Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.

Vierailija
27.01.2026 |

Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä. 

Kommentit (917)

Vierailija
261/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen juoksevat kulut omakotitalossa voivat olla niin isot, että niistä voi säästää 1000€/kk?

Laina?

Sähkölämmitys

Vierailija
262/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut niin kerros-, rivi- kuin omakotitalossakin ja kaikissa vaihtoehdoissa on puolensa. Rivarissa tosin jossain määrin yhdistyy kerrostalon ja omakotitalon huonot puolet, kun joutuu ajamaan nurmikkoa ja tekemään jonkin verran lumitöitä sekä muita pihatöitä ja naapurit asuvat lähellä.

Nyt asun omakotitalossa rauhallisella maaseudulla. Tämä on kuitenkin ns. lähimaaseutua jonkinlaisten kulkuyhteyksien päässä, mutta sijaitsee niemellä, joten läpikulkuliikennettä ei ole. Omassa omakotitalossa asuessa on aina puuhaa. On ikäviä hommia joita on pakko tehdä, mutta vastapainoksi myös paljon mielekkäitä askareita, joilla voi parantaa ympäristöään. Tykkään myös siitä että kohtalo on enemmän omissa käsissä. Jos sähkön hinta nouseeeikä ole rahaa, sen kuin vain lämmittää enemmän polttopuilla jotka voi tehdä itse.

Millä teet polttopuut? Paljainkäsin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni raha on aivan toissijainen asia kun kyseessä on oma rauha

Vierailija
264/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.

Ei pidä hankkia taloa jossa esmes jalkakäytävän lumityöt kuuluu velvollisuuksiin.

Vierailija
265/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuosta puuttuu, lumityöt, vesi, kiinteistövero, auton käyttökulut ( jos torppa syrjässä) puunhankinta. Talon kunnossapito. Jatkuvaan saisi olla ostamassa jotain."

- Lumityöt teen itse 0 €

- Vesi tulee omasta kaivosta

- Kiinteistoveron aidosti unohdin, se on vähän yli 200 € vuodessa.

- Auto minulla oli kerrostalossa asuessa myös

- Polttopuut tulee appiukon metsästä. Tämä on enemmän harrastus kuin varsinaista asumiskulua. Takkatulesta nautiskelu ei ole välttämätöntä. En polta puuta varsinaisena lämmitysmuotona.

"Jatkuvaan saisi olla ostamassa jotain" Tätä en ymmärrä? Mitä minun pitäisi jatkuavasti olla ostamassa? Kunnossapito on etupäässä pelkkää itse tehtävää työtä. Nurmikkoa tulee leikattua kesällä, syksyllä putsaan rännit, talvella kolaan lunta, yms.

" Polttopuut tulee appiukon metsästä"

Siinä taas yksi järjenjättiläinen

Vierailija
266/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei maalla ole enää rauhaa. Ajavat ketun, ilveksen perässä pihatiellä tai pelloilla.

Joulupäivänäkin jahtasivat jotain elukkaa.

Naapurin koirat räksyttää 24/7, ei jakseta niitä kävelyttää, viskaavat häkkiin.

Vierailija
267/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tontinvuokrat nousee, vedenhinta nousee

Tää koskee lähinnä ok-asujia.

Harvalla on omakaivo.

Vierailija
268/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvalla on omakaivo.

kiinteistäverokin nousee kun sidotaan asunnonarvoon vai onko se nyt kokonaisarvoon. Kyllä siihen saa tulevaisuudessa rahaa menemään

Vierailija
269/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen juoksevat kulut omakotitalossa voivat olla niin isot, että niistä voi säästää 1000€/kk?

Ihan samaa mietin?? Asun pk-seudulla ja silti kiinteistöverokaan ei tee kuin 40€ /kk ja vaikka sähkö olisi kuinka kallista talvikuukausina niin ei millään saa lähellekään tuhatta euroa kuukaudessa sisältäen nuo + vesi ja jätehuolto.  Saati sitten 1000€ säästöä verrattuna kerrostalo vastikkeeseen joka väkisellä hipoo 500€ kuukaudessa jos neliöitä edes puolet sen omakotitalon neliöistä.

Jkl: ssä ylöspäin on sähkönsiirto kallimpaa kuin itse sähkö.

Tuo on kyllä ikävää, meillä taitaa olla 2,8cnt/kwh

Vierailija
270/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin mulla, hiljainen talo, vaikka seitsemän kerrosta, talo on rakennettu vuonna 1975! molemmat poikani asuu omakotitalossa, ja remontteihin menee rahaa, tonni toisen perään!! mulla ne on säästössä tilillä! En muuttaisi omakotitaloon!  nyt voisin vaikka matkustaa, kun kiinteistöveroa ei mene, yksin multa, eikä remonttilainoja!!Silti häiriköivä naapuri on, koiraa ei voi ulkona pitää kauaa, naapuri valittaa koiran haukunnasta!! Suo siellä vetelä täällä!!!

Vierailija
271/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa porukkaa täällä, tää riitely on koomista!

Vierailija
272/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla on omakaivo.

kiinteistäverokin nousee kun sidotaan asunnonarvoon vai onko se nyt kokonaisarvoon. Kyllä siihen saa tulevaisuudessa rahaa menemään

Nousee isoilla paikkakunnilla.

Sitä vain kyllästyy taloon, pihatyö kierteeseen. Varsinkin kun nykyään ei saa talkooapua.

Vierailija
273/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.

Meillä ei lumityöt maksa mitään kun itse lapioi. kehitystä nyt AP 0/5 !! 

Pöljä. Tottakai maksaa, koska aika on rahaa. Jos käytät lumitöihin esimerkiksi 80 tuntia talven aikana niin se on pois jostain muusta. Äläkä aloita sitä samaa vanhaa "se käy liikunnasta", koska tiedämme molemmat, että et sinä sitä tekisi, ellei olisi pakko. 

Ainakaan mun vapaa-aikani ei ole mitään "rahaa", pöljä. Tilini saldo ei pienene vaikka tekisin 8000 tuntia pihatöitä.

Vierailija
274/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän nuorilla ole! naapuritalon, nainen valittaa, milloin koiran haukunnasta, aidan maalaamisesta, pihan hoidosta ym!! Itse asun hiljaisessa kerrostalossa!! EI Helsingissä!!

Vierailija
275/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa porukkaa täällä, tää riitely on koomista!

Akoille on kaikki keskusteleminen riitelyä.

Vierailija
276/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoleton on pihaton. Ei enää ikinä pihatöitä. Kerrostalo on luksusta! Ei ötököitä, hyttysiä, lunta, lehtiä, nurtsia, hiekottamista, risuja, rännien puhdistusta, katon putsausta yms. paskaa. Oon niihin onnellinen, että muutin kerrostaloon. Piha on perseestä!

Vierailija
277/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Kolan saa muutamalla kympillä ja se kestää kymmeniä vuosia. Toki jos on itse kädetön...

Vierailija
278/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoleton on pihaton. Ei enää ikinä pihatöitä. Kerrostalo on luksusta! Ei ötököitä, hyttysiä, lunta, lehtiä, nurtsia, hiekottamista, risuja, rännien puhdistusta, katon putsausta yms. paskaa. Oon niihin onnellinen, että muutin kerrostaloon. Piha on perseestä!

Onhan se näinkin, mutta siiten kun naapuriin muuttaa läpi yön pelaava / huutava nuorukainen tai rajaton lapsiperhe niin alkaa taas kaivata okt:n rauhaa.

Vierailija
279/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se näinkin, mutta siiten kun naapuriin muuttaa läpi yön pelaava / huutava nuorukainen tai rajaton lapsiperhe niin alkaa taas kaivata okt:n rauhaa.

Voihan nuo muuttaa naapuriksi sinne omakotitaloonkin.

Vierailija
280/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan nuo muuttaa naapuriksi sinne omakotitaloonkin.

Väitätkö todella, että on sama asia muuttavatko nuo SEINÄSI TAAKSE pahimillaan hyvinkin huonosti äänieristettyyn taloyhtiööb vai samalle ok-talo alueelle? On ihan vtun eri asia!

Ja okt:n voi ostaa niin isolla tontilla, ettei naapureita oikeasti ole lähimaillakaan.