Mikä on sinun oma lohtu/turvaruoka? Kaikilla on sellainen
Pittumuusi ja lohi on hyvä mulle
Kermainen pasta
Kommentit (60)
Ruismarjapuuro.
Ruis siinä kuorettomana ja puolukat ilman kuoria myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta. Ruoka ei lohduta eikä tuo turvaa.
Suomen kielessä on ymmärretty "comfort food" väärin, koska lohtu on sanana niin voimakas ja täällä liittyy vahvasti suruun. Parempi käännös olisi mukavuusruoka. Ruoka, jota on mukavaa syödä ja sen jälkeen on mukava olo.
Joillakin ihmisillä on lohtusyömistä. Ruoka tuo psyykkisesti hyvän olon, kun muuten on jollain tavalla paha olla. Tunnen itsekin pari sellaista henkilöä.
Ruokaa ei saa köyttää lapsen lohduttamiseen, koska se on yleisin syy syömishäiriöihin. Ns. turvaruoka on eri asia.
Minulla oli köyhä lapsuus. Syötiin perunaa ja kastiketta. Ei ollut aina sitäkään. Limppisoppa ei ollut hyvää. Ihme että meillä oli aina jouluna ruokaa ja kaikki ne maistuivat niin ihanalle.
Ruoat joihin tulee tuoreita tomaatteja ja/tai sitruunaa. Enemmän tosin mielialaa kohottava ruoka kuin lohturuoka
Niitä on paljon. Suklaa, sipsit, toffee, täytekeksit, jäätelö.
Myös hyvä salaatti tai voileipä voi olla sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli köyhä lapsuus. Syötiin perunaa ja kastiketta. Ei ollut aina sitäkään. Limppisoppa ei ollut hyvää. Ihme että meillä oli aina jouluna ruokaa ja kaikki ne maistuivat niin ihanalle.
Ei sen tarvitse mikään lapsuuden ruoka olla. Ei mulla ainakaan ole, kun inhoan kaikkia "kotiruokia".
Koetan tässä järjestellä, jos vielä pääsisin nuotiolle paistamaan makkaraa.
Minä pidän eniten kotiruuasta. Mies on vielä taitava tekemään hyviä ruokia.
Tyrär pitää vieläkin lapsuus aikojen helmipuurosta. Nyt on uutena vielä vispipuuro.
Kyllä kaalilaatikko on suurin herkkuni. Jo ajatus siitä herauttaa veden kielelleni. Nam.
Mun comfort food on intialaisen ravintolan sopivasti mausteinen ja tulinen kana- tai paneerjuustoannos ja naanleipä.