Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen ihminen kadehtii toimeentulotukiasiakasta?

Vierailija
23.01.2026 |

Tässä ei ole yhtään mitään kadehdittavaa.

Kommentit (230)

Vierailija
81/230 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei koskaan ole olleet työssä ollessa säännölliset tulot. Aina on määräaikaisuuksia, lyhyitä sijaisuuksia, koeajalla ilman omaa syytä purkuja ja työstä savustamisia. 

Vierailija
82/230 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin siksi, että useilla työssäkäyvillä on pienemmät nettotulot, kuin joillakin tukia saavilla.

Se onkin suuri vääryys.

Se on ihan oma valinta jos on ottanut sellaisen työn vastaan. Jättäytyy sitten vaan työttömäksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/230 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa että kukaan kadehtii.

Luottamus järjestelmään on kyllä heikko.

Joku viikko sitten seisoin tokmannin kassajonossa kun edellä oli jokin hässäkkä. Asiakkaan puheesta en saanut selvää, mutta kun kassa soitti myymäläpäällikölle kuulin väkisinkin siihen viereen kun hän kysyi kädessään olevasta paperista, että voiko myydä kun asiakas haluaisi ostaa hyvinvointialueen maksusitoumuksella smoothie-blenderin ja parranmuotoilulaitteen ja maksusitoumuksessa lukee vaan että kodinkone. Ja puhelun jälkeen totesi, että myymäläpäällikkö antoi luvan, koska sitoumuksella ei oltu eritelty tarkemmin mistä kodinkoneesta on kyse -yleensä kun ne on tarkoitettu lähinnä pesukoneisiin ja sen sellaisiin.

Niin. Aikonaan en ollut oikeutettu opintotuen asumislisään koska kumppanini oli pienipalkkaisessa työssä (2400 euroa brutto). Hän siis elätti minua palkallaan. Olisin paistanut kerran lettuja, mutta meillä ei ollut taikinakulhoa, enkä raaskinut ostaakaan sellaista lettuja varten kun oli rahasta tiukkaa. Kaikki kodissamme oli läheisiltä saatuja lahjoituksia, esim ehkä 30 vuotta vanha leivänpaahdin ja ihanat kirsikan sävyiset lastulevykalusteet :D No, lopulta keksin sotkea taikinan kattilassa, onnistuu se niinkin.

Ensimmäisen blenderini ostin muuten viime keväänä kun työuraa on takana reilu 20 v. Prisman asiakasomistajapäiviltä 15% alennuksesta. Poika pyysi sellaista jo aiemmin mutta odotin tuota alennusta.

Vierailija
84/230 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen ihminen kadehtii töissä raatajaa ja vaatii häntä elättämään työhaluttomat loikoilijat ?

Mä ainakin kadehdin työssäkäyviä. Elämä on paljon helpompaa silloin, kun on työpaikka ja säännölliset tulot.

Ap

Mulla palkka alle tonnin enkä saa mitään tukia. Tällä pitää lapsetkin elättää. 

Vierailija
85/230 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin siksi, että useilla työssäkäyvillä on pienemmät nettotulot, kuin joillakin tukia saavilla.

Se onkin suuri vääryys.

Ei todellakaan ole :D

Kyllä on kun otetaan työssäkäynnin kustannukset huomioon.

Mitä kustannuksia työssäkäynnistä on? Ehkä auto tai julkisen liikenteen kausikortti, mutta suuri osa tarvitsee näitä muutenkin.

Nyt oli sellainen lause mitä ei voi sanoa kuin ihminen joka ei ole eläessään töissä käynyt :D Siinäkin jo tulee aika iso ero, tarvitseeko sitä autoa/julkista liikennettä päivittäin 2-3 kertaa kymmenien kilometrien kulkemiseen vai kerran viikossa Prismassa ja sossussa asioimiseen. Lisäksi valitettavasti edelleenkään kaikkea työpaikalla tarvittavaa vaatteistoa sun muuta, ei työnantaja aina tarjoa.

Vierailija
86/230 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen yhden toimeentuloasiakkaan blogia. On itseäni hiukan nuorempi ja pystyy asumaan ja olemaan ilman työtä. Omalla kohdalla tätä mahdollisuutta ei ole, koska aina on velvoitettu työhön. Miten se näin voi mennä ja vihaan jokaista työpäivää.

Suomessa ei ole töitä, joten turha vinkua siitä että ihmiset joutuu pärjäämään tukiaisilla.

Tuon köyhille valittamisen sijaan voit etsiä poliitikon joka oikeasti tekee jotain sille ettei suomessa ole yksityisen sektorin palkkaa maksavia työpaikkoja. Sipilän lisäksi vuosikymmeniin en ole nähnyt yhtään, ja sipilälläkin oli rasitteena kepulaisuus ja siten ne typerät maakunnat yms. joita tuon piti väkisin kehittää eikä taloutta. 

Vierailija
87/230 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen

Vierailija
88/230 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vielä älyttömämpää on se että jotkut tuntuvat kadehtivan työkyvyttömyyseläkeläisiä eli sairaita ihmisiä. 

Sairaudet ovat suurimmalta osin seurausta omista valinnoista ja he kustantavat enemmän kuin toimeentulotukiasiakkaat, joten heidän kadehtiminen ei ole älyttömämpää.

Vierailija
89/230 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa että kukaan kadehtii.

Luottamus järjestelmään on kyllä heikko.

Joku viikko sitten seisoin tokmannin kassajonossa kun edellä oli jokin hässäkkä. Asiakkaan puheesta en saanut selvää, mutta kun kassa soitti myymäläpäällikölle kuulin väkisinkin siihen viereen kun hän kysyi kädessään olevasta paperista, että voiko myydä kun asiakas haluaisi ostaa hyvinvointialueen maksusitoumuksella smoothie-blenderin ja parranmuotoilulaitteen ja maksusitoumuksessa lukee vaan että kodinkone. Ja puhelun jälkeen totesi, että myymäläpäällikkö antoi luvan, koska sitoumuksella ei oltu eritelty tarkemmin mistä kodinkoneesta on kyse -yleensä kun ne on tarkoitettu lähinnä pesukoneisiin ja sen sellaisiin.

Niin. Aikonaan en ollut oikeutettu opintotuen asumislisään koska kumppanini oli pienipalkkaisessa työssä (2400 euroa brutto). Hän siis elätti minua palkallaan

Niin. Sulla on sitten kumppani. Monella ei ole. Joillakin ei ole koskaan kumppania. Siksi on kohtuullista, että saa asumislisää kun joutuu yksin asumaan.

Haluaisitko mielummin tämmöisen elämän. että ei ole koskaan ikinä kumppania eikä edes yhtään ainutta ystävää? Kaiken joutuu tekemään itse, maksamaan itse, miettimäån itse. 

Vierailija
90/230 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persunraato tai ameeba. Ai mutta ihmistä kysyttiin. En tiedä. 

Vierailija
91/230 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan kadehdi, mutta ilman tätä syöttiläslaumaa, meille työssäkäyville jäisi enem, män omaa rahaa omaan käyttöömme. Vituttaahan se, kun aikuisia ihmisiä pitää elättää. 

Huostaanottoja tehdään järjetön määrä vuositasolla. Pikkusyistäkin (joku arjen yksityiskohta mättää). Nämä sosiaalitädit täysi-ik, jotka pitää itseään ylivertaisina kasvatusalan ammattilaisina ja "asiantuntijoina", laitostaa osan jokaisesta synytmäikäluokasta ja vieroittaa lokeroiden pieneen kuplaansa. Näitä "jälkihuolletaan" johonkin 25v asti (hyysätään). Nämä muodostaa osan siitä laumasta, jonka sinä nimesit. Kykenemättä koskaan muuhun. Yhteiskuntavammauttivatko he itse itsensä? Mielestäni ei.

Vierailija
92/230 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin. Sulla on sitten kumppani. Monella ei ole. Joillakin ei ole koskaan kumppania. Siksi on kohtuullista, että saa asumislisää kun joutuu yksin asumaan."

Tottakai, en minä sitä arvostelekaan että kumppani joutui mua opiskelijaa pienestä palkastaan elättämään. Eikä taida arvostella hänkään. Kunhan totean, ettei rahaa ollut mihinkään ja opittu on harkitsemaan hankintoja tarkkaan. Sitten joku marssii kauppaan maksusitoumuksen kanssa ja ostaa blenderin ja jonkun parran muotoilijan. Ehkä siinä olisi jotain arvosteltavaa?

Vierailija
93/230 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen ihminen kadehtii töissä raatajaa ja vaatii häntä elättämään työhaluttomat loikoilijat ?

Mä ainakin kadehdin työssäkäyviä. Elämä on paljon helpompaa silloin, kun on työpaikka ja säännölliset tulot.

Ap

Nyt en usko. Jos sulla on lapsia niin saat lapsilisiä. Jos et saa toimeentulotukea niin sulla on omaisuutta, mikä pitää ensin myydä. Sulla on kuitenkin perhe, todennköisesti kumppani ja on lapsia. Haluaisitko mielummin elämän, jossa ei ole lapsia, ei kumppania, ei ystäviä, ei töitä, ei ketään eikä mitään?

Vierailija
94/230 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oletko hakenut asumistukea ja toimeentulotukea? Vaikuttaisi siltä, että olisit hyvinkin oikeutettu mahdollisesti molempiin, erityisesti koska on lapsiakin.

Vierailija
95/230 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Huostaanottoja tehdään järjetön määrä vuositasolla. Pikkusyistäkin (joku arjen yksityiskohta mättää). Nämä sosiaalitädit täysi-ik, jotka pitää itseään ylivertaisina kasvatusalan ammattilaisina ja "asiantuntijoina", laitostaa osan jokaisesta synytmäikäluokasta ja vieroittaa lokeroiden pieneen kuplaansa. Näitä "jälkihuolletaan" johonkin 25v asti (hyysätään). Nämä muodostaa osan siitä laumasta, jonka sinä nimesit. Kykenemättä koskaan muuhun. Yhteiskuntavammauttivatko he itse itsensä? Mielestäni ei."

Meidän kylällä on perhekoti. Se on lähettänyt maailmalle jo toistakymmentä nuorta, jotka ovat opiskelleet ammatin ja menneet töihin. Jokaikinen on saanut rakennettua oman elämän. Jopa ne jotka on koulutettu yhteistyössä paikallisen erityisryhmien kuten kehitysvammaisten opistossa. 

Mitä veikkaat että olisi näiden nuorten mahdollisuudet olleet ilman huostaamista? Esim sen pojan, joka ei ollut käynyt yli vuoteen koulussa ja joka työskentelee 15 vuotta myöhemmin sähköasentajana?

Vierailija
96/230 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oletko hakenut asumistukea ja toimeentulotukea? Vaikuttaisi siltä, että olisit hyvinkin oikeutettu mahdollisesti molempiin, erityisesti koska on lapsiakin.

En ole niihin oikeutettu. Pointti nyt vaan oli että toiset maksaa vähistä rahoista aivan kaiken ja toisille maksetaan kaikki. 

Vierailija
97/230 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Huostaanottoja tehdään järjetön määrä vuositasolla. Pikkusyistäkin (joku arjen yksityiskohta mättää). Nämä sosiaalitädit täysi-ik, jotka pitää itseään ylivertaisina kasvatusalan ammattilaisina ja "asiantuntijoina", laitostaa osan jokaisesta synytmäikäluokasta ja vieroittaa lokeroiden pieneen kuplaansa. Näitä "jälkihuolletaan" johonkin 25v asti (hyysätään). Nämä muodostaa osan siitä laumasta, jonka sinä nimesit. Kykenemättä koskaan muuhun. Yhteiskuntavammauttivatko he itse itsensä? Mielestäni ei."

Meidän kylällä on perhekoti. Se on lähettänyt maailmalle jo toistakymmentä nuorta, jotka ovat opiskelleet ammatin ja menneet töihin. Jokaikinen on saanut rakennettua oman elämän. Jopa ne jotka on koulutettu yhteistyössä paikallisen erityisryhmien kuten kehitysvammaisten opistossa. 

Mitä veikkaat että olisi näiden nuorten mahdollisuudet olleet ilman huostaamista? Esim sen pojan, joka ei ollut käynyt yli vuoteen

Lisään että nämä toistakymmentä ovat siis vain he, jotka eivät koskaan palanneet kotiin. Sitäkin useammalla esim koulurutiini löytyi ja teini-iän myrskyt helpotti, tai vanhemmat saivat riitaisen suhteensa päätökseen jne, jolloin palasivat omaan kotiin.

Vierailija
98/230 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää käyttäkö väärin kadehtia-sanaa.

Kateutta ei ole se, ettei halua elättää vierasta työkykyistä aikuista.

Vierailija
99/230 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kadehtinut ikinä, enkä usko että moni kadehtisi.

Joidenkin mielestä voi olla väärin, jos käy työssä  eikä saa enemmän kun työtön TT-tuki asiakas, mutta tuohan on todella harvinaista. 
Ei se kateutta ole, jos ei pidä tuollaisesta tilanteesta. 
Eihön tuossa silloin moitita sitä Tt-tuki asiakasta vaan systeemiä. 

Sitten erikseen ne, missä arvostellaan miten joku tukien varassa elävä elää tai kuluttaa rahansa mutta ei kai sekään kadehtimista ole. Kyllähön monet antaa kritiikkiä toisten kulutuksesta, vaikka olisikin itse tienannut rahat. Saahan sitä kritiikkiä antaa . 

Mitäs mieltä jengi on muuten siitä, että osa-aika työläinen ei saisi enempää kun työtön? Pitääkö olla siis iloinen, että  on edes se osa-aika työ, varsinkin jos ei mahdollisuus  lisätunteihin  eli aina sama? 
Monet ei tykkää siitä, että tukisummilla kompensoidaan yritysten palkkaa, mutta eihän sillä yrityksellä ole välttämättä tarvetta  enempään. 
Osa-aikatyö piti olla vsin opiskelijoille, mutta pitääkö sen olla niin? 

Opiskelijathan saavat samat tuet tuloista riippumatta, ellei mene yli tietyn rajan eli tavallasn siinä ei tueta sitä osa-aikaista palkkaa silloin. 
Onko hirveä pelko, että joku tekisi mahdollisimman vähän tunteja, koska tuet korvaa puuttuvat? Tiskin, koska yleensä mitä enemmön tunteja, sitä enemmön tienaa. Joku marginaaliväli on, missä ei tulot lisäänny kun muutaman kympin, mutta sen ylityttyä, lisääntyy enemmön. 

Vierailija
100/230 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En ole niihin oikeutettu. Pointti nyt vaan oli että toiset maksaa vähistä rahoista aivan kaiken ja toisille maksetaan kaikki. 

Ei makseta. 

Saathan sinäkin tukia kuten tuossa edellä jo huomautettiin, lapsilisät. 

Ehkä ne pitäisikin lakkauttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi