Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.

Vierailija
27.01.2026 |

Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä. 

Kommentit (917)

Vierailija
241/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wau! Yhden ihmisen mielipiteestä 12 sivua kateellista pirujen seinille maalailua. Olkaa siellä omakotitaloissanne aivan rauhassa. Kerrostalossa on leppoisaa, kun asennoituu oikein. Jos naapurista kuuluu mitä tahansa paitsi tappelua, kaikki on hyvin. Hyviä korvatulppiakin on, ei maksa paljon. Uusissa kerrostaloissa on myös hyvät äänieristeet. Torakoita en ole nähnyt paitsi ne, jotka ostin ja syötin lemmikkiliskolle. Lutikatkin yleensä pitää itse hakea matkailemalla. Samalla konstilla niitä on saatavilla omakotitaloonkin. 

Vierailija
242/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa tuo, ettei muka kerrostalossa joutuisi lumitöitä tekemään. Joka vuosi olen joutunut autopaikaltani lumet luomaan. Huoltoukothan eivät viitsi auran kyydistä nousta. Lisäksi joudut maksamaan taloyhtiön tekemistä kylppäriremonteista enemmän kuin muut, koska satut asumaan ylimmässä kerroksessa ja isoimmassa asunnossa (kylppärit ovat samankokoisia). 
Ps. Vanhempani asuvat edullisemmin 200m2 omakotitalossa, kuin me perheellisenä kerrostalossa. Mikäli et pysty itse tekemään huoltotöitä voi omakotitalo tulla kalliiksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.

Lumikola maksaa noin 50€ ja minulla on ollut sama kola nyt noin 10v.

Ja omalle ajalle ei tarvitse laskea hintaa, kun lumitöiden tekeminen on niin mukavaa!

Vierailija
244/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.

Lumikola maksaa noin 50€ ja minulla on ollut sama kola nyt noin 10v.

Ja omalle ajalle ei tarvitse laskea hintaa, kun lumitöiden tekeminen on niin mukavaa!

Yeah right!🤣🤣🤣

Vierailija
245/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihmeeseen sinä haaskasit siellä omakotitalossa tonnin. Meillä on pohjoisessa sähkölämmitteinen omakotitalo 170m2 ja kaikkine kustannuksineen ( sähkö ,vesi, bensa, kiinteistövero, nuohous, jne) menee keskimäärin 500e. On määräaikainen sähkösopimus.

On sinulla kerrostaloasunnossakin yhtiövastike. Kerro mistä saat tuon 1000e säästön kk ap.

Vierailija
246/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja huutonaurua näille jotka uskottelevat asuvansa omakotitalossa 350 eurolla kuussa."

Minä asun. Helposti jää tuon alle juoksevat kulut. 

Tottakai pitää tähän lisäksi huomioida talon ostamiseen mennyt raha. Jos on iso asuntolaina niin siihen menee näiden kulujen lisäksi rahaa.  Mutta jos oletetaan, että talo on ostettu ja maksettu kokonaan. 

350 € / kk = 4200 € / vuosi

Vuodessa:

- 2000 € lämmitys

- 1000 € remonttirahaa (keskimäärin pitkällä aikavälillä)

- 1000 € sähkö, vakuutus, roskat

- 200 € nuohous, ruohonleikkurin bensa, yms pienet sekalaiset kulut

Sama meillä, vuoden 2025 luvut:

- sähkö (lämmitys ja käyttö) 1836e

- vesi/jätevesi 833e

- jäte 357e

- nuohous 60e

- kiinteistövero 400e

- vakuutus n 600e

- lannoite pihaan 14e

- 4 multasäkkiä 1

Nyt taisit unohtaa sähkön siirtomaksun?

Vierailija
247/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kommentoijat vaikuttavat asuvan rivitaloissa, tai vielä pahempaa, kerrostaloissa. Itse olen omakotitalossa asunut liki 40 vuotta ja kuten joku kommentoija totesi, lähden minäkin täältä vain jalat edellä!

Tietenkin ok-talossa tulee kustannuksia; keittiöni on vuosien mittaan remontoitu kahdesti,  myös kylpyhuone, kodinhoitohuone, olohuone ja kolme makuuhuonetta on kokonaisuudessaan lattiasta kattoon asti remontoitu. Huopakatto on vaihdettu peltiseksi. Tietenkin kaikki nuo rempat maksavat, mutta erotus asunto-osakeyhtiötyyppisiin rivareihin ja kerrostaloihin on se, että remonteista ja niiden ajankohdista voi päättää itse!

Nuorna miehenä ostin typeryyttäni kerrostalokolmion  ja yhtiössä tehtiin mielestäni tarpeettomia remontteja vain siksi, että joku hallituksen päsmärihenkinen keksi/halusi näin yhtiöön kusimerkkinsä jättää - itse yleensä vastustin aivan kaikkea! Olin todella iloinen, kun sain läävän myytyä; sekään ei varsinkaan tänä päivänä ole mikään itsestään selvyys!

Lumityöt ja ruohonleikkaus eivät ole mitään ongelmia. Itselläni on sekä kaksi lumilinkoa että kaksi ruohonleikkuria (jos toinen tarvitsee huoltotoimenpiteitä, niin toista voi käyttää). Lumikolan käyttämistä olen aina inhonnut. Ei kiitos! 

Vierailija
248/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt taisit unohtaa sähkön siirtomaksun?

En unohtanut, se on laskuissa mukana kuten sanoin. Samoin sähkövero ja perusmaksut sähkösä ja siirrosta.

Eiköhän tällainen 65v osaa jo laskua lukea;)

Vierailija
249/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei lumityöt maksa mitään kun itse lapioi. kehitystä nyt AP 0/5 !! 

Pöljä. Tottakai maksaa, koska aika on rahaa. Jos käytät lumitöihin esimerkiksi 80 tuntia talven aikana niin se on pois jostain muusta. Äläkä aloita sitä samaa vanhaa "se käy liikunnasta", koska tiedämme molemmat, että et sinä sitä tekisi, ellei olisi pakko. 

Entä ruoan laitto? Oletko laskenut paljonko se maksaa kun itse tekee? Teillä varmaan vaimo kokkaa kun naisen euro on vaan 85 snt. On halvempaa niin. 

Vierailija
250/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa päästä kuuntelemaan naapurin kolistelua ja tömistelyä.

Omakotitalossa asuessakin joutuu usein kuuntelemaan naapureiden ääniä ellei ei asu jossain korvessa missä lähimpään naapuriin on vähintään kilometri. Suurin osa asuu kuitenkin omakotitaloalueilla jolloin naapureiden äänet kuuluvat selvästi.

Omakotitaloalueella äänilähteiden volyymit ovat aivan eri luokkaa kuin kerros- tai rivitalossa. On moottorisahaa, sirkkeliä ja todella koväänistä muusikin huudatusta. Muutakin löytyy. Omakotitaloasujat vain hyvin harvoin uskaltavat myöntää edes itselleen miten paljon ne naapureiden äänet oikeasti häiritsevät ja ärsyttävät.

Vierailija
251/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vastike on 600e kerrostalossa.

Vierailija
252/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä järjettömin keskustelu palstalla aikoihin. Vain sähköautokeskustelut ovat yhtä järjettömiä. Jokainen valitsee itse asuntonsa ja kotinsa, eikä siinä ole muilla nokan koputtelua.

Ap, haittaako sua hirveesti, jps jotkut haluaa asua ok-talossa? Vai ajatteletko, että ihmiset tarvitsee kaltaistasi besserwisseriä neuvomaan, miten elää elämänsä?

Vierailija
253/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Meillä ne lumityöt on maksaneet lumikolan verran ja sekin on kestänyt vuosia.

Eli kun jätät lumikolan yöksi ulos niin aamulla on nätisti kolattu pihatie?

😂

Vierailija
254/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet kommentoijat vaikuttavat asuvan rivitaloissa, tai vielä pahempaa, kerrostaloissa. Itse olen omakotitalossa asunut liki 40 vuotta ja kuten joku kommentoija totesi, lähden minäkin täältä vain jalat edellä!

Tietenkin ok-talossa tulee kustannuksia; keittiöni on vuosien mittaan remontoitu kahdesti,  myös kylpyhuone, kodinhoitohuone, olohuone ja kolme makuuhuonetta on kokonaisuudessaan lattiasta kattoon asti remontoitu. Huopakatto on vaihdettu peltiseksi. Tietenkin kaikki nuo rempat maksavat, mutta erotus asunto-osakeyhtiötyyppisiin rivareihin ja kerrostaloihin on se, että remonteista ja niiden ajankohdista voi päättää itse!

Nuorna miehenä ostin typeryyttäni kerrostalokolmion  ja yhtiössä tehtiin mielestäni tarpeettomia remontteja vain siksi, että joku hallituksen päsmärihenkinen keksi/halusi näin yhtiöön kusimerkkinsä jättää - itse yleensä vastustin aivan kaikkea! Olin todella iloinen, kun sain läävän myytyä; sek

Eipä se yksi osakas siellä asioita päätä, saahan sitä aina haluta. Onhan sitä remontteja kerrostalossakin, on kylppäriä ja keittiötä, samanlaista veivausta. 

Omakotitalossa kun asuu niin on se oma rauha, kunhan vain ikää tulee ja ajokortti lähtee syystä tai toisesta niin se omakotitalo on syytä olla palveluiden lähellä..

Vierailija
255/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän vastike on 600e kerrostalossa.

+ sähkö + saunavuoro + autopaikka + vesimaksu + netti/kaapelitv + tontin vuokraosuus.

Nuo aina unohtuu krstaloasukkaitten asumiskuluista

Vierailija
256/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa päästä kuuntelemaan naapurin kolistelua ja tömistelyä.

Kyllä se voittaa lumityöt, lietelannan haistelun, koiran haukunnan, naapurin mopopojat ja moottorisahauksen su-aamuisin klo 7.

257/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä kerrostalossa on vähän kuin hotellissa asuisi.

Inhoan muuttoa, mutta kun muutto on ohi tykkään todella paljon ensimmäisistä viikoista uudessa asunnossa. Kerrostalossa ne tosiaan tuntuvat kuin olisi lomalla jossain uudessa kohteessa ja asuisi hotellissa.

Vierailija
258/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa asuminen kivaa jos on hehtaarin tontti maalla.Taajamissa ym.tiheään asutuilla alueilla hirveää.Ei mitään omaa rauhaa,eikä hiljaisuutta.Tämän opin kantapään kautta.

Vierailija
259/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruohot päältäajettavalla ja lumityöt lingolla, mönkkärillä, kolalla tai traktorilla. Toki noista saa ongelmia ilman oikeita välineitä. 

Mua jo ahdistaa ajatuskin et pitäis tommosia hommata. Haluan omistaa mahdollisimman vähän tavaraa ja omakotitalossa kertyy kaikenlaista sälää kuten lumikola ja ruohonleikkuri. +kaikkea muuta pihanhoitoon liittyvää jos aikoo pitää pihansa kunnossa. Tyyliin pensasleikkuri, nurmikkolannoite, kivetykset, multaa jne jne. Toki voihan asua omakotitalossa niinkin, ettei tee pihalleen yhtään mitään, näitäkin näkee mut ei minusta esteetikkona ja siistinä ihmisenä olisi siihen. Kerrostalossa asuessa mun ei tarvi omistaa nuita yllämainittuja asioita, rivitalossakin taloyhtiöllä on usein yhteiskäytössä. 

Vierailija
260/917 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen juoksevat kulut omakotitalossa voivat olla niin isot, että niistä voi säästää 1000€/kk?

Ihan samaa mietin?? Asun pk-seudulla ja silti kiinteistöverokaan ei tee kuin 40€ /kk ja vaikka sähkö olisi kuinka kallista talvikuukausina niin ei millään saa lähellekään tuhatta euroa kuukaudessa sisältäen nuo + vesi ja jätehuolto.  Saati sitten 1000€ säästöä verrattuna kerrostalo vastikkeeseen joka väkisellä hipoo 500€ kuukaudessa jos neliöitä edes puolet sen omakotitalon neliöistä.

Jkl: ssä ylöspäin on sähkönsiirto kallimpaa kuin itse sähkö.