Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.

Vierailija
27.01.2026 |

Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä. 

Kommentit (917)

Vierailija
281/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun muut päättävät vastoin omaa tahtoa remontteja yms. 

Siinähän se ero on. Omakotitalossa asuminen tulee halvemmaksi juuri sen takia, että saa itse päättää omista remonteista ja kuluista. Ei ole vastikkeita tai tarpeetonta isännöitsijää, joka vetää välistä.

Ette varmaankaan tykkää siitä, että muut käyttävät  teidän rahoja ilman teidän  lupaa. Sitä se kerrostalo ja taloyhtiö asuminen kuitenkin on.

Vierailija
282/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa tuo, ettei muka kerrostalossa joutuisi lumitöitä tekemään. Joka vuosi olen joutunut autopaikaltani lumet luomaan. Huoltoukothan eivät viitsi auran kyydistä nousta. Lisäksi joudut maksamaan taloyhtiön tekemistä kylppäriremonteista enemmän kuin muut, koska satut asumaan ylimmässä kerroksessa ja isoimmassa asunnossa (kylppärit ovat samankokoisia). 
Ps. Vanhempani asuvat edullisemmin 200m2 omakotitalossa, kuin me perheellisenä kerrostalossa. Mikäli et pysty itse tekemään huoltotöitä voi omakotitalo tulla kalliiksi. 

Ylin kerros ei pitäisi vaikuttaa kylppäriremontin rahoitusvastikkeeseen, vaan puhtaasti neliöt. Taloyhtiö ei varmastikaan teetä ihan huvikseen kylppäriremontteja, vaan useimmiten ne pistetään uusiksi linjasaneerauksien yhteydessä. Viemäreitä on paha nimittäin korjata ilman, että rakenteita avataan (ellei tehdä sukitusta).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme pientaloalueella. Rauhalliset mukavat naapurit, ainoa haitta näin lämmityskaudella on märän puun poltosta tuleva savu piipuista. 
Lumitöitä ei paljon ole ja ne saa hyvin kolattua takapihalle. Vielä jaksamme ja haluamme itse sen tehdä. Nurtsia emme juurikaan ajele, saa kasvaa kukkasia pörriäisille.

Muutama marjapensas ja hedelmäpuu- ei mitään suuritöistä kasvimaata.

Kyllä tämä kerrostaloelämän voittaa, sen aika ehkä sitten vanhempana.

Vierailija
284/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun muut päättävät vastoin omaa tahtoa remontteja yms. 

Siinähän se ero on. Omakotitalossa asuminen tulee halvemmaksi juuri sen takia, että saa itse päättää omista remonteista ja kuluista. Ei ole vastikkeita tai tarpeetonta isännöitsijää, joka vetää välistä.

Ette varmaankaan tykkää siitä, että muut käyttävät  teidän rahoja ilman teidän  lupaa. Sitä se kerrostalo ja taloyhtiö asuminen kuitenkin on.

Hoitovastike pitää sisällään hyvinkin samoja kuluja kuin omakotitalossa. Vai väitätkö, ettei maksa omakotitalossa lämmityksestä, vakuutuksista, kiinteistöverosta, tontin vuokrasta jos vuokratontti, kunnossapidosta yms?

Myös omakotitalossa pitää tehdä remonttia. Monesti halutaan kuitenkin elää mahdollisimman halvalla, joten remontit jäävät tekemättä. Joka nurkka repsottaa yms. 

Taloyhtiöiden remontit päätetään yhtiökokouksessa, joten jos joku väittää, että ihan muut päättävät, niin hän ei ole silloin osallistunut yhtiökokoukseen.

Vierailija
285/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa elämänlaatu on parempaa. On tullut koettua ja nähtyä se itse. 

Vierailija
286/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän vastike on 600e kerrostalossa.

+ sähkö + saunavuoro + autopaikka + vesimaksu + netti/kaapelitv + tontin vuokraosuus.

Nuo aina unohtuu krstaloasukkaitten asumiskuluista

Tontin vuokra sisältyy hoitovastikkeeseen.

Vierailija
287/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa omistusasunnossa pitää myöskin tehdä itse remontteja ja täytyy osallistua koko talon käsittäviin remontteihin rahallisesti. Ei sekään ihan halpaa ole.

Vierailija
288/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

+ sähkö + saunavuoro + autopaikka + vesimaksu + netti/kaapelitv + tontin vuokraosuus.

Vai onko tonttivastikkeessa kyse jostain näistä nykyajan kotkotuksista eli jossain pk-seudulla maksetaan erikseen jotain tonttivastiketta?

Vierailija
289/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton on pihaton. Ei enää ikinä pihatöitä. Kerrostalo on luksusta! Ei ötököitä, hyttysiä, lunta, lehtiä, nurtsia, hiekottamista, risuja, rännien puhdistusta, katon putsausta yms. paskaa. Oon niihin onnellinen, että muutin kerrostaloon. Piha on perseestä!

Onhan se näinkin, mutta siiten kun naapuriin muuttaa läpi yön pelaava / huutava nuorukainen tai rajaton lapsiperhe niin alkaa taas kaivata okt:n rauhaa.

Voihan nuo muuttaa naapuriksi sinne omakotitaloonkin.

Väitätkö todella, että on sama asia muuttavatko nuo SEINÄSI TAAKSE pahimillaan hyvinkin huonosti äänieristettyyn taloyhtiööb vai samalle ok-talo alueelle? On ihan vtun eri asia!

Ja okt:n voi ostaa niin isolla tontilla, ettei naapureita oikeasti o

Ei tuon viestin kirjoittajalla ole kokemusta siitä, mitä häiriköt seinän takana tekevät. Siinä on pahimmillaan jopa mielenterveys koetuksella. Olen itse joutunut muutaman kerran elämässäni muuttamaan naapureiden takia. Nykyään en suostu siksi asumaankaan missään muualla, kuin omakotitalossa.

Vierailija
290/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloasuminen  sopii sellaisile ihmisille, jotka eivät itse viitsi tai halua tehdä mitään. Jos ei ole mielikuvitusta tai kiinnostusta tehdä itse mitään, niin sellainen ihminen on varmaankin tyytyväinen kerrostalossa. Elämäksi sitä ei oikein voi kutsua, korkeintaan olemiseksi. 

Kyllä se siitä. Vapaa ajat voi vaikka istua sohvalla, katsella jääkiekkoa televisiosta ja juoda kaljaa.

Vierailija
291/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton on pihaton. Ei enää ikinä pihatöitä. Kerrostalo on luksusta! Ei ötököitä, hyttysiä, lunta, lehtiä, nurtsia, hiekottamista, risuja, rännien puhdistusta, katon putsausta yms. paskaa. Oon niihin onnellinen, että muutin kerrostaloon. Piha on perseestä!

Onhan se näinkin, mutta siiten kun naapuriin muuttaa läpi yön pelaava / huutava nuorukainen tai rajaton lapsiperhe niin alkaa taas kaivata okt:n rauhaa.

Väitätkö todella, että on sama asia muuttavatko nuo SEINÄSI TAAKSE pahimillaan hyvinkin huonosti äänieristettyyn taloyhtiööb vai samalle ok-talo alueelle? On ihan vtun eri asia!

No nythän ei tarkoiteta, ettei ole myöskään töitä, jossa käydä sieltä jostain autioituneesta korvesta käsin. Siellä kannattaakin remontin tarpeiset talot jättää remontoimatta, kun niillä ei muutenkaan ole mitään arvoa, mutta ihmisten ilmoilla kyllä talot maalataan, kattopinnoitteet vaihdetaan, ovat ja ikkunat uusitaan, pihapinnoitteet vaihdetaan, putkistot vaihdetaan, viemärit huolletaan ja/ tai remontoidaan, kodin pinnat pidetään huollettuina, kylpy,- ja saunatilat rempataan, keittiökin uusitaan, lattiat vaihdetaan, terassi katetaan uudestaan ja tarvittaessa suoristetaan ja jopa varaava takka vaihdetaan, kun siinä on 35 vuotta poltettu puuta. Näin ainakin v 1990 rakennetussa omakotitalossani, joka on ihmisten ilmoilla ja säilyttää sijainnin takia arvonsa, jos vain minäkin pidän sen kunnossa, mutta ei se tapahdu sillä pikkurahalla, jota kaveri maksaa asuntonsa yhtiövastikkerna kerrostalossa.

Tottakai omakotitalossa asuminen on loiselle ( apoikukon puita polttelevalle) halpaa tai jopa ilmaista. Ei siitä tarvitse ylpeillä.

Vierailija
292/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

omakotiasuja ei useinkaan  laske kaikkia todellisia asumiskuluja : remontteja ja pakollisia hankintoja (ruohonleikkurit,  työkalut, mullat, taimet, hiekat) rautakaupan jokavuotinen kanta-asiakas, sitten vielä vartioinnit, puut yms yms

vesivaraajakin yleensä hajoaa Joulun pyhinä 

Vierailija
293/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omakotitalossa mitään tonttivuokria tietenkään ole. Jos on, niin sitten se ei ole omakotitalo.

Kerrostalossa taloyhtiön kokouksessa tehdään enemmistöpäätös ja kaikki maksavat tai itkevät ja maksavat. 

Omakotitalossa isäntä ja emäntä päättää itse mitä tekee ja koska tekee. Remontit ym. voi ajoittaa niin, ettei tarvitse esim. ottaa lainaa ja maksaa korkoja.

Vierailija
294/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä noin suuressa täytyykin sisältyä! 

Vierailija
295/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne mölyävät naapurit voi olla omakotitalossa lähin naapuri tai kerrostalossa monen kerroksen päässä. Miksi pitäisi ostaa asunto talosta, jossa on huono äänieristys? Ylimmän kerroksen läpitalon päätyhuoneisto on hyvä, meillä on sellainen. 

Monella omakotitaloalueella on postimerkkitontit, ei ne hiljaisia ole. Paljon niissäkin asuu ihmisiä.

Vierailija
296/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei omakotitalossa mitään tonttivuokria tietenkään ole. Jos on, niin sitten se ei ole omakotitalo.

Kerrostalossa taloyhtiön kokouksessa tehdään enemmistöpäätös ja kaikki maksavat tai itkevät ja maksavat. 

Omakotitalossa isäntä ja emäntä päättää itse mitä tekee ja koska tekee. Remontit ym. voi ajoittaa niin, ettei tarvitse esim. ottaa lainaa ja maksaa korkoja.

Sehän on ihan itse päätettävissä, että milloin myrskytuuli repii kattopellit.... Vissiin teillä olisi jätetty remontoimatta, koska isäntä ja emäntä päättää ja mitään lainoja tai korkoja ei makseta.

Vierailija
297/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

omakotiasuja ei useinkaan  laske kaikkia todellisia asumiskuluja : remontteja ja pakollisia hankintoja (ruohonleikkurit,  työkalut, mullat, taimet, hiekat) rautakaupan jokavuotinen kanta-asiakas, sitten vielä vartioinnit, puut yms yms

vesivaraajakin yleensä hajoaa Joulun pyhinä 

En tiedä mihin mun vastaus taas katosi.

28v asuttu okt:issa (nyt menossa 3. ja 4.)  ilman hajonneita laitteita.

Turvakamera maksoi n 300e ja vävy asensi.

Vierailija
298/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetin koomista tämä omakotiasujien peppukipuilu siitä kun kaikki eivät halua asua omakotitalossa. Itse paljon mieluummin asun Helsingin kantakaupungissa kerrostalossa kuin jossain tuulipukulandiassa. Mutta kukin tyylillään. 

Vierailija
299/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.

Nyt meni yli ymmärryksen. Mikä lumitöissä maksaa? Me ollaan ostettu lumikola ja pari lapiota parikymmentä vuotta sitten. Rahaa meni silloin maksimissaan pari satasta. Sen jälkeen ei senttiäkään. 

Vierailija
300/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi juuri toisinpäin, kerrostalosta omakotitaloon, hyvinvointi koheni rutkasti, eikä kustannukset ole nousseet, jo  nyt tästä poistaa talon ostamiskustannukset, kuukausikustannukset vähenivät. Luulin kaiken rahan menevän tähän, mutta säästän ja sijoitan kuukausittain, kun tulee remonttitarpeita, on rahaa irrottaa niihin. Isoja remontteja ei tiedossa, ne kaikki tehty. Olen erittäin tyytyväinen, kerrostaloon palaan vain, jos tulee tilanne, etten omakotitalossa pärjää.