Miten omistusasujan pitäisi pärjätä, jos jää työttömäksi??
Millä vtulla tulen maksamaan omat lääkkeeni, jos jään vaikkapa työttömäksi tai lääkkeiden hinnat maksaa enemmän kuin 20e/kk, kun en saa toimeentulotukea omistusasumisen vuoksi enkä siksi, että lapsien tileillä on rahaa? Jo nyt pitäisi syödä erästä estolääkettä joka maksaa 1e/pvä, eikä siihenkään ole varaa. Mun bruttopalkka on 2066e kokoaikatyöstä ja jos ei lapset olisi isänsä luona puolet kuusta niin lirissä oltais. Asunnon myynti ja vuokralle muutto ei ole mikään oikea ratkaisu, mutta vaikka tekisi sen, niin lapsien säästötilit estää ttt:n saannin.
Kommentit (118)
Kaikki ruoka ym arki jutut + polttoaine + palvelut
Hinnat 30-100% korkeampi sannan hinnat + ukrooppi sota + runppi.. kela ei nosta tukia päinvastoin.. purra orpo senkus leikkaa
Menet töihin! Siinä vaiheessa kun saat irtisanomislapun käteen ja sinulla alkaa irtisanomisiaika 2-6kk niin aloitat uuden työn etsimisen 👍
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun päättää hommata lainaa omistusasunnon ostoa varten, niin eikö silloin pitäisi vähän miettiä sitäkin vaihtoehtoa, että saattaa joutua työttömäksi. Toinen on vakavasti sairastuminen. Onko puskurissa rahaa ja kuinka pitkäksi aikaa. Jos koko ajan elää ja on elänyt kädestä suuhun, niin omistusasumisen haaveet kannattaa unohtaa.
Ei muutakun kämppä myyntiin ja jos siitä jotain käteen jää, niin säästöillä vaan kiltisti lääkkeitä makselemaan. Mikä velvollisuus meillä on sun lainoja maksamaan ja omaisuutta kartuttamaan.
Tämä on ihan käsittämätöntä, miten Suomessa voi elää olettaen että kyllä valtio automaattisesti pitää huolen ja maksaa, jos tulee ongelmia.
Olen yhtäjaksoisesti yli 30 vuotta ollut työelämässä. Itse olen asumiseni, matkat ja tarvittavat kodinkoneet jne. maksanut työssä tienaamillani rahoilla. En ole tukia saanut tai edes mieleenkään tullut että jäisin sohvalle m
Sinä tässä martsaat kulta pieni.
Asunto myyntiin ja tavaroita pakkaamaan. Voit myös muuttaa halvempaan asuntoon ja laittaa oman asunnon vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt ihan fakta että töitä ei sais uutta vaan jää loppu elämäksi työttömäksi?
Mitkä on 50+ työttömäksi jääneen naisen mahdollisuudet työllistyä? En tiedä. Tuskin kuitenkaan hyvät.
Vaikea sanoa. Riippuu asuinpaikka,työ,kunto,motivaatio,kokemus jne jne jne. Mulla nyt yli 50v kollega otti loparit kun sai toisen työn. Paremmin sitä palkataan työstä toiseen,kun sellainen joka ollu työtön 20 vuotta.
Jos yt: t uhkaa, niin yrittää vaihtaa ajoissa työpaikkaa.
Omistusasunto (osakehuoneisto)
Voit saada toimeentulotukea seuraaviin osakehuoneiston menoihin:
hoitovastike, ylimääräinen vastike ja tontinvuokravastike
se osuus pääoma- tai rahoitusvastikkeesta, jolla katetaan yhtiölainan korkomenoja
erilliset lämmityskulut (kuten sähkö- tai puulämmitys) ja saunamaksu
henkilökohtaisen asuntolainan korot, jos laina on otettu asunnon hankintaa tai perusparannusta varten.
Omistusasunto (omakotitalo)
Voit saada toimeentulotukea seuraaviin omakotitalon menoihin:
välttämättömät hoitomenot, joita ovat
lämmityskustannukset (kuten sähkö-, puu- tai öljylämmitys)
vesimaksut
kiinteistökohtaiset menot (esimerkiksi jätemaksu, nuohousmaksu, vakuutusmaksut, kiinteistövero sekä tontin vuokra)
henkilökohtaisen asuntolainan korot, jos laina on otettu asunnon hankintaa tai perusparannusta varten.
Osaomistusasunto
Voit saada toimeentulotukea seuraaviin osaomistusasunnon menoihin:
vuokra
erikseen maksettavat lämmitys- ja vesimaksut sekä saunamaksu.
Asumisoikeusasunto
Voit saada toimeentulotukea seuraaviin asumisoikeusasunnon menoihin:
käyttövastike
erikseen maksettavat lämmitys- ja vesimaksut sekä saunamaksu
henkilökohtaisten asuntolainojen korot, jos laina on otettu asunnon hankintaa tai perusparannusta varten. https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin#hyvaksyttavat-asumis…
Miksi tuon pitäisi olla kenenkään muun ongelma? Pärjää miten pärjäät!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä vtulla tulen maksamaan omat lääkkeeni, jos jään vaikkapa työttömäksi.
No siinähän se tulikin vastaus.
Sinun?
Omistusasunnossa asujan pitää muistaa lainan maksamisen lisäksi koko ajan kerryttää myös muita säästöjä, ei kaikkia rahoja voi laittaa vain asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt ihan fakta että töitä ei sais uutta vaan jää loppu elämäksi työttömäksi?
Mitkä on 50+ työttömäksi jääneen naisen mahdollisuudet työllistyä? En tiedä. Tuskin kuitenkaan hyvät.
Äärimmäisen huonot. Valitettavasti kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki mielletään automaattiseksi turvaksi, vaikka se on viimesijainen etuus.
Omistusasunto katsotaan varallisuudeksi, vaikka se ei tarkoita että rahaa olisi käytettävissä arkeen.
Moni luulee yhä, että pienituloisuus yksin riittää, mutta käytännössä omistusasujat jäävät usein ilman tukea, vaikka tilillä ei olisi euroakaan.
Yksittäiset poikkeustapaukset elävät sitkeinä kyllä kaikille pitää jäädä perusosa käyttöön -uskomuksina, vaikka todellisuus on paljon mutua tiukempi.
Ja itse mutuilet ihan huolella ja täysin virheellisesti :D
"Toimeentulotukeen eivät vaikuta sinun tai perheesi käytössä oleva vakinainen asunto ja tarpeellinen asuinirtaimisto"
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-tulot-ja-varat#mitka-varat-eivat-va…
-irtisanomisaika ei tarkoita että saat makoilla kotona täydellä palkalla. Työnantajalla on oikeus pitää sinut töitä tekemässä koko sen ajan.
-Nimenomaan juuri näin. Kuinka pihalla täällä monet on. Työvelvoite ja töissä käydään loppuun asti.
Luulen, että osa kommentoijista on itse ikityöttömiä ja he ovat lehdistä lukeneet, kuinka joku iso firma on YT-neuvotteluiden jälkeen tarjonnut irtisanomispaketteja niille, jotka suostuvat itse lähtemään tai just puolen vuoden palkallista kotilomaa tms. Kuvittelevat niiden juttujen perusteella, että kaikilla irtisanotuilla on kaikissa firmoissa sama tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Menet töihin! Siinä vaiheessa kun saat irtisanomislapun käteen ja sinulla alkaa irtisanomisiaika 2-6kk niin aloitat uuden työn etsimisen 👍
Aloitin. En koskaan saanut työtä. Irtisanomisaikana pääsin muutamiin haastatteluihin, mutta kun työt kokonaan loppuivat, niin loppuivat myös haastattelukutsut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa. Riippuu asuinpaikka,työ,kunto,motivaatio,kokemus jne jne jne. Mulla nyt yli 50v kollega otti loparit kun sai toisen työn. Paremmin sitä palkataan työstä toiseen,kun sellainen joka ollu työtön 20 vuotta.
Jos yt: t uhkaa, niin yrittää vaihtaa ajoissa työpaikkaa.
Ihanko itse keksit?
Sinulla on omaisuutta, jolla voit elättää itsesi. Myy asuntosi. Ei ole meidän muiden velvollisuus elättää sinua ja turvata sinun omaisuuttasi.
Vierailija kirjoitti:
Elää työttömyyskorvauksella ja säästöillä sen aikaa, että löytyy uusi työ. Sen vuoksi sitä puskurin keräämistä on vuosia toitotettu. Mä olen elänyt 90-luvun laman ja sen jälkeen tiedän, että mikään muu ei ole varmaa paitsi epävarma. Lähinnä ihmettelen, kun tämä nykytilanne on tullut monelle yllätyksenä. Jossain vaiheessa tulee valtiollekin stoppi velaksi elämiseen. Kreikka oli siitä hyvä esimerkki. Olen tasan varma, että kohta lähtee omaisuus mukaan laskentaan, kun vanhusten hoitohintoja aletaan sorvaamaan uudelleen.
Kyllä Kreikassakin sosiaaliturva on ja työttömyyttäkin.
Toimeentulotuki mielletään automaattiseksi turvaksi, vaikka se on viimesijainen etuus.
Omistusasunto katsotaan varallisuudeksi, vaikka se ei tarkoita että rahaa olisi käytettävissä arkeen.
Moni luulee yhä, että pienituloisuus yksin riittää, mutta käytännössä omistusasujat jäävät usein ilman tukea, vaikka tilillä ei olisi euroakaan.
Yksittäiset poikkeustapaukset elävät sitkeinä kyllä kaikille pitää jäädä perusosa käyttöön -uskomuksina, vaikka todellisuus on paljon mutua tiukempi.