Mikä on sinun oma lohtu/turvaruoka? Kaikilla on sellainen
Pittumuusi ja lohi on hyvä mulle
Kermainen pasta
Kommentit (133)
Mielestäni lohturuoka on ihan eri asia kuin turvaruoka.
Lohturuokana mulla toimii monikin. Aika herkästi se on jotain hiilaripitoista. Sama stressiin, tosin siihen käy myös viini tai salmiakki.
Turvaruoka on uudempi tuttavuus, enkä ole kokenut aiemmin tarvitsevani sellaista. Mutta koska olen ollut jo vuosia erittäin kuormittunut, käytännössä burnoutissa, ja taustalla on todennäköisesti myös diagnosoimattomia nepsyhaasteita, niin olen nyt tajunnut, että minulla on ajoittaista syömättömyyttä, kun joinakin päivinä kaikki vain ällöttää, vaikka yleensä syön monipuolisesti enkä nirsoile. Tämä on se kohta, mihin sitä turvaruokaa tarvitaan.
Saattaisin tuolloin syödä pienen määrän karkkia, mutta koska en pysty varastoimaan sitä (se mystisesti katoaa), niin se ei toimi. En ole vielä löytänyt sellaista, mitä pystyn syömään aina, mutta yleensä aina pystyn syömään jotain. Ehkä se on tee ja näkkäri voilla ja juustolla. Se ei ehkä ällötä koskaan. Ruisleipäkin toimii useimmiten, ja lämppärit. Kaakao. Leivitetyt kalafileet toimii usein, vaikka normaalisti ne ei oikein maistu. Sen pitää olla helppoa laittaa ja sitä pitää olla aina varastossa, säilyvää tai kiertävää. Se helppous on siinä yksi tärkeä pointti.
Ei tietenkään kaikilla ole sellaista. Lisäksi tarkoittavat ihan eri asiaa.
Lähimpänä jotain "turvaruokaa", eli sellaista ruokaa mitä pystyisin aina syömään, ois varmaan joku linssisalaatti balsamicovinaigretellä.
Lohturuokaa taas esim. tomaattirisotto tai joku tomaattinen mössö orzo-pastasta.
Tuolla aiemmin joku kirjoitti ettei hänellä ole mitään lohturuokaa. Niin joku totesi ettei sinulla taida olla paljoa ystäviä. Mten nuo kaksi asiaa ruoka ja ystävät oikein kuuluvat yhteen. ? Minulla ei ole lohturuokaa, mutta on ruokia mistä pidän. Toki syön kaikkia muitakin. Paitsi en niitä joille olen allerginen. Ystäviä minulla kyllä on. Varmasti ystäviä.on tuolla toisellakin henkilöllä. Toivon, että sinullakin on ystäviä, joka tuon ihan tyhmän kommentin laitoit
Toinenkin oli jolla ei ole lohturuokaa. Joku oli, että ota suklaata että et olisi kireä ja että hymyilisit. Mistä tiedät vaikka hän olisi oikea ilopilleri. Kai nämä tyhmät ja oudot kommentit kuuluu näihin keskusteluihin.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni se on sellainen ruoka, joka maistuu kun on sairaana tai on vaikea elämäntilanne, jolloin ei yleisesti ole ruokahalua. Sellainen on itselleni perunamuusi voisilmällä, myös spagetti ja jauhelihakastike tai jokin muu pasta ja pesto.
Mulla ranskalaiset muusilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta. Ruoka ei lohduta eikä tuo turvaa.
Suomen kielessä on ymmärretty "comfort food" väärin, koska lohtu on sanana niin voimakas ja täällä liittyy vahvasti suruun. Parempi käännös olisi mukavuusruoka. Ruoka, jota on mukavaa syödä ja sen jälkeen on mukava olo.
No miksi joku söisi arkena ruokaa jota ei ole mukavaa syödä ja jonka jälkeen on kamala olo?
Voisi tehdä sinulle hyvää ottaa itse se suklaa. Jospa vaikka vähän viisaammin tänne sitten kirjoittelisit.
Vierailija kirjoitti:
Teetä ja näkkäriä
Minttukaakao kuumana pakkaspäivän reippailun jälkeen
Nam täytyykin ostaa pitkästä aikaa minttipullo pitkäripasesta. Kiitos vinkistä.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni tekemä tonnikalapanini.🥹
Panini ja super kaakao.
Äidin tekemä mustikkapiirakka. Itsekin olen monta kertaa tehnyt samalla ohjeella, ei ole yhtä hyvää kuin äidin tekemä.
syön mitä vain raaka-aineita. en kuitenkaan syö muuta kuin itseni tai aviomieheni kokkaamia ruokia. ällöttää ajatus huonosta hygieniasta
Kaikki eivät tarvitse lohtua ulkoisista lähteistä (ruoka, musiikki, kirjat jne.) koska heissä asuu Lohduttaja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on pittumuusi?
Luultavasti kaikki muut tajusivat kirjoitusvirheestä huolimatta.
Mikä v!tun lohturuoka?! Olen kiitollinen vanhemmilleni siitä, etteivät ole opettaneet minua ajattelemaan ruokaa "lohtuna." 🤢 Mihin tuo edes liittyy???? Lohtu???? Ööö. Yök.
Vierailija kirjoitti:
Mikä v!tun lohturuoka?! Olen kiitollinen vanhemmilleni siitä, etteivät ole opettaneet minua ajattelemaan ruokaa "lohtuna." 🤢 Mihin tuo edes liittyy???? Lohtu???? Ööö. Yök.
Minulle tomaatti ja mozzarella on sellaista ruokaa mitä tykkään syödä kun saan istahtaa rauhassa alas ja katsella vaikka salkkarit. Siihen lisäksi joku kaupan wrappi tai Subin leipä tai vastaava. Mutta ei se mitään v!tun "lohtua" ole, vaan sitä, että se on hyvää, ja on kivaa yhdistää kaksi kivaa asiaa. Turvaruoka on syöm.häir. tyyppien sana eikä liity tähän yhtään mitenkään.
Äidin tekemä perunamuusi ja kananmunakastike. Tai vaihtoehtoisesti perunamuusi ja jauhemaksapihvit.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla aiemmin joku kirjoitti ettei hänellä ole mitään lohturuokaa. Niin joku totesi ettei sinulla taida olla paljoa ystäviä. Mten nuo kaksi asiaa ruoka ja ystävät oikein kuuluvat yhteen. ? Minulla ei ole lohturuokaa, mutta on ruokia mistä pidän. Toki syön kaikkia muitakin. Paitsi en niitä joille olen allerginen. Ystäviä minulla kyllä on. Varmasti ystäviä.on tuolla toisellakin henkilöllä. Toivon, että sinullakin on ystäviä, joka tuon ihan tyhmän kommentin laitoit
🤣🤣🤣 nämä joilla on jokin täysin vinoutunut suhde ruokaan (ei ole normaalia ajatella ruokaa LOHTUNA 🤢) kuvittelevat kaikilla muillakin olevan samanlainen sek0päinen suhde ruokaan. Minä en ole ikinä ymmärtänyt sanaa lohturuoka, lähinnä oksettaa tuollainen lässynlää-sana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤣🤣🤣 nämä joilla on jokin täysin vinoutunut suhde ruokaan (ei ole normaalia ajatella ruokaa LOHTUNA 🤢) kuvittelevat kaikilla muillakin olevan samanlainen sek0päinen suhde ruokaan. Minä en ole ikinä ymmärtänyt sanaa lohturuoka, lähinnä oksettaa tuollainen lässynlää-sana.
Minulle herkkua on myös suklaa, mutta sekään ei ole mikään hemmetin "lohtu", vaan herkku. Aivan kuten toisille sipsit ja popparit.
Eipä oo tuollaista