Kuuluuko kerrostalossa aina naapureiden aihettamat äänet?
Tekisi mieli muuttaa omakotitalosta kerrostaloasuntoon, mutta olen erittäin herkkäuninen ja pelottaa, jos naapureiden elämän äänet kuuluu häiritsevästi. Miten voisi varmistaa, ettei joudu kärsimään sellaisesta. Onko esim. väliä minkä ikäinen talo on tai missä kerroksessa asunto on. Onko vanhoissa taloissa huonompi äänieristys kun uusissa?
Kommentit (118)
..kun äitini kaveri asui Tampereella rivarissa, hän sanoi, että seinien läpi ei kuulu mitään ääniä. Varmaan rivareitakin on erirakenteisia.
Olen asunut vanhoissa, 20-luvulla rakennetuissa kerrostaloissa. Niin kuin joku aiempi tuossa sanoi, ylös- ja alaspäin kuului äänet paremmin kuin seinänaapurin. Nykyisessä paikassa hissistä lähtee ääni, jota tottumaton voi ihmetellä. Minusta kaikissa asunnoissa on aina oma äänimaailma, johon sitten vaan tottuu, eikä häiriinny niistä. Esim. jos asut junaradan vieressä ja juna ajaa öisin ohi, saatat vaan ajan kanssa olla niin tottunut kyseiseen ääneen, ettei se häiritse.
Minulle kuuluu kaikki rapun kolinat, oven paiskautukset ym. Ei ole koskaan häirinnyt unia. Saatan joskus herätä vaikka kun Hesari jaetaan mutta käännän vain kylkeä.
Kun taas kävin joskus kylässä toisessa paikassa, minua häiritsi aivan sairaasti kaikki muista kerrostaloasunnoista kuuluvat äänet.:) Ja omakotitalossa yöpyessä taas voi tuntua kummalliselta, kun tuuli vinkuu nurkissa.:)
80-l rakennetussa ja 05 peruskorjatussa kerrostalossa. Kyllä äänet kuuluu, varsinkin lasten pomput yläkerrasta, itkut ja PATTERIEN HAKKAAMINEN. Ja naapurin koira sekä alakerran kännääminen. Inhottavinta on yläkerran yöllinen riitely, jonka huudosta saa kaiken selvää (mies ei tee kotitöitä ja nainen raivoaa). Mutta tuskin mekään ihan hiljaisia ollaan. Ei erityisemmin ole haitannut, olen aina ollut nukkuessani lähinnä koomapotilaan tasoa, samoin mies ja koirat. Lapsen tullessa aiotaan muuttaa isompaan asuntoon.
niissä taloissa, joissa olen itse asunut, on aina kuulunut jotain ääniä naapureista. Rauhallisinta oli tietysti silloin, kun asuin ylimmässä kerroksessa, kun yläpuolelta ei tietenkään kantaudu ääniä.
Olen asunut nyt peräkkäin kahdessa 60-luvun kerrostalossa, josta kuulunut nimenomaan yläkerran asunnosta todella paljon ääniä - imurointi, huonekalujen siirto, askeleet (ei tosin aina), vessan veto, suihkussa käynti, joskus telkkarin äänikin. Parvekkeella yskivän (tupakoivan) naapurin yskäkin kuuluu sisälle asti..
Eri asia on se, jos naapurilla on juhlat tai katsovat telkkaria kovalla, silloin tietysti kuuluu, mutta mua kyllä häiritsee noi "normaalit" asumisen äänet todella paljon. Haluaisin jonnekin muualle kuin kerrostaloon, tai sitten hiljaisemman yläkerran naapurin.
Seinänaapureista kuuluu aika harvoin mitään, alakerrasta vielä harvemmin. Suurin ongelma on yläkerran pariskunta..
ja täällä on muuten aika hyvät eristykset, mutta yksi (se pisin seinä) on todella höttöä. Naapurista kuuluu läpi tavallinen puhekin, ja voi seurata tosi hyvin, mitä siellä puuhataaan, kun kaikki syömisen äänet yms. kuuluu läpi. Ei hirveästi yksityisyyttä :(
Tätä vielä kestäisi, jos kaikki osaisivat suhtautua asiaan niin, että elämä on. Mutta valitettavasti meillä on seinän takana superkyttääjät, jotka eivät ymmärrä, että esim. mikroaaltouunin tai imurin käyttäminen ovat aika normaaleja ja välttämättömiä toimintoja. He myös koputtelevat seinää, jos keskustelen hiljaisella äänellä mieheni kanssa klo 22 jälkeen. Oma lapsemme ei keskusteluun herää, mutta naapureille se on liikaa :(
Eli älä kiinnitä huomiota pelkästään äänieristykseen, vaan koeta myös urkkia vähän, millaisia naapureita teillä on.
Äänieristys on kyllä ihan arpapeliä, ei voi vetää täysin varmoja yleistyksiä. Mulla parhaat äänieristykset ovat olleet kerrostaloissa, jotka on rakennettu 1996, 1960-luvun loppupuolella mutta peruskorjattu 2005 ja nykyinen, 1958 rakennettu talo. Mutta kyllä tietyt äänet ovat tulleet läpi kaikissa näissä paremmin äänieristetyissäkin.
Nykyisessä kuuluu esim. yläkerran naapurin koirien haukkuminen ja jonkun naapurin käkikello 24/7. Mutta nämä eivät häiritse koska olen niihin tottunut. Tässä talossa ei kännätä, ei pidetä jatkoja eikä pihassakaan örvelletä keskellä yötä. Se on jo iso voitto kerrostalossa.
ja ikinä ei mitään ole kuulunut. Jos ihan hiljaista niin saattaa rappukäytävästä kuulua oven avaus kolint tai esim. koiran haukahdus tmv.
Naapureista ei kuulu mitään, jos hiljaista (esim. yöllä) ja naapurissa vettä lasketaan, se kuuluu vaimeana suhinana, ei haittaa eikä kuulu kun ihan keittiössä/kylpäärissä missä vesiputket menevät.
Joskus saattaa kuulua myös jokin kolahdus tmv. varsinkin jos naapurin patteriin osuu jotain, mutta ei se häiritse. Poraaminen ym. kuuluu, mutta noita jos kerran pari vuodessa kuuluu, ei haittaa.
Olen aina asunut ylimmässä kerroksessa, se toki vaikuttaa ettei ylhäältä kuulu mitään. Mutta seinät ihan hyvin eristävät ne äänet, en usko siihen että aina naapuerina olisi ollut hiljaisia ihmisiä/perheitä.
ei ylhäältä, ei alhaalta eikä seinänaapureilta. Vaikka lapsiperheitäkin on. Olen sitä monesti itsekin ällistellyt, mutta erittäin hyvä näin. Välillä tuntuu, ettei tässä talossa edes asu muita :)
Asumme noin 10 vuotta vanhassa talossa, ulkomailla.
talo on vm 61.
Vettä kun laskee,niin kuuluu kevyt kohina. Jos yläkerrassa on pieniä lapsia, niin kuuluu pienten jalkojen töminä. Vain kerran olen kuullut ihmisen ääntä: sinä iltana kun Suomi voitti lätkän mm-kultaa.
niin kuplamuovia yksi kerros ja tuplakyproc siihen päälle. Ylä- ja alareuna tiiviiksi akryylimassalla. Pitäisi vaimentaa riittävästi niin, että ei puhe tule läpi. Eristin vanhassa asunnossa yhden seinän noin ja toisen asunnon mummelin yskintä-äänet loppuivat siihen. Alakerran 8 vuotiaan pianonpimputusta ei pystynyt vaimentamaan mitenkään. Nyt asumme onneksi omakotitalossa.
ja niistä naapureista. Yöllä ei pitäisi kyllä kuulua yhtään mitään, sillä taloyhtiöissä alkaa hiljaisuus klo 22.00. Tosin tuo hiljaisuus ei koske vessan vetämistä tai vuorotyöläisen suihkukäyntejä.
Oma talo on 90-luvun tuotantoa ja seinät aika pahvia. Yläkerrasta kuuluu askeleet ja imurointi. Vesiputket kohisee selvästi. Liesituulettimen kautta voi kuulla äänekkään mikron ja joskus vaimeaa puheensorinaa.
Ihmettelen miten näinkin uusi talo on tehty äänieristyksestä piittaamatta. Se että talo on aso-talo, ei pitäisi olla syynä. Onneksi asukkaat eivät pahemmin metelöi.
Olenkin miettinyt, että jotkut rakennusyhtiöt saisi ilmiantaa heppoisiksi. "Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas.."
70-luvun talo ja täällä äänet kuuluvat etenkin sellaisiin aikoihin, kun on muutenkin hiljaista. Esim. öisin kuuluu kaikki pissan lorottelut ja vessan vetämiset, sekä kovaääninen puhe. Vessassa ilmeisesti ääni kulkee ilmanvaihtoa pitkin erityisen hyvin, kun jonkun puhelinkeskustelua sai kuunnella. Ja yöllinen riitely saattaa kuulua useammankin kerroksen asukkaille.
Että tietyissä taloissa äänet kuuluvat helpommin. Käsittääkseni esim. ennen lamaa rakennetuissa taloissa äänet kuuluvat kovaa, koska silloin tehtiin halvasti ja nopeasti kun markkinat olivat kuumat. Sama juttu 70-luvulla rakennetuissa, jolloin väki muutti maalta kaupunkeihin ja tarvittiin nopsaan paljon asuntoja. Sitten taas vanhat kivitalot joissa "metriset" seinät ei kuulu mitään, eikä taloissa jotka rakennettu markkinoiden ollessa hiljaisia, eli ei ole niin kiireellä tehtyjä ja materiaalitkin olleet edullisempia, eli ollut enemmän aikaa panostaa laatuun. Ja eroja on ihan varmasti, eli aina tehty hyvää laatua ja sutta, mutta noin pääpiirteissään kuulemma menee noin.
Itse asuin ensin pari vuotta omakotitalossa ja sitten pari vuotta melko hyvin äänieristetyssä rivitaloasunnossa ja kerrostaloon muuttaminen oli mulle aluksi järkytys, vaikka tässäkin on muutamien tuttujen kerrostaloasuntoihin verrattuna ihan kohtalainen äänieristys. Kuuluu suihkut, vessan vetämiset (putket kulkee jossain seinissä), ylhäältä huonekalujen vetämistä ja askelia ja yläkerran naapurin riidat ja pesukoneen ääni. Tavallinen puhe ei onneksi kuulu eivätkä tv:n äänet tms.
Äänet kantautuvat ainakin täällä parhaiten yläkerrasta. Itse kuitenkin mieluummin kuuntelen naapureiden ääniä kuin joudun itse huopatossuttelemaan, joten asun mieluiten alimmassa kerroksessa. Nukun korvatulpat korvissa, koska olen herkkäuninen ja nukun aamulla mielelläni myöhään. Ekat töihinlähtijät alkavat kolistaa rappukäytävässä neljän ja viiden välillä.
Mitä ääniä teillä kuuluu läpi? 60-luvun talossa kuuluu tuolien siirtämiset, verhojen vetämiset ja kaapien kolaukset. Normaali puhe kuuluu vaimeana, samoin yskimiset.
Aivan liikaa, mutta naapurit aika hiljaisia onneksi.
Aina ylinkään kerros ei auta äänien kuuluvuus ongelmaan. Edellinen asunto jossa asuin oli ylimmässä kerroksessa ja vielä kulmahuoneisto ja paljon neliöitä, mutta kaikki kuului seinänaapurista normaalia puhetta myöten niin että sanat pystyi erottamaan, yskä varsinkin kaikui kaikkialle asuntoon suljettujen ovienkin taakse. Ja mikä pahinta, myös alakerran naapurin puheesta sai selvän sanoja myöten, ja alakerran miehen kuorsaus kantautui niin että se esti monesti nukkumisen. Ja alakerrankin naapurin yskä kuului yhtä hyvin kuin seinänaapurin, pitipä alakerran naapuri vielä kotiteatteria yötä myöten päällä, tuollaisessa talossa missä kaikki äänet kuului niin kotiteatteri kuului kuin olisi konsertissa ollut vastointahtoaan. 70-luvun puolivälissä valmistunut, en suosittele ainakaan tuon kokemuksen perusteella!
2010 rakennettu talo. Yläkerrasta kuuluu askeleet, lorinat, vessan vetäminen, astioiden kilinä, kaapin ovien paukahdukset, tuuletusikkunan avaaminen ja sulkeminen ja vähänkään kovempi puhe. Jes.
Kyllä oli uusi kerrostalo asunto taas pettymys, asuntooni kantautuvat askel äänet ovat häirinneet. Myös pesukoneen linkous kantautuu jostain asunnosta, nämä ei siis tule yläkerrasta sillä siellä ei asu ketään.
Yleensä kuulen vain naapurin yh naisen voihkintaa kun hänellä on asiakas.
Eiköhän noissa kaikissa kolhoositaloissa kuulu äänet läpi. Mutta mitä muuta voisi edellyttää niiden halpuuden takia.
kuulu mitään. Aiemmin olen asunut 70-luvun taloissa ja niissä tosiaan kuului kaikki pesukoneet ja imurit. Elementtitaloja ne, johtuukohan sitten siitä..