Minkälainen ihminen kadehtii toimeentulotukiasiakasta?
Kommentit (385)
Kyllä tuo nykyään on yhtä kiusaamista. Pienen virheen teet, niin menetät tuet.
Vierailija kirjoitti:
Kadehtia on suurimman osan kohdalla väärä sana. Tuskin kukaan kadehtii kädestä suuhun elävän elintasoa, mutta voi kokea hyvin epätasa-arvoiseksi sen, että joutuu itse kalliisti maksamaan nettopalkastaan niistä hyödykkeistä, jotka toinen saa vastikkeetta. Osa toimeentuloasiakkaistakin varmasti kadehtii sitä, miksi terve ja työkykyinen ihminen saa toimeentulotuesta hyvin puhumalla tai sopivalla perhetaustalla, syntyperällä tms saman kuin hän, joka on oikeasti liian sairas pärjätäkseen työelämässä tai joutuu hoitamaan läheisiään kotona.
Miksi toimeentuloasiakas tai "köyhä" kadehtii sitä, että toinen tienaamallaan rahalla ostaa sitä mihin on varaa?
======
Kun on siinä tilanteessa, että on oikeasti vaikeaa, kannattaa keskittyä. VAIN ITSEEENSÄ. Ihan kaikki epätasa-arvon, vertailun, yhteiskunnan arvostelun jne miettiminen vie energiaa omasta jaksamisesta.
Olen sairas. Ehkä loppuikäni. Saan sen mitä saan. Muut saa sen mitä muut saa. Pelottaa, että joutuu vielä myymään asuntonsa ja kaupungin vuokrataloon ja omaisuuden syötyä toimeentulotuelle. Mutta ei auta yhtään milliä käyttää energiaa ylimääräisiin huoliin. Sen voi käyttää oman elämänsä tai mielialansa hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset, jotka itse itsensä elättävät, eivätkä elä toisten rahoilla taakkana vuodesta toiseen. Hetkelliseen hätään ok.
Toivotko sellaista yhteiskuntaa jossa ihmiset joutuvat kadulle jos ei pysty itseään elättämään? Rikollisuus ja päihdeongelmat lisääntyy. Kyllä minun mielestä on niin että heikommista pidetään huolta, kaveria ei jätetä.
Kaveria ei ole jätetty 35 vuoteen, suunnilleen. Ja mihin tämä yhteiskunta ja myös sen henkinen ilmapiiri on mennyt?Se kaveri, joka ei jätä, on tehnyt 35 vuotta töitä ja seurannut vierestä, kun se kaveri, jota hän ei jätä, ei tee mitään. Siinä voi kaverilla alkaa jo vähän ottaa pattiin.
Kun tuo ei ole valinnaista, kannattaisiko muotoilla asia toisin? Ei tarvitse laskea, paljonko maksaa veroja, jos ei jaksa olla "iloinen veronmaksaja". Tai voit laskea, paljonko veroistasi menee laskennallisesti toimeentulotukiin. Tuhannesta maksetusta veroeurosta alle kymppi menee toimentulotukiin. Eli menetät mielenterveyttäsi ja nostatat verenpainettasi aika pienen asian takia.
Olen itse maksanut mielelläni veroni 30 vuotta ja nyt tarvitessani tukea, otan sen vastaan hyvällä omalla tunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että suurin kateudenaihe on AIKA. Toimeentulotukiasiakkaalla on aikaa, joka on uusiutumaton vara ihmiselossa. Työssäkäyvällä on rahaa, mutta ei aikaa. Hän kokee että minun aikani annetaan jollekin toiselle tulonsiirtojen muodossa.
Joo, se vain on typerää, koska hänen vapaa-aikansa ja toimeentulotuella elävän eroavat kovasti, toisistaan. Tuskin kaipaisi sitä toimeentulotukiasiakkaan vapaa - aikaa vaan töissä on mielekkäämpää.
Se on fakta, että koskaan ei ole hyvä, jos olet riippuvainen jostain. On aikaa, ei rahaa. Joten aikaa ei voi käyttää nautittavasti. On rahaa, ei ole aikaa.
Ainoa, joka aidosti voi nauttia, on hän, joka viettää vapaa - aikaa oman varallisuutensa varassa.
Työtön saa paljon muuta kuten asumisen, sähköt, kotivakuutuksen, lääkkeet perusosan päälle jos saa toimeentulotukea. Työpuhelimesta ja lounaasta joutuu maksamaan verot. Kuntosali on todella harvalla eikä kaikki nekään sitä käytä.