Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä useampi lapsi ei voi syödä päiväkoti- tai kouluruokaa: heille tarjotaan turvaruokaa

Vierailija
23.01.2026 |

https://yle.fi/a/74-20205927

Juttu tiivistettynä

Turvaruuan tarve kasvaa kouluissa ja päiväkodeissa. Lapset ovat sen saamisen suhteen eriarvoisessa asemassa, koska kuntien käytännöt vaihtelevat.

Turvaruoka on ennalta sovittu ateria, joka turvaa lapsen energiansaannin, kun muu ruoka ei maistu esimerkiksi aistiherkkyyden vuoksi.

Taustalla on usein esimerkiksi neurokirjon häiriö tai ahdistus, ei nirsoilu.

Turvaruokien määrän kasvu lisää keittiöiden työtä ja kustannuksia.

Kommentit (331)

Vierailija
261/331 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jännä kun muiden pitää sopeutua kaikkiin näihin huuhaa yliherkkiin ja näiden ei tule siedättää itseään pois keksitystä vammastaan vaan sitä oikein ruokitaan koko yhteiskunnan voimin kun on niin erityinen. Pitää äkkiä keksiä uutta vammaa kun pian joka toinen on yhtä erityinen."

Mitä helvetin sopeutumista se sulta vaatii, että joku toinen saa erilaista ruokaa? Tai että joku toinen saa pitää nurinpäin t-paitaansa, ettei saumat häiritse? Tai että joku muu saa pitää vastamelukuulokkeita päässä hälyisessä ympäristössä? 

Tuplakustannukset turvaruokailijoille lankeavat kaikkien maksettavaksi. Sairasta, että laitetaan toinen normiannos vielä viereen ja siinä siunaillaan, josko erityiserkki kuitenkin sirkunlirkun söisikin, ja kaadetaan sitten loput roskiin, kun rehuksikaan ei enää saa viedä.

Ei se ole maailmanloppu, jos kouluruoka ei maistu yhä pullistuville lapsille aivan joka päivä. Kotona saa sitten sitä omaa turvanugettia. 

Saumat ja kuulokkeet ovat jokaisen oma asia. 

Vierailija
262/331 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikö se olisi kaikille parempi, että nämä aistiyliherkät eli nirsot voisivat hiljalleen kuihtua pois, jos ei ruoka maistu. enemmän harmia näistä syntyy, jos kasvavat aikuisiksi yhteiskunnan elätettäviksi ja pahimmassa tapauksessa vielä levittävät epäkelpoja geenejään.

Ei kiitos, mä haluan olla hengissä. Haluan myös, että mun lapset on ja pysyy hengissä. Äitinikin haluan olevan hengissä. 

syö sitten normaalia ruokaa ja lakkaa nirsoilemasta

Kyllä hän syökin. Ei vaan juuri  täsmälleen niitä normaaleja ruokia, mitä sinä vaadit. Itse tykkään paljon omenamehusta. En ole silti pakottamassa kaikkia muita ihmisiä juomaan sitä ja haukkumassa heitä, jos he eivät siitä pidä, saati toivomassa heidän sukupuuttoaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/331 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nykyään aikuisetkaan syö kaikkea, miksi lasten pitäisi. Etsikää vaikka joku sushikeskustelu tältä palstalta. 

Minä maksan ITSE omat ruokani, en mene mihinkään vaatimaan turvaruokaa. Jos tarvitsee jotain turvaruokaa niin sen maksaa vanhemmat 

Maksoitko kouluikäisenäkin omat ruokasi?

Vierailija
264/331 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En viitsi edes lukea näitä kommentteja, kun ei täällä tajuta nepsylapsista mitään. 

Nämä lapset, jotka saavat turvaruokaa, eivät ole tavallisia terveitä lapsia.

Voi olla vaikka mitä vakaviakin häiriöitä taustalla.

Jotta lapsi söisi pitkän päiväkotipäivän aikana edes jotain, heille tarjotaan jotain mitä pystyvät syömään. Mahtavaa edistystä. Monesti vanhemmat itse tuovat turvaruoat.

T. Varhaiserityiskasvatuksen lastenhoitaja, lasten puolella, sydämettömiä aikuisia vastaan

Näitä on valtavasti. Joka kolmas tai neljäs lapsi tarvitsee erityistä tukea nykyään. Miksi?

Vierailija
265/331 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän jo aikuisen ihmisen, jonka isä vei ruokaa jos tyttö ei halunnut koulussa syödä mutta oli nälkä. Niin se pitäisi nytkin olla, vanhemmat huolehtii jos ei kelpaa

Mutta kun kouluun ei saa viedä omia eväitä. 

Vierailija
266/331 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapselle käy vain pepperonipizza. Koululla onneksi ottivat tämän huomioon ja hommasivat sinne pizzauunin. Päivittäin saa siis tuoreen italialaisen pizzan :)

Vierailija
267/331 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En viitsi edes lukea näitä kommentteja, kun ei täällä tajuta nepsylapsista mitään. 

Jotta lapsi söisi pitkän päiväkotipäivän aikana edes jotain, heille tarjotaan jotain mitä pystyvät syömään. Mahtavaa edistystä. Monesti vanhemmat itse tuovat turvaruoat.

T. Varhaiserityiskasvatuksen lastenhoitaja, lasten puolella, sydämettömiä aikuisia vastaan

Näitä on valtavasti. Joka kolmas tai neljäs lapsi tarvitsee erityistä tukea nykyään. Miksi?

Mistäs sä ton repäisit? AIemmin ketjussa puhuttiin yksittäisistä prosenteista.

Vierailija
268/331 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuplakustannukset turvaruokailijoille lankeavat kaikkien maksettavaksi. Sairasta, että laitetaan toinen normiannos vielä viereen ja siinä siunaillaan, josko erityiserkki kuitenkin sirkunlirkun söisikin, ja kaadetaan sitten loput roskiin, kun rehuksikaan ei enää saa viedä.

Ei se ole maailmanloppu, jos kouluruoka ei maistu yhä pullistuville lapsille aivan joka päivä. Kotona saa sitten sitä omaa turvanugettia. 

Saumat ja kuulokkeet ovat jokaisen oma asia. "

Hyvänen aika. Nuo kustannukset on ihan itikanpissi itämeressä. Koskee alle 1% lapsista.

Vastustatko kaikkia muitakin kustannuksia aiheuttavia sopeutuksia vaikka liikuntavammaisille, näkövammaisille jne.? 

Vierailija
269/331 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menee yli ymmärryksen tämä paapominen. 

Vierailija
270/331 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt helevettiä! Kohta ollaan vissiin tilanteessa, että jokaiselle lapselle pitää kokata omat ruuat kun tämä tai tuo ei kelpaa. 

No eihän se nyt kauheen vaikeeta oo laittaa aamulla lapselle mukaan pari kunnon leipää, jossa on välissä vaikka mitä. 5 minuutin homma.

Vierailija
271/331 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs sä ton repäisit? AIemmin ketjussa puhuttiin yksittäisistä prosenteista.

Tuki on eri asia kuin turvasipsiruokavalio.  Selvää kuitenkin on, että kalapuikko- ja muusivaatimukset tulevat lisääntymään, kun tähän on lähdetty mukaan. 

Ymmärtäisin, jos kyseessä olisi muutama monidiagnoosinen, jotka eivät muutenkaan selviä normiryhmissä, mutta tämän valtavirtaistaminen on sulaa hulluutta. Nämä sitten joutuvat aikuisina sietämään työelämässä toisiaan, jos edes kykenevät itsenäiseen toimeentuloon. 

Vierailija
272/331 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ennen lapset söi mitä annettiin, ja hyvin ne pärjäsi". Ennen lapsikuolleisuus oli huimaa, ja mitä huonommin syö, sitä heikompi vastustuskykykin on.

"Ei ennen mitään allergioita ollut". Silloin tukehduttiin siihen ensimmäiseen anafylaktiseen sokkiin, jos ei ollut kuollut kuivumiseen jatkuvan ripulin takia tai saanut sepsistä tulehtuneesta ihottumasta.

"Kyllä se lapsi oppii syömään, jos ei muut saa". Ei opi, vaan nääntyy nälkään. Nälkiintyminen alkaa hitaasti, sitä on vaikea huomata, mutta loppuvaihe on sitten vauhdikas.

Vierailija
273/331 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin jos kuoluruoka ei saa maksaa mitään, eikä siitä halua maksaa mitään niin suurin osa joutuu syömään suurtalouseineksiä. 90-luvulla oli toki aika köyhät kouluruoat, mutta perunamuussi oli oikeista perunoista siellä koulun keittiössä valmistettua saman aamupäivän aikana jne. Nykyään einesten sisältö ja laatu, sekä ravintoaineet on jotain ihan muuta kuin terveellistä.

Vierailija
274/331 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuplakustannukset turvaruokailijoille lankeavat kaikkien maksettavaksi. Sairasta, että laitetaan toinen normiannos vielä viereen ja siinä siunaillaan, josko erityiserkki kuitenkin sirkunlirkun söisikin, ja kaadetaan sitten loput roskiin, kun rehuksikaan ei enää saa viedä.

Saumat ja kuulokkeet ovat jokaisen oma asia. "

Hyvänen aika. Nuo kustannukset on ihan itikanpissi itämeressä. Koskee alle 1% lapsista.

Vastustatko kaikkia muitakin kustannuksia aiheuttavia sopeutuksia vaikka liikuntavammaisille, näkövammaisille jne.? 

Katsotaan viiden vuoden päästä, mikä on itikanpissi. On olkiukkoilua olettaa, että vastustaisin todellisten vammojen kanssa elämiseen tarvittavaa tukea. 

Vierailija
275/331 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hieman eri mieltä. Autistisen vanhempi olen, joten kokemusta on. Pienestä pitäen söimme tavallista kotiruokaa, eikä nirsoilulla saanut erioikeuksia. Kerran lapsi istui yli 2 tuntia lautasen edessä, kun yhtäkkiä nirmiruoka ei kelvannutkaan. En antanut periksi

Yök. Minä olin lapsena se kauhea autisti kyläkoulussa 80-luvulla. Muistan hyvin kuinka opettaja istutti niin kauan lautasen edessä että väkisin sain ruuan syötyä. Ei auttanut vaikka ruoka tuli välillä oksennuksena ylös, se piti syödä uudelleen kun olin kuulemma vain huomiohakuinen. Lautaselle lätkäistiin aina iso annos, eikä annettu armoa vaikka pyysin vähän. En halunnut huomiota, vaan että jätettäisiin rauhaan. Oksennusrefleksini oli lapsena tosi herkkä enkä sietänyt kökkäreisiä koostumuksia. Opin inhoamaan syömistä. Aikuisena inhoan edelleen tilanteita joissa joku tuputtaa väkisin jotain ruokaa eikä päästä lähtemään ennen kuin on hänen mielestään riittävästi syöty. Mutta ihan normaali työtä tekevä ihminen minusta silti tuli, vaikka syömishäiriö minulla oli koko nuoruuteni, osittain siksi että syöminen ahdisti.

Vierailija
276/331 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut yksi lapsi ruokarajoitteinen (as-diagnoosi, jota ei enää anneta). Kaikki olisi ollut ihan hyvin, jos koulun rehtori ei olisi väkisin yrittänyt opettaa lasta syömään. Lopputulos oli, että lapsi ei uskaltanut syödä koulussa mitään, ja verensokerit alkoivat romahdella. Ehdotin, että laitan evästä mukaan (ruisleipä, omena) ei kelvannut herra rehtorille. Ja verensokerien romahtamisella tarkoitin liki tajuttomuuden tasoa noin 2,5-3 luokkaa. (rehtori siis kaiveli reppua, ettei ole vaan eväitä piilotellut, laitettiin sitten housuntaskuun jemmaan siripirejä) Lapsi siirrettiin pienryhmään eri kouluun, ja siellä tietenkin heti kysyin, että saanko laittaa eväitä mukaan. Opettaja tuijotti hetken hämmentyneenä, että miksi ihmeessä, kyllä heillä saa keittiöltä välipalaa... Lapselle laadittiin ravitsemusterapeutin, lapsen ja keskuskeittiön emännän yhteistyönä oma ruokalista, joka yllättäen sitten laajenikin erityisruokavaliolaisten ruokailuk

Nyt oivalsin, että meillä oli 70-80-luvullakoulussa salaattibaari. Eli kaikki oli erikseen ja siitä sai valita ja laittaa ne itse lautaselle. Sieltä olisi moni löytänyt ainakin jotain syömistä. 

Aika karmea rehtori ekassa koulussa. 

Vierailija
277/331 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä heitä on aina ollut, mutta jääneet ilman diagnoosia ja pidetty vain "hankalina" .

Nykymaailmassa enemmän ympäristö - ym. myrkyille altistumisia, mikromuovit, jne, hirvittävä lisäaine kuorma ravinnossamme, ultraprosessoitu koulu- ja päiväkotiruoka, joka lisää ihan perusallergioitakin, ihottumia ja ylivilkkautta jne. Nämä varmasti lisää ongelmia, ehkä jo sikiöaikana.

Päiväkodissa kuormittaa valtava melu ja suuret lapsiryhmät, jatkuvat siirtymät ja mahdottomuus rennosti leikkiä pitkäkestoisesti omaan tahtiin, joka on mielestäni edellytys terveelle kasvulle. Tavallinenkin lapsi voi kuormittua ja "häiriintyä".

Vierailija
278/331 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muovit ja saasteet. 

Vierailija
279/331 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistoidea opettaa penskat tuollaiseen.Seuraavaksi eivät voi juoda muuta kuin limonadia ja syödä muuta kuin karkkia.

Vierailija
280/331 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hain kesken päivän tyttären päiväkodista. Istui siellä vihaamansa silakan edessä, kun muut ulkona.

Rankaistiin.

Nytkö muka saa eri ruokaa jopa?

Mitähän tuommoisestakin oppii. Minäminä.

Ironia ei ole tuttu käsite? Minä minä. :D

Btw, et hakenut eikä istunut. Mitä tästä sait?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän