puolittamiseen vaan johonkin toiseen järjestelyyn. Tai no suostuisin jos mies suostuu mun ruokailutottumuksiin jotka on aika pienet :D
Ihan vertailun vuoksi. Olin tosi nuori, kun muutin miehen omistamaan kämppään. En maksanut mitään kämppään kuuluvaa (laina, vastike), laskut muistaakseni puoliksi tai kumpi sitten maksoikaan, emme olleet tarkkoja. Ruoka puoliksi ja kumpikin hoito omat autonsa. Hän oli töissä, minä ensin kaupan kassalla osa-aikaisena ja myöhemmin opiskelin. Tämä oli ok kummallekin, minä kompensoin paljon tekemällä kotitöitä. Valmistumisen jälkeen jatkettiin samalla kaavalla, minä kerrytin pesämunaa ja ne käytettiin käsirahana talon ostossa. Hänen asuntonsa myynnissä kesti, ilman mun säästöjä ei olisi hommasta tullut mitään. Tääll painotetaan aina, että pitää itse maksaa elämänsä. Meille tärkeämpää oli saada mut työelämään kunnon ammatilla, ja mies ei suostunut mun maksavan mitään hänelle, sillä olimme yhdessä, pidimme huolta toisistamme ja oltiin ME. Myötä- ja vastamäessä. Ja ollaan siis edelleen yhdessä, nyt maksetaan kaikki puoliksi kun tienaamme saman verran.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotin, että voisin ostaa asunnosta puolet, jolloin tilanne olisi mielestäni täysin reilu. Ei kuulemma käy. Ap
Mies ei siis näe sun kanssa tulevaisuutta. Olet se joka saa maksaa hänen omaisuuden kerryttämisestä.
Paljonko maksat asumiskuluja yhteensä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipähän tarvitse kuunnella moitteita ja syyllistämistä. Siitä ilosta voi vähän maksaakin.
Ne omaan vuokraan menevät lisäkulut säästää siinä kun ei enää maksele miehen ruokia. Ja omasta rauhasta maksaakin sen jokusen satasen lisää.
No mielestäni sinun pitäisi maksaa jonkinlaista vuokraa peruskulujen lisäksi. Nythän tosiaan loisit jos et muuta maksa kun kuluja puoliksi.