Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elänkö siivellä

Vierailija
28.01.2026 |

Muutin miehen omistamaan asuntoon, josta hänellä on lainaa. Maksan miehen lainan koroista puolet, ja lisäksi maksamme kaikki muut kulut puoliksi (sähkö, vesi, vastike, vakuutukset, ruoka, jne.). Nyt mies ilmoitti, että minun tulisi alkaa maksaa hänelle lisäksi "vuokraa". Kuulemma pitkään ollut sellainen tunne, että elän siivellä. Siitä huolimatta, että mielestäni panostan enemmän kodinhoitoon (teen myös pieniä remontteja). Hän laskee oman lainansa lyhennyksen myös asumiskuluksi, jota pitäisi jossain määrin jakaa. Minusta nykyinen järjestely on ollut reilu. Mielipiteitä?

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että näin oli yhdessä sovittu, kun asuntoon muutin. Hän oli ajatellut kuulemma mielessään, että jossakin vaiheessa minun pitäisi alkaa maksaa enemmän.

Vierailija
2/111 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pariskunta sopikoon tuon keskenään. Kun vaimo muutti minun omistamaani asuntoon, hän on maksanut puolet vastikkeesta. Minun omaisuutenihan tässä karttuu.

Toisaalta jossain muuttotappioalueella voisi ajatella, että asunnon omistaja häviää koko ajan rahaa, vaikka toinen osapuoli saa siinä asua paljon halvemmalla kuin yksin omassa tai vuokra-asunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen pariskunta sopikoon tuon keskenään. Kun vaimo muutti minun omistamaani asuntoon, hän maksoi puolet vastikkeesta. Minun omaisuutenihan tässä karttuu.

Toisaalta jossain muuttotappioalueella voisi ajatella, että asunnon omistaja häviää koko ajan rahaa, vaikka toinen osapuoli saa siinä asua paljon halvemmalla kuin yksin omassa tai vuokra-asunnossa.

Ai niin, me ratkaisimme asian lopulta ostamalla yhteisen asunnon puoliksi. Minä sitten sijoitin ylimääräiset rahat sijoitusasuntoon.

Vierailija
4/111 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto on pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
5/111 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on näköjään tunteet karisseet. Et todellakaan ala kartuttaman miehen omaisuutta. Alahan katsella asuntoa itsellesi. 

Vierailija
6/111 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen olisi pitänyt ottaa tämä esille ennen yhteenmuuttoa. Nykyinen käytäntö on reilu. Jos tämä ei kelpaa, niin voisitko ostaa puolet asunnosta tai ostatte yhdessä uuden kodin? 

Vierailija
7/111 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on ihan reilu systeemi. Mieshän kasvattaa omaisuuttaan lainaa lyhentämällä eikä se sinulle kuulu, kun maksat kuitenkin osan koroista. Voithan sinä lopettaa kaikki asumiseen kuuluvien kulujen maksamisen ja maksaa miehelle vuokraa. Pyydä oikea vuokrasopimus ja ilmoita verottajalle, että mies saa vuokratuloja. Hän maksaa niistä sitten verot.

Vierailija
8/111 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat siis koroistakin puolet? Pelkästään puolet vastikkeesta, sähköstä yms. pitäisi riittää. 

Vierailija
9/111 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme juttu, että kumppanin asunnossa pitää pystyä loisimaan lähes ilmaiseksi ettei vaan kumppanin omaisuus pääse karttumaan. Ulkopuolisen vuokraloordin omaisuuden kasvattaminen vuokran muodossa ei herätä läheskään samanlaisia tunteita. Totuushan on se, että missään et voi asua ilmaiseksi tai jos voit, se on siivellä elämistä. 

Vierailija
10/111 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet lainasta sulle. Tai uusi yhteinen koti. Tai sulle oma.

Ei kyllä kuulosta kauhean tiimipelaajalta mieheltä. Sinuna en odottaisi kosintaa, olet lähinnä se kulujen puolittaja- hyödyke.

Ansaitsisit kunnioitusta, kumppanuutta ja rakkaudellisen suhteen.

Vierailija
11/111 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme juttu, että kumppanin asunnossa pitää pystyä loisimaan lähes ilmaiseksi ettei vaan kumppanin omaisuus pääse karttumaan. Ulkopuolisen vuokraloordin omaisuuden kasvattaminen vuokran muodossa ei herätä läheskään samanlaisia tunteita. Totuushan on se, että missään et voi asua ilmaiseksi tai jos voit, se on siivellä elämistä. 

Uliuli siellä taas. 

Olisitte edes sen arvoisia miehiä, että teidän omaisuutta haluaa joku vapaaehtoisesti kartuttaa.

Vierailija
12/111 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan ostaa oma asunto. Miksi sinun pitäisi kartuttaa miesystäväsi omaisuutta kun muutenkin maksat puolet juoksevista kuluista. 

Vierailija
13/111 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotin, että voisin ostaa asunnosta puolet, jolloin tilanne olisi mielestäni täysin reilu. Ei kuulemma käy. Ap

Vierailija
14/111 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän nyt oikein mahtanet tarkoittaa ap:n tapauksessa? Hänhän ei todellakaan loisi ilmaiseksi. Miksi hänen pitäisi lainoistakin alkaa maksaa, sitähän kai tarkoitat?

Vierailija
15/111 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokratulo on veronalaista tuloa. Jos ap alkaa maksaa miehelle vuokraa, miehen pitää ilmoittaa vuokratulo verottajalle. Tuskinpa sen jälkeen ruokakulujakaan jaetaan vaan kumpikin ostaa ja tekee omat ruokansa. Alivuokralainen ei tee vuokranantajan kotitöitä.

Vierailija
16/111 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistut nyt jo kuluihin. Remontoimalla miehen asuntoa nostat samalla sen arvoa. Itse olin vastaavassa tilanteessa ja otin erossa takkiini pankin laskelmien mukaan 19te. Kokemuksesta sanon että miehen puolelta suhteen perusta ei ole rakkaus. Olen pahoillani. 

Vierailija
17/111 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei kuuluisi maksaa edes noita korkoja. Puolet juoksevista kuluista ok. Sinuna kyllä alkaisin etsiä omaa asuntoa. 

Vierailija
18/111 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotin, että voisin ostaa asunnosta puolet, jolloin tilanne olisi mielestäni täysin reilu. Ei kuulemma käy. Ap

Miten hän tämän asian perusteli? Kuinka kauan olette olleet yhdessä? 

Kuulostaa, että kannattaa alkaa katsomaan omaa asuntoa...

Vierailija
19/111 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa miehen kämppä vuokralle, muuttakaa itse yhteiseen vuokra-asuntoon, josta maksatte kumpikin tasan puolet. Tällöin mies voi tehdä sijoitustuotoillaan mitä haluaa. Tämä on ainut reilu keino. Nykyisestä asetelmasta saa kuvan siipeilystä. Vai ottaisitko omaan velkarahalla maksamaasi kämppään ylimääräisen asukin, joka maksaa vain puolet kuluista? Reiluako?

Vierailija
20/111 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ap ja a mies ovat sopineet maksujärjestelyn. Kyllä apn on tuossa miehen mielenmuutostilanteessa mietittävä omaa etua. Kannattaa se oma asunto nyt hankkia ja kartuttaa omaa omaisuutta. 

Ap maksaa jo useita satasia asumisestaan, kun maksaa puolet vastikkeesta ja koroista sekä maksaa puolet kaikesta muusta elämisestä. Mies nyt haluaa käyttää jo hyväksi. 

Kokemusta on itsellä suhteesta, jossa oli taloudellista hyväksikäyttöä. Maksoin jo suurimman osan kuluista ja silti koin syyllistämistä, kun otin puheeksi, että toinenkin maksaisi jotain. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi