Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä varamummo ja ukki?

23.01.2026 |

Hei, olen nähnyt vastaavan aloituksen täällä joskus, mikä oli saanut aika paljon viestejä. Olemme yli nelikymppinen pariskunta, joka asuu päijät-hämeen alueella ja jolla pieni, keväällä 2v täyttävä tyttö. Tyttö käy arkipäivisin päiväkodissa. Mutta hyvin usein harmittaa se, kun lapsen elämästä puuttuu mummo ja ukki, jotka olisi säännöllisesti hänen elämässään ja läheisiä meille. Iäkäs mummo isän puolelta löytyy, mutta joka asuu kokonaan toisella puolen suomea, joten pitkä matka on esteenä, että säännölliset tapaamiset olisi mahdollisia, joten niitä on hyvin harvakseltaan, eikä muutto ole mahdollinen puolin eikä toisin. Tytölle läheisin oli oikeastaan hänen kummitätinsä, joka oli raskausajasta alkaen mukana elämässä ja ensimmäiset kuukaudet ja oli kiinnostunut hänestä. Hänen sairastelut kuitenkin pahentui pian tytön syntymän jälkeen, joten tapaamiset jäi ja hän menehtyi viime keväänä. Tytöllä ei siis käytännössä muita kuin omat vanhemmat sisarukset, joita tapaa vain joka toinen viikonloppu ja vanhempansa ja mummoaan hyvin harvakseltaan. Samalla paikkakunnalla asuu hänen toinen mummi ja ukkinsa, mutta ukki ei pidä yhteyttä, ei kysele kuulumisia, eri arvoistaa tämän tyttäremme, verrattuna muihin lapsenlapsiinsa ja hän elää täysin omaa elämäänsä itselle ja työlleen ja toinen mummi ei ole psyykkisesti kunnossa, joka on onnistunut välinsä polttamaan omiin lapsiinsa käytöksellään. Joten olemme täysin tuon kaukana asuvan mummon varassa, mitä tulee mummo ja ukki suhteeseen. Haluaisimme todella löytää tytölle ihanan sydämmellisen pullantuoksuisen varamummon ja ukin, mielellään molemmat, jotka haluaisi tälläiseksi ryhtyä ja jotka ei ehkä ole syystä tai toisesta saanut ikinä omia lapsenlapsia tms tai jotka muuten vain haluaisi auttaa vastaavassa tilanteessa ja pitäisi kovasti lapsista, eikä haluaisi teknisesti vastaavaan ryhtyä vain korvaus mielessä. Mitkään MLL varamummo palvelut ei kiinnosta eikä tule kuuloonkaan, ne sellaiset perustuu yleensä vuoden mittaiseen sopimukseen ja tapaamiset ovat tietyn mittaisia, joten sellaista ei tarvitse edes ehdottaa. Olisi ihana löytää välittäviä aikuisia ihmisiä lapselle elämään, mummo ja ukkisuhde lapselle olisi tärkeä, koska meilläkin on sellaiset aikanaan ollut. Tyttömme ei ansaitse jäädä ilman säännöllistä mummo ja ukki suhdetta ilman, sen enempää kuin kenenkään toisenkaan lapsi. Miten ihanaa kun olisi paikka missä kyläillä puolin ja toisin 🙂 

Kommentit (7)

1/7 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla vähän hankalaa sellaisia löytää, koska edellytät heiltä säännöllisiä tapaamisia. Tuo kun rajoittaa jo pelkästään sitä, että heidän pitäisi sitten loppuelämänsä valita asuinpaikkansakin siten, että asuvat tarpeeksi lähellä sinua. Eivät siis voisi eläkepäivinään asua edes talvisin jossain Espanjassa. Ja ihan Suomessakin asuinpaikan sitten pitäisi pysyä suunnilleen samana hamaan hautaan asti. 

Välittäviä aikuisia voi kyllä löytää ihan naapurustostakin, mutta ei sillä oletuksella, että he asettavat lapsesi kaiken muun elämässään edelle ja ovat sitoutuneita pysymään just siinä, missä nyt on. Mä juttelen tosi paljon naapurin pienen pojan kanssa ja hän aina ilahtuu, kun tulee pihalla vastaan. Tykkää tosi paljon mun koirastanikin ja selittää aina ummet ja lammet, mitä on päiväkodissa tai muualla tehnyt. Yks päivä kiukutteli pihalla äidilleen eikä olisi halunnut laittaa pulkkamäkeen lähtiessä villavaatteita toppapuvun alle. Mä sanoin sille pojalle, että kuules kun mun koira on sitä mieltä, että koska ihmisillä ei ole pörröistä turkkia, niin ihmisten pitää talvella laittaa villavaatteet. Loppui kiukuttelu ja oli valmis villavaatteisiin. Mutta joo, olen vain mukava mummeli hänelle, sen enempään en voi sitoutua. Ja tosiaan olen siis tutustunut tämän lapsen vanhempiinkin näiden muutaman vuoden aikana ja myös heidän kanssaan tulee juteltua paljon. 

Vierailija
2/7 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikeaa ajatella kenenkään auttamista, koska suomalaiset ovat niin toisiaan vihaavia. Kysypä ukrainalaisilta ja kotona oleskelevilta hui...vinaisilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen palkkaus ja sopimusmalli tässä tehtävässä on?

Vierailija
4/7 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka, sitoumukset ja edut?

5/7 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä perheessä kyllä elämän realiteetit ymmärretään, ei sentään olla mitään 17v teinejä enään ja se, että valtaosa ihmisistä käy töissä ja heillä on myös omaa elämäänsä. Missään nimessä ei oletettu eikä oleteta, että heidän pitäisi lapsi asettaa kaiken muun elämänsä edelle. Meillä on ollut samassa kaupungissa joskus ihmisiä, jotka hädin tuskin on viitsinyt käydä kerran vuoteen lapsen syntymäpäivillä (näin esimerkkinä), joten se, jos joku haluaisi ryhtyä varamummoksi ja papaksi ja heillä olisi vaikka mahdollista yhden tai jopa kaksikin kertaa kuussa tavata ja viettää aikaa, olisi sekin jo aika paljon meille. Ja lähtökohtaisesti en edes odota, että tähän vastaa ihmiset, jotka asuu itse hyvin kaukana. Ja uskon kyllä, että ihmiset, joille mummous ja ukkius on tärkeää, heillä on myös halua viettää aikaa lapsen kanssa, miten heillä nyt vapaa-aikaa jääkin, työn ja muun ohella, jos vielä työelämässä ovat ja maailmassa on varmasti myös niitä, jotka toivoisi olevansa mummoja ja ukkeja, mutta heille ei ole suotu sitä iloa. Kaikki isovanhemmat eivät ymmärrä sen merkitystä ja sen suhteen tärkeyttä lapselle, joka myös vaikuttaa paljon siihen, haluaako hän käyttää aikaansa lapseen, eli aina ei ole suinkaan kyse siitä, onko hänellä elämässään aikaa vai ei. 

Vierailija
6/7 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wall of text. Mites se palkkaus?

7/7 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä6183 kirjoitti:

Tässä perheessä kyllä elämän realiteetit ymmärretään, ei sentään olla mitään 17v teinejä enään ja se, että valtaosa ihmisistä käy töissä ja heillä on myös omaa elämäänsä. Missään nimessä ei oletettu eikä oleteta, että heidän pitäisi lapsi asettaa kaiken muun elämänsä edelle. Meillä on ollut samassa kaupungissa joskus ihmisiä, jotka hädin tuskin on viitsinyt käydä kerran vuoteen lapsen syntymäpäivillä (näin esimerkkinä), joten se, jos joku haluaisi ryhtyä varamummoksi ja papaksi ja heillä olisi vaikka mahdollista yhden tai jopa kaksikin kertaa kuussa tavata ja viettää aikaa, olisi sekin jo aika paljon meille. Ja lähtökohtaisesti en edes odota, että tähän vastaa ihmiset, jotka asuu itse hyvin kaukana. Ja uskon kyllä, että ihmiset, joille mummous ja ukkius on tärkeää, heillä on myös halua viettää aikaa lapsen kanssa, miten heillä nyt vapaa-aikaa jääkin, työn ja muun ohella, jos vielä työelämässä ovat ja maailmass

Mä en sanonutkaan, että olisi mahdotonta löytää sellaista. Mutta tuo 1-2 kertaa kuukaudessa tarkoittaa jo sitä, ettei sitten se varamummo ja -ukki voi lähteä kuukautta pidemmäksi aikaa esimerkiksi mökille. Tai asua talvet jossain Espanjan lämmössä. Mulla on tutuissa aika paljon viimevuosina eläkkeelle jääneitä sekä lähivuosina eläköitymässä olevia ihmisiä ja kun kuuntelee heidän suunnitelmiaan, niin eivät he omien lastenlastensakaan kanssa välttämättä ole noin  säännöllisesti kuin mikä sun toiveesi on. Tuo sun vaatima tapaamisten säännöllisyys on se, mikä kiinnitti mun huomioni aloituksessasi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi