Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhä useampi lapsi ei voi syödä päiväkoti- tai kouluruokaa: heille tarjotaan turvaruokaa

Vierailija
23.01.2026 |

https://yle.fi/a/74-20205927

Juttu tiivistettynä

Turvaruuan tarve kasvaa kouluissa ja päiväkodeissa. Lapset ovat sen saamisen suhteen eriarvoisessa asemassa, koska kuntien käytännöt vaihtelevat.

Turvaruoka on ennalta sovittu ateria, joka turvaa lapsen energiansaannin, kun muu ruoka ei maistu esimerkiksi aistiherkkyyden vuoksi.

Taustalla on usein esimerkiksi neurokirjon häiriö tai ahdistus, ei nirsoilu.

Turvaruokien määrän kasvu lisää keittiöiden työtä ja kustannuksia.

Kommentit (963)

Vierailija
781/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesällä syötiin luonnon marjoja, kasvimaalta porkkanat, nauriit jne, pottu oli kunniassa, oli soossia, lihaa, kalaa, aika terveenä oon saanut olla, ikäähän on Liikuttiin kesäisin polkupyörällä, juostiin, metsässä samoiltiin, hiihdettiin, mäkeä laskettiin, uitiin kesäisin. Tervettä elämää oli. 

Kyllä vain. Sellaista, jollaiseen nykyvanhemmille tai -lapsille ei anneta mitään mahdollisuutta, kun vanhempien on muutettava kasvukeskuksiin töiden perässä, ja jo kerrostaloasunto maksaa mansikoita. Olette monessa suhteessa olleet etuoikeutettu sukupolvi, vaikka rahasta on voinut tehdäkin tiukkaa.

Vierailija
782/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tosiaan tarvitaan kolmas maailmansota.

Suus kiinni tai se pestään saippualla. Lue edes se artikkeli tai kommentit mitä kommentoit, ajatuksella.

Ja tiedoksi, tuttu nepsylapsi ei syö hampurilaisia, pitsaa eikä nugetteja koska pelkää niitä kaikkia eikä suostu edes maistamaan. Marjoja sen sijaan syö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

turvaruoat, ranskan potut, hampparit, pitsa, jäätelö, karkit

Ihan totuttu tapa tuo on. Vanhemmat itsekin ovat pullukoita ja ruokavalio koostuu roskaruuasta ja herkuista, sitten ollaankin äimänkäkenä kun lapsen pitäisi yhtäkkiä päiväkodissa tai koulussa syödä jotain muutakin kun nugetteja, raneja, pizzaa ja vanukkaita? 

Vierailija
784/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"anna kun arvaan, kaikki syötte turvatuissa: hampurilaisia pitsaa ja nugetteja? Einkelpaa marjat ja vihannekset koska suutuntuma on väärä? 

Me tosiaan tarvitaan kolmas maailmansota." 

Ei todellakaan, mikään ei voisi olla kauempana todellisuudesta. Tuota ukkia ei mikään mahti maailmassa saisi syömään epäterveellistä roskaruokaa. Se syö vain terveellistä kotiruokaa, enimmäkseen nimenomaan vihanneksia ja marjoja (jälkimmäisiä se poimii valtavia määriä pakkaseen joka vuosi). 

Minä ja lapsikin ollaan kasvissyöjiä, ja lapsi ei todellakaan pystyis syömään mitään nugetteja tai hampurilaista, ja pizzaa oppi syömään vasta teini-iässä. Minä olen näin aikuisena sieniä ja munakoisoa lukuunottamatta kaikkiruokainen lakto-ovo-vegetarismin puitteissa. 

Vierailija
785/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona jos kovin nirsoilee niin sitten ruoka pois ja kyllä se nälkä tulee. Liikuntaa kehoon, huolenpitoa, läsnäoloa jne

Ruoka pois ei ole mitään huolenpitoa. Sulla ei ole mitään käsitystä mikä tässä keskustelussa on aiheena, ei ole kenelläkään teistä, jotka viitsitte tuollaisia kommentteja kirjoitella.

Vierailija
786/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesällä syötiin luonnon marjoja, kasvimaalta porkkanat, nauriit jne, pottu oli kunniassa, oli soossia, lihaa, kalaa, aika terveenä oon saanut olla, ikäähän on Liikuttiin kesäisin polkupyörällä, juostiin, metsässä samoiltiin, hiihdettiin, mäkeä laskettiin, uitiin kesäisin. Tervettä elämää oli. 

Näin minä kasvoin lapsuuteni maalla 70-luvulla, mutta aistiyliherkkä autisti olen silti. 

Vierailija
787/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suus kiinni tai se pestään saippualla. Lue edes se artikkeli tai kommentit mitä kommentoit, ajatuksella.

Ja tiedoksi, tuttu nepsylapsi ei syö hampurilaisia, pitsaa eikä nugetteja koska pelkää niitä kaikkia eikä suostu edes maistamaan. Marjoja sen sijaan syö.

Pysyn sanassani. Jos ei kykene elämään niin ei sitten. Heikot sortuu elon tielle vahvat sen kun porskuttaa.

Vierailija
788/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysyn sanassani. Jos ei kykene elämään niin ei sitten. Heikot sortuu elon tielle vahvat sen kun porskuttaa.

Ja sen takia pitäisi syttyä kolmas maailmansota että saadaan kostettua muutamalla elämiskyvyttömälle pikkulapselle joka ei syö mitään? En nyt ihan seuraa tätä ajatuksenjuoksua.

Vierailija
789/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"anna kun arvaan, kaikki syötte turvatuissa: hampurilaisia pitsaa ja nugetteja? Einkelpaa marjat ja vihannekset koska suutuntuma on väärä? 

Ei todellakaan, mikään ei voisi olla kauempana todellisuudesta. Tuota ukkia ei mikään mahti maailmassa saisi syömään epäterveellistä roskaruokaa. Se syö vain terveellistä kotiruokaa, enimmäkseen nimenomaan vihanneksia ja marjoja (jälkimmäisiä se poimii valtavia määriä pakkaseen joka vuosi). 

Minä ja lapsikin ollaan kasvissyöjiä, ja lapsi ei todellakaan pystyis syömään mitään nugetteja tai hampurilaista, ja pizzaa oppi syömään vasta teini-iässä. Minä olen näin aikuisena sieniä ja munakoisoa lukuunottamatta kaikkiruokainen lakto-ovo-vegetarismin puitteissa. 

Moi frangenin Simon eksä!

Vierailija
790/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko et ole koskaan nähnyt hampurilaista, pizzaa tai nepsylasta.

Hampurilaisessa on usein sämpylä, pihvi, majoneesi, suolakurkku, salaatti ja ties mitä yhdessä kasassa. Se on suorastaan painajainen monelle nepsylle. Sama juttu pizzan kanssa. Siinäkin leivän päälle on kasattu vaikka mitä.

Jos tapaat nepsylapsen, niin katso hänen ruokalautastaan. Usein peruna on nätisti laitettu lautasen laidalla, ja proteiini toiselle laidalle niin, että ruoka-aineet eivät vahingossakaan koske toisiaan. Edes kastike ei mene perunan päälle.

Vierailija
791/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

turvaruoat, ranskan potut, hampparit, pitsa, jäätelö, karkit

Ihan totuttu tapa tuo on. Vanhemmat itsekin ovat pullukoita ja ruokavalio koostuu roskaruuasta ja herkuista, sitten ollaankin äimänkäkenä kun lapsen pitäisi yhtäkkiä päiväkodissa tai koulussa syödä jotain muutakin kun nugetteja, raneja, pizzaa ja vanukkaita? 

Joten varmaan tekisi painonhallinnallisesti hyvää jättää välillä se yksi ateria syömättä. Niin lapsen kuin vanhempienkin.

Vierailija
792/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä turvattomia isoja lapsia jotka eivät pysty aikuisuuteen vaan yhteiskunta hoivaa ja turvaa heitä hautaan saakka.

Hah! Minä en muuta syökään kuin tuota niin sanottua turvaruokaa ja koska olen itse ne maksanut itse ansaitsemillani rahoilla niin ei pitäisi kyllä kenelläkään siihen olla mitään sanomista. Kaikkien ei tarvitse pitää jostain levä-wasabiriisi-tuolinjalkapuru-kebabmansikka-soijanyhtöpadasta. 

Vierailija
793/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sen takia pitäisi syttyä kolmas maailmansota että saadaan kostettua muutamalla elämiskyvyttömälle pikkulapselle joka ei syö mitään? En nyt ihan seuraa tätä ajatuksenjuoksua.

Loppuu saat Ana se nirsoilu!!

Vierailija
794/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä turvattomia isoja lapsia jotka eivät pysty aikuisuuteen vaan yhteiskunta hoivaa ja turvaa heitä hautaan saakka.

Hah! Minä en muuta syökään kuin tuota niin sanottua turvaruokaa ja koska olen itse ne maksanut itse ansaitsemillani rahoilla niin ei pitäisi kyllä kenelläkään siihen olla mitään sanomista. Kaikkien ei tarvitse pitää jostain levä-wasabiriisi-tuolinjalkapuru-kebabmansikka-soijanyhtöpadasta. 

Ne ruuat mitä nää lapset kieltäytyy syömästä on kyllä jotain ihan muuta kuin kuvailemasi ennakkoluuloinen lista. Miltä kuulostais se ettei edes se sun turvaruoka kelpaa kun se on liian outoa?

Vierailija
795/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi frangenin Simon eksä!

En kyllä ole Frangenin eksä. Onko sillä ollut autistinen appiukko, vai mikä läppä tää oli? 

Vierailija
796/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1990-luvulla oli myös ylipäätään paljon vähemmän "ongelmatapauksia" noin 1-2 sataa kohden.

Ysärillä ei myöskään ollut ylipainoisia lapsia ja nuoria, joka toisella ei ollut ties mitä diagnoosia, lapset oppivat lukemaan, joulu- ja kevätjuhlia vietettiin normaalisti jne. Nyky-yhteiskunta on ihan sekaisin, normaalit yksilöt joutuvat elämään erikoistapausten pillin mukaan ja touhu menee aina vaan hullummaksi. 

Vierailija
797/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkee kyllä että puolet porukasta on jotain jonneja. 

Vierailija
798/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ruuat mitä nää lapset kieltäytyy syömästä on kyllä jotain ihan muuta kuin kuvailemasi ennakkoluuloinen lista. Miltä kuulostais se ettei edes se sun turvaruoka kelpaa kun se on liian outoa?

No, itse olen tottunut syömään monenlaisia ruokia mutta tietyin rajoituksin. Lapsellanikin sama, ainoastaan paria ruokalajia hän ei voi sietää, ei ole koskaan voinut. Sekin tuntuu monen mielestä olevan väärin. 

Vierailija
799/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1990-luvulla oli myös ylipäätään paljon vähemmän "ongelmatapauksia" noin 1-2 sataa kohden.

Ysärillä ei myöskään ollut ylipainoisia lapsia ja nuoria, joka toisella ei ollut ties mitä diagnoosia, lapset oppivat lukemaan, joulu- ja kevätjuhlia vietettiin normaalisti jne. Nyky-yhteiskunta on ihan sekaisin, normaalit yksilöt joutuvat elämään erikoistapausten pillin mukaan ja touhu menee aina vaan hullummaksi. 

Olipas ylipainoisia, munkin luokalla löytyi pari kappaletta. Ja kaikenlaista muuta sekoilua oli sitten senkin edestä. Aika kullannut muistot?

Vierailija
800/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vaikea kuvitella että jossain Pohjois-Koreassa, Gazassa tai Afrikan köyhimmillä alueilla tarjottaisiin turvaruokaa lapsille.Uskon että kelpaisi ihan tavallinen koulu- tai päiväkotiruoka.Suomessa paapominen on mennyt jo liiallisuuksiin.Allergiat on eri asia.

Kulunut ja kliseinen Afrikan lapset -argumentti