Kuuluuko kerrostalossa aina naapureiden aihettamat äänet?
Tekisi mieli muuttaa omakotitalosta kerrostaloasuntoon, mutta olen erittäin herkkäuninen ja pelottaa, jos naapureiden elämän äänet kuuluu häiritsevästi. Miten voisi varmistaa, ettei joudu kärsimään sellaisesta. Onko esim. väliä minkä ikäinen talo on tai missä kerroksessa asunto on. Onko vanhoissa taloissa huonompi äänieristys kun uusissa?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
No kappas. Olen vastannut tähän myös 2011. Elämässä on jatkuvuutta!
Mikä on tilanne vuonna 2024?
Se riippuu niin paljon talosta, asunnon sijainnista ja naapureista. Olen asunut kerrostaloissa missä kuuluu kaikki läpi ja sellaisissa missä olen kuvitellut olevani ainoa asukas. Ei edes talon valmistumisvuosi selitä asiaa.
Naapurissa pidetään ovea rappukäytävään auki. Heidän poikansa asuvat nykyään rappukäytävässä möykkäämässä kaiket päivät. Kyllä suututtaa kuunnella sitä mölinää kaiket päivät.
Mun naapurin pierut kuuluu meille, mikä on jotenkin vastenmielistä.
Myös aivastaminen kuuluu selvästi
Kusen lorinasta puhumattakaan...
Olen usein kotona korvatulpilla tästä syystä.
Vanhemmilla naisilla usein tapana huutaa puhelimessa pitkiä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Teet suuren virheen kun muutat. Katso ainakin sukunimet ilmoitustaululta. Hae lääkäristä unilääkkeitä.
Sukunimiä ei saa enää laittaa ilmoitustauluille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet suuren virheen kun muutat. Katso ainakin sukunimet ilmoitustaululta. Hae lääkäristä unilääkkeitä.
Hajusta voi heti päätellä paljon, kun avaa ulko-oven ja astuu rappuun.
Asun 2000 rakennetussa kerrostalossa, jossa ei kuulu juuri mitään. Samana vuonna rakennetussa ystäväni talossa sen sijaan kuuluu ihan kaikki. Eli riippuu täysin talosta, kuinka hyvin se on rakennettu.
Tässä mun asuttamassa talossa on ilmeisesti kiinnitetty huomiota äänieristyksiin, sillä jopa ikkunatkin on jotain ääntä eristävää erikoislasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En täällä periferiassa ole tällaista huomannut. Kaikissa on nimet alarapussa. Osassa sijoitettu niin ettei niitä näe ulko-oven takaa.
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla 1920-luvulla valmistuneessa kerrostalossa ja mitään ei kuulu mistään. Mitä ihanaa luksusta. Naapurissa on syntynyt ja kasvanut lapsia vauvasta koululaisiksi eikä edes heidän itkuaan tai huutoaan kuulu koskaan. En tiedä raaskinko ikinä muuttaa tästä 😅.
Kyllä se vain riippuu asukkaista useimmiten. Minunkaan seinänaapurista ei kuulunut yhtikäs mitään vaikka siellä aiemmin oli iso joukko lapsia. Sitten sinne muutti nuori pariskunta joille syntyi lapsi ja voi hitto sitä metakkaa välillä. Alkuun sentään osasivat kävellä, mutta lapsen tulon jälkeen vaikuttaa että sekin taito unohtunut ja nyt paukkuu heilläkin jalat huoletta.
Ei kuulu meillä. Asun ylimmässä viidennessä kerroksessa. päätyasunnossa viisi asuntoa kerrosta kohden.
Meillä ei kuulu vessanvedot eikä hissin käyttö joista kuulee usein valittavan. Naapurien äänet ei kuulu. Voi johtua siitäkin että tässä talossa asuu vain 3-4 lapsiperhettä, useimmilla yksi pieni lapsi. Naapurissa näkyy käyvän kylässä joku jolla 2 lasta.
Olen asunut tässä pian 7 vuotta ja olen hyvin tyytyväinen. Tämä ei ole vuokratalo mutta joillakin on asunto annettu vuokralle. Olen aina ihmetellyt minkälaisia harakanpesiä mahtaa olla talot joissa kaikki kuuluu? En pystyisi asumaan.
Ei sotketa seiniä eikä pihaa. Kukat ja pensaat saa olla rauhassa. Pihaan ei kyllä edes pääse koska portti on lukossa. Pääsee puhelimen koodilla auton kanssa tai avaimella pikkuportista.
Sinkku nainen
Kyllä kuuluu rivarissa joka päivä kun naapurit mekastaa. Joka päivä siellä paiskataan äänestä päätellen joku raskas esine lattialle. En ymmärrä mikä päävika täytyy olla ettei ymmärrä välttää tuollaista turhaa möykkäämistä. Itselle itsestäänselvää että pyrin päivisinkin elämään turhaa ääntä vältellen.
Heti klo 7 aamulla alkaa mekastus kun möykkäväen pitää päästä purkamaan yöllä kasautuneet patoutumat.
Olemme asuneet eri ikäisissä asunnoissa, myös tivarissa ja paritalossa.
Naapureista ei ole kuulunut mitään, vain parvekkeella ja pihalla on ääntä.
Olen ääniherkkä, ja minua on häirinneet vain resonoivat kotatalouskoneet, siis rakenteiden kautta kropassa tuntuva värinä.
Joka asunnossa vähän eri laite, ja parissa ulkoinen tekijä.
Kaikki asunnot olleet muuten hiljaisia, valmistusvuodet 1979, 1971, 2015, 2018, ja 2017, nämä asumisjärjestyksessä. Vikaa ollut asumisessa 2015 alkaen, naapurihiljaisuus ollut täydellistä.
Ei voi yleistää rakentamisvuoden mukaan. Asukkailta voi kysyä äänieristyksestä.
Asun 50-luvun talossa jossa ei kuulu mitään.
Mikäli aloittaja on oikeasti herkkäuninen, kannattaa olla niin epäsuomalaisen sosiaalinen, että käy juttusille talossa asuvien kanssa.
Huutopuhuva naapurin eukko pitää huolen ettei joulurauhaa taaskaan tule.
Kantapäät paukkuen huudetaan koko päivä tömistellen ja kolistellen
Vanhukset liikkuvat aamulla aikaisin kun nuoriso makaa sammuneina, eivätkä kuule mitään. Vanhuksethan eivät tunnetusti kuule mitään, koska kuulokojeet ovat hömpötyksiä. En niitä tarvita. ;) ;)