Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on sinun oma lohtu/turvaruoka? Kaikilla on sellainen

Vierailija
25.01.2026 |

Pittumuusi ja lohi on hyvä mulle 

Kermainen pasta 

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä v!tun lohturuoka?! Olen kiitollinen vanhemmilleni siitä, etteivät ole opettaneet minua ajattelemaan ruokaa "lohtuna." 🤢 Mihin tuo edes liittyy???? Lohtu???? Ööö. Yök.

Minulle tomaatti ja mozzarella on sellaista ruokaa mitä tykkään syödä kun saan istahtaa rauhassa alas ja katsella vaikka salkkarit. Siihen lisäksi joku kaupan wrappi tai Subin leipä tai vastaava. Mutta ei se mitään v!tun "lohtua" ole, vaan sitä, että se on hyvää, ja on kivaa yhdistää kaksi kivaa asiaa. Turvaruoka on syöm.häir. tyyppien sana eikä liity tähän yhtään mitenkään.

PS. JATKOIN OMAA KOMMENTTIANI.

-SAMA

Vierailija
82/133 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla aiemmin joku kirjoitti  ettei hänellä ole mitään lohturuokaa. Niin joku totesi ettei sinulla taida olla paljoa ystäviä. Mten nuo kaksi asiaa  ruoka ja ystävät oikein kuuluvat  yhteen. ?  Minulla ei ole lohturuokaa, mutta on ruokia mistä pidän.  Toki syön kaikkia muitakin. Paitsi en niitä joille olen allerginen.  Ystäviä minulla kyllä on. Varmasti ystäviä.on  tuolla  toisellakin  henkilöllä. Toivon, että  sinullakin on ystäviä, joka  tuon ihan  tyhmän kommentin laitoit 

🤣🤣🤣 nämä joilla on jokin täysin vinoutunut suhde ruokaan (ei ole normaalia ajatella ruokaa LOHTUNA 🤢) kuvittelevat kaikilla muillakin olevan samanlainen sek0päinen suhde ruokaan. Minä en ole ikinä ymmärtänyt sanaa lohturuoka, lähinnä oksettaa tuollainen lässynlää-sana.

Minä menen nyt syömään katkarapupastaa. Syy: en ple syönyt tänään mitään, joten on vähän nälkä.

T: sama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kahvi jollakin makealla. 

Vierailija
84/133 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanelikorppu + sinappi

Vierailija
85/133 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaloviinajogurtti.

Vierailija
86/133 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. En ole koskaan tarvinnut mitään lohturuokaa, vielä vähemmän turvaruokaa. Tavallinen kotiruoka ruoka-aikoina riittää, eikä mitään välipalojen mussutusta. Joku järki syömisessäkin pitää olla. Nykyään se näyttää olevan elämän päätarkoitus suurimmalla osalla. N55

sulla ei taida olla paljoa läheisiä ystäviä

On, monta ystävää ja vielä enemmän tuttavia ja mukavia työkavereita plus laaja suku. En vaan oikein tajua mitä ystävien määrällä on syömisen kanssa tekemistä. 

Vierailija
87/133 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa ruoka kelpaa kunhan sen tekee joku muu eikä erehdy kesäkeittoa valmistamaan.

Vierailija
88/133 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarvetta. Ruoka ei lohduta eikä tuo turvaa.

Suomen kielessä on ymmärretty "comfort food" väärin, koska lohtu on sanana niin voimakas ja täällä liittyy vahvasti suruun. Parempi käännös olisi mukavuusruoka. Ruoka, jota on mukavaa syödä ja sen jälkeen on mukava olo. 

No ei, ei ole tarvetta tuollaiseenkaan. Minulla ei ruokaan liity minkäänlaisia henkisiä tunteita. Ainoastaan hyvän makuinen ruoka on suussa nautinnollista, siis fyysisesti. Ei muita lohtuja, turvaa tai mukavuutta.

Vierailija
89/133 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. En ole koskaan tarvinnut mitään lohturuokaa, vielä vähemmän turvaruokaa. Tavallinen kotiruoka ruoka-aikoina riittää, eikä mitään välipalojen mussutusta. Joku järki syömisessäkin pitää olla. Nykyään se näyttää olevan elämän päätarkoitus suurimmalla osalla. N55

Ottaisit nyt vaikka ihan pienen lohdun. Pari palaa Ruususuklaata tai ihanan vaaleanpunaisen  beben. Kireys helpottaisi  ja hymykin voisi tulla huulille.

Sinunko mielestäsi ihmiset, jotka eivät tykkää syödä makeaa ovat kireitä? Kummallinen mielipide. Meitä oli kaksi lasta ja veli oli kovin perso makealle, minä taas en ja sellaisena se on pysynyt. Outoja päätelmiä, ettei hymyä ja naurua olisi sen takia, ettei syö jotain imelää Ruususuklaata tai ökymakeita leivonnaisia. Ilman näitä voi olla iloinen ja onnellinen ihminen. 

Vierailija
90/133 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunamuusi vaikka paistetuilla muikuilla tai lindströminpihvillä. Lasagne, ragu, osso bucco.

Vierailija
91/133 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katkarapusalaatti.

Mulla oli ennen tapana käydä noin kerran kuussa Helsingin Stockmannin keskustan tavaratalon 8. kerroksen ravintolassa syömässä katkurapu-savulohisalaatti. Parhaat katkaravut ehdottomasti. 

Vierailija
92/133 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä v!tun lohturuoka?! Olen kiitollinen vanhemmilleni siitä, etteivät ole opettaneet minua ajattelemaan ruokaa "lohtuna." 🤢 Mihin tuo edes liittyy???? Lohtu???? Ööö. Yök.

Minulle tomaatti ja mozzarella on sellaista ruokaa mitä tykkään syödä kun saan istahtaa rauhassa alas ja katsella vaikka salkkarit. Siihen lisäksi joku kaupan wrappi tai Subin leipä tai vastaava. Mutta ei se mitään v!tun "lohtua" ole, vaan sitä, että se on hyvää, ja on kivaa yhdistää kaksi kivaa asiaa. Turvaruoka on syöm.häir. tyyppien sana eikä liity tähän yhtään mitenkään.

Kyllä se englanniksikin tarkoittaa nimenomaan lohturuokaa, vaikka joku yllä selitti jotain muuta.

Comfort food Oxfordin sanakirjan mukaan on "food that provides consolation or a feeling of well-being, typically having a high sugar or carbohydrate content and associated with childhood or home cooking."

Mulla lohturuoka on sellainen, jota syön kun en hirveästi jaksa kokata vaikka sairaana, mutta jotenkin tuntuu hyvältä monella tapaa. Useimmiten se on riisipuuro kookosmaitoon keitettynä, suolalla ja voinokareella. 

Vierailija
93/133 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla aiemmin joku kirjoitti  ettei hänellä ole mitään lohturuokaa. Niin joku totesi ettei sinulla taida olla paljoa ystäviä. Mten nuo kaksi asiaa  ruoka ja ystävät oikein kuuluvat  yhteen. ?  Minulla ei ole lohturuokaa, mutta on ruokia mistä pidän.  Toki syön kaikkia muitakin. Paitsi en niitä joille olen allerginen.  Ystäviä minulla kyllä on. Varmasti ystäviä.on  tuolla  toisellakin  henkilöllä. Toivon, että  sinullakin on ystäviä, joka  tuon ihan  tyhmän kommentin laitoit 

🤣🤣🤣 nämä joilla on jokin täysin vinoutunut suhde ruokaan (ei ole normaalia ajatella ruokaa LOHTUNA 🤢) kuvittelevat kaikilla muillakin olevan samanlainen sek0päinen suhde ruokaan. Minä en ole ikinä ymmärtänyt sanaa lohturuoka, lähinnä oksettaa tuollainen lässynlää-sana.

Sinä kuitenkin vaikutat eniten sek0päältä tässä ketjussa. Ei taida olla kovinkaan hyvä empatiakyky. 

Vierailija
94/133 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on terve suhde ruokaan. Olen muuten kaikkiruokainen, mutta pari ruoka-aine allergiaa löytyy. Pyrin syömään terveellisesti ja valmistan 99% ruoasta itse. Paino on ollut aina normaali. 

Mutta, kyllä mulla on päiviä, että kun on vähän ankeaa, eikä jaksa, eikä huvita, niin tekee mieli "lohturuokaa". Mulle se on jotain valmista, mitä ei tarvitse itse väsätä. Tällä hetkellä se on yksi tietty lounassalaatti tai sitten Chicken Rogan Josh. Joo-o, ei mitään ihmeellistä, mutta toimii mulle. :D Ja toimii myös silloin, kun on erityisen "kivaa" ja tekee mieli vähän hemmotella itseään. Pointti on se valmisruoan helppous, ei niinkään mieletön makuelämys. Täällä ei ole lähellä hyviä ravintoloita ja kebabit ja pitsat ei houkuttele.

Tämä siis vähän tuolle, joka arvosteli lohturuoan tarvitsijoita. 

Vierailija
95/133 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis te sekoitatte syömiseen tunteet? Ihmekkään kun on Suomi pulleita täynnä.

Vierailija
96/133 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi sellainen oikein iso kyljys kera perunamuusin. Pitääkin tässä joku päivä tehdä. Rahkaa jälkkärinä. Ei siitä lohduksi ole, mutta nautinto on hyvä  ruoka.

Vierailija
97/133 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hernekeitto

Vierailija
98/133 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohtuvalas mussuttaa lohturuokaa 24/7 leukaperät löllyen.

Vierailija
99/133 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskonmakkara keitto

Vierailija
100/133 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paljon lempiruokia ja mielelläni kokeilen jatkuvasti uutta. Hyvä ruoka myös aiheuttaa erilaisia tunteita, mutta en ole koskaan mussuttanut mitään tunnetilojen vuoksi tai käyttänyt ruokaa kainalosauvana mihinkään olotilaan.

Lähimpänä lohturuokaa voisi olla, kun koronan useasti sairastaneena taudin aikana alas meni vain karjalanpiirakat, kun kaikki muu maistui aivan hirveälle ja syömäkelvottomalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi